• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Koplamp polijsten mislukt

Ik denk dat je gewoon pech gehad hebt dat je de Turtle wax kit hebt gekozen, die is ook wel veel goedkoper dan veel andere sets. Zelf ooit met de Mothers Headlight restorarion kit de koplampen van mijn vorige Fabia aangepakt, en dat bleef een paar jaar goed (zonder coating). Even lichtjes polijsten was daarna genoeg om het weer een jaar netjes te houden.
 
Bedankt voor je reactie! Dan ga ik het daar eerst maar mee proberen. Anders liggen de kosten voor polijsten en nieuw glas niet ver uit elkaar en dan ga ik liever voor het geen wat jaren mee kan. Ik ga wat dingen bestellen. En zo wil ik het doen: (wil ik iets verkeerd doen attendeer me er maar op) gebruik trouwens een polijstmachine.
Koplamp reinigen
Koplamp afplakken met schilders tape
Schuren met P800 (2x)
Schuren met P1000 (2x)
Schuren met P2000 (1x)
Schuren met P3000 (1x)
Polijst pasta aanbrengen
Polijsten
blanke lak goed aanbrengen.
(Als het verkeerd gaat weer vooraan binnen)
Kan het zo?

Hoe vaak je moet/kan schuren is eigenlijk niet van tevoren te bepalen. Zorg er bij elke gradatie simpelweg voor dat je een mooi schuurbeeld achterlaat, zodat de fijnere gradaties dit makkelijker kunnen verwijderen. ;)

Koplampen opknappen vind ik leuk werk, maar vergis je niet dat ''effe'' opnieuw beginnen soms een hoop werk kan zijn. Als je zeker bent dat je de blanke lak keurig kan aanbrengen, doe dan vooral je ding. Maar een coating zoals de genoemde Gyeon - Trim is vele malen makkelijker en veiliger. (En je kan je trims en dergelijke ook gelijk ermee behandelen)

Bekijk ook of je meteen met 800 moet beginnen. Misschien is alleen de toplaag aangetast en kan je het met minder gradaties al naar wens krijgen.
 
Nooit polijsten waar je blanke lak gaat spuiten, dit haalt de hechting (krasjes) weg waardoor de blanke lak niet/slecht zal hechten.
schuren tot P2000-3000 volstaat, het controleren en voorbereiden voor je de blanke lak spuit is essentieel en bepaalt het eindresultaat.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba en RoyR
Bedankt voor de reacties. Is er ook iets goedkopere coating? Want nieuw koplampglas is 100 euro en als de coating alleen al 50 euro is dan ligt dat best dicht bij elkaar. Stel ik zou het met blanke lak doen. Welke stappen zou ik moeten uitvoeren kwa polijsten en aanbrengen van de lak? En anders zou ik graag horen of er nog andere coatings zijn :)
 
Ik denk dat je gewoon pech gehad hebt dat je de Turtle wax kit hebt gekozen, die is ook wel veel goedkoper dan veel andere sets. Zelf ooit met de Mothers Headlight restorarion kit de koplampen van mijn vorige Fabia aangepakt, en dat bleef een paar jaar goed (zonder coating). Even lichtjes polijsten was daarna genoeg om het weer een jaar netjes te houden.
Je hebt gelijk. Ik had jaren geleden van Autoglym een setje van 55 euro voor mijn andere auto gekocht. Ze waren helemaal dof en toen weer perfect. Omdat ik nu niet meer wist hoe het heette maar iets anders besteld, maar de koplamp is er veel doffer van geworden. Denk dat ik nu gewoon zelf de spullen samenstel.
 
nieuw koplampglas is 100 euro en als de coating alleen al 50 euro is dan ligt dat best dicht bij elkaar.
€100,- voor een setje? Dan zou ik niet eens allerlei spul in huis halen en moeten ouwehoeren, maar alleen de set halen. :p (Althans, daar zal je misschien ook nog kit o.i.d. voor moeten aanschaffen?)
 
