Ik zou - mocht ik het zelf doen, en
ik ben niet echt ervaren, dus luister zeker niet alleen naar mij - het volgende doen:
. even doorlezen hier naar de ervaringen rond wet sanding -
Quantoxx heeft daar ergens een hele experiment-draad over
. een paar filmpjes bekijken op YouTube
. ergens een stukje gelakt metaal zoeken (een testpaneel van bij de sloper zou uiteraard nog beter zijn)
. expres over die lak een beetje van je lakstift aanbrengen, inclusief wat ongewild knoeien (zoals je gedaan hebt met je auto) en weer 24u laten drogen
. alles wat hierna komt oefenen zodat je een idee krijgt van hoe het allemaal reageert.
Mocht je dan beslissen dat je het "aandurft" (en dat bedoel ik niet lullig):
. zorgen dat je helemaal kalm bent - zenuwen maken alles altijd erger
. zorgen dat je er de tijd voor hebt (reken op 2 uur)
. geen telefoons of andere dingen die je kunnen storen
. het hele gebied ontvetten en grondig schoon maken.
. zorgen voor goede belichting
. alles rondom de schade zorgvuldig afplakken met detailing tape (geen ducktape of iets dergelijks), eventueel meerdere lagen. Desnoods ook met hele kleine stukjes, zodat het heel moeilijk wordt om het erger te maken (vergelijk het met een chirurg die alles bedekt behalve de plaats waar hij/zij gaat werken) Hou ongeveer een halve centimeter afstand van het "schadegebied".
. als ik de foto bekijk zie ik 3 "probleemgebieden": probeer ze niet alle 3 in één keer aan te pakken, maar begin bijvoorbeeld met het onderste stukje (op de foto). Plak de 2 andere erboven ook gewoon af, die komen later wel, en als het goed is zullen die sneller gaan omdat je dan al wat ervaring hebt.
. P3000 geschikt voor autolak en wetsanding + schuurblokje aanschaffen
. de P3000 een half uurtje in een kommetje lauw water leggen
. om het blokje wikkelen zodat je het gemakkelijk kunt vastpakken/houden en het niet losschiet.
. héél voorzichtig met dat schuurblokje en P3000 (nat!) afvlakken. Nooit droog werken.
. het best vul je een lege sproeifles met water, en hou je de boel constant nat
. het wegschuren kan heel langzaam gaan - veel langzamer dan je zou verwachten - en het zou sneller gaan met P2500 of zelfs P2000, maar het risico wordt dan ook meteen een stuk groter. Met 3000 nat moet je al heel ruw tewerk gaan om snel grote schade aan te richten. Maar onmogelijk is het zeker niet.
. niet duwen, niet snel willen gaan, rustig en gelijkmatig schuren
. om de 10 seconden even stoppen, voorzichtig schoonvegen en kijken wat het effect is, herhalen.
. niet schrikken als het helemaal dof lijkt te worden: dat is volkomen normaal
. als je merkt dat je de tape aan't wegschuren bent: stoppen, en weer opnieuw schoonmaken en met beleid afplakken
. op tijd een nieuw vlakje schuurpapier om het blokje wikkelen
. als het goed is zie je wat kleur (het teveel aan bijgetipte verf) op je papier, en mogelijk wat melkachtig vocht: dit is de clearcoat die je aan het wegschuren bent. In jouw geval wil je zo weinig mogelijk van dat melkachtig vocht zien; je wil immers alleen het teveel aan bijgestipte verf weghalen.
. laat het schuurpapier z'n werk doen, er komt geen kracht bij kijken
. hou er rekening mee dat het onmogelijk is om exact alleen op de "bobbels" te schuren. Je neemt *altijd* een klein stukje van de randen mee (niet die meteen ernaast, maar de verf die een centimeter verderop zit zeg maar, vandaar dat je dat afplakt). Hoe beter je dit afplakt, hoe minder de kans op het groter maken van de schade.
. hoe langer het duurt, hoe minder kans op erger maken dan het is
. als je denkt dat het netjes is - of netjes genoeg, 100% strak krijg je het nooit - dit herhalen voor de andere 2 stukjes (of alsnog beslissen dat er even naar Apeldoorn moet gebeld worden
P3000 krassen krijg je er met een DA op een minuutje uit, het is echt verbazend hoe snel dat gaat. Het lijkt alsof je de auto helemaal vernield hebt, maar je krijgt het helemaal goed. Aan de andere kant: zodra je door je blanke lak zit kun je met een hele vrachtwagen Rupes materiaal en een vat S3 niets meer corrigeren, en wordt het een spot-repair of helemaal herspuiten van het paneel.
Dus: dit soort adviezen zijn goed bedoeld, maar zijn nooit een garantie dat het goed gaat. Bij twijfel, altijd beter een professional inhuren. Bij mij is het gelukt (ik had precies hetzelfde gedaan voor ik hier mijn eerste post neerzette...), maar dat was puur geluk: voor hetzelfde geld had ik de hele motorkap verknald. Daarna ben ik verder gegaan met de andere stukken steenslag, bewust "teveel" opgevuld (precies genoeg is bijna onmogelijk), en daarna rustig weggeschuurd en met de DAP erover. Eens ik het vertrouwen had lukte dat best aardig. (*)
(* dat de hele auto daarna toch herspoten werd had daar in ieder geval niets mee te maken

)