• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Krassen koplamp

awaces

Detailing addict
15 jul 2012
87
55
Beste poetsfanaten!
Ik kamp met een vervelend probleempje.
Ondanks mijn koplampen een gele schijn hadden, besliste ik om deze even onder handen te nemen.
Ik had ergens gelezen dat je de koplamp moet opschuren met korrel 500, afbouwend tot korrel 3000 en afwerken met een polijstmachine.

Helaas is dit niet zo goed verlopen.
Ik blijf relatief veel krasjes hebben en heb inmiddels al 5-6 keer de volledige koplamp gepolijst met een dap900, met daarop een oranje paden de rafini inizio.

De krassen blijven echter redelijk goed zichtbaar.
39183d0855f7192d164e2f17f31078ac.jpg


Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk
 
Heb je het stappen plan al eens helemaal van voor af aan opnieuw doorlopen?

Zie onderstaande link:

https://forum.Carclean.com/threads/koplampen-wetsanden-polijsten-en-beschermen.17367/
 
Niet elk waterproof schuurpapier is geschikt om zomaar te gebruiken op auto lakken.

Ik denk dat onderstaand plaatje de lading dekt....
sandpaperdiagram.jpg


Ook kan de stap van bijvoorbeeld korrel 500 naar 1000 te groot zijn, immers zijn de schuurkorrels van 500 groter dan die van 1000. Hierdoor schuur/trek je als het ware diepe groeven in het oppervlak.
De korrel grootte van 1000 kan dan niet in de groef van 500 komen, daardoor blijf je de krassen zien.

Het is echt belangrijk om speciaal kwalitatief automotive schuurpapier te gebruiken en elke stap te doen
 
Het lijkt erop alsof voor de eerste stap mogelijk te grof schuurpapier is gebruikt. Verder is het van belang, om de schuurrichting per grofheid steeds te draaien, dan kun je namelijk zien of je de krassen van de voorgaande laag al hebt verwijderd. Stel je begint de eerste stap met schuren in horizontale richting, dan doe je de volgende grofte in verticale richting, en hiermee ga je door zolang je nog krassen/strepen ziet in horizontale richting. De volgende stap doe je weer in horizontale richting, en daarmee ga je door tot er geen krassen meer zijn in verticale richting enz. enz.
 
  • Leuk
Reactions: Ripley
Ik vind korrel 500 ook nogal zwaar geschut... Ik begin meestal met 1200 of 1500 voor koplampen. Echt met afbouwende korrel herstellen: 500, 600, 800, 1000, 1200, 1500, 2000, 2500, 3000 dan polijsten. Compound en polijsten alleen gaat dit niet eruit krijgen.
Pak 3M wet or dry schuurpapier of iets in die richting en zoals aangegeven elke keer kruislings schuren.
 
Dat zijn wel heel erg veel stappen... maar wel beter.
Ikzelf deed P1000, P1500, P2000 en dan P3000 maar vanwege de grotere stappen en het handwerk is ipv machinaal goed lang doorschuren. Zoals Cordoba al aangeeft horizontaal en verticaal
 
Mogelijks heb ik bij de grove korrel inderdaad iets te wild te werk gegaan.
De korrel 500 was inderdaad bouwmarkt schuurpapier. De andere niet.
Ik ben hoogst waarschijnlijk ook iets te onstuimig te werk gegaan gezien ik wat tijdsgebrek had.
Nu ben ik van plan om terug een aankoop te plaatsen bij carclean om dit probleem van de kaart te schuiven.
Ik ben ik het bezit van een kleine roterende schuurmachine (metabo fsx 200) kan ik meteen aan de slag met korrel 1000 of zal ik effectief terug grover moeten gaan om de reeds aanwezige krassen terug weg te krijgen?

Welke schijfjes koop ik het best voor op mijn machine en waar?

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk