• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Krassen, polijsten of vullen?

Jahe

Detailing guru
1 okt 2017
732
153
Vleuten
Beste Cleaners,

Sinds kort lid op het forum en langzaam de collectie aan het uitbreiden. Zo zal er ooit een DAP komen maar wil ik eerst even afwachten of de hobby blijft en dan gaan we naar de volgende stap!

Ik ben voornemens om in de lente/zomer het project te starten om beschadigde lakdelen te herstellen. Onderstaand een aantal fotootjes met daarbij wat ik vermoed dat er gebeuren moet. Jullie feedback is gevraagd :)

Voorbereiding:
  • TFR opbrengen en in laten werken
  • Afspuiten met HD
  • Wassen met BTBM
  • Afspuiten met HD
  • Kleien
  • Lakherstel/polijsten
  • Wassen met BTBM
  • Afspuiten met HD
  • Drogen
  • LSP aanbrengen

De schades

_DSC1021.jpg


1. Voorzijde links:
Ik geloof dat hier iemand de deur tegen de auto aan heeft "gegooid". dermate diep dat ik niet verwacht dit er met polijsten uit te gaan krijgen, zelf inc vullen heb ik zo mijn twijfels omdat het precies bovenop een "vouw" is.... -> Is een klus voor een spuiter?

_DSC1023.jpg


2. Motorkap: Flinke steenslag waarbij het metaal te zien is. Ik hoop dit (na wat polijstervaring) te kunnen vullen met de correcte kleur en dan voorzichtig te schuren. Daarna volledige motorkap polijsten.

_DSC1020.jpg


3. Links achter lijkt op een schaaf plek van een tas oud, geen idee. Dit zal de eerste plek worden die ik ga aanpakken. Handpad en mezzo + finale zijn besteld en ik denk dat ik dit er goed met de hand uit zou moeten kunnen krijgen.

_DSC1018.jpg


4. Portier rechtsvoor. Flinke kras die van oppervlakkig (links) naar diep (rechts) gaat. Hier wil ik kijken wat ik met een handpad kan doen maar ik vrees dat ik daar de rechterkant niet mee weg krijg. Ik verwacht in ieder geval de kleur te kunnen herstellen en het witte weg te krijgen.

Zoals gezegd zijn adviezen welkom! ik ben enthousiast en gedreven om ze weg te krijgen (voor zover mogelijk :innocent:)
 
Om heel eerlijk te zijn, Daan die schades erg lastig worden.

Foto 1 zou ik persoonlijk van af blijven. De kans dat je met het schuren door de lak gaat is erg groot bij “vouwen” in de carrosserie. Mits je de schade zo ondragelijk vind dat je bereid bent hem te laten spuiten.. dan kan je het altijd proberen.

Foto 2 motorkap is goed te doen. Er is altijd een risico als je gaat schuren, maar die is op dit soort plekken wel het minst.

Foto 3 krijg je waarschijnlijk we minder met “gewoon” polijsten.

Foto 4 zal je met polijsten waarschijnlijk ook minder krijgen zoals je zelf aangaf.
 
  • Leuk
Reactions: Jahe
Thnx, heeft het nog zin om 1 te polijsten om hem zo schoon te krijgen? Valt hij wellicht wat minder op.

Ik ga 3 als eerste oppakken dan 4 en als laatste 1. Zal de resultaten hier posten.
 
Zou toch kiezen bij foto 1 om het voorzichtig op te gaan vullen
( minimaal zodat je de lak wel ziet maar niet de grijze ondergrond )
 
Hey in had een reactie getikt, maar nooit op enter gedrukt.

Wel grappig dat hij wel bewaard word.

Hier komt ie alsnog:

Bij 1 zal polijsten niet helpen, aangezien je echt door de lak zit.

Het zal wel iets knapper zijn hals je het bij vult aangezien het minder opvalt. Ik bedoelde dat je op soort plekken erg moet oppassen met schuren.
 
  • Leuk
Reactions: Jahe en mk-us
Dat was mijn insteek ook dat je in ieder geval het optische effect behaald dat het minder zichtbaar is.
Wat betreft schuren/polijsten: zou het laten voor wat het is, met in de hoop dat het gevuld beter is dan niks.
Laten spuiten kan altijd nog denk ik dan maar weer.
 
  • Leuk
Reactions: Jahe en Zluytr
Bedankt voor de reacties mannen, wordt gewaardeerd.

Plan voor foto 1 is dus zonder schuren/polijsten proberen te vullen.

Lijkt mij wel dat ik moet proberen het zo schoon mogelijk te krijgen in de groefjes dan met prep/IPA/alcohol?
 
