• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Is dit te verhelpen? Ik ga in ieder geval proberen.

Achter de deurklink kun je een polijstcone voor gebruiken en ik zou niet telkens standaard starten met Veloce wellicht is Mezzo genoeg en bespaar je lakdikte (en werk).
 
  • Leuk
Reactions: Wide-O
Op kunststof delen zoals spiegelkappen, bumpers enz. zou ik bij een harde lak al huiverig zijn voor Veloce. Op kunststof vloeit de warmte bijna niet weg (metaalplaat geleidt de warmte tenslotte goed), waardoor de temperatuur van zowel de pad (velcro) als de lak snel oploopt. Alleen bij hele diepe krassen zo ik alleen bij de lakschade op kunststof kiezen voor Veloce. Overigens het stoffen kun je verminderen door af en toe een pufje met bijvoorbeeld Spray & Wipe op de pad te doen, daardoor loopt de temperatuur minder hoog op en stoft het minder.

Na een regenbui is in principe alleen afspoelen (vuil/zand dat op de lak is gekomen in de bui) en dan kun je gewoon weer aan de slag, zelfs drogen hoeft in principe niet, zolang je nog gaan polijsten (eventuele watervlekken polijst je toch direct weer weg).
 
  • Leuk
Reactions: Wide-O
Stoffen van Veloce kun je ook verminderen door van de 3druppeltjes Veloce en 1 druppel Finale op de pad te doen dat scheelt al. Enne de volgende keer Scholl S3 aan te schaffen dat stoft een stuk minder.
 
  • Leuk
Reactions: Wide-O
Op kunststof delen zoals spiegelkappen, bumpers enz. zou ik bij een harde lak al huiverig zijn voor Veloce. Op kunststof vloeit de warmte bijna niet weg (metaalplaat geleidt de warmte tenslotte goed), waardoor de temperatuur van zowel de pad (velcro) als de lak snel oploopt.

Dank voor de tip, was ik me niet van bewust. Het was een soort "Hail Mary" omdat ik toch al van plan was om de spiegels er af te halen en te spuiten - ik had de verf al besteld. Ik had niet echt verwacht dat het ook iets positiefs zou doen. Dus heb ik dubbel geluk gehad.

Dus jij denkt dat het een laag lak is die er op zit, en het niet gewoon gekleurd plastic is? Ik vraag dat omdat er geen enkele steenslag te vinden is op de spiegels, terwijl je dat toch wel zou verwachten. Ik zou het aan de dealer vragen, die was heel enthousiast over z'n auto's, maar die is er ondertussen mee opgehouden - ook al omdat Mitsubishi niet echt meer een aantrekkelijk assortiment aanbiedt.

Wat zich voordoet bij de spiegels zie je overigens ook op de klinken en de vortex generator op het dak. Die dacht ik ook te moeten herspuiten, maar die ga ik nu met de hand cutten/polishen. Het zijn de enige 3 delen die verkleurd zijn door de jaren heen.

Overigens het stoffen kun je verminderen door af en toe een pufje met bijvoorbeeld Spray & Wipe op de pad te doen, daardoor loopt de temperatuur minder hoog op en stoft het minder.

OK, gesnapt. Die tip had ik inderdaad al een paar keer gelezen/gezien, maar ik was een beetje huiverig om producten te mengen. Let op, ik kloeg niet hoor, het product werkt voor mij wel degelijk; het viel me gewoon op dat het stoffen relatief "plots" gebeurde.

Na een regenbui is in principe alleen afspoelen (vuil/zand dat op de lak is gekomen in de bui) en dan kun je gewoon weer aan de slag, zelfs drogen hoeft in principe niet, zolang je nog gaan polijsten (eventuele watervlekken polijst je toch direct weer weg).

