• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Kras wegwerken

Stitch15

Detailing chief
23 nov 2011
248
100
Amersfoort
Helaas vandaag bij het wassen een kras ontdekt, bovenkant linker portier. Bij het natmaken leek de kras te verdwijnen dus ik had goede hoop dat polijsten de oplossing zou zijn, maar helaas....
Ik heb gepolijst met een DAP500 en gele monello icm SchollS30 en S3, toen oranje monello met S30 daarna S3 en tenslotte nog geprobeerd met de SchollS20 en de paarse Scholl pad. De kras is iets minder zichtbaar, maar helaas wel een beetje te voelen als ik er met mijn nagel overheen ga en dus niet weg.
Heeft iemand nog een mogelijke oplossing, voor zover dat mogelijk is zonder de kras gezien te hebben? Gevalletje opvullen en polijsten misschien?

114737
 
Duidelijke foto en daarmee geef je gelijk aan dat de kras behoorlijk diep is
Anders kan de camera er ook niet op scherpstellen
Zal denk ik alleen met opvullen wat worden
 
Oef, dit lijkt mij inderdaad ook een gevalletje ''opvullen''.

BTW, vreemde gradaties heb je gebruikt Grof - fijn - middel met grof en fijn - middel éénstaps - :p
 
ik heb de volgorde van de pads door elkaar gehaald zie ik nu...had met de oranje pad moeten beginnen. Maar goed resultaat zou niet anders zijn geweest helaas. Baal er wel flink van. Geen idee hoe die kras daar komt en zit ook nog eens op een opvallende plek. En van opvullen word ik ook niet heel vrolijk.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf door middel van trial-and-error best wel wat krassen en steenslag opgevuld en hiervan kunnen leren. In alle gevallen kreeg ik het defect onzichtbaar, op enkele gevallen na die je alleen zag als je wist dat het er ooit zat en je heeeeuull precies ging kijken.

Niet dat ik zo goed ben, maar nam er gewoon goed de tijd voor. ;)


Wat ik hier zou doen, en misschien doet een ander het weer anders:

  • Ontvetten (Kijken waar je precies mee moet dealen)
  • Stukje P3000 dubbelvouwen en lichtjes in de kras schuren + lichtjes de randjes schuren. (Afvlakken/hechting verbeteren)
  • Ontvetten
  • Met touch-up sticks of desnoods een fijne sateprikker de lak aanbrengen.
  • Drogen (Vandaag gelakt, morgen weer verder(
  • Schuren met P2000 of net wat nodig is, tot alles vlak is. (Soms is de lak van de lakstift bizar hard)
  • Polijsten.


Vind dit soort dingen erg leuk om te doen! :D Echter heb je soms wel dat een kras te diep is om te polijsten, maar opvullen wordt ook lastig omdat het vrij ondiep is. Dan probeer ik met beleid alles netjes te vullen zonder teveel lak aan te brengen, maar meestal krijg ik het niet zó strak. Dus zal je wat meer moeten wegschuren/polijsten.


Alles met beleid en dus liever 10x te fijn, dan 1x te grof. ;)
 
Serieuze kras, maar ik heb wel vergelijkbare krassen nagenoeg onvindbaar gekregen met polijsten, en ook op een Skoda, alleen heb ik een DAP900 gebruikt. Ik weet niet of je meer polijstmiddelen hebt dan alleen S3 en S30, maar ik neig naar lokaal met een wolpad en grof polijstmiddel aan de slag, om vervolgens af te schalen naar oranje pad (ik neem aan dat je Monello pads hebt gebruikt) en middelgrof polijst, om te eindigen met witte pad en fijn polijstmiddel.
 
Ik zou zeggen bestel een woolpad, of als je ook een kleinere backingplate hebt, probeer dan daar een woolpad voor te vinden. Ik weet niet of S3 en woolpad goed samengaat (check dat even bij Carclean), anders ook Veloce als polijstmiddel erbij pakken. Dan afschalen naar oranje pad(of paarse Scholl) en bijvoorbeeld S20, en dan als laatste stap de S30 op bijpassende pad.

