• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Joris beginnend detailer

JorisN57

Detailing rookie
29 apr 2021
5
15
Hallo mensen!

Na veel lezen toch maar besloten om een account aan te maken en mee te discussiëren! Mijn naam is Joris, 28 jaar en woonachtig in Deventer. Ik rij zelf een BMW E91 LCI 330D XDrive in de kleur Black Sapphire Metallic. Deze auto onlangs aangeschaft en naar Car Spa Center Deventer gebracht om de hele buitenkant te laten polijsten. Hier is hij gewassen, gekleid, gepolijst (alleen swirls) en gecoat.

Na me hier beetje in verdiept te hebben en na een gesprek met CSC Deventer besloten om goede was en poets spullen te bestellen om de lak nu in goede kwaliteit te houden.
Mijn huidige plan is: goede wasbox zoeken in Deventer die overdekt is. Zelf had ik Autobedrijf Van Gurp gevonden, 4 volledig overdekte wasboxen, alleen navragen of je eigen spullen mee mag nemen en daar mag waxen. Als mensen nog tips hebben rondom Deventer zijn die ook zeker welkom!

Het plan om de auto nu te onderhouden is het volgende:
Elke 2 weken:
  1. Auto hoge druk afspoelen
  2. Wassen met 2 emmer systeem en meerdere wash mitts
    1. Super Slick & Suds Concentrated Wash
    2. Non-Ferro Iron Remover (voor de velgen)
  3. Auto met HD & osmose water afspoelen
  4. Na drogen met droog doeken
  5. Banden shine aanbrengen
    1. Q² Tire - 400ml
Elke 3 maand:
  1. Auto in foam zetten bij wasbox
  2. Auto hoge druk afspoelen
  3. Wassen met 2 emmer systeem en meerdere wash mitts
    1. Super Slick & Suds Concentrated Wash
    2. Non-Ferro Iron Remover (voor de velgen)
  4. Auto met HD & osmose water afspoelen
  5. Na drogen met droog doeken
  6. Auto poetsen
    1. Poorboy’s Black Hole
    2. Liquid Insulator Wax No. 845 - 473ml
    3. Q² Tire - 400ml
Mochten jullie nog tips hebben let me know!

Joris
WhatsApp Image 2021-04-29 at 21.01.24.jpeg
WhatsApp Image 2021-04-29 at 21.01.24 (3).jpeg
 
Welkom! Als de auto gecoat is zou ik de black hole en wax lekker laten zitten, want die voegen voorlopig niks meer toe. Wat voor coating zit er nu op?
 
Welkom! Als de auto gecoat is zou ik de black hole en wax lekker laten zitten, want die voegen voorlopig niks meer toe. Wat voor coating zit er nu op?
Dankjewel! Hij heeft het me wel verteld; maar ben het eerlijk gezegd vergeten! Hij zei: De coating blijft ongeveer 6 maanden zitten, daarna zal je zelf weer moeten waxen. Ik kan me vergist hebben en dat hij Sealant heeft gezegd ipv coating, aangezien hij ook glass-coatings doet en dat was het zeker niet! :)
 
Welkom Joris! Mooie insteek en prima aanzicht zo. De standtijd van een maand of 6 getuigt van een sealant en geen coating, maar dat is niet erg zolang je er maar rekening mee houdt.

De black hole bovenop een sealant is nog steeds geen toevoeging, de wax wel. Mocht je nou merken dat je op een gegeven moment toch swirls gaat zien, dan kun je met de black hole aan de slag. Vanaf dat punt zul je wel terug moeten naar de basis want de black hole breng je aan op schone lak.

Tot die tijd lekker genieten van het wassen, poetsen en de auto!
 
Welkom Joris! Mooie insteek en prima aanzicht zo. De standtijd van een maand of 6 getuigt van een sealant en geen coating, maar dat is niet erg zolang je er maar rekening mee houdt.

De black hole bovenop een sealant is nog steeds geen toevoeging, de wax wel. Mocht je nou merken dat je op een gegeven moment toch swirls gaat zien, dan kun je met de black hole aan de slag. Vanaf dat punt zul je wel terug moeten naar de basis want de black hole breng je aan op schone lak.

Tot die tijd lekker genieten van het wassen, poetsen en de auto!
De auto heeft nog wel een paar swirls, ze zijn er niet allemaal helemaal uit gegaan. Het was echt een goedkope polijst beurt en geen volledige Paint correctie! Dan zou black hole dus wel zin hebben? Als ik de auto intensief was met foam & shampoo is de auto dan klaar voor black hole? :) Bedankt iedereen voor het warme welkom en de goede tips tot nu toe!
 
