• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Jetseal 109 kennismaking.

GMToyota

Detailing chief
28 okt 2009
1.402
95
Op 25 december heb ik de auto grondig gewassen met een hele hoge concentratie Turtle Wax Wash and Shine om m'n vorige wax-laag te strippen. Dit in een overdekte ruimte, temperatuur was ongeveer 5 graden C. 2 maanden geleden nog gekleid, dus ik vond het niet nodig om nogmaals te kleien. De lak was ook wel goed schoon naar mijn gevoel.

Na het drogen 1 laag Chemical Guys Jetseal 109 gezet op de wagen. Na 30 minuten afgenomen (op de handleiding staat na 20 minuten). Het resultaat was een hele, hele gladde wagen, hele mooie reflectie ook. NICE! Diezelfde dag begon het nog te regenen: een HEERLIJKE sheeting, je zag de regen supersnel in banen eraf glijden.:grinning:

Helaas merkte ik een week later dat de beading al niet meer zo mooi was. Geen druppels, maar vlekken water. Maakt niet uit dacht ik, sealants vertonen toch meer sheeting ipv beading.

Gisteren, 16 dagen later, heb ik de auto weer gewassen. Maar wat viel me op tijdens het spelen met de sproeier: Beading= weg. Sheeting = weg! Totaal niks, nada, noppes. Mijn laagje Jetseal was dus verdwenen. :broken_heart: In die 2 weken was de auto weinig gebruikt, ongeveer 40 km mee gereden. Verder gewoon buiten laten staan met wat sneeuw, klein beetje zon en wind als grootste boosdoeners.

Ik heb van anderen wel positievere verhalen gehoord over Jetseals duurzaamheid.
Dus ik heb nagedacht over wat ík verkeerd had gedaan (het is nooit het product ;) ). Bij deze de factoren waardoor Jetseal het bij mij niet lang heeft gehouden:
1. Maar één laagje. Op de verpakking staat: Apply 2 layers to assure even coverage.
2. De temperatuur was wellicht te laag voor een goede hechting.
3. Ik had moeten kleien, vooral met deze weersomstandigheden met sneeuw en zout en vieze wegen, is dat toch beter.

Iemand nog iets anders waar ik voortaan op kan letten?

Verder vond ik nog iets heel opmerkelijks:
http://detailingparadise.com/forum/showthread.php?p=7054
Van een Chemical Guys 'guru' zelf:
"So many people use jetseal incorrectly also ,by using it without a wax or even after waxing"
Als je Jetseal als LSP gebruikt, dus zonder te toppen met een wax, dan gebruik je het dus verkeerd. 8-()) Een opmerkelijke uitspraak van iemand die officieel met CG gerelateerd is.

Als je Jetseal dus onder een wax zet, dan houdt dat dus wel lang. Maar dat is dan toch gewoon de wax die duurzaam is? :roll Als ik zeg: "turtle wax is super duurzaam, als je het topt met Collinite 476 houdt ie het wel 4 maanden vol!!!", dan lach je mij toch ook uit?

Of zorgt Jetseal voor een 'geschiktere onderlaag', waardoor de wax langer zal houden?

In ieder geval een teleurstellende kennismaking met het product, veroorzaakt ook door het weer, maar één laagje en niet te hebben gekleid. Als het wat warmer wordt zal ik nog een poging wagen.
 
Is Schildpad Wash en Shine wel juist daarvoor?

Als ik de beschrijving van Halfords moet geloven zit er zelfs Hammerite in verwerkt:

Eigenschappen


Shampoo voor het grondig reinigen van je auto
Hoogglans shampoo met turtle wax toevoeging
Extra geconcenteerd
Reinigt, glanst en beschermt de auto in 1 behandeling
Werkt roestwerend in naden en kieren
 
Hmmm, er zit dus een waxtoevoeging in de shampoo, tja, dan zou het maar zo kunnen zijn dat de Jetseal niet goed kan hechten aan de lak :s
 
Ik had gelezen dat een extra sterke dosis shampoo je waxlaag weghaalt. Ik had nog een fles wash& shine over, dus heb ik die maar gebruikt in een hele sterke concentratie 300ml op 10 liter water. Daarna goed afgespoeld.

Dat er een echte wax-toevoeging in zit is moeilijk te geloven, en ik denk echt dat het verkooppraat is.

