• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Is HD van 160 bar geschikt voor foam of schadelijk voor lak auto?

ijskonijn

Detailing trainee
20 mrt 2017
3
32
Ik zoek een HD aan te kopen. Ik dacht aan een Nilfisk P 160, maar ben hier nog niet helemaal uit. Een Kranzle lijkt mij ook wel wat maar als je hier dingen zoals een patio-cleaner nog apart moet aankopen ben ik wel veel duurder uit.

Nu, het zou mijn eerste HD zijn en vraag me af of het niet schadelijk is voor de lak als je met 160 bar foam ligt te spuiten op je auto? Want als ik het goed heb kan je bij een HD alleen de druk op een sproeilans regelen.
 
160 is inderdaad wel wat veel van het goede voor autolak
De foamlance reduceert dat wel, maar bij afspuiten moet je uitkijken
Een Kranzle is overdone voor hobbymatig gebruik, maar wel fijn om te hebben
Een apparaat van dat caliber is helemaal instelbaar op de pomp zelf
Een patiocleaner kan je weglaten, zonder gaat prima spettert alleen wat meer
 
De druk die uit de foam lance komt is veel lager. Volgens mij kan de foam lance max. 160 bar aan (of was het 180?). Wel bij het bestellen aangeven welke HD je hebt, dan zetten ze een grotere sproeier erin (anders slaat de HD af)
 
Je kan toch gewoon de druk beetje omlaag zetten van de HD? Heb zelf een Karcher ook 160 bar en als ik iets wil afspuiten wat niet zo stevig is gewoon de druk iets omlaag werkt prima.
 
Je kan toch gewoon de druk beetje omlaag zetten van de HD? Heb zelf een Karcher ook 160 bar en als ik iets wil afspuiten wat niet zo stevig is gewoon de druk iets omlaag werkt prima.

Waarschijnlijk heb je er een VarioPower Lans of iets dergelijks bij maar dit zit niet standaard bij iedere HD reiniger
 
Nog een puntje van aandacht: "De P 160.2-15 X-TRA heeft een hoge opstartstroom waardoor de standaard zekering of installatieautomaat kan uitschakelen. De machine kan goed draaien op een trage 16 Ampere zekering of een trage installatieautomaat met de D karakteristiek."

Bij mijn E145 kan ik de druk op de nozzle regelen (slagje terug draaien), maar echt geweldig vind ik dat niet werken, soms begint hij dan te fluiten en de verschillen zijn vrij groot. Maar wel handig als je even lage druk nodig hebt of net een tandje minder.
 
Bij mijn E145 kan ik de druk op de nozzle regelen (slagje terug draaien), maar echt geweldig vind ik dat niet werken, soms begint hij dan te fluiten en de verschillen zijn vrij groot. Maar wel handig als je even lage druk nodig hebt of net een tandje minder.

Die ervaring heb ik totaal niet bij mijn E140.
Ik vind het prima werken.
 
Bij mijn E150 werkt de nozzle ook super fijn qua afstellen maar wel had ik graag een korter tussenstuk gehad tussen de pistoolgreep en de nozzle maar die heb ik nog niet kunnen vinden.
 
Een Nilfisk kan je niet vergelijken met een Kranzle hoor, zit iets wat kwaliteits verschil tussen. En ook prijsverschil.
Ik heb zelfs 180 bar en ja het is iets overkill, en nee geen minuut spijt van de aankoop.
 
Waarschijnlijk heb je er een VarioPower Lans of iets dergelijks bij maar dit zit niet standaard bij iedere HD reiniger

Zit gewoon aan slang en de greep vast niet op de lans zelf die kan je er gewoon afhalen en hou je toch de mogelijkheid om de kracht in te stellen ( hoop dat ik het beetje duidelijk uitleg)
 
Ik heb zelf de Nilfisk P160.2-15 X-tra en is niets TE veel aan hoor. Heb het ook een beetje gekocht vanwege het jaarlijks reinigen van ons dak terras. Maar natuurlijk ook om de auto te wassen/foamen.

Let wel, net wat @Dieter zegt vanwege de hoge opstart stroom. Ik heb toen contact gehad met de leverancier en die vertelde mij dat die ook werkt op een C groep met minimaal 16 ampère.

Verder is het een robuuste machine P van Prof en de aansluitingen zijn van messing ipv kunststof. Ook is de motor zeer stil.

Bij deze een stukje uitleg.

 
  • Leuk
Reactions: Dieter
met een c16 automaat zou het ook moeten lukken, standaard zijn de meeste automaten b16 en die slaan meestal uit bij dit soort belastingen als een (zware)hoge druk reiniger of (grote)compressor.
 
Nog een puntje van aandacht: "De P 160.2-15 X-TRA heeft een hoge opstartstroom waardoor de standaard zekering of installatieautomaat kan uitschakelen. De machine kan goed draaien op een trage 16 Ampere zekering of een trage installatieautomaat met de D karakteristiek."

Bij mijn E145 kan ik de druk op de nozzle regelen (slagje terug draaien), maar echt geweldig vind ik dat niet werken, soms begint hij dan te fluiten en de verschillen zijn vrij groot. Maar wel handig als je even lage druk nodig hebt of net een tandje minder.
Die nozzle dat je kan regelen is niet iets dat op de foamlans zit veronderstel ik?
Ik heb zelf de Nilfisk P160.2-15 X-tra en is niets TE veel aan hoor. Heb het ook een beetje gekocht vanwege het jaarlijks reinigen van ons dak terras. Maar natuurlijk ook om de auto te wassen/foamen.

Let wel, net wat @Dieter zegt vanwege de hoge opstart stroom. Ik heb toen contact gehad met de leverancier en die vertelde mij dat die ook werkt op een C groep met minimaal 16 ampère.

Verder is het een robuuste machine P van Prof en de aansluitingen zijn van messing ipv kunststof. Ook is de motor zeer stil.

Bij deze een stukje uitleg.

Heb je thuis een zekeringautomaat met c-karakteristiek geprobeerd?
Werkt het foamen goed met 160 bar?
 
@ijskonijn , bij gebruik van de foamlans gebruik je die nozzle niet. Je haalt de lans en nozzle eraf, en sluit de foamlans rechtstreeks op het spuitpistool aan. Maar de druk die uit de foamlans komt is flink gereduceerd, er komt zeker geen 160 bar uit.
 
@ijskonijn

Onze hele huis heeft een C karakteristiek groepenkast. Met gemengd 16 en 20. Ik heb geen problemen met de stoppen/zekeringen.

Net wat @Dieter zegt, ik weet niet of er wel effectief 160 bar uit de nozzle komt. Maar foamen gaat in ieder geval perfect.
 
Ik heb de p160 ook gehad en je hoeft je niet bang te maken voor schade door de straal.
Ook de foamlans is geen probleem deze heb ik ook.
Ook als je er een besteld kun je aan cc door geven dat je 160 bar hebt dan passen ze hem voor je aan.
Ik heb zelf een oud huis met gewone stoppen van 16 a en die zijn er nog nooit uitgesprongen toen hij het nog deed.