• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Lagen opbouwen zinvol?

BMW-Ka

Detailing addict
11 mei 2016
26
63
35
Spaubeek
Beste detaillers,

Het is weer een hele poos geleden maar nu ik donderdag mijn peugeot 207 ga ophale komt er weer een uitgebreide en nodige detail beurt aan, hierover later meer.

Inmiddels ben ik in het bezit van een aantal detail spullen (werkt toch verslavend tegen mijn principes in) en wil hieraan een goede wax toevoegen. Nu heb ik inmiddels veel gelezen over waxen. Aangezien de keuze bij de carclean jongens reuze is wat het allemaal niet makkelijker maakt.

Gezien de lange standtijd gaat mijn voorkeur uit naar collinite. Als ik voor diepe glans wil gaan moet ik de 915 nemen? Kies ik voor een lange standtijd kies ik de 476s. Klopt dit?

Voor de wax ondergaat de lak natuurlijk de stappen van wassen, kleien, polijsten, weer wassen en daarna 2 lagen poor boys EXP. Is het zinvol hierna ook 2 lagen collinite aan te brengen? Of is 1 laag voldoende omdat er al 2 lagen EXP onder zitten?

Wanneer heb ik mijn stapel grens bereikt?

Uiteraard later een uitgebreid verslag van het resultaat.
 
@BMW-Ka ,waarom eerst 2 lagen ex-p en dan Collinite? Ik gok erop dat 476 langer zit en dan zou het logischer/de betere keuze zijn om em gewoon 2 laagjes 476 te geven.
 
@BMW-Ka ,waarom eerst 2 lagen ex-p en dan Collinite? Ik gok erop dat 476 langer zit en dan zou het logischer/de betere keuze zijn om em gewoon 2 laagjes 476 te geven.

Nou, ik heb gelezen dat men de exp gebruikt als goede duurzame bescherming en een wax om hem glans te geven. Vandaar dat ik ze beide wil gebruiken?

Correct me if I'm wrong.
 
Polijsten=glans/resultaat
Wax=bescherming en voegt slechts een klein beetje glans toe.
Je kan ze wel in combinatie gebruiken maar 2 laagjes 476 lijkt mij effectiever.
 
Nou, ik heb gelezen dat men de exp gebruikt als goede duurzame bescherming en een wax om hem glans te geven. Vandaar dat ik ze beide wil gebruiken?

Correct me if I'm wrong.
Dit is ook wat CC zelf zegt:

Sealants
Een sealant is een synthetische wax en kenmerkt zich door een uitzonderlijk gebruiksgemak en duurzaamheid. Een sealant beschermt tot drie keer langer dan een traditionele wax. De sealant kan gebruikt worden als eindbescherming, maar wordt regelmatig gebruikt om 'getopt' te worden met een wax. Waxen worden beter gewaardeerd voor hun glans en zo combineer je het beste van de twee producten met elkaar.
Bron
 
2 lagen op 2 lagen is zinloos. Er is een maximum aan wat nog aan de lak hecht. 1 laag EXP en 1 lag wax is meer dan voldoende. 2 lagen doe je eigenlijk alleen om te zorgen dat je alles geraakt hebt, maar als je secuur werkt is dit niet nodig. Ik doe dit eigenlijk nooit. Enige uitzondering zijn de Dodo waxen waarvan je de softwax over de hardwax zet. Dit zou een nog mooier resultaat moeten geven. Of dat echt zo is is voer voor een andere discussie.
Het is in ieder geval niet zo dat je door 2 lagen 2x zoveel glans of duurzaamheid krijgt. Enige echte voordeel aan 2x 2 lagen zou zijn dat ik misschien daadwerkelijk een keer door mijn voorraad waxen heen zou komen.
 
Een wax kan inderdaad een bepaalde glans geven. Wetlook, satijn, etc.

Echter kan dat alleen als jou wagen in top staat is, dan zul je het misschien wel zien.

