Dit weekend stond er na bijna 4 maanden relatieve rust weer eens een auto op het programma voor een exterieur detail.
Lijdend voorwerp deze prachtige 23 jaar oude en/of jonge Jaguar XKR 4.0 V8 Coupé.
De auto bij aanvang:
niet echt schokkend vies, zeker omdat de eigenaar de auto binnen heeft staan in de garage en eigenlijk alleen bij mooi weer het daglicht ziet.
Wasprogramma:
zoals altijd begin ik met het foamen van de auto zodat vastzittende vervuiling los geweekt wordt en zo weg vloeit.
Ondertussen een paar bakken koffie achterover gekieperd zodat het foam z'n werk kan doen.
En ja, voor de mensen met een scherp oog, de wasemmer is lek....Dodo heeft nogal last van incontinentie
Het vreemde is dat het alle 3 originele Grit Guard emmers zijn met originele rekjes. Alleen de blauwe klemt in de emmer en bij de rest draaien ze vrij rond in de emmers.
Daar waar het rekje klem tegen de wand van de emmer zit, lekt íe dus. Nou ja, na 14 jaar tijd voor nieuwe emmers.
De velgen waren niet heel erg vies, een paar pufjes Brakebuster, een rondje de-ironizer en met de nodige hardware zoals een wheelwoolie en wheel washmitt waren voldoende om ze weer schoon te krijgen.
Nadat de auto meermaals goed werd afgespoten, alles wasspullen opgeruimd, kon de auto naar binnen om daar verder te gaan.
Kleien:
zoals eerder gezegd staat de auto binnen en dat is te merken. Er kwam niet heel veel vervuiling van de lak af. De eerste foto gemiddeld wat er van de lak af kwam, de andere 2 foto's het resultaat van de welbekende hotspots zoals achter de achterwielen.
Lakdiktemeting:
een paar jaar geleden heb ik samen met forumlid Leon zijn XKR gedaan en die zat dik in zijn velletje. Ook deze heeft ook genoeg vlees op het bot zitten
Lakdefecten:
rondom swirls, her en der een wat diepere kras, wat ingebeten bird droppings maar geen gekke dingen.
Polijsten:
omdat ik al een keer eerder met dit bijltje gehakt had, hoefde er geen zwaar geschut ingezet te worden. De lak is niet hard maar ook niet zacht, gewoon goed te doen.
Sommige delen hadden iets meer correctie nodig maar niet zodat je er met 2 gestrekte benen in moest.
Diverse voor en na foto's:
In dit soort situaties ben ik zo blij met mijn kleine grote vriend
Dit is ook zo'n typische plek waar veel swirls en krasjes ontstaan. Omdat deze Jaguar geen (beugel) handgreep heeft, gebeurd het dus vaak dat men de deur dicht doet met de hand/vingers op de deur zelf. Niet alles weg maar wel een flinke verbetering.
Zelfs mijn kleine grote vriend kon er niet bij onder de grepen dus werd het ouderwets handwerk. Klein machinepadje, wat polijstpasta en gaan.
Bescherming:
Nadat al het polijstwerk erop zat, de lak grondig ontvet, even met rust gelaten en daarna was het tijd voor de welbekende kers op de taart.
En zeg nou zelf, wat past er beter bij een Britse auto dan een wax van Britse komaf. Gekozen voor het vlaggeschip van Waxaddict namelijk de Vortex.
Dit is zo briljant, geen pijn in je rug omdat je voorover gebogen staat op de gigantische motorkap. Lekker rechtop staan en wax aanbrengen
Je zou bijna wensen dat alle fabrikanten dit standaard zouden moeten doen.
De puntjes op de i:
- velgenwax
- bandendressing
- ramen binnen en buiten schoon gemaakt.
- nog 1x alles nagelopen
Helaas kwam het met bakken uit de lucht en deed afbreuk aan de foto's
Maar dat levert ook mooie beading foto's op.
Lijdend voorwerp deze prachtige 23 jaar oude en/of jonge Jaguar XKR 4.0 V8 Coupé.
De auto bij aanvang:
niet echt schokkend vies, zeker omdat de eigenaar de auto binnen heeft staan in de garage en eigenlijk alleen bij mooi weer het daglicht ziet.
Wasprogramma:
zoals altijd begin ik met het foamen van de auto zodat vastzittende vervuiling los geweekt wordt en zo weg vloeit.
Ondertussen een paar bakken koffie achterover gekieperd zodat het foam z'n werk kan doen.
En ja, voor de mensen met een scherp oog, de wasemmer is lek....Dodo heeft nogal last van incontinentie
Het vreemde is dat het alle 3 originele Grit Guard emmers zijn met originele rekjes. Alleen de blauwe klemt in de emmer en bij de rest draaien ze vrij rond in de emmers.
Daar waar het rekje klem tegen de wand van de emmer zit, lekt íe dus. Nou ja, na 14 jaar tijd voor nieuwe emmers.
De velgen waren niet heel erg vies, een paar pufjes Brakebuster, een rondje de-ironizer en met de nodige hardware zoals een wheelwoolie en wheel washmitt waren voldoende om ze weer schoon te krijgen.
Nadat de auto meermaals goed werd afgespoten, alles wasspullen opgeruimd, kon de auto naar binnen om daar verder te gaan.
Kleien:
zoals eerder gezegd staat de auto binnen en dat is te merken. Er kwam niet heel veel vervuiling van de lak af. De eerste foto gemiddeld wat er van de lak af kwam, de andere 2 foto's het resultaat van de welbekende hotspots zoals achter de achterwielen.
Lakdiktemeting:
een paar jaar geleden heb ik samen met forumlid Leon zijn XKR gedaan en die zat dik in zijn velletje. Ook deze heeft ook genoeg vlees op het bot zitten
Lakdefecten:
rondom swirls, her en der een wat diepere kras, wat ingebeten bird droppings maar geen gekke dingen.
Polijsten:
omdat ik al een keer eerder met dit bijltje gehakt had, hoefde er geen zwaar geschut ingezet te worden. De lak is niet hard maar ook niet zacht, gewoon goed te doen.
Sommige delen hadden iets meer correctie nodig maar niet zodat je er met 2 gestrekte benen in moest.
Diverse voor en na foto's:
In dit soort situaties ben ik zo blij met mijn kleine grote vriend
Dit is ook zo'n typische plek waar veel swirls en krasjes ontstaan. Omdat deze Jaguar geen (beugel) handgreep heeft, gebeurd het dus vaak dat men de deur dicht doet met de hand/vingers op de deur zelf. Niet alles weg maar wel een flinke verbetering.
Zelfs mijn kleine grote vriend kon er niet bij onder de grepen dus werd het ouderwets handwerk. Klein machinepadje, wat polijstpasta en gaan.
Bescherming:
Nadat al het polijstwerk erop zat, de lak grondig ontvet, even met rust gelaten en daarna was het tijd voor de welbekende kers op de taart.
En zeg nou zelf, wat past er beter bij een Britse auto dan een wax van Britse komaf. Gekozen voor het vlaggeschip van Waxaddict namelijk de Vortex.
Dit is zo briljant, geen pijn in je rug omdat je voorover gebogen staat op de gigantische motorkap. Lekker rechtop staan en wax aanbrengen
Je zou bijna wensen dat alle fabrikanten dit standaard zouden moeten doen.
De puntjes op de i:
- velgenwax
- bandendressing
- ramen binnen en buiten schoon gemaakt.
- nog 1x alles nagelopen
Helaas kwam het met bakken uit de lucht en deed afbreuk aan de foto's
Maar dat levert ook mooie beading foto's op.