• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Is polijsten echt noodzakelijk?

p0nt

Detailing trainee
27 mrt 2013
53
37
Ik ben even benieuwd naar het polijsten, ik krijg eind April een nieuwe auto en vraag me af wanneer je nou eigenlijk een auto moet polijsten. Doe je dit altijd na het kleien of doe je dit alleen na het kleien op het moment dat je lichtje krasjes of swirls hebt?

Met andere woorden, is het alleen noodzakelijk de auto te polijsten als er geen krasjes en swirls op de auto zitten? Kan je een auto na het kleien voorzien van een glazezonder te polijsten of MOET je echt eerst polijsten voordat je een glaze kan aanbrengen?

ex-mooseman bedankt voor je antwoord, dus als het hier een nieuwe lak betreft kan ik het polijsten uit het stappenplan halen totdat ik bijvoorbeeld wel een krasje of swirls in mijn lak heb?

Na het kleien, staan de poriën van mijn lak dan ook open voor de glaze? Of gebeurd dit echt alleen maar na het polijsten? Ik ben bang dat het effect van de Glaze minder is als ik de lak niet eerst polijst.

Dat ligt ook een beetje aan jezelf, misschien ben jij al tevreden met beperkte krasjes die zelfs met de zon amper zichtbaar zijn. Maar als je echt 'swirls' gaat zien (test het even met een scherpe lichtbron) zou ik toch overwegen om erover na te denken. Ook ligt het ook wel aan je kleur lak, stel dat je een warme of donkere kleur hebt zie je de swirls sneller dan op bijv. lichte lak. Wel zou ik altijd de auto wel even aanpakken met de hand en afwerken met een goede wax of sealant.

Ik of anderen kunnen wel met allerlei info komen hoe en in welke stappen je het zou kunnen doen, maar als ik jou was zou ik gewoon even hier kijken: https://forum.Carclean.com/cc_postst5867/Volledig-exterieur-stappenplan-handmatig.aspx

Nizzan bedankt voor je reactie, het stappenplan van dibbuz heb ik zo ongeveer al 20 keer doorgenomen en ik heb inmiddels mijn hele stappenplan geschreven op een andere plek op dit forum.

Het geen wat ik echter niet kon vinden is of je een glaze kan aanbrengen zonder de lak eerst te polijsten of dat een glaze echt alleen aangebracht kan worden als de lak gepolijst is. Het gaat er voornamelijk om dat het een nieuwe auto betreft en dat er hoogst waarschijnlijk nog geen krassen of swirls aanwezig zijn.

Persoonlijk vind ik gevoelsmatig (= zeer voorzichtige aanzet ;) ) dat een gepolijste lak (al is het met monello finale) per definitie properder is dan ongepolijste lak.
Erna nog even met IPA / eraser afnemen en je hebt de beste basis om het maximum qua standtijd te halen uit je glaze/wax.

Kleien haalt "alle" vuil OP je lak weg, met een cleaner/polijsten ook de vervuiling in de poriën van de lak. Dit komt een voedende werking van een glaze ten goede alsook de hechting van een sealant/wax.

my 2 cents ;)

ik had nog een kleine vraag over het polijsten van een wagen, als je genoodzaakt bent met de hand te polijsten kan je dan wel eventuele swirls en marring van het kleien goed weg krijgen?

Ik wil dus mijn auto wel gaan kleien maar ben bang dat mocht er met het kleien marring ontstaan in het met de hand niet weg krijg.

Over je vraag over het polijsten, ik zou zeker een cleaner gebruiken voor dat je er een glaze op aan brengt.
Ivm met die marring, het ligt er aan welke klei je gebruikt. Die van autofinesse is zacht wat de kans op marring verkleint. Ook kan je eerst je auto inspuiten met iron-x en tar-x ofwel trix. Daarmee zul je al veel vervuiling mee wegkrijgen die je anders moet verwijderen met de klei.

hondasport bedankt, ik was van plan de mothers klei te kopen ik had gelezen in de tutorial dat deze ook vrij zacht is. Is deze klei vergelijkbaar met die van autofinesse?

Die van mothers is ook goed. Ik heb die in het begin ook gekocht in een kit en ben daar ook heel tevreden over. Ik vind wel dat die ietsje harder is dan die van autofinesse .
Het enigste minpunt is dat hij wel wat kan blijven plakken aan de handen. En de doek die meegeleverd is is wel goed maar er zijn betere die nog zachter voor de lak zijn, zoals die van monello.

Als je al doeken hebt zou ik toch de autofinesse klei aanraden icm spray&wipe 1:1 verdund, ofwel de clay lube van autofinesse. Denk dat je qua prijs ongveer hetzelfde zal uitkomen

Mothers klei is veilig op de lak. Onlangs een Insignia met zachte lak gedaan en daar had deze klei heel iets marring achter gelaten,met de hand zou je dit zeker weer strak kunnen krijgen. De klei van AutoFinesse schijnt ook erg geschikt te zijn,al heb ik hier zelf geen ervaring mee.

ik ga toch nog even googelen en zoeken op dit forum over marring, heb er nog te weinig over gelezen om precies te weten wat het precies is enzo.

bedankt voor jullie reactie, ik zal de finesse klei in gedachte houden!

Micro krasjes veroorzaakt door klei noemen ze marring. niks ernstigs. Met de hand en mezzo gewoon weer te herstellen. Als je een DA machine hebt is het echt easy.

Gezien de aflevering van de dealer niet altijd op en top is, denk ik dat het sowieso raadzaam is om:
- wassen
- iron-x
- klei
- paintcleaner ( bv Poorboys - Professional Polish )

Mocht je wat marring krijgen van de klei dat is die met de vervolgstap van de cleaner weer zo weggewerkt.

Zelf groot voorstander van de Dodo Juice - Supernatural Fine Detailing Clay: geen last van marring ( vrij zachte klei ), maar reinigt toch heel erg goed, 240 gram dmv 3 plakjes.

Als KleiGlijMiddel zou je ook kunnen kijken naar de Valet Pro - Citrus Bling ( 1:16 te verdunnen ! )

Mk-us bedankt voor je reactie, ik ben inderdaad van plan de auto een week nadat ik hem geleverd heb gekregen (dan ben ik t weekend vrij) helemaal grondig schoon te maken.

Een aantal vragen n.a.v. Jou reactie:

Ironx vernevel je dat over de auto met de sprayer? En kan ik dan niet beter gelijk trix kopen?

Je raadt een paintcleaner aan, is dit bewust? Waarom geen polijstmiddel met korrel, niet nodig?

Ik wilde spray en whipe kopen als klei gleimiddel, volstaat die ook met beide klei'en? Hoewel die citrus bling wel veelzijdig is klinkt die ook wel super!