Welkom op het forum! :D

Oh, dat is nogal een flink verschil; Een sealant/wax of een coating.

Ik snap nu denk ik wel waarom ze er ook een glaze bij verkocht hebben. (Althans, ik neem aan dat je de producten bij hen gekocht hebt)

Idealiter zou je oppervlakkig polijsten om 100% verwijdering te hebben, maar Black Hole bevat ook paint cleaner, dus ik zou het wel willen wagen om na een goede wasbeurt + kleien de Black Hole aan te brengen.
 
  • Leuk
Reactions: RoCo
Dankjewel Quantoxx!

Klopt, ik moet nog even wennen aan de termen haha.
Ik heb de producten niet bij de beste man gekocht; hij heeft mij door verwezen hier naar de site waar ik al bekend was. Alleen tips gegeven over de producten die ik kon kopen!

Je advies snap ik; ik durf alleen zelf nog niet goed te kleien omdat ik bang ben dat ik doffe plekken/krassen krijg van het kleien. Ik heb zelf geen polijst machine dus dat wordt een duur grapje voor mij dan.. Zou het ook kunnen zonder te kleien na een goede wasbeurt of is kleien echt noodzakelijk? :) Anders gaan we ons daar wat verder in verdiepen!
 
Ah, super dat hij je hierheen verwees. ;)

De lak is nu oppervlakkig gepolijst en daarna is er een sealant o.i.d. opgesmeerd. Deze zal de lak wat gevoed hebben en hoogstwaarschijnlijk de nodige swirls verbergen, naast de bescherming die het biedt. (swirls die je zelfs nu nog ziet, zei je) Als je hier nu iets overheen smeert, zoals de Black Hole, dan tast je de sealant flink aan omdat de Black Hole ook cleaners bevat.

Of het de sealant voldoende zal verwijderen zodat je de glaze goed zijn werking kan laten doen, daar durf ik eigenlijk niets concreets over te zeggen. Ik zelf zou ''effe'' de polijstmachine erbij hebben gepakt en even licht polijsten om het 100% te verwijderen. Zelfs alleen een beetje polijstmiddel en een handpad zou al genoeg kunnen zijn.

Het kleien zou in jouw geval twee redenen hebben; De sealant proberen te verminderen/verwijderen én de lak goed schoon krijgen, aangezien je er iets op in wilt gaan werken. (Glaze + wax)

Of het dus allemaal écht nodig is, dat ligt aan jezelf. ;) Idealiter, JA.

Zelf dingen proberen en het uitvinden, dat lijkt me handig.
 
Ah, super dat hij je hierheen verwees. ;)

De lak is nu oppervlakkig gepolijst en daarna is er een sealant o.i.d. opgesmeerd. Deze zal de lak wat gevoed hebben en hoogstwaarschijnlijk de nodige swirls verbergen, naast de bescherming die het biedt. (swirls die je zelfs nu nog ziet, zei je) Als je hier nu iets overheen smeert, zoals de Black Hole, dan tast je de sealant flink aan omdat de Black Hole ook cleaners bevat.

Of het de sealant voldoende zal verwijderen zodat je de glaze goed zijn werking kan laten doen, daar durf ik eigenlijk niets concreets over te zeggen. Ik zelf zou ''effe'' de polijstmachine erbij hebben gepakt en even licht polijsten om het 100% te verwijderen. Zelfs alleen een beetje polijstmiddel en een handpad zou al genoeg kunnen zijn.

Het kleien zou in jouw geval twee redenen hebben; De sealant proberen te verminderen/verwijderen én de lak goed schoon krijgen, aangezien je er iets op in wilt gaan werken. (Glaze + wax)

Of het dus allemaal écht nodig is, dat ligt aan jezelf. ;) Idealiter, JA.

Zelf dingen proberen en het uitvinden, dat lijkt me handig.
Dankjewel! Quantoxx voor je tips, ik snap je helemaal! In principe heeft de sealant de swirls nu opgevuld, maar die verbergt ze niet?

Dus jouw tip is kleien van de auto -> Dit geeft mogelijk krassen/marring, met de hand polijsten zodat alle swirls weg zijn? (welke compound zou ik hier voor kunnen gebruiken?) en dan gewoon waxen?

Ik ga eens ff aan de klus als het weer weer een beetje beter wordt.

Ik had afgelopen weekend de met HD en osmose water afgespoeld in de hoop dat de sealant alles zo eraf zou laten glijden; helaas het water gleed er wel zo af maar hardnekkig zand blijft toch zitten. Vooral op de achterbumper! Wordt toch maar even een handwasje doen!