Kick-off 2010, het jaar van superlatieven?
Met een witte en vooral extreem koude januari maand in de rug, is er weinig tot niks te detailen geweest. Gelukkig maar, want januari was voor velen de maand van bezinning, het rust momentje, de maand waarin de darmen weer normaliseerde van de kerstdagen + oud & nieuw, en de maand waarin “detailent-Nederland” zich langzaamaan opwarmt met de gedachten voor de komende maanden. De nieuwe brochure van o.a. Meguiar’s is een feit, nieuwe merken als Migliore wax komen richting Nederland, en de nieuwe ideeën, nieuwe projecten, en nieuwe investeringen en aankopen worden voorzichtig aan door menigeen samengesteld. Voor de 1 een nieuwe auto, voor de ander “eindelijk” die felbegeerde pot Fuzion. Superlatieven in overvloed wat dat betreft. Wat te denken van de opkomst van de PRO900, de aankomende verhuizing van CC headquarters die verkast naar 750 vierkante metert detailplezier, en “we” zijn over de 1500 forumleden, en hebben daarbij ruim 100.000 berichten achter ons gelaten!
En dus…
Was het 28 januari, en zat ondergetekende onder het genot van een stokje nicotine en een fris potje gerstenat, filosoferend in z’n schuurtje naar z’n detailspulletjes te kijken.
Heb ik nu echt alles wat ik nodig heb?... Kan ik hier komend jaar mee uit de voeten?... Ach, een bestelling is eigenlijk ook weer zo gemaakt toch… maar ja voor wat?.... pffffff… voorlopig toch nog niks te detailen… zucht… Wat zou 2010 worden?... Zucht… Ik wil wat doen… TRINGGG!!!!! huh?... telefoon?.... TRINGGG!!!!! Ja verdomd nog an toe…. bah, loop weer te dromen…. TRINGGG!!!!! Jajajaja, even toch hè, waar ligt dat ding nou weer.... TRIN… “Ja hallo met P@rick?.... Eh, ja spreekt u mee…, Ja dat klopt…, Hm hm…, ja polijsten, detailen, poetsen, hoe u het wilt noemen ja…, ja uiteraard…, hm hm…, eh…, oke…, kunt u dat nog is herhalen?….”
En dus was het uiteindelijk zo dat ik die dag, vol geluk na dat ene telefoontje, eventjes, maar dan echt heel eventjes maar hoor, stiekum een klein vreugdedansje heb gemaakt in m’n schuurtje. Kijkend naar m’n schappen met detailspulletjes, en denkend aan de opdracht die ik zojuist te horen had gekregen, werd er -met in de ene hand een emmer en in de andere hand The Bone- een nieuwe dimensie gegeven aan wat ooit is de ´Macarena´ heette :-"
Antwoord op de vraag of 2010 superlatief wordt? Ik ga het in ieder geval proberen :ja
Ik wens jullie, crew van CC, een bizar mooi jaar toe, enorm mooie verkoopcijfers, en een nog mooier succes in jullie nieuwbouwpand. Tevens wens ik jullie, forumleden van CC, een prachtig detailjaar toe. Blijf vooral je info delen, schrijf hier en daar is een mooie review, laat de mooie potten wax maar komen, snuif de fuzion binnen, en hallucineer die flessen wheelbrigthner weer met liters tegelijk! Yes we gaan weer beginnen! ^
Ik trap mijn jaar af met een detailverslag van een customized Porsche 911 GT3.
Have fun, enjoy the pics!
P@
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Zaterdag 13 februari. Klokslag 08.00 uur vertrek ik richting m’n afspraak. Het is nog steeds koud. Te koud om buiten te werken dus wat een genot om vandaag weer is in een verwarmde garage aan de slag te kunnen. Het dieseltje pruttelt zich een weg door de frisse ochtend lucht, en bij het zien van een binnenvaarder dommel ik in gedachte een beetje weg alsof ik ook op een bootje zit…
Het was de vriendelijke mevrouw van de VDO navigatie die ervoor zorgde dat ik met het commando NU RECHTS AFSLAAN! nog net op tijd een ruk aan het stuur kon geven om m’n afslag niet te missen.