Nou, zodra het nog ooit een keer ophoudt met regenen zal ik dat doen. :grinning: (zie ook - niet zo ver van hier ... https://www.standaard.be/cnt/dmf20190620_04469995 :eek:)

Stoffen van Veloce kun je ook verminderen door van de 3druppeltjes Veloce en 1 druppel Finale op de pad te doen dat scheelt al. Enne de volgende keer Scholl S3 aan te schaffen dat stoft een stuk minder.

Ook een goeie tip, het flesje stond binnen handbereik. Ook die S3 zie ik overal voorbijkomen als een blijvende waarde, dus volgende keer (hopelijk niet te snel...) wil ik die zeker eens proberen.

De motorkap werk ik af met Veloce, en nog 3 andere plekken die wat meer krassen hebben. De rest zal met die Mezzo zijn, die - zo begrijp ik - toch al iets fijner werkt, en Finale.

Ik elk geval, iedereen bedankt voor de antwoorden en de tips, ik heb er al heel wat aan gehad.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan helaas zelf het antwoord geven ivm die spiegels: het is wel degelijk een (dunne) laag verf over wit plastic. Dik genoeg op de spiegels, waar ik dus geluk had, maar heel dun op de deurklinken. Ik kreeg er 3 netjes schoon (manueel), en de 4e... toen ik er gewoon overheen ging met Q2Prep zag ik al wat wit plastic. Dus nog voor dat er polijstmiddel in de buurt kwam. Die kant staat ook meestal naar de zon gericht, dus het is ergens logisch.

Ook bij de vortex generator zijn er kleine stukjes zwart plastic zichtbaar, dus ook die zal opnieuw moeten helaas. Voor de goede orde: die zaten er al voordat ik handmatig ging polijsten. Ik dacht dat het vuil was - niet dus.

118278


PS: de korstmossen zijn ondertussen van de antenne verwijderd. :grinning:
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba en Altos
Keertje via dealer een spuitbusje bestellen, spuit je het weer eens bij. Wel mooi resultaat behaald verders, zeker weer helemaal verliefd op je ride ;)

Greetz Emiel
 
  • Leuk
Reactions: Wide-O
Ik heb de spuitbussen zelfs al staan, evenals de (plastic) primer en de 2K clearcoat. Even wat oefenen op een gelijkaardig stuk plastic, en dan maar de stoute schoenen aan.

Ja, gek is dat. Alles went, ook zo'n auto. Ook al blijf je natuurlijk blij met het rijgedrag etc., het nieuwe gaat er toch vanaf. Maar toen ik laatst merkte hoezeer ze hun waarde houden op dit moment, en hoe weinig kosten ik er ooit aan gehad heb (niets eigenlijk, normaal onderhoud, en een nieuwe batterij, wat niet zo gek is op 13 jaar). Goedkoopste auto die ik ooit gekocht heb, gek genoeg (over de benzine en de verkeersbelasting hebben we het even niet...), geen enkele panne. En zodra je dan begint op te poetsen zie je weer dat het toch echt wel een bijzondere auto is.

Dus wil ik weer proberen hem in "nieuwstaat" te krijgen. En daar kruipen best een paar dagen (weken) in, maar het geeft erg veel voldoening.
 
En zo begint de verslaving
emoji12.png

Ik wou dat je dat niet gezegd had. :grinning: :grinning:

Hoe meer je de auto schoonmaakt, hoe meer imperfecties je ziet. Stukjes waar je bij het wassen niet bij kan, het glas en de randen ervan, minieme krasjes.

Vanwege het warme weer kon ik niet echt goed doorwerken, en hoewel ik de steenslag nu grotendeels van de kap heb, en die ook gecut, de zwarte delen behandeld, ... moet ik nog de rest van de auto doen met eerst Mezzo en dan Finale. Maar ondertussen was de auto weer vuil, dus wassen (goh, twee emmers, gritt guard, Q2M Bathe essense etc etc...), plekjes afwerken met Surfax HD, kleien, klaar voor verder polijsten dus.