Zeker met een DAP500 is een kleinere pad voor zwaar werk wel belangrijk: dan kan de machine op toeren blijven, dus je kan ook overwegen om een kleinere backing plate te bestellen voor de DAP.
 
Laatst bewerkt:
Goed plan, hou er wel rekening mee dat een woolpad wel meer polijstmiddel vraagt: binnen de korste keren zit de polijstpasta binnen in de wol, en ben je met een 'droge' woolpad aan het polijsten. Dus steeds checken of er voldoende polijstmiddel op de pad zit, en alleen de kras met de woolpad bewerken (niet het hele paneel).
 
Bijzonder duidelijke foto om het defect te illustreren. Ik kreeg er spontaan hoogtevrees van helaas.

Je ziet op de foto zeer duidelijk dat deze kras echt ver door de lagen heen is gegaan. Ik ben bang dat alleen vullen hier een oplossing gaat bieden.

Door polijsten wordt het omliggende gebied bijzonder zwak en ik denk te zien dat je dan zelfs de blanke lak weg moet polijsten om op dezelfde "hoogte" te komen.

Ik zou willen dat het niet zo was, maar de kras is echt diep. Kun je de kras bekijken met een vergrootglas? Dan zou je denk ik heel goed zien hoe diep deze rot kras wel niet is.
 
Dank Aficior voor de reactie. Zoals wel vaker weet je het weer mooi en treffend te verwoorden!
Ik ga bij daglicht (dat zal het weekend worden) toch nog eens goed kijken en voelen, want op de foto lijkt het idd verschrikkelijk, maar met mijn nagel is de kras maar net aan te voelen.
Vooralsnog is het aanvalsplan het bestellen van een woolpad en dan van het weekend maar eens kijken wat dat oplevert....
 
  • Leuk
Reactions: Aficior
Een puntje wat ik ook wil toevoegen: Al zou je met een 3,5 / 4'' foampad de kras aanpakken (wat ook kan i.p.v. meteen wol) je haalt flink wat lak weg. Persoonlijk zou ik de kras opvullen en dan het teveel verwijderen.
 
Foampad geeft helaas niet het gewenste resultaat (of ik doe het niet goed, kan natuurlijk ook nog). Ik heb nu 3x eroverheen gepolijst met een foampad, dan haal je toch niet heel veel weg? Maar goed, heel veel risico wil ik ook niet lopen, door de lak heen gaan ben je verder van huis...
Over opvullen: moet je daarna met schuurpapier aan de gang? Opvullen met sateprikker lukt nog wel, maar schuren vind ik toch wel een dingetje....
 
Schuren is ook super eng.
Schuurpapier goed laten weken. Een schuurrubber van Car-clean moet je wel hebben als hulpje. Dan blijf je vlak werken.

Niet meteen een keer of twintig heen en weer bewegen bij het schuren, maar langzaam 2 of 3 keer de schuurbeweging maken en dan al controleren.
Op die manier moet je het controleren. Lijkt monnikenwerk, maar zo voorzichtig moet je werken. Rustig en gecontroleerd. Dan win je.
Daarna polijsten.
 
Steenslag bij tippen en opschuren is nog leuk te doen.. Een kras als deze is wel even andere koek.

Typisch gevalletje makkelijker gezegd dan gedaan.

Hoe wel in je hoofd dat zelfs als iemand met heel veel ervaring dit doet, het niet helemaal strak word... zeker niet bij een metallic lak.

Succes!
 
Schuren is niet eng zolang je met gezond verstand werkt. ;)

Daarbij komt dan wel kijken dat je een basis vormt aan info. WAT doe ik WANNEER, HOE en WAAROM.

Zoals @Zluytr al aangeeft zal het nooit helemaal puntgaaf worden, maar je zal nadien goed moeten zoeken waar het zat wanneer het goed gedaan wordt.


Met een 4'' foampad op je DAP kan je een eind komen, alleen zal je het vaker moeten herhalen. Op de foto kan je al zien dat de randen van de kras zijn afgestompt door het polijsten. Alleen moet je dan jezelf gaan vragen; Ga ik nog een aantal keer polijsten en verwijder lokaal dan maar meer blanke lak of ga ik het opvullen.