Probeer de randjes wel ietsie pietsie los te bikken zodat je geen gezeik achteraf krijgt.
Niks id lulliger dan achteraf weer te moeten opvullen.
In de binnerand idem dito, dit mag je wel iets harder aanpakken zodat je geen verf hebt zitten.
Daarna goed schoonmaken met IPA, dan druppie verf aanbrengen met sateprikker / ministokje etc
Niet kijken of ie al goed gevuld is, dit kan namelijk bij de 2e laag wel goed gedaan worden.
Mocht je te ver over de rand heen gegaan zijn tijdens het opvullen: niet al te erg, dit zou je wel heel heel heel voorzichtig met fijn schuurpapiertje kunnen aanpakken zodat het weg is zonder dat je de schuurkrassen gaat zien.
Vergeet niet dat tussen laag 1 en 2 je wel de tijd geeft om goed te laten drogen.
Indien klaar dan zou ik de eventuele blanke lak laten voor wat het is, dit geeft meer problemen en geen gezicht dan dat je het netjes krijgt,
Hopelijk kan je hier wat mee, is welicht iets suffig opgeschreven maar hopelijk nog net genoeg om te snappen en te gebruiken.
 
  • Leuk
Reactions: Jahe
Om @mk-us aan te vullen,

Ik had laatst precies zo'n plekje als bij foto 1, deze heb ik ook na goed reinigen en ontvetten grotendeels opgevuld met kleur. Had wel het idee dat het hele schade plekje iets kleiner was.
Was er goed ziek van, precies in die knik. Heb geen idee wat voor tijd/ruimte je tot je beschikking hebt, maar ik heb volgens instructies van het reparatie setje een aantal laagjes zwart opgevuld met een touchup stick. Dit goed laten harden, vervolgens iets overmaats gevuld met clearcoat. Deze 12 uur laten harden, de auto heeft een kleine twee dagen binnen gestaan.
Als ik de reparatie nu inspecteer dan ligt de blanke lak een haartje hoger dan de omgeving. Bij een schone auto zie je nu al bijna niets meer van het plekje, ik zelf wel natuurlijk, dus mijn idee was om bij de volgende detail heel licht met korrel 3000 'net' boven en onder de knik te schuren op de randjes van de blanke lak en dan het paneel te polijsten alsof er geen reparatie zit. Ik heb dus bewust wel een aantal laagjes blanke lak aangebracht om straks iets te schuren te hebben.
Verwacht daar niet teveel issues mee en dat is denk ik zonder spuiten het maximaal te halen resultaat voor een amateur zoals ik:p
 
  • Leuk
Reactions: mk-us
Als ik @mk-us en @Wouter_BMW dus hoed begrijp is het niet iets om in het begin van je detail carrière op te pakken ;)

Ik zal jullie tips en advies te harte nemen en beginnen met het schoonmaken en kijken in hoeverre de beschadiging door de lak is gegaan. Wanneer er door zal ik in ieder geval een laagje aanbrengen ter bescherming. Mocht er nog lak zitten dan laat ik het zo totdat ik wat meer durf/ervaring heb voor deze uitdaging...

Ook nog geen ruimte binnen om een en ander te fixen dus dat wordt dan ook nog een dingetje.

Zoals gezegd, genoeg te doen eerst ket de andere schades en 1 bewaren we voor het laatst
 
Dat is op zich wel een prima insteek hoor! Zoals je al aangeeft, ik zou wel een klein laagje aanbrengen om het kale metaal te dekken.
Eigenlijk valt het allemaal wel mee, nadeel van de reparatiesetjes van de dealer is vaak dat er een kwastje aan zit, waarmee je veel te veel lak aan brengt, risico op druipers, etc. Daarom werken de touch-up sticks heel fijn, of simpeler, een sateprikker die je even wat plat drukt. Dan kun je heel nauwkeurig aanbrengen. Succes in ieder geval, je kan de schades vast een stuk minder storend krijgen!
 
  • Leuk
Reactions: Jahe en mk-us
Indien geen binnenruimte dan is het idd raadzaam om het uit te stellen en als laatste aan te pakken ( top bedacht van je ! )
Wel/niet raadzaam om in begin van je 'carriere' te doen: zoals Wouter ook al aangaf is het iets om wel af te dekken.
Dit gezien de kans op meer roestvorming etc, maar nogmaals wacht er wel mee totdat de buitentemp. iets meer mee werkt.
Ik zou zelf wel erg op letten qua schuren etc, vandaar dat ik al aangaf om het met korrel 3000 voorzichtig te doen,
de kans dat je dan de boel verprutst wordt dan vele malen kleiner.
Mocht je nog twijfelen, kijk anders of er iemand in je buurt je kan bijstaan ( https://nl.batchgeo.com/map/7558707c32d85a4a872eb490945d2112 )
 
  • Leuk
Reactions: Jahe