Het moeilijkste - het herspuiten van de vortex generator op het dak - hou ik maar voor het laatste. Ik heb besloten hem te laten zitten nadat ik verhalen hoorde van mensen die hem kwijt raakten op de Duitse autobahn :eek: toen ze hem opnieuw geplaatst hadden. Geen zin in.

Ik ben benieuwd of ik nog veel verschil zal zien - ik hoop het wel uiteraard - omdat ie er nu redelijk uitziet na het wassen (zonder polijsten, zonder wax).
 
  • Leuk
Reactions: Farson
Ter documentatie (na heel wat research): de lak op de (rode) Evo IX is twee-delig (base coat/clear coat), behalve op de spiegels, deurklinken, en vortex generator, die nog uit single-stage bestaat. Een overblijfsel van de Evo VIII die volledig in single-stage is gespoten (en heel erg aan oxidatie onderhevig is) als hij wit, geel, of rood is. Die reeks heeft een bijzonder gevoelige lak waar je nooit met al te agressieve combinaties mag te werk gaan.

De lak is ondanks deze verbetering redelijk zacht en dun.

De IX is dus iets gemakkelijker tot leven te brengen, maar je moet altijd voorzichtig blijven, zeker met de lijn die door de deuren loopt - en die je zowiezo best manueel aanpakt.

De enige schade die ik tot nu toe heb gevonden zit op de velgen (stoeprand...). Zijn er hier bepaalde voorkeuren voor velgen-herstellers in Belgie? Ik kan er niet zelf aan beginnen aangezien er een kleurlaag op de BBS velgen zit.
 
Die vortex lekker laten zitten idd. Ruim afplakken met inpakpapier of kranten, trapje er bij en spuiten maar. Goed behandelen met plastic primer. Eerst even beetje opschuren.

Heerlijk dat je steeds meer een detailer begint te worden :p

Veel plezier er mee :yum

Greetz Emiel
 
  • Leuk
Reactions: Wide-O
Ik heb zitten kijken naar zo'n party tent van de Action - misschien geen slecht idee voor als ik met de spuitbussen aan de slag ga. Of zelfs algemeen, omdat de zon echt in de weg zit op dit moment. Of ook nog omdat...

Ik had gisteren een "oh damn!" moment. Vrijdag had ik de auto al een tijd met dekens bedekt (dak) omdat ik dat 's avonds wou aanpakken met Veloce+geel (minder ruwe combinaties deden niet zo veel) rond een uur of 8. Dak voelde lauw aan, zon was weg op die plaats, dus 2 passes gedaan. Niet helemaal tevreden nog, maar toch al veel beter.

Gisterenmiddag ga ik nog even kijken, en ... zit het dak vol met witte doffe puntjes. :cold_sweat:

118580


Spray & wax: helpt niet
Kleien: helpt niet
Q2Prep schoonmaken: helpt niet

Op 1 dag? Nu stuift er wel veel troep rond deze tijd, en staat de auto naast 2 bomen, maar toch...

Dus ik vanmorgen op zoek naar "burning through the clearcoat" op Youtube, maar dat leek er allemaal niet op. Ook dit forum afgezocht, niets wat er echt op leek. Het lijkt nog het meest op corrosie van de clear coat. Vreemd toch dat het pas de volgende dag zichtbaar was (100% zeker van).

Nu was het gisteren (zaterdag, de dag erna dus) wel erg warm en zonnig (33°C). Ik vroeg me af of er iets was misgegaan met eventuele resten van de polish. Gekookt door de zon? Of toch gewoon stuifmeel dat door de zon in de clearcoat is geduwd (aangezien er geen echte UV protectie op zat voor één dag)? De panels moeten héél erg heet zijn geworden.

In ieder geval: bij het testen met een manuele pad en wat veloce kwam het er in 30 seconden af. Pfew. Geen idee wat het echt was, maar het zag er gruwelijk uit. Echter, ik had al begrepen dat paniek een slechte raadgever is, vandaar de manuele test.