Het zou toch ook verd!@#$%mme weer is niet waar zijn he. Ik haat die krengen!!! }w
Een klein kwartierje later sta ik bij de klant op de stoep en wordt zeer vriendelijk welkom geheten. Het is de dag dat zijn customized GT3 ontdaan wordt van alles wat met swirls en narigheid te maken heeft. De GT3, omvangen door een sierlijke striping gelijkend aan het temperamento van de Italiaanse vlag steekt fier af tegen de zwarte lak van deze extreme 911 uitvoering.
Rode spiegels, zwarte velgen, en plakkers met Italia op de flanken maken het geheel compleet. In een glimp zie ik een rolkooi en een set 4-punts gordels. Oké…dit is het ruigere werk dus 8-())
De eigenaar van dit moois had me er van verzekerd dat het zwarte kanon absoluut niet gewassen of gereinigd hoefde te worden. Enigszins huiverig voor hetgeen ik aan ging treffen bleek dit 1000% waar te zijn. Godskannone nog an toe, zo netjes onderhouden, zo glad, zo schoon, dit moest haast wel een liefhebber zijn. Afijn, na wat social talk over de ditjes en de datjes, een verse bak pleur en een dosis ochtendnicotine, lekker aan de slag gegaan.
De auto eerst maar is visueel beoordeelt en bekeken wat de lakdiktes waren.
Het was voor de eigenaar geen nieuws dat de voorkant een nieuw likje verf had ontvangen, hij had hier nl. zelf opdracht voor gegeven. Wegens steenslag en ander opspattend ongedierte is destijds besloten om motorkap en zijpanelen opnieuw van wat verf te voorzien. Dit was duidelijk waarneembaar. Daar waar de carroserie gemiddeld op 120-140 micron bleef steken zat de voorkant van de auto rond de 200 micron. Overigens zeer netjes en egaal gespoten! Dan het visuele deel. Dit was andere koek. Achterpanelen, vleugel, dak, deuren, en motorkap waren er vrij heftig aan toe. Swirls, swirls en nog eens swirls. Verder geen roest en andere narigheid kunnen spotten. Ja oke dan, een klein steenslagpitje her en der maar ach wat wil je, het is blijft een auto hè.
In het kader van “kleur uw auto” en ik de strepen rood wit en groen wel passend vond met het blauw van de 3M tape, deze dan ook rondom aangebracht op alles wat liever geen contact mocht maken met polishes, sealnts of waxsoorten. Voorkomen is nog steeds beter dan genezen he ,^^
De eerste testpot werd volbracht met de DAP500 voorzien van een witte kompressor icm M105 van Meguiar’s. Niet het effect wat het hoorde te zijn. Kleur werd aardig opgehaald, maar de swirls waren zeer hardnekkig. Een pass met oranje en dezelfde 105 was ook niet het gewenste resultaat.
Na wat denk en probeer werk bleek een dodelijke combi de Lake’s Woolpad met wat Menzerna Intensiv Polish op de Flex. Dit zorgde voor enorm veel cutting, maar werd lang niet zo kneiterheet als een witte of oranje pad op de Flex en begon dus ook niet als een gek te gummen.
De woolpad finishde uiteraard niet briljant mooi, maar een paar drupjes M205 op een groene LC pad bracht de genadeklap. Damnz!!! Dit was een lekker resultaat! Met wat tekst en uitleg over de 50/50 die was gemaakt bij de eigenaar en het bezoek, kon ik rustig verder werken rond de auto.
Voor de zekerheid zo af en toe de lak even “kaal” getrokken met een IPA wipe down om er zeker van te zijn dat de M205 niet stiekum iets aan het verdoezelen was.