Echter op een wagen die niet perfect is zal een wax weinig toevoegen aan je glans, tenzij hij vol met fillers zit natuurlijk.
 
  • Leuk
Reacties: CarJunkyXL
Ben het helemaal met Rick eens... 2 laagjes 476 mooi zat!

Glans zit hem in de voorbereiding... En de 476 heeft een hele dikke standtijd.
 
  • Leuk
Reacties: CarJunkyXL
+1 voor de eerdere reacties!

Een wax doe ik soms in 2 lagen. Naast het feit dat je 100% dekking hebt, zal het tóch een klein beetje meer dikte geven. In mijn ervaring werkte dit bij de Collinite 845 en 476s zeker wel. Het meest bizarre voorbeeld is een VW - Lupo die per maand minimaal 2500 km rijd en na 6 maanden en zo'n 8-10 wasbeurten later nog beading had. Uiteraard niet dikke parels, maar beschermen deed het nog.

Een degelijke hybride wax zal een paar maanden zijn ding doen. :D


Greetz
 
  • Leuk
Reacties: CarJunkyXL
Een wax kan inderdaad een bepaalde glans geven. Wetlook, satijn, etc.

Echter kan dat alleen als jou wagen in top staat is, dan zul je het misschien wel zien.

Echter op een wagen die niet perfect is zal een wax weinig toevoegen aan je glans, tenzij hij vol met fillers zit natuurlijk.

Precies wat Ferdy hier zegt!!!!

2 lagen op 2 lagen is zinloos. Er is een maximum aan wat nog aan de lak hecht. 1 laag EXP en 1 lag wax is meer dan voldoende. 2 lagen doe je eigenlijk alleen om te zorgen dat je alles geraakt hebt, maar als je secuur werkt is dit niet nodig. Ik doe dit eigenlijk nooit. Enige uitzondering zijn de Dodo waxen waarvan je de softwax over de hardwax zet. Dit zou een nog mooier resultaat moeten geven. Of dat echt zo is is voer voor een andere discussie.
Het is in ieder geval niet zo dat je door 2 lagen 2x zoveel glans of duurzaamheid krijgt. Enige echte voordeel aan 2x 2 lagen zou zijn dat ik misschien daadwerkelijk een keer door mijn voorraad waxen heen zou komen.

Soft over Hard wax doe ik ook even niet aan mee qua discussie maar DJ geeft als advies 2 lagen op zodat je zeker weet alles geraakt hebt.
Wax is gemaakt om te hechten aan lak. Als je daarover nog een laag smeert zal deze minder hechten en dus korter qua standtijd zijn.
 
  • Leuk
Reacties: Ferdy
Dank voor alle Reacties! Weer iets geleerd en werk bespaart, meer tijd om aandacht te besteden aan de motorruimte. Nu ga ik vanavond mijn bestelling plaatsen bij carclean, maar is de glans en de meerprijs van de 915 het waard ten opzichte van 476?
 
Soft over Hard wax doe ik ook even niet aan mee qua discussie maar DJ geeft als advies 2 lagen op zodat je zeker weet alles geraakt hebt.

Is het verschil volgens ddj zelf niet de manier van opbrengen (hand of pad) die de keuze voor soft of hard zou bepalen? Zo Stellen ze iig op hun eigen site en zo wordt het ook door officiele vertegenwoordigers overgebracht.

Citaat van DW
They are actually quite similar recipe wise, but there is perhaps a 1% technical advantage to the hard wax due to a very slightly higher solids content. The real difference is in the way they are made.

They are made SOFT for:
- Fingertip/palm application, so they spread further on the panel by hand
- They are therefore more oily
- Maybe a slightly wetter, oilier look

They are made HARD for:
- Foam pad application as they won't spread as far by fingertip and it will be hard work to do a whole panel compared to a soft wax
- Not as oily, potentially more grainy or crumbly
- Technical a fraction more durable due to mildly increased solids content

I'd choose depending on APPLICATION PREFERENCE... that is all.

