• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Isopropylalcohol (IPA)

belanda

Detailing addict
27 jun 2012
55
55
Ben al wat aan het rond kijken geweest hier op het forum, maar ben nog niet echt iets concreets tegen gekomen.

Heb 1LTR IPA staan en wil dit gaan gebruiken als ontvetter na het polijsten van de auto. Maar wat is nu de juiste verhouding om toch een goed resultaat te blijven houden als ik deze ga verdunnen?
Ben al tegen gekomen 1:1 en 100ml IPA met 200ml water,iemand die hier wat meer duidelijkheid in kan geven.

Als ik het gebruik vóór de C-Quartz behandeling, gebruik ik het in de verhouding 1:1. Als inspectiemiddel tijdens het polijsten gebruik ik het in de verhouding 1:5 (als ik geen spruzzo of final inspection gebruik)

Ik wil het gaan gebruiken na dat ik Monello Raffini Mezzo en Monello Raffini Finale gedaan heb.Daarna de IPA verdunt gebruiken, en dan EX-P erop zetten!
Kom ik er dan ook met 1:5 verdunnen?

Zoeken doet het ff niet maar vrij recent was er een "advies" om sterker te verdunnen als in veiliger voor de lak. Ik gebruik sinds die tijd 1 op 10 en merk geen noemenswaardig verschil in afnemende/reinigende werking:idee (wel meng ik met gedestilleerd water!)

Hee Gio, dus zoals jij hem verdunt kun je nog steeds goed ontvetten?
Gebruik hem uiteraard met gedestilleerd water.Dus even een paar ltr gaan halen dan.

Jawel hoor, grandscenicman heeft gelijk. Als je op je lak vernevelt, verdampt de alcohol soms (veel) te snel. Dat kan een minder goed resultaat geven en bij bepaalde kritische lakken zelfs vlekken.

Op een doek sprayen kan makkelijker en beter werken.

Zelfde met ruitenreiniger, eerst op een microvezelsponsje. En wat Grandscenic schrijft, doek bevochtigen.
De doek doet trouwens het meeste werk m.i.

Ikzelf heb Ipa op 1/3 demi water, en gebruik dezelfde wijze als Grandscenicman. Eerst op het doekje en dan zo op de lak wrijven...

Grtz

ik gebruik m 50/50 en natuurlijk geen 5 minuten wachten en dan pas uitwrijven, ik heb niet het idee dat de alcohol verdampt

Zo wat alles wat vloeibaar is en nevelt breng ik altijd eerst op en microvezeldoek aan, zodat de helft niet verdwijnt door de wind en niet op de plek terecht komt waar ik het niet hebben wil.

Ik denk dat het maar experimenteren wordt met de mengverhouding en kijken wat het beste werkt.
Uiteraard laat ik het er niet te lang op zitten, maar haal het er redelijk snel weer er vanaf.

Als er nog iemand IPA nodig heeft, ik heb nog een liter of 4 die weg mag tegen een prijsje..

Wel op te halen te België ;)