• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Is mijn wax weg?

Gerben Visser

Detailing addict
6 jan 2015
47
68
35
Beste allemaal,

Nog een vraagje betreft wax. Aan welke kenmerken kun je zien of je wax laag nog aanwezig is? Is dit vooral af te leiden aan de beading en sheeting?

Ik heb 3 weken geleden het handmatige stappenplan gedaan. Na het wassen, kleien & cleanen heb ik de auto in de glaze en wax gezet van Mothers. De gebruikte wax is onderstaande pasta wax:

https://www.Carclean.com/product/Mothers_Wax/California_Gold_Pure_Carnauba_Wax_Paste_Step_3_340gr_05550_100206

De beading van de auto was de eerste week super, de druppels bleven als knippers op de lak liggen. Echter, nu na 3 weken is er helemaal niks meer van de beading over. Betekent dit dat de wax al vergaan is?

Ik lees vaak dat wassen eventueel de oplossing kan zijn? Herstelt dit je wax laag weer? Of is dit een tijdelijk effect en zorgt de shampoo i.p.v. de wax voor de beading? Kortom, is mijn wax vergaan of is het gewoon weer tijd om de auto even te wassen zodat de wax weer zijn werk kan doen?

Hij is in de tussentijd nog niet gewassen, omdat ik een weekje op vakantie geweest ben en dergelijke. Morgen staat het op de planning om hem weer te wassen (en tevens een DAP aangeschaft welke ik op enkele panelen even wil proberen).

Groeten,
Gerben

Vuil zal deels worden opgenomen door de waxlaag waardoor de beading niet meer zo rond enz zal zijn. Door de auto te wassen zal de Wax een klein laagje van zichzelf opofferen waardoor na het drogen de auto weer schoon is en er weer mooiere beading zal ontstaan op de schone waxlaag. Dit proces gaat daar tot de basislaag op is en wanneer dat is is afhankelijk van veel factoren

@Ric325i

Kortom, het is normaal dat de beading na een paar weken al afneemt, omdat de waxlaag vervuilt. Opnieuw wassen van de auto zorgt ervoor dat de waxlaag opnieuw geactiveerd wordt (of eigenlijk schoongemaakt) waardoor er weer beading zal zijn.

Kun je ook zeggen dat wanneer je na het wassen geen beading meer hebt, de wax laag weg is? De shampoo zelf zorgt niet voor beading? Want als dat wel zo is zou je kunnen denken dat er nog wel wax aanwezig is, maar is het eigenlijk de shampoo?

Groet,
Gerben

Er zijn shampoo's waar een beading uit voort kan komen (shampoo met wax of sealant) maar de meeste shampoo's zorgen absoluut niet voor beading

Als ik na een wasbeurt en opnieuw de auto benevelen géén beading meer zie, en de hydrofobische eigenschappen dus blijkbaar zo goed als op zijn, dan breng ik opnieuw een wax aan.

Ik gebruik dan wel een shampoo zonder toevoegingen.

Greetz

Beste allemaal,

Wederom bedankt voor de duidelijke antwoorden!

Zaterdag mijn auto gewassen en terug waren de hydrofobische eigenschappen weer, uiteraard wel in iets mindere mate dan net na het waxen (maar nog duidelijk aanwezig).

Groet,
Gerben

ik had precies hetzelfde
baalde beetje dat mn collinite alweer flink aan het afnemen was kwa beading en ik dus idee kreeg dat deze niet goed gehecht had en ik het weer moest doen na ongeveer 1,5 maand.
naar de auto gewassen te hebben en de auto gepolijst en gedaan te hebben behalve het dak te polijsten want da ga ik vandaag doen.
Toen het dak dus weer schoon was was de beading erweer dus 2 middagen aan het polijsten en glazen en waxen geweest wat eigenlijk nog niet nodig was maar de auto wel flink goed van opgeknapt was hahah

dus weten we ook weer eerst goed wassen voor je conclusies trekt

Je moet de wax ook lang genoeg laten curen (swipe-test), anders is de standtijd mogelijk ook erg kort.

Naast het feit dat een goede hechting een punt is, vergeet ook niet dat een wax is bedoeld om vuil te absorberen. Bij een wasbeurt verwijder je een minuscuul laagje (met vervuiling) en is hij weer een stuk beter.

Ik had dit ook toen ik voor het eerst de winter tegemoet ging en de Collinite 476S gebruikte om de winter door te komen. Binnen 2 weken ofso had de auto een hele rommelige beading. Geen knikkers meer, maar willekeurige kleine plasjes en droog getrokken plekken. Na een wasbeurt glom hij weer als een tiet en was de beading/sheeting weer aanwezig.

Greetz

ja dat moet je even ondervinden ja hahahaha
meestal zeg ik dan "weer wat geleerd" zo gaat het constant in het detail wereldje

Beste allemaal,

Bedankt voor jullie reacties! Ik heb inderdaad ondervonden hoe een goede wasbeurt je wax laag weer in z`n oude glorie kan herstellen.

@BrunoV: Swipe test doe ik altijd alvorens ik de wax afneem!

ja swipe test heeft ook weinig zin als je de wax al afgenomen hebt:joy::joy::joy::joy::joy:
swipe test doe je ook om te kijken of de wax goed heeft gecuurt om af te nemen of uit te wrijven