• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Is deze toyota celica nog te redden???

Petercelica

Detailing trainee
6 mei 2013
12
22
Hallo allemaal,

Sinds een paar dagen geleden me aangemeld op dit geweldige forum,(zie evt. topic stel jezelf voor Petercelica)

Heb daar beloofd foto's te plaatsen, vanmiddag even een paar foto's gemaakt jeetje wat ben ik weer geschrokken.
De auto zit vol swirls en andere rare plekken waar ik de benoeming niet van weet:-/ iniedergeval niet om aan te gluren.

Halfjaar geleden ongeveer deze Celica aangeschaft(auto zag er toen nog vervuilder uit daar was de prijs toen ook naar) helaas vanwege een grote verbouwing niet de tijd gekregen om me eens lekker te verdiepen hoe dit probleem op te lossen,
dat wil niet zeggen dat ik een halfjaar lang de auto niet gewassen heb, ongeveer om de week de auto bij de plaatselijke wasbox gewassen, helaas zaten de krassen en plekken er toen al in.
Nu ik wat meer tijd heb wil ik graag de auto van binnen en van buiten een grote beurt geven, maar omdat ik nog een beginner ben weet ik nog niet precies hoe en of deze auto nog een
beetje mooi te krijgen is. Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen adviseren, de spoiler op de auto zit is naar ik meen van kunstof kan dit ook gepolijst worden?

Misschien handig om te weten hoop volgende week de DAP500 bij carclean op te gaan halen, maar in de tussentijd wil ik graag meer te weten komen

Genoeg gepraat hier wat foto's van de schade:'( en van de auto zelf:

12876491.webp



12876496.webp



En dan nu de schade!!!


12876499.webp



12876503.webp



12876507.webp



12876508.webp



12876516.webp
 
De auto heeft duidelijk al afgezien .......:schaam

Foto 3 lijkt me ofwel bijgeschilderd met een lakstift + borsteltje oid omdat daar de verf volledig weg was door een beschadiging ( vogelpoep volledig door de lak gevreten of door bvb een grotere kiezel , of andere ... )

De laatste foto zou zonnecréme kunnen zijn dat ingebrand is .

Op de andere foto's zie ik vooral veel swirls en ook veel krasjes die door iets van metaal kunnen veroorzaakt zijn (sleutels , handtas , oid )

De swirls kan je machinaal wegpolijsten , de diepere krasjes (witte kleur) zijn een ander verhaal .

Ik zou me focussen op de swirls en de diepere krasjes (voorlopig) laten voor wat ze zijn .

Polijsten , black hole , een wax of sealant en de lak staat er al een heel stuk beter bij.
OF /
Polijsten , SRP erop en klaar.
( de SRP verbergt tamelijk veel gebreken )

Alle gelakte delen kunnen gepolijst worden , enkel rekening houden dat plastic/polyester delen sneller warm worden en dat je daar voorzichtiger moet zijn .

Alvorens te polijsten , wel ff een paar stappenplannen lezen......kleien zal je zeker moeten doen . (maar dat wist je waarschijnlijk al )

Een kleine steunplaat voor je dap is welkom voor al die moeilijker (en gebogen) bereikbare delen + pads van 100 mm .
 
Net als wat GSM hier boven zegt, denk ik dat er zeker nog wel wat van deze auto te maken valt hoor.
Wanneer je de auto goed gewassen hebt, alle kunststof en rubbers hebt ontvet en daarna de auto goed hebt gekleid zodat deze helemaal schoon is kun je beginnen met polijsten.
Een DAP is daarbij een zeer welkom hulpmiddel en aangezien je die gaat aanschaffen...
Wellicht een tip; bij Carclean kunnen ze je precies vertellen welke polijstmiddelen in combinatie met welke polijstpads je zou kunnen gebruiken.
Kijk hier op het forum eens rond hoe het machinaal polijsten in zijn werk gaat, dan ben je in ieder geval goed voorbereid. De swirls en kleine krasjes zullen dan uiteindelijk een heel eind wegzijn, de donkere kleur komt dan weer mooi terug en jij rijdt weer vrolijk rond.