Benieuwd naar de hoeveelheid (lees: micron) die eraf was gehaald even het gedeelte links en rechts van de 50/50 gemeten. Zo’n 16 micron was in stof opgegaan, genoeg om de swirls gedag te zeggen dus en een strakke finish achter te laten.
Het bezoek dacht van het nuttige het aangename te maken en kiekte links en rechts nog even wat plaatjes van ondergetekende. Grappig zo zie je het is uit een ander perspectief zal ik maar zeggen De vrouw des huizes zorgde voor een continue aanvoer van broodjes, cappucino, koffie, cola etc etc, en zo af en toe was het tijd om gewoon is lekker te zitten en met de eigenaar over auto’s te keuvelen. Heerlijk!
Wolfgangs Paintsealant zorgde voor een perfecte ontvangst van de Collinite 915. En terwijl die lekker stond te curen de tijd genomen om ook de 18” banden maar is van een lekkere conditioner te voorzien, volbracht door de Black Diamond, eveneens Wolfgang.
De instaplijsten werden nog even voorzien van wat Black Wow, en vervolgnes kon de 915 worden uitgepoetst. Met enige nieuwsgierigheid was de eigenaar van deze bolide al aan de linkerkant van de auto begonnen, zodoende nam ik rechts voor m’n rekening.
Wat is het dan relaxed om de oh’s, de ah’s, en de ‘sjezus nog an toe zeg…’ te mogen ontvangen als positief resultaat. Nadat de GT3 was uitgepoetst en een laatste rondje was gemaakt met de Wolfgangs detailer spritz zat de job erop. Eigenaar was bijzonder content met het resultaat en helemaal verrukt dat de swirls eruit waren.
Met nog een laatste glaasje cola en een dampstaaf heb ik nadien afscheid genomen en de belofte gemaakt om gauw weer is terug te komen. Dit werd zonder meer bevestigd, maar niet voor deze GT3
Fijn weekend!
P@
Met een witte en vooral extreem koude januari maand in de rug, is er weinig tot niks te detailen geweest. Gelukkig maar, want januari was voor velen de maand van bezinning, het rust momentje, de maand waarin de darmen weer normaliseerde van de kerstdagen + oud & nieuw, en de maand waarin “detailent-Nederland” zich langzaamaan opwarmt met de gedachten voor de komende maanden. De nieuwe brochure van o.a. Meguiar’s is een feit, nieuwe merken als Migliore wax komen richting Nederland, en de nieuwe ideeën, nieuwe projecten, en nieuwe investeringen en aankopen worden voorzichtig aan door menigeen samengesteld. Voor de 1 een nieuwe auto, voor de ander “eindelijk” die felbegeerde pot Fuzion. Superlatieven in overvloed wat dat betreft. Wat te denken van de opkomst van de PRO900, de aankomende verhuizing van CC headquarters die verkast naar 750 vierkante metert detailplezier, en “we” zijn over de 1500 forumleden, en hebben daarbij ruim 100.000 berichten achter ons gelaten!
En dus…
Was het 28 januari, en zat ondergetekende onder het genot van een stokje nicotine en een fris potje gerstenat, filosoferend in z’n schuurtje naar z’n detailspulletjes te kijken.
Heb ik nu echt alles wat ik nodig heb?... Kan ik hier komend jaar mee uit de voeten?... Ach, een bestelling is eigenlijk ook weer zo gemaakt toch… maar ja voor wat?.... pffffff… voorlopig toch nog niks te detailen… zucht… Wat zou 2010 worden?... Zucht… Ik wil wat doen… TRINGGG!!!!! huh?... telefoon?.... TRINGGG!!!!! Ja verdomd nog an toe…. bah, loop weer te dromen…. TRINGGG!!!!! Jajajaja, even toch hè, waar ligt dat ding nou weer.... TRIN… “Ja hallo met P@rick?.... Eh, ja spreekt u mee…, Ja dat klopt…, Hm hm…, ja polijsten, detailen, poetsen, hoe u het wilt noemen ja…, ja uiteraard…, hm hm…, eh…, oke…, kunt u dat nog is herhalen?….”
