• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Kan ik APC ook gebruiken voor mijn racefiets (ketting en derailleur bijvoorbeeld)?

IROA-1

Detailing addict
12 mrt 2011
49
52
Even een vraag aan de ervaringsdeskundigen hier.

Naast de auto gebruik ik ook regelmatig de racefiets. Het frame (carbon getopt met blanke lak) heb ik afgelopen week met Meguiars NXT wash gewassen, is er echt van opgeknapt. Ik vraag me af of ik APC kan gebruiken voor o.a. schoonmaken van ketting en derailleur. Enig idee?

Geen probleem :cool

Gewoon netjes na spoelen met water, en je ketting en andere draaiende delen gewoon weer netjes smeren! :-)^

Bartezzz zei:
... Gewoon netjes na spoelen met water ...
:no
Geen water op ontvet staal !!

De ketting en derailleur kan je met een APC ontvetten.
Maar een APC is dun en komt overal en doet daar zijn werk (punt)
Zelf gebruik ik liever WD40, dat lost het vet ook op, maar laat een smeerlaagje achter
Dat laagje helpt de kettingspray ook weer mooi verdelen.
Tussentijds wel de WD40 even laten indrogen, anders wordt je kettingvet te dun.
Kijk even op motorclean voor de S100. De witte is super voor de fiets.

Hans

Laatst bewerkt door een moderator:
Fles peut is goedkoper..................na gebruik door een koffiefilter en je kunt het de volgende keer weer gebruiken.

Dan zou ik maar uitkijken in de buurt van auto's icm gebruik van APC.
heel veel blank metaal.

Goed reinigen met APC en na spoelen zodat er geen APC resten achterblijven zie ik geen problemen in.

vervolgens in dein Weisse ketting spray doe ik ook al een jaar of 3 a 4 met fietsen, brommers en motoren.

WD40 reinigt neit altijd goed genoeg.
het vuil dat vast zit in de oude vetlaag zul je er niet mee verwijderen.
dus met WD40 heb je een moment waarbij het alleen maar ophoopt.

dat zijn mijn ervaringen, punt.

IROA-1 zei:
Ik vraag me af of ik APC kan gebruiken voor o.a. schoonmaken van ketting en derailleur. Enig idee?

Kan absoluut, maar daarna is het wel van alle smering ontdaan. Daar zou ik wel rekening mee houden.
Oh ja, droge delen slijten sneller, dus na het reinigen moet je wel even goed smeren met vet denk ik, want olie slingert er denk ik te snel vanaf. Vet in spuitbus kan natuurlijk ook UITROEPTEKEN

Niet boos worden Bartje ;)

Ontvet staal dat elkaar raakt (draaipunt) houdt niet van water ...
Opgehoopt vet in een ketting haal je best weg met olie
Als het met WD40 niet gaat neem je een beetje versnellingsbakolie

Ik doe zo makkelijk 25k met een ketting op een Off Road

Hans

Na het ontvetten idd wel smeren met een daarvoor bestemd kettingvet.

Voor de motoren reinig ik de kettingen 1 keer per jaar met een kettingreiniger (merk weet ik even niet).
Daarna weer inspuiten met kettingvet/wax (castrol) om de 2 tankbeurten.
Bij een racefiets zal je het ook regelmatig moeten controleren of de ketting nog vettig genoeg is. Drooglopen is funest voor een ketting.

Wat ook goed schijnt te werken is diesel, om je ketting schoon te krijgen.

Daar hebben we de S100 Kettingreiniger ook voor:

https://www.Carclean.com/errorpages/notfound.aspx?aspxerrorpath=/producten/Motorfietsen/Motorclean/product/S100/Kettingreiniger_300ml_2360_101808.aspx

En de S100 kettingspray:

https://www.Carclean.com/errorpages/notfound.aspx?aspxerrorpath=/producten/Motorfietsen/Motorclean/product/S100/Witte_Kettingspray_400ml_2350_101810.aspx

De S100 kettingreiniger wel eens gebruikt op mijn motorketting, geweldig spul! :-)^ De kettingspray ook trouwens.

In het verleden was ik een fanatieke moutainbiker. Elke vakantie stond in het teken van trainen voor de wedstrijden en toertochten. In de bergen van Duitsland en Oostenrijk liepen de snelheden vaak op tot over de 90 km/h. Omdat ik bij deze snelheden zeker wilde zijn van een correct werkende fiets, werkte alleen ik aan mijn fiets en was daar zeer serieus in. Een knappende remkabel of een niet goed afgestelde derailleur was niet grappig.

Zo af en toe demonteer ik de ketting van mijn ATB en leg deze in een badje van benzine. In het bakje met een kwast het vuil loswerken en plus vervolgens teflon spray er op. Werkt voor mij al jaren prima. Een wat verouderde/oudere methode is de ketting in het vet koken. Het vet wordt waterig dun en door de hoge temperatuur zet het staal van de ketting uit. Het vet komt mooi tussen alle schakeltjes. Wel een stuk omslachtiger dan uitwassen in de benzine en een teflon spray.

De derailleur spuit ik in met WD40 waarna ik deze met een doekje en kwastje ontdoe van alle vuiligheid. Na het schoonmaken de scharniertjes inspuiten met teflon. Er wordt ook wel eens naaimachine olie gebruikt, maar hier blijft het vuil van de straat teveel aan plakken. Een schone ketting en derailleur kunnen natuurlijk niet zonder een schoon setje tandwielen. Het tandwielenblok aan het achterwiel draai ik na enkele ritten van de as en ook deze spoel ik uit in een badje van benzine. Op de tandwielen breng ik geen vettigheid aan, meestal is het voldoende wat er van de ketting komt.

Tim zei:
Daar hebben we de S100 Kettingreiniger ook voor:

https://www.Carclean.com/errorpages/notfound.aspx?aspxerrorpath=/producten/Motorfietsen/Motorclean/product/S100/Kettingreiniger_300ml_2360_101808.aspx

En de S100 kettingspray:

https://www.Carclean.com/errorpages/notfound.aspx?aspxerrorpath=/producten/Motorfietsen/Motorclean/product/S100/Witte_Kettingspray_400ml_2350_101810.aspx

Thanks voor de tip. Helemaal niet aan gedacht dat Motorclean ook bestaat. :klap

Gistermiddag de kettingreiniger en kettingspray besteld, vandaag al in huis. Vanmiddag gelijk ketting schoongemaakt en opnieuw ingesprayd en vanavond trainingsrondje van 45 km gedraaid. Liep weer als een speer, producten waren ook makkelijk te verwerken.

Oftewel - toppie voor service en producten! :-)^