• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Kunststof B-stijl spiegelglad polijsten

Nas

Detailing trainee
17 apr 2020
20
45
Ik heb helaas wat te hard gebikt bij het verwijderen van ijs/sneeuw van de auto en helaas zitten er nu wat krassen in de kunststof B-stijl.
Nu wil ik dit op gaan lossen met opschuren en polijsten, maar tips zouden welkom zijn. (Nat) schuurpapier heb ik, tot korrel 3.000.
Kan ik polijstmiddelen gebruiken die voor autolakken gebruikt worden of heb ik iets anders nodig?
Ik heb nu thuis Commandant M5, M7 en Monello Raffini Finale, in combinatie met wat schuimpads/wolpads voor op een boormachine.
Zou dat al afdoende zijn? Als ik het geheel heb opgeschuurd, zal het afgetopt worden met Gyeon Trim, ter bescherming.
 
Hoogglans zwarte B-stijlen zijn over het algemeen heel gevoelig. Vooral het nabewerken komt erg nauw. Met de middelen die jij aanhaalt ga je ze dus niet spiegelglad krijgen vermoed ik. Dat komt vooral door de boormachine. Heb je veel ervaring met schuren op lak? Ik zou dit niet aanraden voor de B-stijl tenzij je écht weet wat je doet en veel ervaring hebt: dan heb ik het over dat je inmiddels zelf kunt inschatten hoeveel je aan het wegnemen bent met schuren en dat ook nog eens met zoveel beleid kunt dat je 'voorzichtiger' bezig bent dan grof polijsten.

Meestal is voor een B-stijl een fijn of middelgrof polijstmiddel voldoende om te corrigeren. Om het spiegelglad te krijgen heb je een (heel) fijn polijstmiddel nodig (finale is prima) én veel beleid, maar vaak zul je genoegen moeten nemen met overgebleven krasjes. Verfijnen met een boormachine zie ik eigenlijk niet resulteren in je gewenste resultaat, daarvoor is een Dual Action toch aan te raden omdat zwart hoogglans nu eenmaal snel defecten laat zien, ook de hologrammen van een roterende beweging (boormachine).

Mocht je toch een verwoede poging willen wagen, gebruik dan een zachte tot middelstevige foampad i.c.m. Monello Finale en een laag toerental op je boormachine. Werk door totdat je polijstmiddel doorzichtig is en controleer je resultaat; herhaal indien nodig of schat in of je een iets stevigere pad kunt toepassen. Als allerlaatste stap pak je de zachtste pad die je hebt, met een klein dotje finale, op de allerlaagste stand van je boormachine, doorwerken tot transparant, voorzichtig afnemen en je resultaat controleren m.b.v. een zaklamp en goed kijken of er een 'gloed' of 'lichtsporen' om het lichtbeeld zitten. Indien je reflectie van je zaklamp mooi is, dan kun je gaan beschermen (goed ontvetten voor aanbrengen).
 
  • Leuk
Reactions: Nas
Dat is een flink uitgebreide reactie, heel erg dank. Ik ga denk ik een klein stukje proberen. Opschuren tot glad met korrel 3000 en dan (eerst voorzichtig) polijsten met commandant M5 (of zou ik die mogen overslaan?) en daarna Raffini Finale om te kijken of het weer spiegelglad wordt. En dan afwerken met Gyeon Trim. Het polijsten zal ik initieel doen met de hand, op een klein stukje. Een slecht resultaat vind ik niet heel spannend: de stijlen zijn nu bekrast, dus het is al niet mooi. Bij een slecht resultaat kan ik nog altijd vervangen, als ik zou willen.
 
Ik zou juist andersom proberen; begin met Finale, op een zachte pad. Dan kun je altijd nog een hardere pad proberen en daarna kun je eventueel de M5 proberen. Mocht de B-stijl echt geen krimp geven, kun je namelijk altijd nog groffer gaan, maar te grof kun je maar één keer...

Deel vooral de voor en na :)
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Wat RcCo zegt. (of schrijft)
Begin eerst met polijstmiddelen en begin vooral niet met schuren. Schuren, ook met 3000, is echt een laatste redmiddel.
 
Ook ik zou beginnen, nadat ik de rubbers heb afgeplakt, met Monello Finale. Kijk wat het doet, verbetert het dan doe je het nogmaals. Geeft het geen of nauwelijks resultaat schaal dan op naar Mezzo.

Schuren zal echt niet nodig zijn lijkt mij. Tenzij foto's anders zouden melden.
 
Mezzo met de hand op een mf doek kan ook wonderen doen trouwens. Kan handig zijn indien je ook hoogglans zwarte raamolijsting hebt o.i.d. waar een machine te groot is.
 
Ik heb vandaag geprobeerd de B-stijlen te polijsten met Monello Finale en dat heeft gewerkt. Krassen zijn helemaal weg en de B-stijl glanst weer als tevoren. Het had weinig moeite nodig, dus ik vraag me af of nabehandelen met Trim nodig is. Mocht ik de komende tijd verschillen gaan zien in het gepolijste deel t.o.v. de rest, dan polijst ik het opnieuw en pas ik Trim toe. Erg bedankt voor alle tips!
 
  • Leuk
Reactions: RoCo en kawazxr
Fijn dat je resultaat hebt, heb je het resultaat ook geïnspecteerd met een lamp? Mijn ervaring is dat je dan vaak nog wel wat swirls ziet.

als je de mogelijkheid hebt om ze te coaten zou ik het zeker aan bevelenen, die dingen zij zo gevoelig namelijk.
 
De auto staat buiten, ik heb zo geen swirls gezien. Ik zal hem nog binnenkort inspecteren en coaten, als ik tijd heb (kinderen ... o_O)
 
  • Leuk
Reactions: dencoupe
De pianolak op de Skoda Roomster van mijn vader zaliger was door de zon helemaal verweerd en krassen in. Ik heb ze weer als nieuw gekregen gewoon met de Dap Evo en Monello oranje pad + Monello Mezzo en nadien met de witte pad + Monello Finale. Super resultaat! De pads zijn wel zeer vuil en zwart achteraf. Ook is misschien Finale met witte pad genoeg. Maar bij de Skoda was het echt mat en krassen in. Nu blinken als een spiegel en mooi diep zwart.
 
  • Leuk
Reactions: Nas