Jij bepaalt zelf en wij kunnen jouw rekening niet in jouw plaats maken.
Als je alles in huis hebt behalve enkele blaadjes schuurpapier, dan is het gebruik van de blanke lak misschien wel het minst belastend (financieel) maar tegelijk ook de minst makkelijke.
Vergeet ook niet dat wanneer je het glas van je koplamp gaat verwijderen, mogelijks de haakjes e.d. afbreekt waardoor het nieuwe glas niet 100% afgesloten op de unit komt te zitten, met vocht en andere rotzooi als gevolg met dan weer een hele nieuwe koplamp op langere termijn. Om maar 1 voorbeeld te noemen...
Wil je toch blanke lak gaan aanbrengen dan hieronder de stappen:
1. Bij voorkeur demonteer je de koplamp maar vaak dien je daarvoor een heleboel te demonteren (bumper e.d.), blijkbaar kan dit tegenwoordig bij heel wat merken en modellen zonder te bumper af te nemen.
2. Blijft je koplamp toch op de wagen zitten, dan kan je best alles afplakken rondom het glas, je wilt bv. niet jouw bumper gaan schuren vermoed ik. Ik gebruik hiervoor liever dikke, sterke tape zoals duct tape i.p.v. dunne papier tape of je moet er aardig wat laagjes bovenop elkaar plakken.
3. reinig de koplamp, je wilt niet met de viezigheid gaan schuren, daarmee maak je ergere krassen die makkelijk te vermijden zijn.
4. begin met het schuren, dit kan droog of nat (check even bij het schuurpapier als dit kan, niet iedere korrel laat zich goed droog of nat verwerken). Start bij voorkeur met een P500 en ga niet te snel, te grof. Je kan altijd grover gaan tenslotte. Gebruik automotive schuurpapier! Gebruik aub geen schuurpapier bedoelt voor bv. hout ofzo.
5. werk in gradaties en ga dus niet te snel van een grove korrel naar een heel fijne korrel bv. starten met P500 en dan met een P2000 erover, je zal de krassen van de P500 blijven zien.
6. Na het schuren en voor het wisselen naar een fijnere korrel eerst de koplamp reinigen en inspecteren. Is de bestaande en verweerde filmlaag nog zichtbaar? Zijn er nog kleine defecten aanwezig?...
7. Schuren tot korrel P1500-2000 moet volstaan, je wilt de blanke lak voldoende hechting bieden maar de schuurkrasjes voldoende verwijderd hebben waardoor deze niet zichtbaar zijn na het aanbrengen van de blanke lak.
8. opnieuw de koplamp grondig reinigen en inspecteren. Ziet het er goed uit? Je kan bv. eens wat een spray water erover spuiten en kijken als de krasjes weg zijn, zo krijg je een beetje een beeld van hoe het eruit ziet nadat je blanke lak hebt gespoten.
9. Ontvet de koplamp grondig, zorg dat iedere vervuiling, hoe klein dan ook weg is. Bij voorkeur gebruik je ook een kleefdoek bedoelt voor de automotive, dit neemt alle pluisjes enzo weg.
10. Ik zou de koplamp opnieuw afplakken en erg secuur te werk gaan, zorg bv. dat de tape zeker nergens raakt op het glas en dat alles kiertjes dicht zijn zodat je niet plots spuitnevel op jouw achterlicht tegen komt.
11. Schudden die spuitbus en spuiten maar! Spuit eerst even een teststukje op wat karton ofzo, probeer de feeling in de pols te krijgen. Houdt voldoende afstand 10-20cm en behoudt een stabiel tempo tijdens het spuiten, overlap de vorige spuitbaan met 50% ongeveer. De eerste laag mag ietsje dunner, de 2de en 3de laag zou ik iets dikker leggen maar niet te dik! Denk aan de lopers. Houdt 10-15 minuutjes pauze tussen iedere laag zodat de solventen voldoende kunnen verdampen.
12. Als alles goed ging en het ziet er netjes uit, kan je bv. een föhn gebruiken vanop een redelijke afstand om de blanke lak een ruggenduwtje te geven bij het drogen.