• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Koplampen nog te redden? (hulp gevraagd)

Rossifumi

Detailing trainee
4 apr 2016
12
45
De Toyota Yaris (1e generatie) van mijn moeder komt momenteel niet door de APK doordat de koplampen te weinig licht doorlaten. Het verbaast mij niets, aangezien de koplampen wederom bijzonder dof zijn geworden (zijn al een aantal keer simpel behandeld zónder coating achteraf).

Volgens de lokale garage zijn de koplampen niet nog een keer te polijsten.

Mijn vragen:
  1. Komt er een moment dat polijsten niet meer werkt op koplampen? Oftewel; is er een point of no return?
  2. Is er iemand in Zuid-Holland (regio Delft, maar dat luistert verder niet zo nauw) die ons hiermee kan helpen? :) Tegen vergoeding uiteraard.
Ik hoop vanmiddag wat plaatjes te schieten van de desbetreffende koplampen, dat maakt het één en ander wat duidelijker ;)
 
Zou ze gewoon opnieuw wetsanden. Moet gewoon kunnen lijkt me.
P1000, P1500, P2000 en dan P3000. Daarna polijsten. En dan beschermen.
 
En als ze heel erg verweerd zijn kan je ook beginnen met P800. Vervolgens polijsten en beschermen met een coating zoals Gyeon Trim.
 
Er is maar 1 point of no return en dat is wanneer je erg veel kunststof verwijderd hebt, lijkt mij. Dan word de boel zo dunwandig, dat een steentje er doorheen kan slaan tijdens het rijden.

(Buurvrouw liet dit steeds maar doen, bleef weinig over van de koplampen)

+1 voor de eerdere reacties


Greeetz
 
Foto doet wonderen om ons te laten zien wat er gaande is.

Er zijn twee fasen
De eerste is oppervlakkig dof
De tweede is dieper

Bij fase twee heb je de kans dat je het niet meer gaat redden

Iets anders is als het van binnen zit, dan moet de handel open
In dat geval kan je beter eens naar de sloperij gaan
 
https://forum.carclean.com/threads/koplampen-wetsanden-polijsten-en-beschermen.17367/

Volgens mij zijn dit ook koplampen van de Yaris eerste generatie. Ooit eens behandeld. Schuren in diverse gradaties, polijsten in meerdere stappen.

20130331_111439_zpsa493b71f.jpg


20130331_125521_zpsac303cb6.jpg


En van een Corolla. De modellen tot 2004 hebben ook vaak snel verwerende koplampen

FB_IMG_1439709395744.jpg


FB_IMG_1439709403324.jpg
 
Laatst bewerkt:
Een nieuwe imitatie koplamp heb je al vanaf €50,- ik zou er een stel nieuwe in doen. Heb je ook niet elk jaar dit gehannes.. daarbij voegt het ook wat aan de veiligheid toe. Is nog goedkoper ook denk ik als je alle opknap spullen eerst moet kopen incl coating. Kijk voor de grap eens op winparts. Vervangen is een eitje!
 
Een nieuwe imitatie koplamp heb je al vanaf €50,- ik zou er een stel nieuwe in doen.
So true @Blade ware het niet dat die imitatie meuk vaak last heeft van vocht die in de units dringen. Zijn met de Franse slag afgekit...
Ook gebeurd het (vaak) dat ze niet goed af te stellen zijn (been there, done that).
 
Er zit gewoon een jaar garantie op. Je hebt goede imitatie meuk en de wat mindere. Helemaal waar. Toch zou ik hiervoor gaan, zeker als ze al een paar keer zijn opgeknapt.

Marktplaats staat er ook vol mee (met nieuwe originele) die heb je al vanaf €40,- zelfs! Wel even uitzoeken/tijd aan besteden.
 
Wellicht lijkt het erger dan het is, ik heb zelf ook een keer 2 koplampen van een Yaris opgeknapt. Die waren ook zo geel, maar er zaten geen verweerde plekken in. 1x met de dap900 en ze waren alweer zo goed als helder. Op de foto lijkt het ook alleen een gele waas te zijn, maar dat is moeilijk te zien.
 
PICT1807.JPG
Als er voldoende 'vlees' over is, lijkt me dit wel te doen, misschien krijg je ze niet zo helder als de foto's die @nicknameless heeft geplaatst, maar iets minder helder lijkt mij ook al een forse verbetering.

Jaren terug bij mijn Fabia ook de koplampen moeten doen (waren bijna melkwit), niet opnieuw gecoat, wel waxlaagje op de koplamp houden en dan 1 keer per jaar even met Poorboys Professional Polish is genoeg om ze helder te houden.
PICT1805.JPG PICT1807.JPG
Eerste foto vooraf, 2e tijdens het proces, dat laat denk ik al voldoende zien.

Ter vergelijking een koplamp van de topic starter (foto zonder zon erop voor een reëler beeld):
FB_IMG_1439709395744.jpg
 
Laatst bewerkt:
Poeff.. Die kunnen wel wat liefde gebruiken, zeg. :p

Ik zou ze gewoon aanpakken zoals eerder beschreven. (wetsanden/polijsten/beschermen) Vind je dit niet leuk om te doen, zou ik kijken naar andere koplampen.
Het is mij nog niet gelukt om alleen met polijsten, excentrisch, écht verweerde lampen écht strak te krijgen.


Greeetz
 
@Quantoxx Ik heb de lampen destijds eerst met de Mothers headlight restorer kit gedaan, daar zijn de mijn foto's ook van, en in die tijd had ik ook nog geen DAP. Daarna is het bij een polijstbeurt van de lak, even bij de laatste stap de koplampen even vluchtig mee pakken.
 
Zo erg zijn ze er nou ook weer niet aan toe.

- afplakken
- wetsanden 2500 & 3000
- machinaal polijsten met een polijst middel en daarna afschalen naar een fijne polijst middel.
- goed ontvetten met een middel als Gyeon Prep
- in een degelijke coating zetten zoals gyeon trim. Dit is een zeer belangrijke stap. Anders staat u over 20 weken weer te schuren en polijsten.

Succes!