Succes!
 
Bedankt voor jullie reacties, het wordt voor mij een grote uitdaging deze Celica weer glimmend en mooi te maken. Ga zeker aan de mensen van car clean wat advies vragen

En natuurlijk natuurlijk nog meer rondsnuffelen op dit forum

Nogmaals bedankt
 
Met alleen SRP en een witte of oranje handpad kom je heel ver kan ik je uit ervaring vertellen. Doe er daarna wel een goede sealent of wax overheen, want de standtijd van SRP is niet zo gek lang.
 
dat kan wel kloppen jitzzze, maar SRP heeft niet echt een polijstende werking, meer een verhullende...
Dus op de langere termijn beter gewoon de defecten verwijderen/verminderen ;)
 
Of ie "te redden" is durf ik niet te zeggen. Denk wel dat je Celica er een stuk strakker bij kan staan dan nu. Flink aan de slag met een DAP900 en de juiste pads en middelen kom je een heel eind.
 
Deze Toyota is zeker nog te redden! Het is een oude auto, dus 100% krijg je hem nooit, maar ik denk dat die diepen krassen ook nog te verwijderen zijn.
Je zou moeten testen welke middelen je nodig hebt, maar ik denk dat je uiteindelijk wel op een zwaar polijstmiddel en een wollen pad uit komt om dat te kunnen verwijderen. De grote hamvraag is of er blanke lak over de zwarte kleur zit? Ik verwacht van wel, maar als dat niet zo is, dan zullen die diepere krassen wel een probleem worden.

De overige swirls verdwijnen wel als je aan het machinaal polijsten gaat.
 
de krasjes en swirls kun je zeker wegkrijgen met geduld en artikelen uit de webshop. Wil je blijvend resultaat dan zou ik het advies van SuperResignPolish (autoglym) hierboven vergeten. Dit maskeert een hoop maar verwijdert niets.

De krassen zul je weg moeten polijsten. Volg daarvoor het stappenplan hier op het forum.

De echte lakschades zou je kunnen laten bijwerken door een spotrepairder.

Deze celica is dus nog zeker te redden !
 
jjonkie;327189 zei:
Wil je blijvend resultaat dan zou ik het advies van SuperResignPolish (autoglym) hierboven vergeten. Dit maskeert een hoop maar verwijdert niets.

De krassen zul je weg moeten polijsten.

Dat staat er toch : EERST polijsten , DAN srp erop en klaar ...........net omdat die srp veel maskeert kan je erbovenop nog een wax zetten (zonder oplosmiddelen)
 
jjonkie;327189 zei:
Wil je blijvend resultaat dan zou ik het advies van SuperResignPolish (autoglym) hierboven vergeten. Dit maskeert een hoop maar verwijdert niets.

Daarom is het voor handmatig polijsten juist zo goed, want handmatig krijg je toch weinig tot geen correctie.
 
Dat ben ik met je eens. Ik merk vaak dat hier direct in hele uitgebreide oplossingen in de vorm van een super-de-luxe full detail wordt gedacht. Het is de vraag wat de eigenaar voor ogen heeft. Als de auto een keer een boost nodig heeft, je hem vol stopt met fillers, maar de eigenaar daar tevreden mee is, dan is dat toch prima?
 
Precies, je verhult 80 tot 90% van de swirls en voor velen is dat voldoende. Je haalt een zeer respectabel resultaat zonder al te veel tijd en moeite.
 
ben het met je eens, daarom staat er ook: Wil je blijvend resultaat dan zou ik het advies van SuperResignPolish (autoglym) hierboven vergeten.
 
grandscenicman;327215 zei:
Dat staat er toch : EERST polijsten , DAN srp erop en klaar ...........net omdat die srp veel maskeert kan je erbovenop nog een wax zetten (zonder oplosmiddelen)

:lol , SRP gebruik je om de boel te maskeren, als je toch gaat polijsten kun je beter afwerken met een echte wax