Na vijf jaar rondrijden met mijn Audi, ben ik op zoek gegaan naar iets totaal anders. Ik zocht een hobbywagen die
- betrouwbaar is om (nu en dan) mee te gaan werken;
- betaalbaar is in gebruik, onderhoud en vaste kosten;
- een goed object is om te carcleanen;
- ik minder vaak tegenkom dan mijn Audi.
Mijn keuze is al snel gevallen op een Jaguar.
Na wat aanbod vergeleken te hebben, heb ik gekozen voor een 2de hands zwarte XJ (X350) met ivoorkleurig lederen interieur. De wagen dateert uit 2005 en had 134.000 km bij aankoop.
Bij aankoop zag de wagen er zo uit.
Op eerste zicht een nette wagen
Met - al zeg ik het zelf - mooie velgen
Het ivoorkleurige interieur
Ik had een paar XJ's gezien met een beige interieur, maar die hebben dan ook een beige stuur, beige matten en een beige bovenkant van het dashboard ... allemaal iets té beige wat mij betreft.
Ik vind het zwarte stuur met de zwarte matten goed passen bij de zwarte bies in de lederen zetels.
Zoals gezegd zag het er in eerste instantie wel ok uit.
Nadere inspectie bracht echter het volgende aan het licht.
Het leder had na 134.000 km al wat gebruikssporen. (Volledigheidshalve moet ik erbij zeggen dat ik aan de dealer gevraagd had om het interieur van de wagen niet proper te maken voor de levering omdat ik toch van plan was om dat zelf te doen.)
Het was ook al een tijdje geleden dat er grondig gestofzuigd was.
Er zaten nog wat restjes tussen de naden van het leer.
En het bakje van de deur ...
... zag er (onder het rubber matje) als volgt uit ...
Hoog tijd dus om aan de slag te gaan.
Het leder heb ik proper gemaakt met Mothers Leather Wash.
Het was de eerste keer dat ik dit product gebruikte en ik ben er erg tevreden over.
Het product is een soort mousse die met een paardenharen borstel gebruikt kan worden. Het vuil van het leer kwam meteen los (wat redelijk goed zichtbaar was op een ivoorkleurig interieur).
De smurrie heb ik dan weggeveegd met een microfiber doek. Het leer was meteen al een stuk properder (en voelde ook fijn aan). Ik vind de Mothers Leather Wash een stuk fijner werken dan de Gliptone Liquid Leather Gentle Cleaner die ik vroeger gebruikte.
Dit was het resultaat na enkele uren borstelen en vegen.
Daarna was het hoog tijd voor de buitenkant.
Ik heb eerst de velgen aangepakt met Poorboy's All Purpose Cleaner en een verzameling borstels (waaronder de EZ Detail Mini Brush (ideaal voor tussen de spaken), de Mothers Wheel Brush (perfect voor de voorkant van de velg en de banden), de Autoglym - Hi-Tech Wheel Brush (handig voor de bouten) en Monello Wheel Woolies (voor de binnenkant van de velg.)
Na wat zwoegen zag de eerste velg er (geholpen door wat zonneschijn) als volgt uit.
Nadien bleek er met Monello - Non Ferro toch nog wat vuil af te komen.
Mijn dealer had op de achterruit een kleine, maar opvallende sticker gehangen.
Deze heb ik makkelijk kunnen verwijderen na het plunderen van de beautycase van mijn vrouw. Eerst verwarmd met de haardroger, het stickertje weggenomen en de lijmresten verwijderd met nail polish remover (overigens niet van Carclean.com).
De raamrubbers heb ik (voor het eigenlijke wassen) gereinigd met Poorboy's APC. En dat bleek wel nodig.
Ook wat ik achter de tankklep aantrof, heb ik bewerkt met Poorboy's APC en dat bleek ook wel nodig.
- betrouwbaar is om (nu en dan) mee te gaan werken;
- betaalbaar is in gebruik, onderhoud en vaste kosten;
- een goed object is om te carcleanen;
- ik minder vaak tegenkom dan mijn Audi.
Mijn keuze is al snel gevallen op een Jaguar.
Na wat aanbod vergeleken te hebben, heb ik gekozen voor een 2de hands zwarte XJ (X350) met ivoorkleurig lederen interieur. De wagen dateert uit 2005 en had 134.000 km bij aankoop.
Bij aankoop zag de wagen er zo uit.
Op eerste zicht een nette wagen
Met - al zeg ik het zelf - mooie velgen
Het ivoorkleurige interieur
Ik had een paar XJ's gezien met een beige interieur, maar die hebben dan ook een beige stuur, beige matten en een beige bovenkant van het dashboard ... allemaal iets té beige wat mij betreft.
Ik vind het zwarte stuur met de zwarte matten goed passen bij de zwarte bies in de lederen zetels.
Zoals gezegd zag het er in eerste instantie wel ok uit.
Nadere inspectie bracht echter het volgende aan het licht.
Het leder had na 134.000 km al wat gebruikssporen. (Volledigheidshalve moet ik erbij zeggen dat ik aan de dealer gevraagd had om het interieur van de wagen niet proper te maken voor de levering omdat ik toch van plan was om dat zelf te doen.)
Het was ook al een tijdje geleden dat er grondig gestofzuigd was.
Er zaten nog wat restjes tussen de naden van het leer.
En het bakje van de deur ...
... zag er (onder het rubber matje) als volgt uit ...
Hoog tijd dus om aan de slag te gaan.
Het leder heb ik proper gemaakt met Mothers Leather Wash.
Het was de eerste keer dat ik dit product gebruikte en ik ben er erg tevreden over.
Het product is een soort mousse die met een paardenharen borstel gebruikt kan worden. Het vuil van het leer kwam meteen los (wat redelijk goed zichtbaar was op een ivoorkleurig interieur).
De smurrie heb ik dan weggeveegd met een microfiber doek. Het leer was meteen al een stuk properder (en voelde ook fijn aan). Ik vind de Mothers Leather Wash een stuk fijner werken dan de Gliptone Liquid Leather Gentle Cleaner die ik vroeger gebruikte.
Dit was het resultaat na enkele uren borstelen en vegen.
Daarna was het hoog tijd voor de buitenkant.
Ik heb eerst de velgen aangepakt met Poorboy's All Purpose Cleaner en een verzameling borstels (waaronder de EZ Detail Mini Brush (ideaal voor tussen de spaken), de Mothers Wheel Brush (perfect voor de voorkant van de velg en de banden), de Autoglym - Hi-Tech Wheel Brush (handig voor de bouten) en Monello Wheel Woolies (voor de binnenkant van de velg.)
Na wat zwoegen zag de eerste velg er (geholpen door wat zonneschijn) als volgt uit.
Nadien bleek er met Monello - Non Ferro toch nog wat vuil af te komen.
Mijn dealer had op de achterruit een kleine, maar opvallende sticker gehangen.
Deze heb ik makkelijk kunnen verwijderen na het plunderen van de beautycase van mijn vrouw. Eerst verwarmd met de haardroger, het stickertje weggenomen en de lijmresten verwijderd met nail polish remover (overigens niet van Carclean.com).
De raamrubbers heb ik (voor het eigenlijke wassen) gereinigd met Poorboy's APC. En dat bleek wel nodig.
Ook wat ik achter de tankklep aantrof, heb ik bewerkt met Poorboy's APC en dat bleek ook wel nodig.