• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Exterior Detail Jaguar XKR 4.0 V8 Coupé

nicknameless

Detailing guru
16 mei 2008
8.955
193
47
Den Haag
Dit weekend stond er na bijna 4 maanden relatieve rust weer eens een auto op het programma voor een exterieur detail.
Lijdend voorwerp deze prachtige 23 jaar oude en/of jonge Jaguar XKR 4.0 V8 Coupé.

De auto bij aanvang:
niet echt schokkend vies, zeker omdat de eigenaar de auto binnen heeft staan in de garage en eigenlijk alleen bij mooi weer het daglicht ziet.

foto 01.jpg


foto 02.jpg


Wasprogramma:
zoals altijd begin ik met het foamen van de auto zodat vastzittende vervuiling los geweekt wordt en zo weg vloeit.
Ondertussen een paar bakken koffie achterover gekieperd zodat het foam z'n werk kan doen.
foto 03.jpg


En ja, voor de mensen met een scherp oog, de wasemmer is lek....Dodo heeft nogal last van incontinentie :D
Het vreemde is dat het alle 3 originele Grit Guard emmers zijn met originele rekjes. Alleen de blauwe klemt in de emmer en bij de rest draaien ze vrij rond in de emmers.
Daar waar het rekje klem tegen de wand van de emmer zit, lekt íe dus. Nou ja, na 14 jaar tijd voor nieuwe emmers.
foto 04.jpg


De velgen waren niet heel erg vies, een paar pufjes Brakebuster, een rondje de-ironizer en met de nodige hardware zoals een wheelwoolie en wheel washmitt waren voldoende om ze weer schoon te krijgen.
foto 05.jpg


Nadat de auto meermaals goed werd afgespoten, alles wasspullen opgeruimd, kon de auto naar binnen om daar verder te gaan.

Kleien:
zoals eerder gezegd staat de auto binnen en dat is te merken. Er kwam niet heel veel vervuiling van de lak af. De eerste foto gemiddeld wat er van de lak af kwam, de andere 2 foto's het resultaat van de welbekende hotspots zoals achter de achterwielen.
foto 06.jpg


Lakdiktemeting:
een paar jaar geleden heb ik samen met forumlid Leon zijn XKR gedaan en die zat dik in zijn velletje. Ook deze heeft ook genoeg vlees op het bot zitten :D
foto 07.jpg


Lakdefecten:
rondom swirls, her en der een wat diepere kras, wat ingebeten bird droppings maar geen gekke dingen.
foto 08.jpg

foto 09.jpg


Polijsten:
omdat ik al een keer eerder met dit bijltje gehakt had, hoefde er geen zwaar geschut ingezet te worden. De lak is niet hard maar ook niet zacht, gewoon goed te doen.
Sommige delen hadden iets meer correctie nodig maar niet zodat je er met 2 gestrekte benen in moest.

foto 010.1.jpg


Diverse voor en na foto's:
foto 010.jpg


foto 011.jpg


foto 013.jpg


In dit soort situaties ben ik zo blij met mijn kleine grote vriend :grinning:
foto 010.2.jpg


Dit is ook zo'n typische plek waar veel swirls en krasjes ontstaan. Omdat deze Jaguar geen (beugel) handgreep heeft, gebeurd het dus vaak dat men de deur dicht doet met de hand/vingers op de deur zelf. Niet alles weg maar wel een flinke verbetering.
Zelfs mijn kleine grote vriend kon er niet bij onder de grepen dus werd het ouderwets handwerk. Klein machinepadje, wat polijstpasta en gaan.
foto 014.jpg


foto 012.jpg


Bescherming:
Nadat al het polijstwerk erop zat, de lak grondig ontvet, even met rust gelaten en daarna was het tijd voor de welbekende kers op de taart.
En zeg nou zelf, wat past er beter bij een Britse auto dan een wax van Britse komaf. Gekozen voor het vlaggeschip van Waxaddict namelijk de Vortex.
foto 015.jpg


Dit is zo briljant, geen pijn in je rug omdat je voorover gebogen staat op de gigantische motorkap. Lekker rechtop staan en wax aanbrengen :innocent:
Je zou bijna wensen dat alle fabrikanten dit standaard zouden moeten doen.
foto 016.jpg


foto 017.jpg


De puntjes op de i:
- velgenwax
- bandendressing
- ramen binnen en buiten schoon gemaakt.
- nog 1x alles nagelopen

Helaas kwam het met bakken uit de lucht en deed afbreuk aan de foto's :worried:

Jaguar XKR (146).jpg


Jaguar XKR (139).jpg


Jaguar XKR (140).jpg


Jaguar XKR (141).jpg


Jaguar XKR (144).jpg


Jaguar XKR (145).jpg


Jaguar XKR (133).jpg


Jaguar XKR (108).jpg


Jaguar XKR (120).jpg


Maar dat levert ook mooie beading foto's op.

Jaguar XKR (132).jpg


Jaguar XKR (134).jpg





 
Oei weer een heel mooi resultaat met deze XKR goed verslag met mooie foto's, flinke klus maar het verschil is duidelijk zichtbaar mooi mooi :cool:.
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless