• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Krasjes velgen verwijderen?

Xa4

Detailing trainee
7 dec 2015
14
45
Ik heb recent een set tweedehands (winter) velgen gekocht die in zeer goede staat zouden moeten zijn.
Bij openmaken van mijn pakket bleek echter dat dit niet zo was.
Jammer dan, geaccepteerd en nog wat geld terug gekregen van de verkoper.

Velgen hebben bandjes gekregen en zitten onder de auto voor de winterperiode.
Echter nu wil ik er zelf een poging aan wagen om ze weer krasvrij te krijgen.

Op de onderstaande foto's is te zien wat ik bedoel. De krassen hebben geen voelbare diepte (op 1 kras na). Dus mijn vraag is hoe ik dit het beste kan aanpakken.

Misschien nog waard om erbij te vermelden: ik heb geen polijstmachine en ben eigenlijk niet van plan om een dergelijk apparaat van enkele honderden euros op korte termijn te kopen.
Ben dus op zoek naar een handmatige oplossing indien mogelijk.
conv_3217.jpg


conv_3216.jpg
 
Hey Xa4,

Op het oog lijken deze krasjes mee te vallen. Zoals je zelf aangeeft, voel je eigenlijk maar 1 krasje wat meer diepte.

Mijn idee is dat je dit handmatig kan polijsten met een redelijk fijn polijstmiddel. Je hebt dan een polijstmiddel nodig met een handpadje.
Daarbij kan ik je ook adviseren om de velgen lekker te beschermen met een Wheel Sealant of wax. (Of zelfs een duurdere optie; Coating)

Als polijstmiddel zou ik het persoonlijk eens proberen met een beetje Monello - Finale of Scholl - S40.
Dit is een fijn polijstmiddel die je normaal gesproken bij polijsten op lakwerk als laatste stap gebruikt.

Mocht dit niet baten na herhaaldelijk proberen, dan een wat grover polijstmiddel.
Dan zou ik iets pakken in de richting van Monello - Mezzo of Scholl - S20.

(Uiteraard heb ik deze spullen nog wel liggen, dus even afwachten op adviezen van anderen is verstandig)
(Dingen onnodig aanschaffen is ook zonde)


Greetz
 
Laat ik vooropstellen dat ik zelf nog geen velgen heb gepolijst maar ik sta wel op het punt om dat te gaan doen omdat ik een coating wil gaan aanbrengen.
Eerst ff een youtube link:
https://www.youtube.com/watch?v=v-7hqDxI-kI&feature=youtu.be
Hierin zie je dat Dennis als polijstmiddel Monello Mezzo gebruikt er er zaten op zijn velgen geen krasjes. Hij gebruikt een zwarte cone maar er bestaat ook een gele (cutting) cone welke allebei op een boormachine passen .
https://www.Carclean.com/product/Monel...540CONE_101539
https://www.Carclean.com/product/Monel...740CONE_101540
kijk een polijstmachine zou wel mooi zijn in dit geval omdat je er bij kan maar als je die niet hebt kun je ook eerst bv zo'n gele/zwarte cone proberen op een boormachine.
 
Dat kan zeker Ric. Maar de gele cone is aardig grof. Heb deze zelf ook en ben er een keer mee door de lak van mijn zomerset gegaan. Niet erg deze worden nog gespoten en was aan het experimenteren. Maar wees voorzichtig uiteraard.
 
Inderdaad niet te grof polijsten op je velgen, ik ben ook al eens door de lak op een setje heen gegaan....
 
Ik heb wel vaker velgen gepolijst... en heb met Mezzo goede resutaten gehaald... Ik doe het meestal wel machinaal... maar met een hanpad is ook goed te doen.
 
Misschien een gekke vraag: zou ik het ook met de dremel en een polijstsetje kunnen doen, aangezien het redelijk lokale kleine plekken zijn? Uiteraard wel met de de geadviseerde polijstmiddelen. Of ga ik dan misschien te snel door de lak heen?
 
Ik zou gewoon even een groen of oranje handpadje kopen van Monello en het lekker met de hand proberen ;)
 
Ik heb zelf ook nog geen velgen gepolijst, althans niet om echt defecten te verwijderen. Maar het idee om het met een cone op de schroeftol/boor te doen, lijkt mij wel een goed idee.
(Mijn gepolijste velgen zijn aan het oxideren onder de blanke lak, dus die moeten ooit eens helemaal gedaan worden)

Een dremel maakt aardig wat toeren, dacht ik, dus meer risico.

Zoals eerder aangegeven door leden; Handpad/Cone + polijstmiddel. (Licht of middelgrof)
Het lijkt mij ook niet dat er veel defecten zijn, dusss....


Greetz
 
ik heb mijn velgen gedaan met de zwarte cone, maar ik zou deze proberen : https://www.Carclean.com/product/Po..._100_Carnauba_wax_Sample_120ml_PB_PWC4_103134
kleine krasjes worden er mee weggehaald, niet meteen zwaar beginnen omdat je niet weet hoe hard de lak van de velgen is.
 
Ja dat is de juiste link, kijk maar eens bij de beschrijving van het product : Verwijdert oxidatie, lichte vervaging, kleine krasjes, poetskringen, teer, insecten, oude productresten en meer, ik gebruik het ook op de velgen van mij, diepe krassen krijg je er niet mee weg maar wel kleine krasjes, ik heb wel een cone gebruikt, daar gaat het wat sneller mee dan met de hand.

als het daar niet mee lukt zul je zwaarder moeten, maar vaal zijn velgen van vrij zachte lak.