• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Kras niet mooi bijgetipt

dweomir

Detailing chief
29 mrt 2017
78
78
Nijmegen
Beste,
Ik heb vandaag, na mij grondig te hebben ingelezen alhier, mij gewaagd aan het aanstippen van een krasje. Nagel blijft in de kras staan, dus polijsten is geen optie. Ik heb een lakstift besteld (potje met verf en potje met blanke lak). Plek/kras goed schoon gemaakt en ontvet. Daarna met tandenstoker zeer klein beetje verf in de kras gebracht. Je raadt het al....was toch nog te veel verf met een bolletje verf als gevolg. Dit heb ik heel voorzichtig met een papiertje proberen 'op te zuigen', maar helaas zit er nu ook verf naast de kras. Ik heb er nu ook geen blanke lak opgedaan (voor zover ik dat ga doen). Is het zinvol om met een sterke combi (spiderpad en Sholl S3) te proberen de verf naast de kras weg te krijgen of is dat kansloos en moet ik met schuurpapier aan de slag (wat ik niet durf). Alvast bedankt.

Groetjes,
 
Hey :D

Oof, ik heb nog nooit een overschot aan verf weg kunnen polijsten. Hiervoor schuurde ik dan ook.

Maaruh... Zelfs al zou je perfect de kras kunnen opvullen zodat er nog een ''kultje'' over blijft om blanke lak in te leggen, dan zal je de blanke lak ook weg moeten schuren tot hij vlak ligt aan de omringende lak. Veelal is het allemaal zó precies en klein, dat dit niet strak lukt. ;)

Je zou lokaal kunnen polijsten, maar ik denk dat je dan heeeeeul lang bezig bent. Maar, proberen kan altijd.
 
Wacht even. Als er nog geen blank op zit, dan kun je toch met wasbenzine alles verwijderen en op nieuw beginnen.

Als dat een optie voor jou is.
 
@ Timm: ik heb geen flauw idee of ik de verf (lees lakstift) met wasbenzine er af kan krijgen. Het zit er inmiddels bijna 12h op. Heb het schuurpapier + blokje al besteld, maar ik ga liever met een MF-doek met wat wasbenzine over de kras dan schuurpapier :)
 
  • Leuk
Reactions: Timm
Ik weet niet of Carclean.com het nog in het assortiment heeft, maar de Lanka Blob eliminator kan wel eens helpen.
 
Geprobeerd het op de foto te zetten..
 

Bijlagen

  • A96CB18D-6C92-47E3-98A6-23C2F21004D5.jpeg
    A96CB18D-6C92-47E3-98A6-23C2F21004D5.jpeg
    294,6 KB · Weergaven: 449
  • 327137A0-5B9F-4682-9E4C-E60E369ED246.jpeg
    327137A0-5B9F-4682-9E4C-E60E369ED246.jpeg
    372,9 KB · Weergaven: 425
Het goede nieuws is dat het wel recht te zetten is, maar het is niet gemakkelijk als je er niet ervaren in bent. Eens de verf hard is (24u) krijg je die er niet zomaar af. En schuren zonder ervaring geeft de kans dat je teveel wegschuurt, of op een verkeerde plaats. Een beetje schadebedrijf klaart dit klusje op een kwartier, dus als je iemand kent of vertrouwt, je dealer, of eventueel een forumlid in jouw buurt die hier ervaring mee heeft: niet twijfelen.

Je kunt het zelf doen, maar... ik heb de methode die IK zou gebruiken expres verborgen omdat a) het allemaal niet zonder risico is en b) er vast mensen zijn hier die hier veel meer ervaring mee hebben. Ik heb overwogen om deze hele post weg te mieteren, maar uiteindelijk het ik het met een "spoiler" opgelost.

Op eigen risico, mind the gap, batteries not included etc etc. ;)

Ik zou - mocht ik het zelf doen, en ik ben niet echt ervaren, dus luister zeker niet alleen naar mij - het volgende doen:
. even doorlezen hier naar de ervaringen rond wet sanding - Quantoxx heeft daar ergens een hele experiment-draad over​
. een paar filmpjes bekijken op YouTube​
. ergens een stukje gelakt metaal zoeken (een testpaneel van bij de sloper zou uiteraard nog beter zijn)​
. expres over die lak een beetje van je lakstift aanbrengen, inclusief wat ongewild knoeien (zoals je gedaan hebt met je auto) en weer 24u laten drogen​
. alles wat hierna komt oefenen zodat je een idee krijgt van hoe het allemaal reageert.​

Mocht je dan beslissen dat je het "aandurft" (en dat bedoel ik niet lullig):

