• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Kicks VW ID.3

Kick Buttowski

Detailing guru
17 dec 2020
282
138
West-Friesland
Met de komst van mijn Id.3 had ik de wens om eens een project aan te maken en alles bij te houden. Dus bij deze.

Vanuit mijn werkgever is besloten dat alle nieuwe lease-auto elektrisch moeten zijn. De keuze bestond uit de Peugeot E-208, Kia E-Niro en de VW Id.3. De Kia kende ik al en hoewel het een fantastische auto is om mee te rijden en het grootste bereik heeft vond ik hem te saai en te veel voorkomend. Een proefrit met de Peugeot wees uit dat ik die te goedkoop aan vond voelen. Het is meer een leuke stadsauto om boodschappen mee te doen. Hij was dan ook 10.000 euro goedkoper dan de VW en de Kia.

De proefrit met Id.3 was ontzettend leuk (wel met de 200 Pk uitvoering), dus de keuze was gemaakt. Qua uitvoering was er niets te kiezen, dus het werd een witte (uiteraard) met helaas 18” stalen velgen en grijskleurige wieldoppen. De wieldoppen laat ik zwart spuiten. Verder heeft hij de 58 Kw accu-pakket (145 Pk) met een zogenaamd bereik van 420 km. Verder nog Apple CarPlay, sfeerverlichting, elektrisch verstelbare stoelen, stoelverwarming en rugmassage! Ik rij er alleen zakelijk mee, maar hij is op 30-12-2021 op kenteken gezet, dus ik kan nog gebruik maken van 12% bijtelling.

De aflevering was weer dramatisch. Een mannetje reed hem naar mij toe vanuit Den Haag. Ongeveer 110 km. Kennelijk had hij passagiers op enig moment want alle vloermatten waren smerig met prut. Op alle knoppen zaten vingerafdrukken en op de deur een zwarte veeg. De geur was op z’n minst twijfelachtig. Een inspectie van de buitenkant leverde op alle deuren aan de onderzijde verfdruipers op?! De lak is al zwaar mishandeld door een wasstraat, want overal swirls en waskrassen. Hopelijk kan ik binnenkort er knappe foto’s van maken. Op de lak was een vette (wax)laag gesmeerd. Beading en sheeting was niet aanwezig.

Dus van de week eerst even de binnenkant schoon gemaakt en op de voorraam Rain-x gesmeerd. Vandaag de auto gewassen met BH Touchless en CG clean slate om de vette bende te verwijderen. Nog een rondje Non-ferro en Gyeon Tar remover. Afgetopt met Gyeon Bath+ en wetcoat, omdat het kan. Een polijstbeurt staat op de planning dus verder geen bescherming nog.

Verder moet ik nog een laadpaal krijgen, maar heb ondertussen een klacht ingediend over het bedrijf dat de installatie moet verzorgen. Afspraken worden telkens niet nagekomen zonder afbericht. Ik hoor van mijn collega’s alleen maar klachten over storingen en gammele installaties. Hartstikke leuk elektrisch rijden!

Alvast wat startfoto’s van dit project. De foto’s van de druipers zijn niet scherp (sorry)
F1F6717A-1755-40DE-A5BA-BAAAA0BF7D62.jpeg
E527F828-181C-40AA-B635-A584FF1641E6.jpeg
256C5E44-3B4C-432C-AC75-8A12A20DFF45.jpeg
2CD12FE9-6369-4C0A-9295-6152A70F70A2.jpeg
34F210DF-2695-448B-B652-FDB081CF356C.jpeg
A925DFC2-2D87-46AB-A574-8834F5A39DCA.jpeg
A4326C99-E158-4263-A844-ACE9D9758F7D.jpeg
D28FBB4D-1037-4B9C-BEAD-1314057F305F.jpeg
06554C34-0A34-42C0-B8D2-303FFBDB280E.jpeg
 

Bijlagen

  • 65CEA50C-1D1C-4F0D-9E33-039C7AC8B78E.jpeg
    65CEA50C-1D1C-4F0D-9E33-039C7AC8B78E.jpeg
    36,6 KB · Weergaven: 86
Behalve de druipers, zie ik ook een hele strook met bultjes onderaan het achterportier, ziet er uit als roest van binnenuit. Ik vraag me af wat er met deze auto is uitgespookt, heeft ie soms schade gehad, en is ie na herstel daarom door de wasstraat gedrukt?
 
Hmmm, dat zijn goede punten van jullie. De druppels voelen hard aan, zoals lak. De bultjes kloppen ook. Het voelt ruw aan. Alsof de deuren uit een bad zijn gehaald en niet goed uitgelekt en droog gemaakt zijn, voordat er handelingen mee zijn verricht.

Ik aarzel om terug te gaan naar de dealer, omdat mijn ervaring van bijwerken/overspuiten niet heel positief zijn. Met name kleurverschil ben ik bang voor.

Ik zit er aan te denken om een lakmeting te doen. Iemand in de buurt Hoorn/Heerhugowaard die er 1 heeft en mij wil helpen?
 
  • Leuk
Reactions: llDannyll
Het enige bad waar het plaatwerk in gaat is om te verzinken, volgens mij worden zowel de primer als de kleurlak als de clearcoat door robots gespoten (dat is bij mijn weten voor alle gangbare modellen van de VAG-groep zo.
 
Het enige bad waar het plaatwerk in gaat is om te verzinken, volgens mij worden zowel de primer als de kleurlak als de clearcoat door robots gespoten (dat is bij mijn weten voor alle gangbare modellen van de VAG-groep zo.
Het was meer voor de beeldvorming over hoe het er uit ziet.

