• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Koplampen Jaguar

image.jpeg
Heb ik eigenlijk ook een aansluitende vraag want eigenlijk had ik gelezen dat die schuurschijfjes met 1 behandeling "op" zouden zijn echter als ik ze aanvoel en van dichtbij bekijk lijkt het mij wel alsof ze nog wel een keertje mee kunnen?
Let op op de foto is alles nog erg nat.
 
Als je tijdens het schuren de boel goed nat houdt wordt het niet warm
Dan hecht het kunststof wat er af komt ook niet erg
Gelijk na gebruik uitwassen en laten drogen

Overigens gebruik ik Mothers Powerplastic
Gaat net zo goed of beter dan polijstmiddel
 
@RedCat ,ik had gelezen dat ik zowel de schijfjes als de koplampen zeiknat moest houden en daarnaast per koplamp de schijfjes meermalen uitgespoeld en het resultaat viel niet tegen.
Polijstmiddel ging wat mij betreft goed trouwens goed genoeg, Mothers powerplastic zal best goed zijn echter moest deze klus ff el cheapo...
De groene en gele Rupes pads waren ook niet nieuw zoals je kan zien.
 
Ric... Heb je daarbij een interface pad gebruikt? Of meteen op de mini?

Ik wil het namelijk ook wel eens proberen.

Geen foto's van het resultaat?
 
https://forum.Carclean.com/threads/review-rupes-x-cut-schuurpads-op-de-rupes-mini.15389/

Bekijk dit eens @Zluytr , ik heb al eens een review hier over geschreven.
 
Heb ik gelezen... vroeg me alleen af hoe Ric dit gedaan heeft ;)
@Zluytr Ik kreeg het verzoek om van een Astra de koplampen te doen met het doel om em door de APK te krijgen.
De eigenaar is zeg maar alles behalve een detailer en deze auto was voor mij een mooi oefen object en qua werkwijze heb ik grotendeels het verhaal van @Tomas aangehouden.
Bij CC aangekomen kreeg ik het advies om aan te schaffen.
Rupes x cut
4x P1500
2x P2000
2x P3000
Met P1500 begonnen en zowel de koplamp als het schuurschijfje zeiknat gehouden en ook regelmatig de pads uitgespoeld. Vervolgens nabewerkt met p2000/p3000 zelfde methode op de Rupes mini met een relatief lage machinestand zonder noemenswaardige druk dit was effectief genoeg een hogere machine stand was niet nodig en ik wilde vooral precies werken.
Vervolgens 2 wat oudere pads gepakt om verder na te bewerken.
Rupes groen met Rupes blauw polijstmiddel (ook een stukje met S3 geprobeerd en allebei ging goed)
Rupes geel met S30 nabewerkt.
Ddj Iron gloss aangebracht als Sealent.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx en Zluytr
Ric... Heb je daarbij een interface pad gebruikt? Of meteen op de mini?
Ik wil het namelijk ook wel eens proberen.
Geen foto's van het resultaat?
@Zluytr ik heb geen foto's genomen maar evt kan ik de eigenaar vragen om wat foto's te appen.
Interface pad bestaat niet voor de mini dus direct op de mini geplaatst
Ik denk als je het perfect wil doen dat je precies moet werken en ik kan je aanraden om eerst eens op een koplamp te oefenen ondanks dat het niet moeilijk is.
 
Bekijk bijlage 78257 Heb ik eigenlijk ook een aansluitende vraag want eigenlijk had ik gelezen dat die schuurschijfjes met 1 behandeling "op" zouden zijn echter als ik ze aanvoel en van dichtbij bekijk lijkt het mij wel alsof ze nog wel een keertje mee kunnen?
Let op op de foto is alles nog erg nat.
Ondertussen kan ik mijn eigen vraag beantwoorden ,na het drogen van de pads zien ze er wel aardig uit echter als je de pad aanvoelt dan voel je dat deze slijpkracht hebben verloren vooral bij de P1500 is dat goed te voelen.
Ze gaan dus echt maar 1 keer mee.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Ik word best enthousiast van het hele koplamp-wetsanden-gebeuren! Binnenkort maar eens naar de sloop, of lokale garage, om een ouwe verweerde koplamp te halen.


EDIT; Ik heb alleen een DAP in bezit en volgens mij ook nog een grote schuurmachine en MultiTool.