It is also worth knowing that we softened our hard waxes as they used to be rock hard, so we really do soft vs firm waxes these days. The panel pots may also be slightly firmer in texture due to their size, as this affects cooling rates. The PRO waxes are firmer as well, due to the sealant content.

Dus technisch gezien inderdaad een fractie langere standtijd voor een hard wax door de fractie grotere vaste bestanddelen, maar in de praktijk wordt voor alle waxen 2-3 maanden gegeven en hangt standtijd af van weersomstandigheden en gebruik van de auto.
 
Dank voor alle Reacties! Weer iets geleerd en werk bespaart, meer tijd om aandacht te besteden aan de motorruimte. Nu ga ik vanavond mijn bestelling plaatsen bij carclean, maar is de glans en de meerprijs van de 915 het waard ten opzichte van 476?

Zoals ik begrijp ben je op zoek naar een lange standtijd met een leuke glans.
Je zou ook de soft99 fusso light/dark coat kunnen overwegen.
Deze zit in dezelfde prijsklasse maar is dus een sealant, deze heeft een langere standtijd en is beter vuilafstotend dan de collinite waxen.

Kwa glans kan ik niet veel zeggen, maar op mijn MINI ben ik zeer tevreden met deze sealant.
 
Is het verschil volgens ddj zelf niet de manier van opbrengen (hand of pad) die de keuze voor soft of hard zou bepalen? Zo Stellen ze iig op hun eigen site en zo wordt het ook door officiele vertegenwoordigers overgebracht.

En dit zeggen ze ook :

Some waxes are soft and some are hard. What's the difference?
answer.gif
Dodo Juice waxes come in both soft and hard varieties, allowing you to choose the type of wax that suits you. Soft waxes can be applied by hand in a thicker layer, but hard waxes go on more thinly and evenly by applicator. Ultimately, the recipes are similar; it's the way they're made that's different.

Een andere uitspraak is ook :
Hard Waxes is meer voor bescherming, Soft Waxes iets meer voor de glans.

Maar dit is toch de discussie hard en zachte wax.
Ik bedoel met 2 lagen dat alle 2 hard of alle 2 zachte wax zijn.
 
Dank voor alle Reacties! Weer iets geleerd en werk bespaart, meer tijd om aandacht te besteden aan de motorruimte. Nu ga ik vanavond mijn bestelling plaatsen bij carclean, maar is de glans en de meerprijs van de 915 het waard ten opzichte van 476?
Het zijn allebei goede waxen en persoonlijk zou ik voor de 915 gaan maar 476 is ook een heel goede keuze.
 
En dit zeggen ze ook :

Some waxes are soft and some are hard. What's the difference?
Bekijk bijlage 87517
Dodo Juice waxes come in both soft and hard varieties, allowing you to choose the type of wax that suits you. Soft waxes can be applied by hand in a thicker layer, but hard waxes go on more thinly and evenly by applicator. Ultimately, the recipes are similar; it's the way they're made that's different.

Een andere uitspraak is ook :
Hard Waxes is meer voor bescherming, Soft Waxes iets meer voor de glans.

Maar dit is toch de discussie hard en zachte wax.
Ik bedoel met 2 lagen dat alle 2 hard of alle 2 zachte wax zijn.

Ja die was ik nog vergeten, die staat op het ddj forum in de FAQ. En die uitspraak over bescherming en glans is inderdaad onderdeel van de voorgenoemde quote van DW. Wat ik bedoel te zeggen is dat layering en hard voor duurzaamheid en soft voor glans/olierijkheid allemaal waar is volgens DDJ zelf. In mijn optiek allemaal duidelijke informatie en dus niet echt punt van discussie, het is op papier (hoe klein de verschillen misschien ook zijn) namelijk allemaal waar!

Waar mijn insziens de 'discussies' vaak op uitlopen is of door de wet van de verminderde meeropbrengst (law of diminishing returns) een tweede, maar vaak vooral derde of vierde laag nog zoveel toevoegt dat het waarneembaar is en dus de moeite van tijd en product waard is.

