• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

ipa wipedown

bas57

Detailing trainee
27 sep 2011
10
47
66
Hallo allemaal

Ik ben nog maar een beginner in het autodetailen. Heb al aardig wat spullen van Meguiars. en ook een Meguiars poetsmachine. Nu wil ik binnenkort beginnen om mijn auto een grote poetsbeurt te geven, met wassen en kleien heb ik intussen al enige ervaring opgedaan. Door veel op het forum te lezen en gewoon door het doen.
Nu wil dan ook aan de slag met mijn poetsmachine, en ook hier weer heel veel gelezen en filmpjes bekeken op het forum.
Maar nu kom ik regelmatig tegen dat men een " ipa wipedown" doet.
Nu weet ik wel wat ipa is want ik werk hiermee op mijn werk, maar niet om te poetsen.
Mijn vraag is dan ook wat bedoelt men met een ipa wipedown en hoe doet men dat, en natuurlijk de vraag waar dient het voor.

Gr. Bas
 
IPA gebruik je na het polijsten om de restanten (olie/slijpsel) van de polijstmiddelen te verwijderen van de lak. Dit om te waarborgen dat de wax goed kan hechten op de schone lak.
 
Bij polijsten kunnen er nog weleens restanten polijstmiddel blijven zitten, die swirls nog wat kunnen verhullen.
Er wordt dan nog weleens een rondje gedaan met IPA om deze laatste beetjes te verwijderen en om zo te kunnen controleren of de swirls echt weg zijn.
Hiervoor wordt ook wel Meguiar's Final Inspection of Monello Spruzzo gebruikt (die zijn wat 'vriendelijker').
 
Hallo Paules en Soepergrover

Bedankt voor jullie snelle antwoord nu weet ik waarom het gedaan wordt. Maar kunnen jullie mij ook uitleggen hoe het gedaan wordt, moet je de ipa gewoon met een doek er op wrijven of sprayen, en ook niet onbelangrijk gebruik je de ipa gewoon puur of moet je het verdunnen met water

Gr. Bas
 
De IPA wordt meestal in een 1:1 verdund met, het liefst, gedemineraliseerd water of demi-water.

Kwestie van sprayen op de lak en met een doek afnemen.
 
Klopt Jeroen.

Maar in de volksmond wordt het afgekort tot demi water... ;)

Een alternatief is bijvoorbeeld CarPro Eraser.

Op moment van schrijven niet voorradig helaas.
 
Kan inderdaad ook maar als je een prijsvergelijk gaat doen is de keuze voor mij heel snel gemaakt ondanks dat er beweerd word dat de Eraser beter is. Geef mij dus maar IPA want dat kan je ook nog verdunnen dus meer voor minder geld.

Nu moet ik zeggen dat ik voor een laag Cquartz WEL de Eraser zou nemen maar voor een laagje wax niet.
 
De verhouding ipa gebruiken waar jij je prettig bij voelt en er 10% SuperDegreaser 'in' doen
Soms kan ipa een bitch zijn en niet lekker werken en is een alternatief als backup wel zo gemakkelijk ( helemaal indien je buiten in de warme omgeving moet werken )
 
Bedankt allemaal voor jullie antwoorden, daar kan ik wat mee.Ga binnenkort naar een clinic over het hoe machinaal te polijsten van de auto. Mijn Meguiars poetsmachine ligt helaas nu bij Meguiars, de toerental regeling werkte niet goed.
Maar zodra ik hem terug heb wil ik aan de slag.
heb al veel gelezen op het forum en de een zegt dit en de andere weer dat wat de beste produkten zijn om te gebruiken. Nu heb ik al veel produkten van Meguiare, maar nog geen produkt om te polijsten en verdere nabehandeling voor wat ik nodig heb om machinaal te polijsten. Kunnen jullie mij misschien wat tips geven welke produkten ik het beste kan gebruiken. Als jullie zeggen maak eerst eens een lijstje van wat je allemaal heb dan ga ik dit eerst even allemaal opschrijven is zoveel.
Maar wat ik wel weet is dat ik in ieder geval al NTX shampoo, claykit, NTX was, motor reiniger, engine dressing e.v.a produkten van Meguiars heb. En natuurlijk een washmit, watermagnet, diverse m.f doeken, pads enz.
Ik heb dagen op het forum zitten lezen en ben zoveel produkten tegen gekomen dat ik bijna door de bomen het bos niet meer ziet.
Kunnen jullie mij helpen met een lijstje van wat ik zeker nodig heb om te een doffe vuile auto weer tot een schone sprankelend glimmende auto te krijgen.

mvgr voor alle Bas
 
Als je toch naar de clinic gaat (bij CC neem ik aan), auto mee en daar om advies vragen
Net als je zegt, ieder zijn voorkeur ...
Probeer anders iemand in de buurt te vinden kan je wat spullen van elkaar proberen voor je het aanschaft

Weer O.T., proberen geldt ook voor IPA ;)

Hans
 
@bas57: in mijn onderschrift staat het stappenplan met diverse keuzes qua middelen etcetc .... gluur daar eens even
 
Hallo ,

Ik raad aan om de (verdunde) IPA niet rechtstreeks op de lak te sprayen hoor.

Ik weet niet wat resultaat je krijgt als er bvb een aantal druppels aan de zijkant aflopen die jij niet gezien hebt......

Beter vernevelen op een doek en dit regelmatig herhalen , vermits het wel erg snel vervliegt.

Danny
 
Je kan zonder problemen IPA op de lak sprayen, ik nevel 1 paneel per keer en dan nog 2 sprays op m'n doek. Gewoon zorgen dat je met 2 doeken werkt, 1 om de wipedown mee te doen en een ander om na te drogen.