En dus was het uiteindelijk zo dat ik die dag, vol geluk na dat ene telefoontje, eventjes, maar dan echt heel eventjes maar hoor, stiekum een klein vreugdedansje heb gemaakt in m’n schuurtje. Kijkend naar m’n schappen met detailspulletjes, en denkend aan de opdracht die ik zojuist te horen had gekregen, werd er -met in de ene hand een emmer en in de andere hand The Bone- een nieuwe dimensie gegeven aan wat ooit is de ´Macarena´ heette :-"
Antwoord op de vraag of 2010 superlatief wordt? Ik ga het in ieder geval proberen :ja
Ik wens jullie, crew van CC, een bizar mooi jaar toe, enorm mooie verkoopcijfers, en een nog mooier succes in jullie nieuwbouwpand. Tevens wens ik jullie, forumleden van CC, een prachtig detailjaar toe. Blijf vooral je info delen, schrijf hier en daar is een mooie review, laat de mooie potten wax maar komen, snuif de fuzion binnen, en hallucineer die flessen wheelbrigthner weer met liters tegelijk! Yes we gaan weer beginnen! ^
Ik trap mijn jaar af met een detailverslag van een customized Porsche 911 GT3.
Have fun, enjoy the pics!
P@
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Zaterdag 13 februari. Klokslag 08.00 uur vertrek ik richting m’n afspraak. Het is nog steeds koud. Te koud om buiten te werken dus wat een genot om vandaag weer is in een verwarmde garage aan de slag te kunnen. Het dieseltje pruttelt zich een weg door de frisse ochtend lucht, en bij het zien van een binnenvaarder dommel ik in gedachte een beetje weg alsof ik ook op een bootje zit…
Het was de vriendelijke mevrouw van de VDO navigatie die ervoor zorgde dat ik met het commando NU RECHTS AFSLAAN! nog net op tijd een ruk aan het stuur kon geven om m’n afslag niet te missen.
Het zou toch ook verd!@#$%mme weer is niet waar zijn he. Ik haat die krengen!!! }w
Een klein kwartierje later sta ik bij de klant op de stoep en wordt zeer vriendelijk welkom geheten. Het is de dag dat zijn customized GT3 ontdaan wordt van alles wat met swirls en narigheid te maken heeft. De GT3, omvangen door een sierlijke striping gelijkend aan het temperamento van de Italiaanse vlag steekt fier af tegen de zwarte lak van deze extreme 911 uitvoering.
Rode spiegels, zwarte velgen, en plakkers met Italia op de flanken maken het geheel compleet. In een glimp zie ik een rolkooi en een set 4-punts gordels. Oké…dit is het ruigere werk dus 8-())
De eigenaar van dit moois had me er van verzekerd dat het zwarte kanon absoluut niet gewassen of gereinigd hoefde te worden. Enigszins huiverig voor hetgeen ik aan ging treffen bleek dit 1000% waar te zijn. Godskannone nog an toe, zo netjes onderhouden, zo glad, zo schoon, dit moest haast wel een liefhebber zijn. Afijn, na wat social talk over de ditjes en de datjes, een verse bak pleur en een dosis ochtendnicotine, lekker aan de slag gegaan.
De auto eerst maar is visueel beoordeelt en bekeken wat de lakdiktes waren.
