• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Krassen door een steen HELP!!

Zou de volgende combinatie dan goed zijn?
Qua polish en pad...


Of beter een andere pad in combi van deze polish?
Je hebt een Nissan (staan niet bekend om harde lak maar je weet dit nooit van te voren) en om dan gelijk naar het meest grove middel te grijpen lijkt mij niet de beste weg. Beter 2x met een medium polijstmiddel als onnodig veel lak weghalen met gelijk het meest grove middel wat er is.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba en RoyR
Ik weet niet of Erik1985 in Hengelo-Overijssel of in Hengelo-Gelderland woont (ik gok de 1e), maar in het oosten van het land zitten ook genoeg detailers.
Zoals ook Ric al aangeeft zou ik voor een minder grof polijstmiddel gaan zoals bijvoorbeeld Monello Mezzo of de Menzerna Medium Cut 2200.
Als je die niet hebt, is een kleiset om vóór het polijsten vastzittend vuil van de te polijsten lak te halen ook aan te bevelen.
 
  • Leuk
Reactions: Ric325i
Die pad is niet verkeerd: de gele kant kun je als polijstkant gebruiken, en de zwarte kant kun je gebruiken om bijvoorbeeld wax aan te brengen. Als je toch een andere pad wil, zou ik de Monello oranje handpad aanraden, de witte versie daarvan is waarschijnlijk net te zacht om de krassen bij jouw auto goed te lijf te gaan (eventueel wel geschikt als je een 2e stap fijn polijsten wil doen).

Ik zou inderdaad adviseren om geen rechte banen te gaan polijsten, omdat de kans groot is dat je dan glans verschil gaat zien op je lak. Voor een machinepad van vergelijkbare grootte is de druk van het machinegewicht voldoende, dus als je een druk van 1 á 2 kilo uitoefent op de hele pad heb je een aardig idee. (en je oefent toch altijd meer kracht uit dan je denkt)
 
  • Leuk
Reactions: Erik1985
Nee, voor handmatig zou ik daar niet zo bang voor zijn wat de pad betreft, wel opletten dat je niet op één klein deel van de pad veel kracht zet. Monello heeft een afbrekende polijstkorrel, dat wil zeggen dat tijdens het polijsten de korrel steeds kleiner wordt en fijner gaat polijsten, voor maximale glans zou je dan nog de fijne polijststap met Finale kunnen doen. Overigens bij de Menzerna staat het misschien niet genoemd, maar daar geldt eigenlijk precies hetzelfde.

Voor je aan de slag gaat, lees wel even goed de instructies of vraag dat na: niet onbeperkt nieuw polijstmiddel op de pad, maar echt maar een paar drupjes. Als je steeds nieuw polijstmiddel toevoegt, krijgt de korrel niet de kans om af te breken, doordat er steeds nieuwe korrels worden toegevoegd. Als je 2-staps wil gaan polijsten, wel voor de fijne stap een andere (schone) pad gebruiken of de pad omdraaien. Met een zachte lak zoals jouw auto waarschijnlijk heeft kun je eventueel met de zwarte kant van de eerder genoemde duopad zelfs de fijne polijststap doen.

Het is lastig op afstand inschatten wat je eisen zijn, maar ik schat in dat je als beginner niet de allerhoogste glansgraad vraagt, en dus aan 1 stap polijsten (Monello of Menzerna) genoeg hebt. Fijn polijstmiddel en witte pad kun je ook gebruiken als je waskrassen (swirls) hebt, en die wil verwijderen.
 
  • Leuk
Reactions: Erik1985
Nee, voor handmatig zou ik daar niet zo bang voor zijn wat de pad betreft, wel opletten dat je niet op één klein deel van de pad veel kracht zet. Monello heeft een afbrekende polijstkorrel, dat wil zeggen dat tijdens het polijsten de korrel steeds kleiner wordt en fijner gaat polijsten, voor maximale glans zou je dan nog de fijne polijststap met Finale kunnen doen. Overigens bij de Menzerna staat het misschien niet genoemd, maar daar geldt eigenlijk precies hetzelfde.

Voor je aan de slag gaat, lees wel even goed de instructies of vraag dat na: niet onbeperkt nieuw polijstmiddel op de pad, maar echt maar een paar drupjes. Als je steeds nieuw polijstmiddel toevoegt, krijgt de korrel niet de kans om af te breken, doordat er steeds nieuwe korrels worden toegevoegd. Als je 2-staps wil gaan polijsten, wel voor de fijne stap een andere (schone) pad gebruiken of de pad omdraaien. Met een zachte lak zoals jouw auto waarschijnlijk heeft kun je eventueel met de zwarte kant van de eerder genoemde duopad zelfs de fijne polijststap doen.