. zorgen dat je helemaal kalm bent - zenuwen maken alles altijd erger​
. zorgen dat je er de tijd voor hebt (reken op 2 uur)​
. geen telefoons of andere dingen die je kunnen storen​
. het hele gebied ontvetten en grondig schoon maken.​
. zorgen voor goede belichting​
. alles rondom de schade zorgvuldig afplakken met detailing tape (geen ducktape of iets dergelijks), eventueel meerdere lagen. Desnoods ook met hele kleine stukjes, zodat het heel moeilijk wordt om het erger te maken (vergelijk het met een chirurg die alles bedekt behalve de plaats waar hij/zij gaat werken) Hou ongeveer een halve centimeter afstand van het "schadegebied".​
. als ik de foto bekijk zie ik 3 "probleemgebieden": probeer ze niet alle 3 in één keer aan te pakken, maar begin bijvoorbeeld met het onderste stukje (op de foto). Plak de 2 andere erboven ook gewoon af, die komen later wel, en als het goed is zullen die sneller gaan omdat je dan al wat ervaring hebt.​
. P3000 geschikt voor autolak en wetsanding + schuurblokje aanschaffen​
. de P3000 een half uurtje in een kommetje lauw water leggen​
. om het blokje wikkelen zodat je het gemakkelijk kunt vastpakken/houden en het niet losschiet.​
. héél voorzichtig met dat schuurblokje en P3000 (nat!) afvlakken. Nooit droog werken.​
. het best vul je een lege sproeifles met water, en hou je de boel constant nat​
. het wegschuren kan heel langzaam gaan - veel langzamer dan je zou verwachten - en het zou sneller gaan met P2500 of zelfs P2000, maar het risico wordt dan ook meteen een stuk groter. Met 3000 nat moet je al heel ruw tewerk gaan om snel grote schade aan te richten. Maar onmogelijk is het zeker niet.​
. niet duwen, niet snel willen gaan, rustig en gelijkmatig schuren​
. om de 10 seconden even stoppen, voorzichtig schoonvegen en kijken wat het effect is, herhalen.​
. niet schrikken als het helemaal dof lijkt te worden: dat is volkomen normaal​
. als je merkt dat je de tape aan't wegschuren bent: stoppen, en weer opnieuw schoonmaken en met beleid afplakken​
. op tijd een nieuw vlakje schuurpapier om het blokje wikkelen​
. als het goed is zie je wat kleur (het teveel aan bijgetipte verf) op je papier, en mogelijk wat melkachtig vocht: dit is de clearcoat die je aan het wegschuren bent. In jouw geval wil je zo weinig mogelijk van dat melkachtig vocht zien; je wil immers alleen het teveel aan bijgestipte verf weghalen.​
. laat het schuurpapier z'n werk doen, er komt geen kracht bij kijken​
. hou er rekening mee dat het onmogelijk is om exact alleen op de "bobbels" te schuren. Je neemt *altijd* een klein stukje van de randen mee (niet die meteen ernaast, maar de verf die een centimeter verderop zit zeg maar, vandaar dat je dat afplakt). Hoe beter je dit afplakt, hoe minder de kans op het groter maken van de schade.​
. hoe langer het duurt, hoe minder kans op erger maken dan het is​
. als je denkt dat het netjes is - of netjes genoeg, 100% strak krijg je het nooit - dit herhalen voor de andere 2 stukjes (of alsnog beslissen dat er even naar Apeldoorn moet gebeld worden​

P3000 krassen krijg je er met een DA op een minuutje uit, het is echt verbazend hoe snel dat gaat. Het lijkt alsof je de auto helemaal vernield hebt, maar je krijgt het helemaal goed. Aan de andere kant: zodra je door je blanke lak zit kun je met een hele vrachtwagen Rupes materiaal en een vat S3 niets meer corrigeren, en wordt het een spot-repair of helemaal herspuiten van het paneel.

Dus: dit soort adviezen zijn goed bedoeld, maar zijn nooit een garantie dat het goed gaat. Bij twijfel, altijd beter een professional inhuren. Bij mij is het gelukt (ik had precies hetzelfde gedaan voor ik hier mijn eerste post neerzette...), maar dat was puur geluk: voor hetzelfde geld had ik de hele motorkap verknald. Daarna ben ik verder gegaan met de andere stukken steenslag, bewust "teveel" opgevuld (precies genoeg is bijna onmogelijk), en daarna rustig weggeschuurd en met de DAP erover. Eens ik het vertrouwen had lukte dat best aardig. (*)

(* dat de hele auto daarna toch herspoten werd had daar in ieder geval niets mee te maken :blush:)
 
Verf krijg je er makkelijk af met nagellak remover zonder aceton is niet schadelijk voor de lak.werkt ook alle lak al hard is
 
  • Leuk
Reactions: Timm
Wat ik mij afvraag bij verf verwijderen die je ''teveel'' hebt aangebracht middels aceton o.i.d, op een gegeven moment zou je ook de verft UIT de kras kunnen halen en eventuele goede lak ook aantasten? Als het de lakstift-lak verwijderd...

???
 
Eens met @Quantoxx
Heb je straks niet een kras, maar een heel vlak waar je mee aan de slag moet.
Nogmaals, als je geen ervaring hebt, begin er dan niet zelf aan, tenzij je een slooppaneel hebt. Trial and error op je auto lijkt me, ondanks alle goede (bedoelde) adviezen, toch niet zo’n goed plan.
 
Nou ik heb dit al heel vaak gedaan en nog nooit de lak aangetast, natuurlijk haal je ook de lak uit de kras als je te lang doorgaat maar dan kun het natuurlijk simpel weer zorgvuldig aanstippen.
 
Het was ook een vraag. ;)

Ik blijf aanstippen ook altijd wel lastig vinden, in de zin van dat het vaak om hele kleine defecten gaat en één kleine druppel vaak al teveel is. (steenslag en dergelijke) Zelfs als de lakstift lekker warm is c.q. vloeibaar, touch-up sticks of prikkers, etc.

In het geval van de TS was het een kraterlandschapje :p
 
Tnx allemaal voor het meedenken. Gezien ik het de vorige keer ook al verkl^&#%t heb ben ik wel een stuk voorzichtiger geworden. Mocht het me lukken om de overtollige lak te verwijderen (inclusief de lak in de kras), dan zit ik weer met het probleem dat ik het zelf niet mooi kan opvullen. Ik ga het maar eens langs bij mijn 'adresje' wat al vaker lakschade voormij heeft rechtgetrokken. In de toekomst eerst maar eens oefenen op een slooppaneel (of de auto van de buurvrouw) ;)

Groetjes,