Een maand geleden had ik veel teerspetters opgelopen op mijn 2 maanden oude auto, die ik gisteren eindelijk eens te lijf kon gaan.
Eerder had geen zin aangezien de wegwerkzaamheden waar ik het opgelopen had, ruim een maand duurden.
Gisteren dus eerst de auto gefoamed en gewassen, vervolgens alle teerplekken ingespoten met de Body Solvent. Daarna uitpoetsen met een MF doek (die daarna in de kliko kon!).
Op sommige plekken moest ik dit tot 3x toe herhalen, de teer zat hardnekkig vast op de lak.
Aangezien ik toch nog steeds her en der kleine spetters bleef zien, besloot ik de gehele auto maar te kleien (Poorboys klei en S&W). dit ging prima op de hogere delen, de lak was
daar zeer zuiver. Echter op de lagere delen ging het wat lastiger, dus uiteraard nog veel meer S&W gebruikt. Daarna de auto terug afgespoeld, en tot mijn schrik zaten de lagere
delen (onder de stootstrips) er gewoon mat uit. Nadere inspectie toonde aan dat er een soort van klei film op de lak zat. Gelukkig geen marring!
Dit deed me denken aan een opmerking van Patrick in een Show-off topic:
Havanna zei:
Aangekomen bij de zijkant, begint de teer zich flink in de klei te werken. Dan kan je 2 dingen doen, stevig door kleien, desnoods met de medium grade, of gebruik maken van de
Meguiar’s
Body Solvent. Heerlijk spul! Oké het is
stevig aan de prijs maar je doet er wel vreselijk lang mee. Aanbrengen is kinderlijk eenvoudig, opsprayen en in laten werken, stevig afnemen met een doek. Kleine tip, denk niet
snugger te zijn en met Body Solvent te gaan kleien, want 1 en 1 is in dit geval absoluut geen 2
Hier ben ik ondertussen ook achter! Niet dat ik met de Body Solvent ben gaan kleien, maar zelfs een klein restje Body Solvent bleek voldoende om het kleien om zeep te helpen.
Uiteraard was dit stevig balen, een hoop extra werk erbij waar ik niet op gerekend had. De auto opnieuw gefoamed met een mengsel van foam (1:5) en een flinke scheut APC, daarna
stevig gewassen met een sterk geconcentreerd sopje.
Hiermee han ik tot zo'n 90% van de vlekken kunnen weghalen, maar daar waar de vlekken gezeten hadden, voelde de lak toch nog stroef aan.
Dan maar de Dap erbij gehaald. Omdat de auto nog swirlvrij was, ben ik begonnen met Professional Polish op zwart. Hiermee ging alles gelukkig zeer snel weg en voelde de lak weer
goed aan.
Als afsluiter een laagje Collinite 845 erop, deze zal vermoedelijk morgen getopt worden met een laagje Collinite 915.
Achteraf gezien ik het wel te verklaren, Body Solvent is een oplosmiddel en dus zeer waarschijnlijk hydrofoob, waterafstotend. Doordat er nog een dunne film Body Solvent was
achtergebleven op de lak, stootte dit de Spray & Wipe af waardoor de klei bleef plakken aan de lak en zo sporen achterliet.Wellicht door toch nog een flinke overmaat aan S&W
heb ik gelukkig geen marring veroorzaakt.
Na een volgend gebruik van de Body Solvent gaat deze jongen dus eerst de auto ontvetten!