Het is lastig op afstand inschatten wat je eisen zijn, maar ik schat in dat je als beginner niet de allerhoogste glansgraad vraagt, en dus aan 1 stap polijsten (Monello of Menzerna) genoeg hebt. Fijn polijstmiddel en witte pad kun je ook gebruiken als je waskrassen (swirls) hebt, en die wil verwijderen.
Super bedankt voor de info!!
Bedoel je 1x voor je begint een x aantal spots met polijst op de gekleurde kant en daar de lak mee bewerken met roterende bewegingen en weinig kracht...
Dan de plek uitpoetsen en met een microvezeldoek, en dan een x aantal spots met fijnere finesse, en de zwarte kant t zelfde herhalen?
 
Na een polijststap moet je niet uitpoetsen, maar gewoon met een (niet krassende microvezel) doek het polijstmiddel wegvegen. Dan even goed kijken hoe ver je gekomen bent (inspectie), en om dat goed te kunnen zien gebruik je ontvetter (en opnieuw een schone doek). Polijstmiddel bevat namelijk ook een olie als drager voor de polijskorrels, en er blijft na polijsten dus altijd een vettige laag over, zodat je krassen niet goed ziet, vandaar die ontvetter. Als je pad behoorlijk verzadigd is met polijstmiddel zou ik die eerst even schoonmaken in lauw water met een scheutje afwasmiddel. Dan kun je de pad omdraaien en de zwarte kant gebruiken voor het fijne polijstmiddel.

Je zult de eerste keer wat bang zijn voor het polijsten (beter dan overmoedig), en waarschijnlijk eerst maar een stuk van die krassen polijsten. Mijn advies is wel om vóór je met fijn polijstmiddel aan de gang gaat, wel eerst alle schade met middelgrof te polijsten (en dan kun je eventueel elk deel wat je hebt gepolijst tussendoor schoon maken om het resultaat te checken). In feite is het niet heel anders dan een auto handmatig van een waxlaag voorzien.

Ik heb helaas geen foto's meer van de kunstwerken die op mijn (vorige) auto waren gemaakt, maar het vaststellen van de schade was meer werk dan het (machinaal) wegpolijsten, maar ik ben ook begonnen met handmatig polijsten.
 
@Cordoba
Dan is dat anders dan de polijst van de action....
Dat moest je met een natte doek aanbrengen en daarna als t 'droog' was uitpoetsen....

Hier begrijp ik dus op de pad aanbrengen en dan roterend over de lak met minimale druk.
En dan afnemen met een microvezeldoek.
Dan ontvetten en kijken wat het gedaan heeft en eventueel nog een keer weer dezelfde stappen ondernemen en/of met een fijnere polijst?
Daarna weer ontvetten en met een wax als laatste stap?

Welke ontvetter is aan te raden?
 
Nanolex EX of Gyeon Prep.

Vind het erg spannend? Je stelt sommige vragen een aantal keer, ze worden beantwoord en je vraagt het weer.

Om het resultaat te bekijken van het polijsten zul je moeten ontvetten. Ben je niet tevreden, nog een keer polijsten en weer ontvetten.
Ben je tevreden, dan aftappen met een wax. De vraag of je moet ontvetten voor het waxen is niet relevant, omdat je ontvet na het polijsten.

Het moeilijkste is om in te schatten wanneer je moet stoppen en wat het maximaal haalbare is. Dat zul je echt zelf moeten inschatten. Ik zou blij zij als je het voor 80% weg krijgt.

Succes man, is mooi klote wat er gebeurd is.
 
@Neelis
Ach ik wil denk ik gewoon zeker zijn dat ik in ieder geval de goede stappen zet en niks echt verkloot....
Ben echt super dankbaar voor de hulp die hier geboden wordt!!!
 
Krassen van een steen verkloten is lastig hoor, veel erger wordt het niet. Gewoon proberen, kijken waar je uit komt.
 
  • Leuk
Reactions: Erik1985
In het ergste geval, kan je door de blanke lak heen polijsten.
Er zit een primer op het plaatwerk, dan een laagje kleurlak, gevold door de blanke lak laag.
Polijst je door de blanke laklaag heen, dan zou je dus de kleurlak aan je pad krijgen.
Als jou pad kleur wit is, en je ziet er rode lak aan zitten, dan ben je dus door de blanke laklaag heen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Erik1985
Met de hand door blanke lak heen polijsten? Rico Verhoeven misschien :D

Als je eindigt met een dof paneel kun je de conclusie trekken dat detaillen niet voor jou is weggelegd en het beter laten doen door een professional.

Laten we het allemaal niet te spannend maken jongens. De TSer gaat niet wetsanden of met een rotary aan de slag.
 
  • Leuk
Reactions: Altos en Erik1985
Dus gewoon met lichte druk rondjes maken.. En als t paneel klaar is afnemen met de ontvetter en controleren... En dan eventueel nogmaals en anders de wax erop en hopen dat hij het nooit meer in zijn hoofd haalt...
 
  • Leuk
Reactions: schaef en Cordoba