Maar goed, het kan, dus als het echt zo is, dan is dat wel een factor waar ik voortaan rekening mee ga houden.
 
hahahaha, totaal verkeerd aangebracht :grinning:

- te koud; onder de 10 graden sowieso niet aan denken...
- geen schone ondergrond; alleen echte strippende shampoo gebruiken en zeker niet iets met wax... daarnaast ALTIJD kleien en paintcleaner gebruiken (waarom heet het eigenlijk paintcleaner? Nou, omdat het de lak reinigt...?)
- 1 laag; altijd 2 lagen gebruiken.
- geen wax nadien voor de beading/sheeting. Sealant is niet bedoelt voor de mooie beading of sheeting...
 
Ik gebruik de Jet Seal samen met Collinite 845 als 'winterjas'. Een experimentje om te kijken of het werkt.
Toevallig twee weken geleden in een lekker verwarmde hal nog aangebracht.
Zoals je zegt, voelt de lak na de Jet Seal lekker glad aan. De Collinite na een tijdje aangebracht en die doet de rest.

De beading/sheeting kan ik eigenlijk weinig van zeggen, aangezien de beading/sheeting van ijs en sneeuw
behoorlijk ruk is. :p
Ik zal straks eens kijken of de jas de winterperiode overleefd heeft. Twee laagjes of toppen met wax en bij een
lekkere temperatuur lijkt me wel een goede tip.
 
Ik ben blij dat ik het totaal verkeerd heb aangebracht. :) Ik weet dan tenminste dat het aan mijn handelingen ligt en dat ik geen euro's heb verspild aan een overhyped product.

- te koud; onder de 10 graden sowieso niet aan denken...

Heb je enig idee waarom? Ik weet dat carnauba waxen moeilijk te verwerken zijn doordat de carnauba gewoon keihard kan blijven of gewoon niet / slecht curet als het zo koud is. Daarom had ik dit keer juist voor een sealant gekozen als LSP.

Bij m'n Collinite 845 staat in de beschrijving dat ik het liever niet onder de 15 graden moet gebruiken, maar bij Jetseal staat er niks in de instructies over de temperatuur. Ik heb ook nooit eerder gehoord of gelezen dat een sealant temperatuur gevoelig is. Als het vriest, ok, maar de verwerking bij 5 graden was gewoon goed te doen, zowel op als af. Niet dat ik je stelling ontken; dat het een factor kán zijn is mogelijk als ik zo zie dat Jetseal na 2 weken weg is. :-b Maar ik vraag me dan af welke theorie er achter zit dat een sealant niet goed werkt bij een lage temperatuur. Het is toch immers synthetisch spul dat gewoon onder moelijkere omstandigheden te gebruiken is?

- geen schone ondergrond; alleen echte strippende shampoo gebruiken en zeker niet iets met wax... daarnaast ALTIJD kleien en paintcleaner gebruiken (waarom heet het eigenlijk paintcleaner? Nou, omdat het de lak reinigt...?)
Ik had dus moeten vermelden dat ik 2 maanden geleden nog zeer intensief gecleaned én gekleid heb. Daarna altijd goed beschermd met 2 lagen Collinite 845 en om de 3 weken getopt met Natty's. Vandaar dus dat ik niet nogmaals gecleaned heb. Dat is volgens mij ook helemaal niet nodig als je het 2 maanden geleden al goed hebt gedaan en het daarna goed hebt beschermd.

De shampoo en het kleien had ik al genoteerd in m'n notitieboekje.

- 1 laag; altijd 2 lagen gebruiken.
Ook genoteerd. :)^

- geen wax nadien voor de beading/sheeting. Sealant is niet bedoelt voor de mooie beading of sheeting...
Ik dacht te hebben gelezen dat een sealant normaliter wel voor een goede sheeting zorgt. Maar umm.. als dit dus niet zo is, en een sealant niet bedoeld is voor goede sheeting of beading, hoe zie je dan eigenlijk of je sealant nog actief is op je lak??? :weetniet
 
GMToyota zei:
- geen schone ondergrond; alleen echte strippende shampoo gebruiken en zeker niet iets met wax... daarnaast ALTIJD kleien en paintcleaner gebruiken (waarom heet het eigenlijk paintcleaner? Nou, omdat het de lak reinigt...?)
Ik had dus moeten vermelden dat ik 2 maanden geleden nog zeer intensief gecleaned én gekleid heb. Daarna altijd goed beschermd met 2 lagen Collinite 845 en om de 3 weken getopt met Natty's. Vandaar dus dat ik niet nogmaals gecleaned heb. Dat is volgens mij ook helemaal niet nodig als je het 2 maanden geleden al goed hebt gedaan en het daarna goed hebt beschermd.

