• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Jaguar XJ, juiste producten?

aanwezig

Detailing rookie
23 jun 2008
3
0
Beste leden,

Ik ga me ergens in de komende weken bezig houden met de 'grote beurt' van mijn vrijetijdsauto, een Jaguar XJ van 1993, die na 15 jaar trouwe dienst op pensioen is gegaan door de komst van een Audi. De lak blinkt wel mooi als de wagen is gewassen, maar als ik 's avonds ga tanken dan zie je die verdomde 'swirls' naar boven komen. Niet leuk als je enkele uren voordien je auto hebt gepoetst, en denkt dat je netjes werk hebt afgeleverd.

De auto is ondertussen al 15 jaar oud, en heeft enkele vervelende plekken op motorkap, (boomhars die is ingebrand door de zon?) maar vooral het leer heeft écht een voedend product nodig, de 'nerven' beginnen de lak in te scheuren.

Nu ga ik komende week een bestelling plaatsen bij een handelaar van de befaamde 'detail' producten. Ik twijfel echter of ik wel de juiste producten ga aankopen, het gaat immers over een prijs van meer dan 250 euro. Tijd voor de mening van de échte professionals dus.

Wassen:

-Washmitt
-Poorboy's Super Slick & Suds car wash (1liter)
-Poorboy's Waffle weave towel (1)

Zuiveren:

-Poorboy's Clay bar (1 X 125g)
-Poorboy's Spray & wipe ((voor de clay bar) 0,5liter)

Polish:

-Poorboy's SSR 2.5 (0,5liter)
-Poorboy's SSR 1 (0,5liter)
-Poorboy's Polish with sealant (opteren voor Carnuba Blue?)
-Lake Country 6"5 CCS Polishing Pad
-Lake Country 6"5 CCS Glazing Pad
-Lake Country 6"5 CCS Light Cut Pad (eventueel, wat doet deze pad eigenlijk?)

Protection:

-Poorboy's Natty's paste wax blue (250g)

Maintainance:

-Poorboy's Quick detailer plus

Interieur:

-Gliptone liquid leather cleaner/ conditioner kit (250 ml cleaner + 250 ml conditioner)

Nog enkele vraagjes: Heb ik voldoende doeken? (1 Waffle weave towel), welke polish pad is overbodig?, zou ik al deze producten opgebruiken bij één enkele detail-beurt, of kan ik hier mijn wagen enkele keren grondig mee onderhouden?

Dus, zien jullie overbodige producten, producten die niets waard zijn of producten die ik nodig zou hebben, maar vergeten ben? Noem ze maar op en overtuig me. Ik vertrouw op jullie kennis, jullie zijn bijna allemaal professionals, en ik ben nog maar een beginner...

Alvast zeer vriendelijk bedankt.
 
aanwezig zei:
Nu ga ik komende week een bestelling plaatsen bij een handelaar van de befaamde 'detail' producten.

Eerste vraag: waarom koop je je spullen niet hier bij Carclean en laat je je hier adviseren?
 
Nou is Tim natuurlijk ook een handelaar in de befaamde detail producten, dus het hoeft elkaar niet uit te sluiten :)

Tuurlijk gaat hij bij Tim kopen!

Maar goed, op onderwerp:

Je geeft aan dat je LC pads gaat kopen, maar ik heb de indruk dat je deze nog niet eerder gebruikt hebt (gezien je vragen): heb je al wel een machine? Realiseer je wel dat dat ook nog een forse investering is.
Als je daar net mee begint zou ik beginnen met een witte en een groene LC-pad (voor verwerken van de SSR). Wit heeft enige schurende werking en groen niet.
Sealant en wax zou ik gezien de kosten eerst nog een tijdje handmatig aanbrengen.

Daarbij zou ik toch flink investeren in microfibers: gezien je planning zou ik zeker een stuk of 10 aanschaffen.

Sowieso zou ik een goede sealant aanschaffen zoals Poorboy's EX-P.

Pads en doeken kun je wassen (zie forum voor methodes), gaan best een aantal keren mee. Een halve liter SSR doe je ook best een tijdje mee (die gebruik je niet in 1-2 keer op).