Die druipers... dat zou goed paraffine kunnen zijn? Dit wordt vaak op de auto gespoten tegen transportschade.
Destijds ook bij een gloednieuwe Seat Ibiza. Overal vettige dikke drab.

Credits voor @nicknameless! :party:
Dan blijk ik toch te voorzichtig te werk zijn gegaan. Het viel niet mij niet zo op, doordat het ook licht van kleur was, maar met wat moeite kreeg ik het er toch af. Het was toch de parafine (harder dan ik had verwacht). Ik ben weer blij! :)

Ik heb je een PB gestuurd @MeganeRS
 
Veel plezier ermee! Mijn broertje heeft er ook eentje en die crosst er heel Europa mee door, dus je kan er mee op reis ;)

Qua gebruikte materialen en lak vind ik het een drama. Die hoogglans zwarte 'klep' aan de bovenkant van de motorkap is volgens mij van datzelfde (plastic) materiaal als veel B-stijlen van gemaakt en krast dus ook net zo snel.
 
Veel plezier ermee! Mijn broertje heeft er ook eentje en die crosst er heel Europa mee door, dus je kan er mee op reis ;)

Qua gebruikte materialen en lak vind ik het een drama. Die hoogglans zwarte 'klep' aan de bovenkant van de motorkap is volgens mij van datzelfde (plastic) materiaal als veel B-stijlen van gemaakt en krast dus ook net zo snel.

Betreft het zwarte plastic klopt het wel ja de achterspoiler is het zelfde verhaal. Als je er naar kijkt krast het al. Maar zo blijf je er lekker mee bezig.
 
En het afleveren tegenwoordig is overall te zielig voor woorden ik heb mijn id3 aangekocht als jonge Demo bij een vw dealer. Net voor aflevering belde de verkoper dat de (poetser) flink bezig was met een poetsmachine en een dit en dat enz. Ga ik hem ophalen zie ik dat er nog gewoon zware vervuiling op zat onder de zijstrips en om het af te maken had meneer ook even een klodder wit van een duidelijk andere kleur op een steenslag puntje uitgesmeerd. Interieur alleen een geurtje in los gelaten en vluchtig met de stofzuiger een rondje gedaan. Vond het niet zo erg om dat ik het graag zelf doe maar het was wel voor schandaal. Dus niet heel veel over gezegd maar wel aangegeven dat het zonde is van hun portemonnee want ik weet zeker dat ik hem in een uur tijd een nettere was beurt had kunnen geven.
 
Het lijkt er op dat de dealers er gewend aan geraakt dat de mensen tegenwoordig al snel tevreden zijn. Vooral bij leaseauto's heeft men zoiets van het is maar een leaseauto, dus waar maak je je druk over? De meeste leaserijders hebben dezelfde instelling helaas. Ach ja... het levert ons weer discussievoer en hobbywerk op!

@Fuut-Fuut. Kun je al iets vertellen over lakhardheid van jouw Id.3?
 
  • Leuk
Reactions: llDannyll en Jansen
Het lijkt er op dat de dealers er gewend aan geraakt dat de mensen tegenwoordig al snel tevreden zijn. Vooral bij leaseauto's heeft men zoiets van het is maar een leaseauto, dus waar maak je je druk over? De meeste leaserijders hebben dezelfde instelling helaas. Ach ja... het levert ons weer discussievoer en hobbywerk op!

@Fuut-Fuut. Kun je al iets vertellen over lakhardheid van jouw Id.3?

Die is redelijk zacht zeker voor een vw. Heb enkel alleen even een testspotje gedaan en daar kreeg ik met een lichte combinatie er al veel uit. Een complete polijst sessie doe ik pas van het voorjaar dus kan nog verrast worden. De zwarte delen zijn gewoon boterzacht.
 
Wij krijgen, als het goed is, deze week ook een witte ID.3

Lakdiktemeting gaf waardes tussen de 150-175 aan, dus hij lijkt dik in zijn jasje te zitten (zou geen schade hebben gehad volgens de dealer). Uiteraard heb ik ook snel de lakdikte gemeten op andere ID.3's, en hier kwam ik op een gemiddelde waarde van 120-135. Aan de hoeveelheid swirls te zien lijkt de lak inderdaad vrij zacht.

Ben benieuwd naar de staat bij aflevering.. :)
 
Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst! Hier staat er voor de vrouw ook zo'n id3 op het programma. Nu nog een eigen ibiza (2014) voor haar maar zitten toch te twijfelen om deze te verkopen en de id3 in de lease te nemen. Voor: eigen zonnepanelen binnenkort en gunstige lease (+tarief kw laden doorberekenen aan de werkgever voor mooi bedrag dus heel snel terugverdienen) tegen, ibiza destijds nieuw gekocht dus meeste afschrijving al gedaan. Ben benieuwd hoe die bevalt..
 
  • Leuk
Reactions: Kick Buttowski
Holy crap @Bullmastiff, wat een ellende. Leest wel leuk weg trouwens. Typisch een maandagochtenduitvoering. Die van mij is van dinsdag, dus dat zit wel goed ;). Het inderdaad een plastic-fantastic van binnen, dus detailen en beschermen is een makkie!:sun:

Bedankt voor de waardes van jouw Id.3 @Poetsfiemel. Kunnen wij die mooi vergelijken als ik de mijne heb gedaan. Ik heb ondertussen een afspraak met @MeganeRS Alleen nog een moment plannen voor het meten van de lak.

Verder twijfel ik nog hoe ik het polijsten ga aanpakken. In delen of in 1x? Hangt af van de tijd die ik van mijn gezin krijg. Voor de bescherming heb ik nog een paar vloeibare waxen liggen, zoals Pb's, Collinite en Rupes. Kan ik die mooi testen op een eigen auto.