De shampoo en het kleien had ik al genoteerd in m'n notitieboekje.

waarschijnlijk heb je met je turtle ultra wash toch niet alle waxen weg gehaald..
845 is een sterke! zeker 2 lagen!!
het feit dat 845 "detergent proof" is, geeft al aan, dat hij niet zo 1 2 3 weg is door hem te wassen met een overdosis..

je had gewoon even snel de dap+pro polish, of monello finale, chemical guys rocket polish of andere polish / paintcleaner moeten pakken..

mijn 845 laag werkt nog als nieuw, en heeft toch al het nodige aan strooizout / wasbox shampoo gezien, en bead / sheet nog als een gekke!
 
GMToyota zei:
Ik had dus moeten vermelden dat ik 2 maanden geleden nog zeer intensief gecleaned én gekleid heb. Daarna altijd goed beschermd met 2 lagen Collinite 845 en om de 3 weken getopt met Natty's. Vandaar dus dat ik niet nogmaals gecleaned heb. Dat is volgens mij ook helemaal niet nodig als je het 2 maanden geleden al goed hebt gedaan en het daarna goed hebt beschermd.

hahaha, je lak is toch helemaal niet meer 'clean' als je er notabene 845 en Natty's erop hebt gesmeerd na het cleanen?
Daarom moet je JUIST paintcleanen... Je smeerde de sealant uit op een dunne mix van 845 en natty's, vindt je het raar dat het zo weg is?



p.s. Natty's pakt niet goed op 845, niets trouwens...
 
Om wax te strippen kun je o.a. 3 dingen doen:
cleanen
kleien
verwijderen met een zeer hoge concentratie shampoo.

Ik koos voor het laatste, vandaar dus dat ik het niet nodig vond om te kleien of te cleanen. EPIC FAIL! :sob: Helaas was het waarschijnlijk niet genoeg gestript, PLUS dat er bij die geweldige shampoo ook nog een 'shine'-laagje-wax-factor was, die ik over het hoofd had gezien. Maar goed, uit de eerste reactie kwam dit al naar voren: voortaan een andere shampoo.

Op de één of andere manier had ik er wel voor gezorgd dat er na 2 weken dus totaal niks meer over bleef van enige bescherming. Geen collinite 845, geen natty's, geen dun laagje tw-shampoo-wax, geen jetseal..:-b alles was dus na 2 weken totaal verdwenen. Tsja.. als er iets mis gaat, dan gaat alles ook mis.

Ik ben het dit keer met je oneens dat niets goed pakt op een laag collinite 845. Uit eigen ervaring heb ik gemerkt dat het wel kan en dat het ook gewoon goed pakt. Andere bronnen melden dat 1 laagje toppen gewoon goed kan, waaronder (Collinite's eigen FAQ):
http://74.125.77.132/search?q=cache:k1ASoG7k-ewJ:www.detailcity.org/forums/detailing-product-discussion-reviews/8783-collinite-vs-natty-test-pics.html+collinite+over+natty%27s&cd=3&hl=nl&ct=clnk&gl=nl&client=firefox-a
http://www.autopia.org/forum/car-detailing-product-discussion/126206-some-advice-please-collinite-using-correctly.html
http://www.autogeekonline.net/forum/auto-detailing-101/9970-one-first-collinite-476-845-a.html
http://www.alfa147club.nl/forum/viewtopic.php?t=5843&sid=973f2607b7b3e8eddf81e9d3d15d5ba1
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,3558371,page=35 = http://autodetailing.nl/forum/archive/index.php/t-492-p-4.html
http://www.fordforums.com.au/showthread.php?t=11266183
http://www.autopia.org/forum/car-detailing-product-discussion/76656-mixing-collinite-845-a.html
http://www.autopia.org/forum/car-detailing-product-discussion/61968-collinite-s-476s-super-doublecoat-auto-wax-review-4.html
http://www.collinite.com/about-us/faqs/#8
http://www.autopia.org/forum/car-detailing-product-discussion/125427-collinite-ordering-products.html

Maar goed, genoeg ervaringen dus die melden dat 845 getopt wordt met wat anders en dat het wel goed pakt. Mocht je andere ervaringen hebben, misschien is er dan iets mis gegaan en heb je iets over het hoofd gezien. 1 foutieve keuze kan al uitpakken in het falen van vele andere dingen. Het kan, niemand is perfect.
 
