• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

krassen in zijruit

The Joy Of Detailing

Abraham of Bling
8 jul 2016
3.579
193
54
Someren (Noord-Brabant)
Heren detailers (m/v),

Mijn zijruit heeft een aantal vertikale krassen. Blijkbaar heeft er vervuiling tussen de raam en raamrubber gezeten (of zit er nog steeds) en heeft dit door het omlaag en omhoog doen van de raam krassen veroorzaakt.

DSC_0777.JPG


Eerste vraag: is er aan de raam zelf nog iets te doen?

Tweede vraag: als er nog iets tussen raam en rubber zou zitten, hoe zou ik dit dan schoon kunnen maken?
 
Voor herstel van het glas geef ik je weinig hoop

De strip maak je vaak het makkelijks schoon met de ruit volledig naar beneden
Doekje vochtig maken en er - met beleid - tussendoor halen
 
Allereerst zitten de krassen aan de binnen- of aan de buitenkant?
Bij sommige auto's kun je de rubberstrips aan de buitenkant heel makkelijk los halen. Dat betekent dat je ze dan makkelijk kunt reinigen en/of vervangen, die rubberstrips worden ook wel raamlikkers genoemd. Bij mijn auto gaan ze zo makkelijk los, dat ik bij een detailbeurt de strips gewoon verwijder.
 
  • Leuk
Reactions: Istnogferarie
Allereerst zitten de krassen aan de binnen- of aan de buitenkant?
Bij sommige auto's kun je de rubberstrips aan de buitenkant heel makkelijk los halen. Dat betekent dat je ze dan makkelijk kunt reinigen en/of vervangen, die rubberstrips worden ook wel raamlikkers genoemd. Bij mijn auto gaan ze zo makkelijk los, dat ik bij een detailbeurt de strips gewoon verwijder.

Net even gecheckt maar ze zitten echt aan de buitenkant. Zal eens op internet zoeken of die raamlikkers ook zo makkelijk los te maken zijn
 
Ik denk dat je dit niet meer weg krijgt. Ik zou de ruit proberen te vervangen door een gebruikt onderdeel. En de raamlikkers (nooit te oud om wat te leren) zou ik eerst aanpakken met de hogedruk spuit. Flink tussen raamlikker en raam spuiten. Het water loopt gewoon door je deur weg.
 
De HD zo op de deur zetten dat hij naar binnen kan blazen is geen goed advies
Zowel de deur als de inwendige elektronica houden niet van water onder druk

Daarbij is het ook volkomen onnodig om met zoveel geweld aan de slag te gaan
Een doekje met een beetje APC is meer dan voldoende

Wat ook kan is dat de inwendige versterking van de "likker" door het materiaal steekt
Dus even goed opletten.
 
Ik heb de binnenzijde van de raamlikker geïnspecteerd en deze is eerder stof-achtig dan gewoon rubber. Ik kan me dus voorstellen dat hier eerder vervuiling in blijft hangen. Kan zo niet iets ontdekken dat er iets doorheen zou steken. Zal dat i.i.g. eens schoonmaken met de raam naar beneden. Heb al wel iets gevonden over het verwijderen van de raamlikker maar is alleen tekst, dus dat is zo niet heel duidelijk.
 
Bij mijn auto verwijder je de raamlikker door het portier te openen, en dan aan de achterzijde van het portier de raamlikker omhoog drukken (gewoon met de blote hand), en zo naar voren werken tot ie los is. In mijn geval is het een rubberprofiel, met daarin een metalen deel dat er voor zorgt dat de strip op het portier geklemd blijft zitten, en dan een 'verend' deel dat tegen de ruit drukt om zo goed mogelijk af te dichten. Zo op het gezicht lijkt de constructie bij de Lexus vergelijkbaar te zijn.
 
Heb iets gelezen op een Lexus forum dat je aan de "binnenkant" (zijkant) van de deur een schroefje los moet draaien en dan kan je de raamlikker blijkbaar naar achteren schuiven. Ik heb het nog niet zo goed bij de auto bekeken of geprobeerd. Ga ik dit weekend eens doen.
Ik heb wel gezien dat de rechter zijruit diezelfde krassen ook heeft maar in veel mindere mate (die raam zal wel niet zo vaak omlaag zijn geweest)
 
Ik reinig dit altijd met Mothers Detail Brush en verdunde APC.
Daarna met doek erlangs om vuil te verwijderen.
Herhalen totdat schoon is.
Ik spoel daarna goed na met water.
 
Schoonblazen met een compressor is ook een mogelijkheid. Uiteraard, zoals bij alles, met beleid. ''Met geweld ... je een olfant''


Greetz

Let wel op dat er auto's zijn met luchtdruk sensoren in de zijportieren voor aansturing van de zijairbags. In mijn jongere jaren wel eens bij het verwijderen van de laatste glas splinters uit het portier (ingeslagen ruit vervangen) met de luchtspuit de zijairbags laten klappen. :rolleyes:
 
Let wel op dat er auto's zijn met luchtdruk sensoren in de zijportieren voor aansturing van de zijairbags. In mijn jongere jaren wel eens bij het verwijderen van de laatste glas splinters uit het portier (ingeslagen ruit vervangen) met de luchtspuit de zijairbags laten klappen. :rolleyes:
woops? verschieten zeker? :-D

Normaal gezien kan je er makkelijk aan met de ruit naar beneden, meestal zakt dit tot in de deur?