Het was voor de eigenaar geen nieuws dat de voorkant een nieuw likje verf had ontvangen, hij had hier nl. zelf opdracht voor gegeven. Wegens steenslag en ander opspattend ongedierte is destijds besloten om motorkap en zijpanelen opnieuw van wat verf te voorzien. Dit was duidelijk waarneembaar. Daar waar de carroserie gemiddeld op 120-140 micron bleef steken zat de voorkant van de auto rond de 200 micron. Overigens zeer netjes en egaal gespoten! Dan het visuele deel. Dit was andere koek. Achterpanelen, vleugel, dak, deuren, en motorkap waren er vrij heftig aan toe. Swirls, swirls en nog eens swirls. Verder geen roest en andere narigheid kunnen spotten. Ja oke dan, een klein steenslagpitje her en der maar ach wat wil je, het is blijft een auto hè.
In het kader van “kleur uw auto” en ik de strepen rood wit en groen wel passend vond met het blauw van de 3M tape, deze dan ook rondom aangebracht op alles wat liever geen contact mocht maken met polishes, sealnts of waxsoorten. Voorkomen is nog steeds beter dan genezen he ,^^
De eerste testpot werd volbracht met de DAP500 voorzien van een witte kompressor icm M105 van Meguiar’s. Niet het effect wat het hoorde te zijn. Kleur werd aardig opgehaald, maar de swirls waren zeer hardnekkig. Een pass met oranje en dezelfde 105 was ook niet het gewenste resultaat.
Na wat denk en probeer werk bleek een dodelijke combi de Lake’s Woolpad met wat Menzerna Intensiv Polish op de Flex. Dit zorgde voor enorm veel cutting, maar werd lang niet zo kneiterheet als een witte of oranje pad op de Flex en begon dus ook niet als een gek te gummen.
De woolpad finishde uiteraard niet briljant mooi, maar een paar drupjes M205 op een groene LC pad bracht de genadeklap. Damnz!!! Dit was een lekker resultaat! Met wat tekst en uitleg over de 50/50 die was gemaakt bij de eigenaar en het bezoek, kon ik rustig verder werken rond de auto.
Voor de zekerheid zo af en toe de lak even “kaal” getrokken met een IPA wipe down om er zeker van te zijn dat de M205 niet stiekum iets aan het verdoezelen was.
Benieuwd naar de hoeveelheid (lees: micron) die eraf was gehaald even het gedeelte links en rechts van de 50/50 gemeten. Zo’n 16 micron was in stof opgegaan, genoeg om de swirls gedag te zeggen dus en een strakke finish achter te laten.
Het bezoek dacht van het nuttige het aangename te maken en kiekte links en rechts nog even wat plaatjes van ondergetekende. Grappig zo zie je het is uit een ander perspectief zal ik maar zeggen De vrouw des huizes zorgde voor een continue aanvoer van broodjes, cappucino, koffie, cola etc etc, en zo af en toe was het tijd om gewoon is lekker te zitten en met de eigenaar over auto’s te keuvelen. Heerlijk!
Wolfgangs Paintsealant zorgde voor een perfecte ontvangst van de Collinite 915. En terwijl die lekker stond te curen de tijd genomen om ook de 18” banden maar is van een lekkere conditioner te voorzien, volbracht door de Black Diamond, eveneens Wolfgang.
De instaplijsten werden nog even voorzien van wat Black Wow, en vervolgnes kon de 915 worden uitgepoetst. Met enige nieuwsgierigheid was de eigenaar van deze bolide al aan de linkerkant van de auto begonnen, zodoende nam ik rechts voor m’n rekening.
Wat is het dan relaxed om de oh’s, de ah’s, en de ‘sjezus nog an toe zeg…’ te mogen ontvangen als positief resultaat. Nadat de GT3 was uitgepoetst en een laatste rondje was gemaakt met de Wolfgangs detailer spritz zat de job erop. Eigenaar was bijzonder content met het resultaat en helemaal verrukt dat de swirls eruit waren.
Met nog een laatste glaasje cola en een dampstaaf heb ik nadien afscheid genomen en de belofte gemaakt om gauw weer is terug te komen. Dit werd zonder meer bevestigd, maar niet voor deze GT3
Fijn weekend!
P@