• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

IPA Wipe Down ? How ?

Leonneke

Detailing addict
29 nov 2008
639
68
60
Waalre
Beste forumleden;

Komende week ga ik m'n Cuup aanpakken. Ik volg het volgende stappenplan:

1) Wassen / reinigen
2) Paint Cleaner ( om oude wax te verwijderen )
3) Kleien
4) Nogmaals wassen
5) Polishen met DAP ( combo's pads en Monello )
6) IPA Full Wipe Down
6) sealant / wax

Ik heb een aantal vragen omtrent de IPA Wipe Down. Voor de volledigheid, ik gebruik deze stap om overtollige Monello te verwijderen. Ik gebruik geen glaze.
De IPA maak ik aan in een 50-50 verhouding met gedemineraliseerd water.

Hoe verwerk ik de IPA het beste ?
Direct op het oppervlak sprayen ?
Op een microvezel pad sprayen en voorzichtig over de lak wrijven ?
Nawrijven met een MF doek ?

Kortom, hoe werkt dit het beste / mooiste .... zonder strepen of druppels achter te laten?

Thanks for the info !
 
Hoi Leonneke,

Ik spray de IPA (1 op 1 met demiwater)altijd direct op de lak en dan afnemen met een schone MFdoek.

Er blijven geen waterdruppels of wat dan ook achter op je lak,
door de hoge concentratie alcohol zie je het zo van je lak af verdampen.

Gebruik zelf wel altijd een glaze na IPA wipe down en dan waxen.
Lak kan wat schraal aanvoelen na de IPA wipe down.

Succes
 
Chevy V8 zei:
Hoi Leonneke,
Ik spray de IPA (1 op 1 met demiwater)altijd direct op de lak en dan afnemen met een schone MFdoek. Er blijven geen waterdruppels of wat dan ook achter op je lak, door de hoge concentratie alcohol zie je het zo van je lak af verdampen. Gebruik zelf wel altijd een glaze na IPA wipe down en dan waxen. Lak kan wat schraal aanvoelen na de IPA wipe down. Succes

Hoi Chevy: Dank voor je advies. Duidelijk. Ik heb vanavond een klein stukje van de achterzijde gedaan met een IPA oplossing. Lak voelt inderdaad wat schraler aan. Dat is eigenlijk ook precies wat ik wil. Ik ga deze keer namelijk met Zaino Z2 sealant werken.
Ik gebruik dan ook geen glaze.

Ging mij er vooral om HOE met die IPA te werken. Ik merk, als je teveel druk uitoefent op de MF doek, dan 'stropt' de doek. Binnenkort doe ik in elk geval verslag van het totale project.

Greetz Leonneke.
 
Ik zou hier wel een van je zachtse doeken voor gebruiken. Je gaf zelf ook al aan dat de lak vrij schraal en stroef aan voelt. Laatst heb ik een Lancia gedaan waar ik er krasjes mee veroorzaakte.
 
Heel voorzichtig "wipen" NOOIT met een doek boenen, zo maak je juist krasjes. De IPA die achterblijft verdampt binnen een scheet. Geen zorgen dus.
 
Als ik de Spruzzo gebruik voor een wipe down, heb ik bij het "Wipen" nog wel regelmatig last van een soort van olievlekjes.
Het lijkt dus alsof het niet goed uitgewreven wordt?
 
Hoi allemaal:

Goed dat ik het toch eventjes gevraagd heb. IPA gebruiken geeft inderdaad een heel vreemd gevoel 'op de lak'....

Wat wel heel apart is, is dat je MEER sealant moet gebruiken NA de wipe-down. Lijkt wel, of de lak de sealant 'op eet' :ja
Ik denk, in ieder geval bij het gebruiken van een sealant, dat er een betere hechting ontstaat. Ik ga weer naar buiten !!! Zonnetje schijnt !

Dank voor de goede en bruikbare adviezen - Leonneke
 
Gebruik de zoekfunctie even :grinning: Vraag is al meerdere malen voorbij gekomen:

IPA = IsoPropylAlcohol, je koopt het in een fles en verdunt het met water 1:1
 
Verkoopt Carclean IPA?

Ik zoek bij jullie op de site maar krijg geen hit als ik zoek op IPA.

Groeten GdV
 
Ik vind zelf M34 (Finalinspection van Meguiars) of Spruzzo (van Monello) fijner werken om de restanten na het polijsten te verwijderen. Vooral de 'schraalheid' van de lak vind ik persoonlijk bij IPA niet fijn.

M34 Spruzzo
 
ik heb pas geleden de spruzzo gebruikt na polish, duidelijk verschil merkbaar..!
Wel heeeeeeeeel voorzichtig vernevelen, je hebt gauw teveel
of het ook echt werkt voor de "hechting/standtijd" is nog een beetje afwachten. De Merc staat pas 4 dagen in de wax :-b