Overigens als het leer begint te scheuren, dan zul je met Gliptone (of andere goede cleaners en conditioners) wel een schonere bekleding krijgen, maar dan ben je in feite te laat met je leer te verzorgen. Als je die beginnende scheuren weg wilt krijgen, zul je
met leerverf aan de slag moeten (zoals bijvoorbeeld de leerverven van Leatherique). Dit laatste heb ik zelf nooit gedaan, maar op internet kun je een aantal voorbeelden vinden van opgeknapt leer. Het is goedkoper dan opnieuw bekleden, maar kost nog steeds heel veel geld. Het is maar wat je wilt. Aan de andere kant, ik ken voldoende mensen met een XJ350 (het nieuwe model), waarvan de leerverf ook al gedeeltelijk is weggesleten (de kwaliteit van het leer was in het vorige model veel beter).

Voor het interieur kun je de aanschaf van Quick Interior Detailer van Meguiar's overwegen. Dat werkt erg prettig op Jaguar interieuren en geeft een mooie natuurlijke glans.

Veel succes in ieder geval! Erg gave auto, trouwens.
 
Leer is inderdaad te laat, dat moet echt goed gefixed worden.
Met 0,5 Liter Spray & Wipe ga je het denk ik niet redden met kleien, ik zou een grotere verpakking nemen.
Goede doeken zijn onmisbaar, die van Poorboys zijn erg mooi en kwalitatief beter dan Meg's.
Quick Interior detail is zoals het zegt een detailer geen verzorging voor je kunstof daar is NXT Tech Protectant voor bv.
 
Om leer op te frissen (voor het voeden) is Colourlock wel mooi spul.

Verder zou ik misschien de SSR3 er nog bij nemen, voor wat diepere krasjes (die je geheid tegenkomt op een wat oudere auto) is die toch wel handig.

Leuk hoor zo'n youngtimer XJ. Misschien kun je er wat foto's van plaatsten, vinden we altijd leuk om te zien, en een before en after is sowieso leuk.

Wat voor Audi heb je nu trouwens?
 
Sven S8 zei:
Om leer op te frissen (voor het voeden) is Colourlock wel mooi spul.

Verder zou ik misschien de SSR3 er nog bij nemen, voor wat diepere krasjes (die je geheid tegenkomt op een wat oudere auto) is die toch wel handig.

Leuk hoor zo'n youngtimer XJ. Misschien kun je er wat foto's van plaatsten, vinden we altijd leuk om te zien, en een before en after is sowieso leuk.

Wat voor Audi heb je nu trouwens?

Ik denk niet dat ik de SSR3 er ook bij ga nemen, ik ben ergens een beetje bang dat ik dan 'teveel' van de lak ga afnemen, en na 2 jaar de auto moet laten herspuiten ofzo .. Zijn er eigenlijk trucjes om je lakdikte te meten?

Klopt het trouwens dat je best zoveel mogenlijk producten van dezelfde producent kan nemen? Is het echt zo dat Meguiars autoshampoo, Poorboy's polish beschadigt of er een groot deel van afneemt? Ik heb namelijk veel van Poorboy's in gedachten, mede door je verslagje over de werking van de SSR-serie.

We hebben nu een Audi A4 gekocht, mijn vader is aan het afbouwen met zijn zaak, en wil niet inboeten aan levenscomfort op zijn oudere dag, door nu nog veel geld in een auto te steken.
 
PeterX zei:
Nou is Tim natuurlijk ook een handelaar in de befaamde detail producten, dus het hoeft elkaar niet uit te sluiten :)

Je geeft aan dat je LC pads gaat kopen, maar ik heb de indruk dat je deze nog niet eerder gebruikt hebt (gezien je vragen): heb je al wel een machine? Realiseer je wel dat dat ook nog een forse investering is.
Als je daar net mee begint zou ik beginnen met een witte en een groene LC-pad (voor verwerken van de SSR). Wit heeft enige schurende werking en groen niet.
Sealant en wax zou ik gezien de kosten eerst nog een tijdje handmatig aanbrengen.

Daarbij zou ik toch flink investeren in microfibers: gezien je planning zou ik zeker een stuk of 10 aanschaffen.

Sowieso zou ik een goede sealant aanschaffen zoals Poorboy's EX-P.