Ik denk dat het in theorie mogelijk is, omdat al bewezen is dat het layeren van waxen gewoon mogelijk is. In beide waxen zitten geen cleaners. Sommige gebruikers hebben met succes een laagje wax getopt met 845 (zie bijv. de url-links hierboven). Alleen moet je oppassen met 845, omdat daar meer oplosmiddelen in zitten om deze vloeibaar te houden. Die oplosmiddelen zouden elke laag eronder kunnen aantasten.

Deze gebruiker heeft 845 over Natty's gezet:
http://www.mfestforum.com/forum/showthread.php?t=5742
Maar ik weet niet waar hij rekening mee heeft gehouden. Het kan best zijn dat 845 gewoon Natty's opvreet en zichzelf ervoor in de plaats zet. Het kan ook zijn dat 845 er probleemloos op gaat.

Ik denk: Als je Natty's laag gewoon goed gecured heeft, dan moet deze na enkele uren, of misschien zelfs een dag, ook bestand zijn tegen die oplosmiddelen en is het in theorie mogelijk om een laagje 845 erop te zetten. In theorie, omdat ik het zelf nog nooit geprobeerd heb. En ook al zou ik het geprobeerd hebben, dan nog zou ik niet kunnen zeggen wat er nou precies is gebeurd, omdat het gewoon visueel niet te zien is of Natty's er nog onder zit.

Je kan het meten door de lagen in microns op te meten. Of je zou het wellicht kunnen testen met 3 panelen: één met 845, de tweede met natty's en de derde met natty's+845. En dan een duurzaamheidstest waarbij de panelen aan identieke situaties worden blootgesteld.

Mijn conclusie:
Zou ik 845 over Natty's doen?
Ja, maar dan alleen als ik echt meer duurzaamheid zou willen.

Omgekeerd heeft toch mijn voorkeur, dan is de kans nihil dat de milde Natty's de goed gecurede 845 opeet en zit je niet met al die vragen.


Om enigszins weer on topic te gaan:
Ik zie Jetseal niet meer in het assortiment bij CC. is deze gewoon moeilijk te verkrijgen bij de leverancier, of gaat deze eruit voor iets anders?
 
Natuurlijk kan je een wax over 845 doen, alleen kan je je voorstellen dat als 845 bekend staat om z'n afstotendheid (en daarom koop je 845 juist...), het ook de duurzaamheid van de 2e wax geen goed doet. Maar goed, dat is mijn mening :grinning:
Waarom zou je geen 2 lagen 845 smeren? Natty's is nou niet bepaald een 'betere', mooiere, duurzamer of exclusievere wax, en het verschil tussen een extra laag 845 of Natty's zal niemand kunnen zien :ja

Maar goed: jetseal109 is toch niet uit het assortiment van Chemical Guys dacht ik? Of kwam er nou toch een nieuwere versie?
Goed spul hoor, erg tevreden over.
 
Tinus, bedoel je nou dat je geen natty´s boven op de col 845 kan doen, dat het geen nut heeft.
Volgens dennis (dibbuz) was het geen probleem toen ik het hem vroeg.

Ik heb net zo veel vertrouwen in jouw kennis als die van dennis, maar wat is het nou.

Kan natty's wel of niet over 845
edit, na je tekst nog een keer gelezen te hebben,merk ik daaruit op dat het wel kan volgens jou........ toch. maar geen toegevoegde waarde heeft
 
tinus zei:
Waarom zou je geen 2 lagen 845 smeren? Natty's is nou niet bepaald een 'betere', mooiere, duurzamer of exclusievere wax, en het verschil tussen een extra laag 845 of Natty's zal niemand kunnen zien :ja
Ik was aanvankelijk ook aan het twijfelen: natty's of gewoon nog een laagje 845? Maar goed, m'n 845 was weer wat geklonterd en ik had geen zin om hard te schudden, dus werd het de blauwe bubblegum wax. Vind Natty's ook makkelijker te verwerken dan 845, natty's is wat vergevingsgezinder met afwrijven als je het iets te dik aanbrengt. Ook curet hij volgens mij iets sneller en... die geur vind ik echt heerlijk. Ik word gewoon high van Natty's. x-]

Maar of het goed pakt of gewoon iets psychologisch is? Ik weet het niet zeker, ik denk het wel. In ieder geval is het er nu allemaal af. :s Dit weekend maar weer even wat bescherming erop zetten.