• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Kent iemand op het forum de term spit shining?

Wauw... Ik heb hier lang geleden dingen over gelezen, het ''jeweling'', maar ik wist eigenlijk niet meer precies wat het inhield. Wanneer ik dan effe Google, kom ik er weer achter dat dit nog stamt uit de tijd dat iedereen een rotary had en de term simpelweg aanduidt dat je op een lage machinesnelheid + een zéér zachte pad + zéér fijn polijstmiddel + weinig druk de lak nog nawerkt. :D

Dit is dus hetzelfde als fijn finishen en zo het meest strakke behalen... Maar dat (ongeveer) doet iedereen hier al en dan met DA's :p
 
@Kees-sw Nu heet het spit shining, paar jaar geleden viel er een discussie over jeweling ( mag zelf opzoeken wat het is etc )
Jeweling is idd nog zo'n term waar heel wat voer voor discussie rond ontstaat. Heb het al vele malen opgezocht, maar slechts een paar keer echt een degelijke uitleg gelezen... en die verschillende teksten lagen dan weer mijlenver uit elkaar op gebied van wijze en meningen.

Nu mag je juwelen wat je wil, als je 1ste stap niet goed is en er nog steeds krassen in de lak zitten, zal je toch nooit die strakke finish bereiken die iedereen zo ambieert denk ik
 
Ik had die video al een paar maal bekeken (wel op de gsm/ tablet) maar zag niet echt een verschil in finish voor of na... kan aan mij liggen.

Hij geeft zelf ook aan dat het verschil tussen een slechte lak en dan compounden heel groot is, maar slechte lak netjes polijsten en dan jewelen is amper of niet te zien. :) (filmpje/forum)

Als je op de forums leest hoe verschillend de menzen het jewelen defineren én hoe ze het doen, denk je ook dat het maar onzin is. :)
 
Ik had die video al een paar maal bekeken (wel op de gsm/ tablet) maar zag niet echt een verschil in finish voor of na... kan aan mij liggen.
Houd er wel rekening mee dat je op film en foto niet alles ziet. In real life is het nog steeds moeilijk te zien hoor maar wel zichtbaar. Uiteraard niet zo contrastrijk als zwart en wit maar wel te zien...
 
Houd er wel rekening mee dat je op film en foto niet alles ziet. In real life is het nog steeds moeilijk te zien hoor maar wel zichtbaar. Uiteraard niet zo contrastrijk als zwart en wit maar wel te zien...

@Altos: daarom dat ik het er bij vermeld dat ik de video op kleine schermen zoals smartphone en tablet bekeken heb

Maar, als ik de uitleg van Quantoxx lees heb je met een DA, als ik het goed begrijp; steeds dit effect?
Er wordt toch steeds aangeraden om op lage snelheid te eindigen? Geeft dit niet hetzelfde resultaat?
 
Ik heb deze techniek een paar keer getest met een DA en deed het volgende.
Het apparaat op je vingers laten rusten met snelheid 1 tot 1,5 en vederlicht over de lak laten gaan. Op de verticale delen van de auto is dit haast niet te doen overigens. De finish is ongeveer 2 tot 5% meer helder en alleen te zien als je lang kijkt en vergelijkt. Wel ben ik bang dat je brein hierin meespeeld en dat je het misschien wil zien maar dat blijft gissen.
Net als met wax, ik heb diverse waxen getest op 1 motorkap in 3 delen (zonder afplakken) en heb dat gefilmd (staat hier ergens op het forum) en na aanbrengen zag ik met mijn eigen ogen zeker verschil in glans, helderheid van de wax naar de lak toe en in hele lichte mate kleurdiepte. Op de film is dit bijna niet te zien, op foto evenmin. De meeste zullen zeggen dat het niks scheelt maar ik ben van mening dat het zeker wel kan maar wel pas beter zichtbaar is op donkere kleuren en na veel en goed kijken en weten wat je ziet.
 
  • Leuk
Reactions: tembaco
En dan komt de juiste pad en polijstmiddel keuze ook nog om de hoek heen kijken.
Meende dat daar wel het grootste verschil in zat
Zit wel een aardig verschil tussen rotary + DA zoals @Quantoxx even aangaf,
het gaat meer over de DA en daarna de DA + pad + middel urenlang bezig zijn om nog strakker en strakker te eindigen
Wat @Altos ook al aangaf: het is gewoonweg niet te filmen en alleen voor de detail-fielen zichtbaar
 
  • Leuk
Reactions: tembaco en Altos
Maar goed, ik denk dat het meer neer komt op de Engelse taal: spit cleaning is er ook zo 1tje
Een hoop geneuzel om 3x niks