Pads en doeken kun je wassen (zie forum voor methodes), gaan best een aantal keren mee. Een halve liter SSR doe je ook best een tijdje mee (die gebruik je niet in 1-2 keer op).

Overigens als het leer begint te scheuren, dan zul je met Gliptone (of andere goede cleaners en conditioners) wel een schonere bekleding krijgen, maar dan ben je in feite te laat met je leer te verzorgen. Als je die beginnende scheuren weg wilt krijgen, zul je
met leerverf aan de slag moeten (zoals bijvoorbeeld de leerverven van Leatherique). Dit laatste heb ik zelf nooit gedaan, maar op internet kun je een aantal voorbeelden vinden van opgeknapt leer. Het is goedkoper dan opnieuw bekleden, maar kost nog steeds heel veel geld. Het is maar wat je wilt. Aan de andere kant, ik ken voldoende mensen met een XJ350 (het nieuwe model), waarvan de leerverf ook al gedeeltelijk is weggesleten (de kwaliteit van het leer was in het vorige model veel beter).

Voor het interieur kun je de aanschaf van Quick Interior Detailer van Meguiar's overwegen. Dat werkt erg prettig op Jaguar interieuren en geeft een mooie natuurlijke glans.

Veel succes in ieder geval! Erg gave auto, trouwens.

Peter:

Over de LC-Pads, ik heb inderdaad nog geen machine en ben eerlijk gezegd ook niet van plan om dat aan te kopen, misschien als ik echt de poets-microbe te pakken krijg. Ik vind het eerlijk gezegd nogal duur spul allemaal, kwaliteit heeft zijn prijs zullen we maar zeggen :confused: .
Zijn de pads die ik vernoemd heb dan te professioneel om het zo te zeggen? Zijn goedkopere, basic-pads vaak even goed? Ik heb al ergens iets opgevangen over slecht 'uitgepoetste' polish, die dan zo'n wolk achterlaat ('glazing'?), kan je dat vermijden vermijden door 'betere' pads te kopen?

Bedankt voor die tip over die sealant en leerverf, ga ik zeker overwegen.
 
Nou het is niet zozeer te professioneel, maar SSR 2.5 en SSR 1 (of de Meguiars/Wolfgang/Menzerna etc. alternatieven) zou ik persoonlijk niet zonder machine verwerken. Je komt fysiek namelijk zowel de kracht tekort als de ' evenwichtige verdeling'. Ik weet niet of iemand op dit forum ooit heeft geprobeerd een hele auto met SSR 2.5 of Meguiars M83 te bewerken, maar het lijkt mij heel sterk dat je dan een resultaat zou bereiken dat aan je verwachtingen voldoet. Met wat lichtere middelen kun je wellicht nog iets met de hand bereiken.

Ik kan niet zien waar je vandaan komt, maar wellicht dat er een aantal forumleden bij je in de buurt wonen die best zouden willen helpen en eventueel (tegen een kleine vergoeding) samen met jou met de machine aan de slag willen gaan. Dat is per saldo denk ik de voordeligste manier om een perfect resultaat te bereiken. Voor het beste resultaat zal er namelijk toch een rotary-machine aan te pas moeten komen en dat zou ik overlaten aan iemand die hier de nodige ervaring mee heeft. Bij verkeerd gebruik van een rotary kun je namelijk je lak verbranden (met alle gevolgen van dien).

Met betrekking tot de verschillende merken: de meeste merken hebben producten die het beste aansluiten op hun eigen producten en op die manier meestal het beste resultaat opleveren. Echter, ik heb nog niet meegemaakt/gezien/gehoord dat de producten van verschillende merken elkaar 'bijten'. Je kunt met een gerust hart met Meguiars shampoo een auto die in de PB Natty's Blue staat wassen (om maar wat te noemen). Het levert geen beschadigingen op ofzo, maar blijf wel in een logische volgorde bezig (geen sealant over een waxlaag heen smeren; andersom heeft wel zin).
 
Volgens mij wil hij het bij onze Belgische collega Bert kopen, klopt dat? Dat vind ik prima hoor! Al zou ik het leuk vinden als wij het mogen leveren natuurlijk. ;)

'Aanwezig' is trouwens een leuke gebruikersnaam, op de dag van aanmelden stond er op het forum:

De nieuwste gebruiker is aanwezig.

:D