Haha in mijn geval gaat het maar om 1 koplamp want de ander is al een keer vervangen en ziet er als nieuw uit. Nieuw glas is 100,- en kit is 18,-. Is een zeer goede prijs, alleen ben ik zelf niet zo handig en ik zie het al voor me dat dat ik de unit open heb liggen en dat ik het nieuwe glas er niet op krijg polijsten kan ik (gelukkig) wel, dus doe ik liever dat. Maar als er echt geen andere optie is dan nieuw glas dan moet dat maar.. maar heb liever de voorkeur om wat korrels te halen en blanke lak of coating (rest heb ik zelf nog) en zelf maar eens wat te proberen. Ging namelijk bij mijn vorige auto super. Had een Autoglym set (zelfs zonder coating!) en bleef perfect! (Heb de auto 2 weken geleden verkocht maar het heeft perfect geholpen destijds). Heb de polijstpasta en de rest nog liggen en heb de pasta gecheckt maar het is niet uitgehard. Dus dat zou moeten lukken.
 
Voor 100€ als dit echt zo goedkoop is in uw geval, dan zou ik geen moment twijfelen om voor nieuw glas te gaan. Doe je het met Gyeon Trim, dan moet je het min of meer jaarlijks doen. 2K clearcoat is duurzamer dan Gyeon Trim maar zelfs dat is niet permanent. En als uw auto veel in de zon staat krijgt hij serieuze meppen. Met een 2K clearcoat moet je idd de lichten niet mooi glad polijsten met polijstmiddel voor het aanbrengen zodat die beter kan hechten. Schuurpapier 2000 grid is genoeg. Ik gebruik het schuurpapier wel nat en begin met 1000 naargelang hoe erg het met de lichten gesteld is.
 
  • Leuk
Reactions: Altos
Jij bepaalt zelf en wij kunnen jouw rekening niet in jouw plaats maken.
Als je alles in huis hebt behalve enkele blaadjes schuurpapier, dan is het gebruik van de blanke lak misschien wel het minst belastend (financieel) maar tegelijk ook de minst makkelijke.
Vergeet ook niet dat wanneer je het glas van je koplamp gaat verwijderen, mogelijks de haakjes e.d. afbreekt waardoor het nieuwe glas niet 100% afgesloten op de unit komt te zitten, met vocht en andere rotzooi als gevolg met dan weer een hele nieuwe koplamp op langere termijn. Om maar 1 voorbeeld te noemen...

Wil je toch blanke lak gaan aanbrengen dan hieronder de stappen:

1. Bij voorkeur demonteer je de koplamp maar vaak dien je daarvoor een heleboel te demonteren (bumper e.d.), blijkbaar kan dit tegenwoordig bij heel wat merken en modellen zonder te bumper af te nemen.
2. Blijft je koplamp toch op de wagen zitten, dan kan je best alles afplakken rondom het glas, je wilt bv. niet jouw bumper gaan schuren vermoed ik. Ik gebruik hiervoor liever dikke, sterke tape zoals duct tape i.p.v. dunne papier tape of je moet er aardig wat laagjes bovenop elkaar plakken.
3. reinig de koplamp, je wilt niet met de viezigheid gaan schuren, daarmee maak je ergere krassen die makkelijk te vermijden zijn.
4. begin met het schuren, dit kan droog of nat (check even bij het schuurpapier als dit kan, niet iedere korrel laat zich goed droog of nat verwerken). Start bij voorkeur met een P500 en ga niet te snel, te grof. Je kan altijd grover gaan tenslotte. Gebruik automotive schuurpapier! Gebruik aub geen schuurpapier bedoelt voor bv. hout ofzo.
5. werk in gradaties en ga dus niet te snel van een grove korrel naar een heel fijne korrel bv. starten met P500 en dan met een P2000 erover, je zal de krassen van de P500 blijven zien.
6. Na het schuren en voor het wisselen naar een fijnere korrel eerst de koplamp reinigen en inspecteren. Is de bestaande en verweerde filmlaag nog zichtbaar? Zijn er nog kleine defecten aanwezig?...
7. Schuren tot korrel P1500-2000 moet volstaan, je wilt de blanke lak voldoende hechting bieden maar de schuurkrasjes voldoende verwijderd hebben waardoor deze niet zichtbaar zijn na het aanbrengen van de blanke lak.
8. opnieuw de koplamp grondig reinigen en inspecteren. Ziet het er goed uit? Je kan bv. eens wat een spray water erover spuiten en kijken als de krasjes weg zijn, zo krijg je een beetje een beeld van hoe het eruit ziet nadat je blanke lak hebt gespoten.
9. Ontvet de koplamp grondig, zorg dat iedere vervuiling, hoe klein dan ook weg is. Bij voorkeur gebruik je ook een kleefdoek bedoelt voor de automotive, dit neemt alle pluisjes enzo weg.
10. Ik zou de koplamp opnieuw afplakken en erg secuur te werk gaan, zorg bv. dat de tape zeker nergens raakt op het glas en dat alles kiertjes dicht zijn zodat je niet plots spuitnevel op jouw achterlicht tegen komt.
11. Schudden die spuitbus en spuiten maar! Spuit eerst even een teststukje op wat karton ofzo, probeer de feeling in de pols te krijgen. Houdt voldoende afstand 10-20cm en behoudt een stabiel tempo tijdens het spuiten, overlap de vorige spuitbaan met 50% ongeveer. De eerste laag mag ietsje dunner, de 2de en 3de laag zou ik iets dikker leggen maar niet te dik! Denk aan de lopers. Houdt 10-15 minuutjes pauze tussen iedere laag zodat de solventen voldoende kunnen verdampen.
12. Als alles goed ging en het ziet er netjes uit, kan je bv. een föhn gebruiken vanop een redelijke afstand om de blanke lak een ruggenduwtje te geven bij het drogen.
 