Om dan toch nog iets on topic te posten, excuus voor afdwalen:

Mijn persoonlijke mening over layering is dat ik liever (bv een dodowax) secuur opbreng in één dunne laag en na 2,5 maand opnieuw één nieuwe laag aanbreng (evt na cleanen) om zo uit twee keer waxen 5 maanden te krijgen ipv met een dubbele laag misschien 3,5 maand.

Uiteindelijk wax ik als het me uitkomt zelfs elke week of elke twee weken omdat ik het heerlijk vind, maar dat terzijde;) Kom ik dus toch nog op layeren uit..:rolleyes:
 
On topic dan maar weer inderdaad.

Ik begin altijd met motorkap, voorkant, dak en dan de rest en als ik dan klaar ben doe ik motorkap, voorkant en dak nogmaals omdat deze delen het zwaarst te verduren hebben. Daarnaast is standtijd in mijn optiek overdreven want als je de auto iedere 2-3 maand opnieuw in de wax zet krijg je zelf erg veel genoegdoening en kun je iedere keer weer genieten van het "net in de wax gezet" moment
 
Waarop zijn de standtijden eigenlijk gebaseerd? Dat lijkt me iets wat van veel te veel factoren afhankelijk is om er een bepaalde tijd aan te kunnen hangen. Is dat in een lab getest, in de praktijk of een schatting gebaseerd op de stand van de maan vermenigvuldigd met de dag van de week gedeeld door een kleur onder de 10?

Mijn Alfa staat momenteel in de Waxaddict Candy gloss (pure vettige showwax), ik rij 2500km per maand, auto slaapt meestal buiten en staat op mijn werk momenteel in de brandende zon. No way dat ik de opgegeven 2-3 maanden daarmee ga halen.

De Dodo wax die ik onlangs op een plezier auto gezet heb, die binnen staat en alleen op een mooie dag buiten komt en dan misschien 200km maakt, heeft op papier dezelfde standtijd van 2-3 maanden. No way dat mijn wax het even lang gaat uithouden als die op de zondags auto.
 
Goede vraag wel, waarschijnlijk voor elk merk op een andere manier getest, vraag me soms ook wel eens af of sommige erg lange standtijden niet net zoals verbruik van auto's op onmogelijk te halen manieren worden verkregen. Hangt inderdaad af van onmogelijk veel factoren. Om maar bij dodojuice te blijven die geven exact het antwoord wat jij al geeft, onmogelijk te geven, maar waarbij 2-3 als maximum wordt gegeven.

answer.gif
It depends on the recipe and exposure of the wax to the elements, but generally a maximum of 2-3 months in Northern Europe, less in hotter places where the higher UV reduces the life of the wax. We have had reports of up to 5 months from Supernatural, but it's difficult to make a firm statement. The problem is, durability is very tricky to gauge. Normally, a wax will 'bead' less as it wears off. But a well-waxed car with a layer of dirt on it will also show poor beading. And some quick detailers and shampoos used after the wax can attack - or reinforce - the protection. The final issue is one of use. A wax layer could last a year on a garaged car that never sees the sun or rain, or just 6 weeks on one driven daily over the winter. How long is that piece of string?

De vrije vertaling
Hangt af van het recept van de wax en blootstelling aan de elementen. 2-3 maanden maximaal in Noord Europa, minder in warme gebieden waar UV licht de standtijd vermindert. Probleem is dat standtijd moeilijk te meten is doordat beading na verloop van tijd minder wordt, maar een goed gewaxte auto met wat vuil erop ook mindere beading vertoont. Dan zijn er nog allerhande quick detailers en shampoos met toevoegingen die wax kunnen strippen of juist een extra bescherming kunnen geven. Als laatste wordt genoemd dat het uiteraard een verschil maakt of je auto binnen staat en nooit in de zon of regen staat of elke dag in de winter rond wordt gereden.
 
Laatst bewerkt: