• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

(Kalk)vlekken op lak

Dylan

Detailing addict
28 jan 2020
41
53
Ik ben mijn auto zo'n 4 weken kwijt geweest door een pechgeval op vakantie. Hij heeft in die tijd, redelijk vuil, de hele tijd buiten gestaan in de brandende zon. Toen ik mijn auto gisteren terug kreeg ben ik hem gelijk gaan wassen. Na het wassen en vervolgens drogen vielen mij vlekken op in de lak die niet weggingen. Heb nog (voorzichtig) geprobeerd met de washmitt om de vlekken weg te krijgen maar dit hielp niet. De meeste vlekken zitten op het dak en motorkap, maar zijn voor de rest wel ook op de hele auto te vinden. De vlekken voelen ook wat ruw aan en lijken op de lak te zitten.

Nu heb ik in verschillende berichten gelezen dat er PB prof polish of DDJ Prime Lime wordt aangeraden. (Moet je hiervoor trouwens eerst de auto gekleid hebben?)
Daarnaast ben ik op Youtube filmpjes tegen gekomen waar mensen wheel acid gebruiken (lijkt me nogal heftig) om de vlekken eraf te krijgen.

Wat raden jullie mij aan?
 

Bijlagen

  • 20200819_210014.jpg
    20200819_210014.jpg
    94,2 KB · Weergaven: 0
  • 20200819_210048.jpg
    20200819_210048.jpg
    84,3 KB · Weergaven: 0
  • 20200819_210105.jpg
    20200819_210105.jpg
    94,5 KB · Weergaven: 0
Dat kan je mooi bepalen met een boterhamzakje rond je hand
Als je het voelt haken, is er vuil dat je met kleien kan aanpakken
Maar voor de plekjes lijkt het mij niet noodzakelijk
Ik zou plaatselijk eerst deze plekjes aanpakken
 
  • Leuk
Reactions: Marc O en Dylan
Idem wat RedCat zegt, kleien hoeft niet persé.
Werkwijze: dakpaneel wassen, drogen en op een stuk van 40 op 40 cm de daar aanwezige vlekken polijsten met de juiste applicator en microfiber doek. Wanneer je tevreden bent met het resultaat dan pas de resterende vlakken aanpakken. Altijd in stukken werken. Ik zou zeker aanraden om het hele dak volledig te polijsten anders ga je verschil zien. Daarna in een bescherming zetten, bijv. een wax.
Ga je met de hand polijsten?
(En zeker geen wheel cleaners gebruiken.)
 
  • Leuk
Reactions: Dylan
Idem wat RedCat zegt, kleien hoeft niet persé.
Werkwijze: dakpaneel wassen, drogen en op een stuk van 40 op 40 cm de daar aanwezige vlekken polijsten met de juiste applicator en microfiber doek. Wanneer je tevreden bent met het resultaat dan pas de resterende vlakken aanpakken. Altijd in stukken werken. Ik zou zeker aanraden om het hele dak volledig te polijsten anders ga je verschil zien. Daarna in een bescherming zetten, bijv. een wax.
Ga je met de hand polijsten?
(En zeker geen wheel cleaners gebruiken.)
Super, dankjewel! Ik heb zelf nog Autoglym Ultra Deep Shine, is dat ook zoiets als PB prof polish of is dat eerder gewoon wax?
 
PB prof polish of DDJ Prime Lime kan prima
Velgenreinigers zijn voor velgen en zelfs dan oppassen met zuur
En kan ik vervolgens de auto beschermen met Turtle Wax Hybrid Sealant, of gaat dat niet meer door de oliën die in DDJ zitten?
 
Je kunt proberen met Autoglym Ultra Deep Shine maar ik denk niet dat het een groot succes zal zijn. Je gebruikt beter een polish.
Die Turtle Wax Hibrid is super, die mag overal overheen gebruikt worden.
 
  • Leuk
Reactions: Dylan
Je kunt proberen met Autoglym Ultra Deep Shine maar ik denk niet dat het een groot succes zal zijn. Je gebruikt beter een polish.
Die Turtle Wax Hibrid is super, die mag overal overheen gebruikt worden.
Is Autoglym UDS dan meer een soort wax? Of waar moet ik dat product plaatsen?

Ik ben alleen nog aan het twijfelen tussen Poorboys Prof Polish en DDJ LP. Welke zou jij aanraden of zijn de verschillen verwaarloosbaar?
 
Als je net na het wassen kalkvlekken hebt kun je het eens proberen om af te nemen met Koch Chemie FSE ,ik weet niet hoe de vlekken reageren wanneer het al langer ingebrand is.
 
Indeed als je DDJ Prime lime gaat gebruiken, dan liever geen ontvetter gebruiken.
Maar ik zou eerder de Poorboys Prof Polish gebruiken. Daarna wel ontvetten.
 
@Dylan : heb jij toevallig ook Wetcoat gebruikt op je lak ?

Ik heb exact dezelfde vlekken / spots op 2 auto’s waar ik Wetcoat op heb gebruikt.
De 2 waar ik dat niet op heb gebruikt en in dezelfde omstandigheden buiten hebben gestaan hebben dat niet.