• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Kleine teerspettertje

LB

Detailing guru
Tester of Bling
4 jan 2009
1.818
123
48
Hallo medeforummers,

Vooral op de dorpel en de onderkant van het voorportier zitten er kleine zwarte spettertjes op mijn lak. Zeer waarschijnlijk zijn het kleine teerspettertjes. De klein vlekjes gaan niet weg met het wassen en voelen glad aan. Omdat ze glad zijn, ze voelen niet als een pilletje, gaan ze ook met kleien niet goed weg. Polijsten helpt wel, maar ook niet 100%. Helaas werkt APC van Meg´s ook niet.

Wat ik zoek is een goede reiniger waar ik de probleem plaatsen voor het wassen mee in kan sprayen en met het wassen af kan spoelen. Is Valet Pro Citrus Tar and Glue remover hier geschikt voor? Of zijn er betere producten te krijgen.

de naam zegt het al 'tar and glue remover'.... ;)

of een spuitbus valma teerverwijderaar, werkt ook prima.

maar is het wel teer? geen vliegroest in de lak?

Nee, het is geen vliegroest, dan had het ook op andere plaatsen moeten zitten. Het zit precies in het gebied waar de wielen vuiligheid, waaronder teer, van het wegdek overheen spettert. Het is er met de nagel goed vanaf te krabbelen, maar het er teveel om met m´n nagel te gaan doen.

Body Solvent een optie voor je? OK, het is prijzig, maar dan heb je wel een hele fijne ;)
Onverdund licht opsprayen, even in laten trekken, uitvegen/boenen met een zachte doek. Ideaal!

Body solvent, bug squash, Valet Pro Citrus Tar and Glue remover, autoglym Intensive Tar Remover, Tardis zijn de producten die ik al gebruikt heb voor teer te verwijderen.
Men top3:
- Tardis
- Body Solvent
- Autoglym intensive tar remover

Even gelezen over de body solvent van meg´s. Dit is idd wat ik bedoel. OK, het is prijzig, maar je gebruikt het niet dagelijks. Is dit beter dan de Tar remover van Autoglym en de Valet Pro? Iemand ervaring mee?

Wellicht kan iemand van CC het morgen tijdens de workshop demonstreren.

Body solvent werkt iets fijner dan de Autoglym en tevens is het ook iets sterker geconcentreerd dan de valet pro. Echter hebben die twee wel het voordeel van in kleine verpakking te verkrijgen te zijn.

Eventjes inhaken op dit topic: zaterag kwam ik erachter dat mijn auto op veel plekken werkelijk onder de teerspetters zit.
Op mijn wook-werk traject zijn ze aan het asfalteren (voor de bekenden ter plaatse, De N290 rond Hulst), het kan niet anders
dan dat het daar vandaan komt. Flink balen antuurlijk, maarja, niets aan te doen.

Ondanks dat de auto 2 weken geleden nog in de Collinite 915 is gezet, krijg ik de teerspetters er vrijwel niet af. Sommige kleintjes
gaan na uitvoerig wassen er wel met veel moeite af, maar ik moet zoveel kracht zetten dat ik bang ben de boel toch te beschadigen.

Na wat zoekwerk lijkt mij de Meguiars body solvent wel het meeste geschikt. Ik veronderstel dat ik het beste na het wassen de auto
compleet kan nalopen met een sprayflesje body solvent en een oude microvezel doek. Echter wat kan ik het beste daarna doen?
Vermits de lak nog in goede staat is (auto is nog maar anderhalve maand oud), is het dan nodig om daarna nog te kleien, te cleanen
met Poorboys pro.polish, of zou het volstaan om daarna de auto direct terug in de wax te zetten? Of misschien na de body solvent nog een
keer extra wassen?

Binnenkort dus maar eens een bestelling de deur uit doen voor body solvent. Helaas duren de werkzaamheden daar nog tot 22 oktober!
is het beter om de nu aanwezige teerspetters direct te verwijderen, of kan het weinig kwaad als ze nog een paar weken blijven zitten?
Als ik nu al aan de slag ga, is de kans groot dat ik binnenkort weer de pineut ben.

wener,ik ben daar wel een beetje bekend woon aan de andere zijde van de westerschelde dus,maar ik zou een kijken voor tardis is eventueel te verdunnen 1:1 dus...en is per liter verkrijgbaar wat bij de meguiars body solvent niet het geval is US Gallon 3780ml of je moet van een forumlid iets kunnen overnemen natuurlijk

Na wat ik gelezen heb is Tardis nogal vrij sterk, iets wat ik liever niet gebruik op een nieuwe auto:

"Caution: Tardis may soften solvent sensitive plastics and paints. If in doubt test on a small inconspicuous area before use."