Dit zal wel niet lekker werken, dus ik moet handmatig aan de gang. Kan ik dan het beste een schuurblokje met bijpassende schuurpapier-vellen aanschaffen? Daarnaast heb ik nog geen oude foampads, maar ik kan mij voorstellen dat simpelweg wassen na gebruik misschien niet voldoende is om daarna nog op lakwerk te gebruiken?

Kleine backingplate op de DAP..?


Greetz
 
Laatst bewerkt:
@Quantoxx ,je zou het idd ook met een wetsand setje kunnen proberen. Ik heb er zelf 1 van kovax incl schuurvelletjes. Ik heb dat nog niet geprobeerd en ik denk dat je dan minder gelijkmatig kan werken (in vergelijk tot schuren met de machine) en het zal wat langer duren voor je resultaat hebt.
Andere optie is een kleinere backing plate kopen voor je DAP en daar de Rupes x cut schijfjes opzetten omdat de DAP een kleine uitslag heeft kun je ook heel precies werken.
 
Ben al heel veel filmpjes tegen gekomen waar ze een schuurblok gebruiken waar je het schuurpapier op kan doen.
Dat werkt ook heel goed blijkbaar, je bent dan wel iets langer bezig schat ik.

Resultaat ziet er in ieder geval steeds weer goed uit.
 
kleinere backing plate kopen voor je DAP

Ik heb al een kleinere, de standaard bijgeleverde 3,5''. Of bedoel je nóg kleiner?

Ik heb ooit eens een uitlaat gepolijst (nat) met schuurpapier van de lokale Fixet, toentertijd. Zou dezelfde vellen kunnen halen, maar heb natuurlijk een DAP liggen... Moet iets op te bedenken zijn, haha!


Greetz
 
@Quantoxx ,
https://www.Carclean.com/product/Flexipads/Dual_Action_Soft_Backing_plate_74mm_AP094_103433
Dit zou wel een optie kunnen zijn denk ik ,kun je ook gelijk perfect gebruiken voor bv kleine Scholl spiderpads
 
https://www.Carclean.com/product/Flexipads/Dual_Action_Soft_Backing_plate_74mm_AP094_103433
Dit zou wel een optie kunnen zijn denk ik ,kun je ook gelijk perfect gebruiken voor bv kleine Scholl spiderpads

Die is ietsjes groter als de 3,5'' plate die ik al heb. Of mis ik nu niets? Ik heb toevallig ooit 2 kleinere foampads besteld (volgens mij geel + oranje) voor op deze kleine plate, maar heb 'm eigenlijk nog nooit gebruikt.
 
Of mis ik nu niets?

Jah, ik zag het verkeerd. De X-cut velletjes zijn 75mm en mijn kleine plate is 3,5'' (8,89cm)

Dan zou ik inderdaad met de DAP, en de 75mm backingplate die ik dan aan moet schaffen, kunnen wetsanden.
Daarna met Raffini Foam + compound afschalen.

Ok, thanx!


Krijg der steeds meer zin in. De laatste weken heb ik best veel nieuwe dingen kunnen proberen, zoals velgen coating, polijstcones, leer behandelen, etc. Straks dan ook nog een Nanolex Coating aanbrengen.

En hopelijk binnenkort een ouwe unit op de kop tikken en deze wetsanden. COOL!

Rupes x cut
4x P1500
2x P2000
2x P3000

Was dit voldoende voor 1 koplamp, of een set?
 
Laatst bewerkt:
Dat werd aanbevolen voor 2 koplampen en met P1500 schuur je de toplaag eraf (belangrijkste stap)en rest was om na te bewerken maar goed de ene koplamp zal de andere niet zijn gok ik.
Lees ook vooral ff die review van @Tomas door daar staan goede dingen in.
 
@Ric325i - Ah, die had ik blijkbaar al eens doorgelezen.

Als ik het goed begrijp heeft Tomas deze koplampen al eens eerder geschuurd, en toen dus eventuele UV-coating eraf gehaald, en nu opnieuw geschuurd. Is het bij een doffe unit dan altijd zo, dat als hij dof is, dat de UV-coating dan al behoorlijk verdwenen is? Of kan het ook zijn dat ik eerst de beschadigde laag eerst in zijn geheel moet wegschuren?

Dan zou ik dus meer schuurpapier nodig kunnen hebben?