• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Krassen dicht laten vloeien door polijsten??

LB

Detailing guru
Tester of Bling
4 jan 2009
1.815
123
48
Kijk regelmatig de filmpjes van John van der Rijt en daarbij kwam ik het volgende filmpje tegen:


Op 7.40 heeft de Kenotec vertegenwoordiger het over het dicht laten vloeien van de kras door de warmte ontwikkeling die bij het polijsten ontstaat. Ik polijst al enige tijd auto's en leer graag bij. Heeft er hier iemand ooit van gehoord dat het mogelijk is om een kras die door de blanke lak en de kleurlaag heen is, dicht te laten vloeien? De blanke lak en de kleurlaag moeten dan dus zo warm worden dat het weer vloeibaar wordt en de kras weer volloopt. Kweet niet hoor, bij mij roept het vraagtekens op. Is dit ooit iemand van hier gelukt?
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
In theorie worden de meeste lakken bij oplopende temperatuur eerst elastisch voordat ze verbranden.
Ander effect is dat de samenstelling van de lak kan veranderen door de opwarming
Dan wordt de lak harder of poreuzer na opwarming en afkoeling

Try and learn ;)
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Ik heb het wel bij coatings gehoord, maar met de lak lijkt het mij toch onwaarschijnlijk, daarbij zie ik de aangewezen krassen na de cutting fase nog zitten en die zijn dus niet dichtgevloeid....daarbij spreekt hij zichzelf tegen want hij heeft het over goed warm maken met polijsten zodat het dichtvloeit, maar kort daarna geeft hij bij de lamswollen pad aan dat die een hoge slijpgraad heeft i.c.m. weinig warmteontwikkeling. Ik hou het wel bij de huidige feiten.

Wel interessant hoe zij de UC1000 als maandenlange bescherming zien, die moet ik toch eens gerichter bekijken dan, want na mijn eerste ervaring was ik er niet heel erg van onder de indruk en nu staat die fles stof te happen. Zal het nog eens een kans geven, wellicht een gebruikersfout van mijn kant.
 
Ik kan mij herinneren dat dit al eens eerder voorbij kwam op het forum, weliswaar met andere bronnen.

De ene bron had een flink TellSell-gehalte waarbij er middels polijsten warmte ontstond en zo de lak "dichtsmolt". Hiervoor moest wel een compound (grove combi) gebruikt worden i.c.m. een roterende machine.
Dat de lak simpelweg gepolijst werd c.q. lak weggenomen, dat werd zelfs tegengesproken.

De andere bron was ietsjes "technischer" en leidde tot meer gezonde discussie. Maar, daar kwamen o.a. argumenten zoals die van @RedCat naar voren. (Secuur werk, hoog risico, niet rendabel zelfs als het zou lukken, etc)
 
Dichtvloeien van lak lijkt me niet te kunnen, de vluchtige stoffen die de lak vloeibaar maken zijn immers al lang en breed vergaan en zover ik weet is eenmaal hard geworden lak voor altijd hard.
Hooguit dat hij iets meer of minder rekbaar wordt, dat week ik niet, maar vloeibaar zal die niet meer worden.
 
Toevallig ook gisteren gekeken. En ja veel tegenstrijdigheden in het filmpje. En dichtvloeien zou kunnen als er geen laklaag op zit volgens mij. Maar verder altijd leuk spul bij John.
 
Laatst bewerkt:
In theorie worden de meeste lakken bij oplopende temperatuur eerst elastisch voordat ze verbranden.
Ander effect is dat de samenstelling van de lak kan veranderen door de opwarming
Dan wordt de lak harder of poreuzer na opwarming en afkoeling

Try and learn ;)

Als het echt zou werken om een lak met warmte weer vloeibaar te maken, zou je een kras kunnen herstellen met een fohn. Lijkt me mooi, maar zeker met jouw voorbeelden is dat een niet te verwachten reactie van de lak.
 
Wat bedoel je? Ben jij de Kenotec vertegenwoordiger?
 
Nee, maar we hebben een paar jaar geleden voor dezelfde werkgever gewerkt. Had destijds niet met Kenotec te maken, van wat ik weet.
 
Ik moest er even over nadenken maar ik geloof er geen sikkepit van.
Dat een lak elastisch wordt vlak voordat hij verbrandt, zoals Redcat oppert, kan ik enigszins geloven. Dat je met je polijstwerk zo op het randje kunt balanceren dat je nét weg blijft van het verbrandingspunt.... nee, dat gaat je niet lukken.
 
Kortom de Kenotec meneer lijkt een leuke sales pitch te geven ipv dat hij echt een workshop detailen geeft.
 
Voor zover ik weet, had Nissan/ Infiniti destijds een zelfhelende lak op bepaalde modellen.
Door warmte verdwenen de lichte krasjes.

Voor de rest neem ik het met een flinke korrel zout.

23l1ogj.jpg
 
Autoglym had/heeft toch zie zakjes die op de lak worden geplaatst en warmte genereren... Zelfde idee, dus wel mogelijk lijkt me. Al eens eerder besproken op t forum.

Reflow:


Greetz Emiel
 
Die waren vooral voor het onttrekken van vogelpoep, hetgeen met een föhn ook wel eens wil lukken. Wat er in de praktijk met de lak gebeurd is mij onduidelijk.
 
@TWA Wat hetzelfde is bij de Reflow, is dat je warmte genereert met het idee om daarmee de lak even wat zacht te maken waardoor imperfecties kunnen "oplossen" of versmelten.
Het grote verschil met de hierboven aangehaalde methode en Reflow, is a) dat je die warmte veroorzaakt door te polijsten en dus vooral b) dat je tegelijk ook aan het polijsten bent. Zoals @Martin Philippo al aangaf betekent dat dus dat je wel boven een temperatuur moet blijven zitten dat de lak iets zacht wordt, maar onder het punt dat je de lak verbrandt. Het lijkt mij ook een groot risico om binnen deze grenzen te blijven. M.a.w. de kans op een strikethrough zal erg groot zijn.
 
Ik weet niet hoor. Net het filmpje nog eens goed bekeken. De flinke kras die hij laat zien voordat hij gaat polijsten zit verder vooraan de motorkap. Na het polijsten laat hij dat gedeelte helemaal niet meer zien, maar alleen het stuk aan de achterkant van de motorkap.
En kijk eens goed op 12:30 en 12:57 heren. Daar zie je zelfs een kras (op dat achterste gedeelte van de motorkap) die er gewoon nog altijd in zit o_O
 
@TWA Wat hetzelfde is bij de Reflow, is dat je warmte genereert met het idee om daarmee de lak even wat zacht te maken waardoor imperfecties kunnen "oplossen" of versmelten.
Het grote verschil met de hierboven aangehaalde methode en Reflow, is a) dat je die warmte veroorzaakt door te polijsten en dus vooral b) dat je tegelijk ook aan het polijsten bent. Zoals @Martin Philippo al aangaf betekent dat dus dat je wel boven een temperatuur moet blijven zitten dat de lak iets zacht wordt, maar onder het punt dat je de lak verbrandt. Het lijkt mij ook een groot risico om binnen deze grenzen te blijven. M.a.w. de kans op een strikethrough zal erg groot zijn.
Zo bedoelde ik het ook. Dat warmte dus de lak zachter maakt. Voordeel van Reflow is dan dat dit meer gecontroleerd gaat, dan met polijsten, althans dat is mijn gedachte o_O

Ik heb zeker geen ervaring met Reflow hoor, dacht alleen mee :innocent:

Greetz Emiel