• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

krasje wegwerken.....

grandscenicman

Detailing guru
30 mrt 2011
3.284
115
Ondanks dat iedereen er op let om netjes in te stappen , is er toch iemand geweest die met een jas/handtas oid de lak van het rechterachterportier heeft beschadigd ]-0
Gisteren de koe bij de hoorns gevat en na alles rondom de deur afgenomen te hebben met s&w 1/1 en de deur afgeplakt te hebben ben ik de krasjes eerst te lijf gegaan met een blokje van 3M om deze daarna te polijsten met D300 van Meguiars .
Kleien was niet nodig na de test met het boterhamzakje .
Waarom eerst schuren ? Ik vind dit persoonlijk makkelijker werken en tijdens het schuren controleer ik meermaals hoe diep ik al zit . ( niet de diepte van het schuren , maar wel hoeveel er al weg is van de kras.....)
Als ik de krasjes eerst nat maakte , zag je ze niet meer , het was dus zeker niet door de blanke laag maar omdat ik niet beschik over een lakdiktemeter schuur ik liever een deel van de blanke lak weg tot er nog een fijn streepje te zien is van de kras(jes) ipv enkel polijsten.....

De foto's :
200513004_zps2ce66a73.webp

+
200513010_zpsbb9ea0bf.webp

+
200513007_zpsd0d1783a.webp

Dan deze combinatie er op los gelaten :
200513011_zps04c12a70.webp

Na het polijsten zag het er zo uit :
napolijsten-1_zps78d3b354.webp

Na IPA 1/2 zo :
naipa_zps3a037b84.webp

Dan nogmaals heel het paneel gepolijst met dezelfde combo en nogmaals afgenomen met IPA 1/2 .
Voor mij goed genoeg want na een waxlaagje zag je er zo goed als niks meer van , enkel als je dichter dan 50 cm goed kijkt zie je nog een héél fijn streepje enkel onder een bepaalde hoek.
 
Goed resultaat bereikt. Knap gedaan en fijn dat de krasjes zo goed als verdwenen zijn. Ik moest tenminste echt even goed kijken waar ze ook al weer zaten.
 
Ben onlangs dergelijke krassen te lijf gegaan met mijn vinger, een microfiberdoek en een druppel Powergloss 1000 van Menzerna op de Peugeot van mijn broer.
Een soort mini Microfibersystem.
Was aangenaam verrast over het resultaat.
Daarna heel het vlak nagepolijst met Final Finish 3000 op een finishing pad.
 
Toch zet ik m'n vraagtekens bij de werkwijze.

Je hebt géén lakdiktemeter, maar wel gaan schuren? Je kunt er niet blind vanuit gaan dat je voldoende blanke lak hebt. Zeker op lager gelegen delen is het meestal / over het algemeen dunner gespoten.

Je zegt zelf dat de kras "verdwijnt" als deze nat gemaakt wordt, meestal is dit een teken dat gewoon polijsten volstaat.
Persoonlijk zou ik eerst de krassen proberen met normaal polijsten en indien dit geen resultaat geeft, zou je als allerlaatste redmiddel nog kunnen overstappen op wetsanden.

Desalnietemin is het resultaat netjes.
 
Ook met de lakdiktemeter kan je er niet blind van uitgaan of er voldoende blanke lak aanwezig is! Dit omdat deze lakdiktemeter de totale dikte van de lak meet, dus inclusief grondlaag, lak en blanke lak.
Enige indicatie is er van de totale dikte wel ,echter is dit niet zaligmakend.
 
nicknameless;328997 zei:
Je zegt zelf dat de kras "verdwijnt" als deze nat gemaakt wordt, meestal is dit een teken dat gewoon polijsten volstaat.
Persoonlijk zou ik eerst de krassen proberen met normaal polijsten en indien dit geen resultaat geeft, zou je als allerlaatste redmiddel nog kunnen overstappen op wetsanden.

Desalnietemin is het resultaat netjes.

Dat is nu net het verschil : ik ga eerder voor een krasje eerst schuren...........jij (en de meesten) niet.
Is de kras in totaal 10 micron diep dan zal ik eerder tot 7 micron weg schuren en de laatste 3 polijst ik om zo tot op het diepste punt te komen van de kras. Allemaal nattevingerwerk natuurlijk maar nogmaals : is het niet door de blanke lak , dan vind ik het persoonlijk veiliger om eerst te schuren ipv de lak onnodig warm/heet te polijsten . (ik schuur de krasjes dan ook niet volledig weg , net omdat ik dan nog weet dat er marge is )

Dat de kras verdwijnt door nat te maken wil al (bijna) zeker zeggen dat ze dus niet door de blanke laag zit en ik heb bij eerdere krasjes ondervonden dat ik veel langer moet polijsten dan dat ik het zo doe.
Laatst nog ondervonden op een paneel waar de krasjes minder diep waren en waar ik met een zelfde combo veel langer moest polijsten om tot een aanvaardbaar resultaat te komen . Het ging toen wel om een C8 en ik weet nu niet of die lak nu superhard was of dat het dan enkel kwam door gewoon te beginnen polijsten :weetniet