118581


Zoals je ziet: nog wat kleine imperfecties, maar de puntjes zijn volledig weg. (heb voor alle zekerheid de laatste resten polish met Q2Prep weggehaald, zodat het niet "gemaskeerd" wordt door overgebleven polish)

PS: Dat spinnetje rechts beneden moet overigens maar ergens anders gaan wonen. ;):grinning:
 
Na het polijsten was ik mijn auto altijd nog even met heet water dan ben je de meeste olien en polijstrestanten wel kwijt.
Ik denk namelijk dat het opgedroogd polijstmiddel was.
 
  • Leuk
Reactions: Wide-O
Ik neem aan dat jullie er ook last van hebben: een perfect resultaat willen, en er tegenaan lopen dat dat niet altijd mogelijk is. Ik leg mijn grenzen wat te hoog denk ik, aangezien het toch over een auto van 13 jaar oud gaat die in de begintijd behoorlijk wat circuits heeft gezien, altijd buiten heeft gestaan 24/7, en aan de buitenkant grotendeels verwaarloosd is (door mezelf, ja :pensive:). Let op: de verschillen met voor/na zijn gigantisch, en uiteraard leer ik ook bij naarmate ik de auto rond ga.

Ik sta er ook van te kijken hoeveel werk het is dit keer: alleen al op het dak ben ik 3 dagen bezig geweest. Niet continue, en dat kon ook niet door de zon/hitte, maar toch. Nu zit er uiteindelijk de Powerlock Pro op, en ga ik morgen proberen of de Collinite 845 daar nog iets aan toevoegt.

Vanavond heb ik de (carbon) spoiler aangepakt. Daar zit een blanke laag op, maar die is - zo heb ik me laten vertellen - iets kwetsbaarder. Dus proberen van fijn naar groffer, en uiteindelijk kreeg ik alles weg met een oranje pad & mezzo (op de kleinere pads). Er zaten echt veel krasjes op, en doffe plekken, maarreuh...

118682


Zoals het een goede Belg betaamt! :eek::)

Enfin, de auto gaat er op vooruit, maar ik snap nu dat "nieuwstaat" iets te hoog gegrepen is.

Vraagje: is de Powerlock ook geschikt voor de gepolijste lichten, of moet daar toch iets anders op?
 
Gepolijst of is het UV-filter verwijderd?

Gewoon polijsten over het filter, blanke lak of wat dan ook zal de deze niet verwijderen en dus kan je hier een wax o.i.d. overheen leggen.

Als je geschuurd hebt of het de bescherming was al weg, dan zou ik zeker weer een nieuwe aanbrengen. (Coating, blanke lak, etc) Anders is het dweilen met de kraan open... ;)
 
  • Leuk
Reactions: Wide-O
Heb één licht alleen gepolijst, en het tweede licht opgeschuurd met 3000 nat op een matte plek, en daarna gepolijst. Weet dus niet echt zeker of de coating volledig weg is, maar zal maar het zekere voor het onzekere nemen.
 
Persoonlijk, maar dat is mijn gevoel erbij, zou ik beide koplampen (Of zijn het de achterlicht units?) weer netjes maken. Beide fijn opschuren tot het ''glas'' weer lekker strak is en dan weer beschermen. Kan je er voorlopig weer fris tegenaan. :p
 
  • Leuk
Reactions: Wide-O
Je hebt wellicht gelijk. Ben er toch al zoveel tijd in aan het stoppen dat ik het hier ook best volledig doe.

Elke “shortcut” loop je vanzelf weer tegenaan, heb ik gemerkt.
 
Als het ''glas'' er niet slecht aan toe is, dan is het wegschuren van de oude laag + polijsten vrij vlot te doen. Vergeet echter niet dat je het schuren niet moet rushen, ander heb je later weer schuurkrassen en duurt het alsnog lang. ;)
 
  • Leuk
Reactions: Wide-O