De omschrijving van de Body Solvent bevalt me dan toch wat beter, ok het is dan wel gelijk een gallon, maar dan kan ik in ieder geval wel gelijk
voor jaren vooruit. Een litertje van iemand overnemen zou nog beter zijn, maar ik weet niet of er iemand in de buurt is die dit heeft staan.

Ik heb ook een tijd last gehad van teer op de onderste kant van de portieren etc. Dit heb ik er af gekregen met gewoon becel braadboter (goed voor de cholestrol! ;) ).
Mijn teerplekken waren niet gladdig, wel plakkerig, misschien eens het proberen waard op een klein stukje...

Een maand geleden had ik veel teerspetters opgelopen op mijn 2 maanden oude auto, die ik gisteren eindelijk eens te lijf kon gaan.
Eerder had geen zin aangezien de wegwerkzaamheden waar ik het opgelopen had, ruim een maand duurden.

Gisteren dus eerst de auto gefoamed en gewassen, vervolgens alle teerplekken ingespoten met de Body Solvent. Daarna uitpoetsen met een MF doek (die daarna in de kliko kon!).
Op sommige plekken moest ik dit tot 3x toe herhalen, de teer zat hardnekkig vast op de lak.
Aangezien ik toch nog steeds her en der kleine spetters bleef zien, besloot ik de gehele auto maar te kleien (Poorboys klei en S&W). dit ging prima op de hogere delen, de lak was
daar zeer zuiver. Echter op de lagere delen ging het wat lastiger, dus uiteraard nog veel meer S&W gebruikt. Daarna de auto terug afgespoeld, en tot mijn schrik zaten de lagere
delen (onder de stootstrips) er gewoon mat uit. Nadere inspectie toonde aan dat er een soort van klei film op de lak zat. Gelukkig geen marring!

Dit deed me denken aan een opmerking van Patrick in een Show-off topic:
Havanna zei:
Aangekomen bij de zijkant, begint de teer zich flink in de klei te werken. Dan kan je 2 dingen doen, stevig door kleien, desnoods met de medium grade, of gebruik maken van de
Meguiar’s Body Solvent. Heerlijk spul! Oké het is
stevig aan de prijs maar je doet er wel vreselijk lang mee. Aanbrengen is kinderlijk eenvoudig, opsprayen en in laten werken, stevig afnemen met een doek. Kleine tip, denk niet
snugger te zijn en met Body Solvent te gaan kleien, want 1 en 1 is in dit geval absoluut geen 2 ;)

Hier ben ik ondertussen ook achter! Niet dat ik met de Body Solvent ben gaan kleien, maar zelfs een klein restje Body Solvent bleek voldoende om het kleien om zeep te helpen.

Uiteraard was dit stevig balen, een hoop extra werk erbij waar ik niet op gerekend had. De auto opnieuw gefoamed met een mengsel van foam (1:5) en een flinke scheut APC, daarna
stevig gewassen met een sterk geconcentreerd sopje.
Hiermee han ik tot zo'n 90% van de vlekken kunnen weghalen, maar daar waar de vlekken gezeten hadden, voelde de lak toch nog stroef aan.
Dan maar de Dap erbij gehaald. Omdat de auto nog swirlvrij was, ben ik begonnen met Professional Polish op zwart. Hiermee ging alles gelukkig zeer snel weg en voelde de lak weer
goed aan.
Als afsluiter een laagje Collinite 845 erop, deze zal vermoedelijk morgen getopt worden met een laagje Collinite 915.

Achteraf gezien ik het wel te verklaren, Body Solvent is een oplosmiddel en dus zeer waarschijnlijk hydrofoob, waterafstotend. Doordat er nog een dunne film Body Solvent was
achtergebleven op de lak, stootte dit de Spray & Wipe af waardoor de klei bleef plakken aan de lak en zo sporen achterliet.Wellicht door toch nog een flinke overmaat aan S&W
heb ik gelukkig geen marring veroorzaakt.

Na een volgend gebruik van de Body Solvent gaat deze jongen dus eerst de auto ontvetten!

Huh :schaam even een leer momentje van deze kant. Je kunt foam vermengen met een apc ? Is dat nog merk gebonden ?

Voor zover ik weet niet. De gewone APC van zowel Poorboys als Meguiars schuimt lekker, de APC+ van laatstgenoemde schuimt juist minder dus deze zou ik niet gebruiken om te foamen.
Hoe dan ook is de APC slechts een deel van het mengsel, het meeste is toch het foammengsel zelf (Autobrite Super Snow Foam in mijn geval).

Wel grappig om te zien hoe lang dit blijft liggen, de tweede foam ronde heb ik rond 11h ongeveer gedaan, 's middags rond 16h zag ik nog steeds schuim op straat liggen!

Teerspetjes verdwijnen ook met WD40.
Beetje op een doekje spuiten en dan zachtjes inwrijven. (wel na het wassen!)
Als je halve auto onderzit is dat wat minder geschikt..................