Hoi Andy, bedankt voor je reactie! Dit gaat zaterdag heel nuttig zijn. En inderdaad over het nieuwe glas. Als ik zou weten dat ik het zou kunnen had ik het meteen al gedaan. En de risico’s die het met zich mee brengt vind ik wel heel groot. Dus dan probeer ik ook toch liever zelf wat “veiligere” dingen dan dat ik meteen nieuw glas koop en het misschien wel verkeerd doe. Polijstpasta hoef ik dus tussendoor niet te gebruiken?
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
2K blanke lak is veel duurzamer en bestaat uit 2 componenten. Onderaan de spuitbus zit een activator, die activeert het 2de component in de spuitbus. Goed schudden en klaar om te gebruiken.

En nee, als je gaat spuiten geen polijstmiddel gebruiken. De waas zou moeten verdwijnen door de 2K clearcoat.
 
Oké bedankt. In welke winkel verkopen ze 2K blanke lak? Ben alleen maar normale blanke lak tegenkomen of is dat iets wat ik moet bestellen.
 
Laat maar, mijn vader is een klusser en heeft een hele zolder vol met werkbanken spuitbussen gereedschap enz. Dus die zal dat spul vast hebben liggen
 
Hier zie je ongeveer hoe het moet, al begint hij wel zeer grof.

Voor je begint kijk eerst ook eens naar filmpjes waar het verkeerd loopt met 2K clear coat. Je kan beter goed voorbereid zijn dan dat je het verkeerd doet. Wees ook niet te snel en spuit geen te dikke laag.

Bij Crop verkopen ze 2K clearcoat, maar ik mag denk ik geen link zetten hier naar andere webshops.
 
Ah oké bedankt! Dan zal ik de video van te voren bekijken en tijdens. Eerst even kijken of ik dat spuiten met 2K blanke lak ook echt kan.
 
Echt ontzettend blij dat ik dit forum (en de leden) heb ontdekt! Hier heb ik super veel aan en het zorgt er ook voor dat ik precies weet hoe ik het moet doen. Op google vind je wel verschillende manieren om te polijsten alleen klopt het grootste deel niet en maakt het het Eigenlijk alleen maar erger. Dus bij voorbaat dank
 
  • Leuk
Reactions: Morpheus02007
Graag gedaan. Neem er je tijd voor een bereidt je goed voor. Twijfel je of je het zal kunnen...dan is de manier met Gyeon Trim wel veiliger. Want 2K clearcoat dat verkeerd is aangebracht weer verwijderen is een serieuze klus. Ook alles volledig afplakken of de lichten demonteren indien je voor de 2K optie gaat.

Denk er ook aan dat de 2K clearcoat maar 24u houdbaar is als je het 2de component geactiveerd hebt...
 
Zal ik doen. Ik ga het denk ik gewoon samen doen met mijn vader want die doet dat soort dingen al tientallen jaren. Dan weet ik dat de kans dat het fout gaat een stuk kleiner is.
 
  • Leuk
Reactions: Morpheus02007