• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Lak ontvetten na polish?

sanderdevliegere

Detailing rookie
2 jul 2009
121
0
Beste Forumleden,

Ik heb een vraagje over het ontvetten van de lak na het polijsten. Iedereen heeft het hier over een IPA whipedown, maar als er ontvet moet worden, is dan water met daarin spiritus niet toereikend? In feite doet dit exact hetzelfde? Of zou dit goedje niet helemaal goed zijn voor de lak?

Overigens, is de auto in de foam zetten (met foam/apc) ook niet toereikend? Of raden jullie dit af?

Ik kan btw nergens meer die 250ml verpakking IPA meer vinden, enig idee onder welke categorie deze staat?

Ik hoor graag van jullie!

Gr,
Sander

Er is verschil tussen ontvetten door het te verdelen (emulgeren) en ontvetten door het af te breken (veresteren)
Met een zeep doe je het eerste met een alcohol het tweede.
Alcohol komt makkelijker wat in de diepte, omdat verdeeld vet nogsteeds kan hechten / plakken

De IPA zal tijdelijk niet voorradig zijn, ga naar de apotheek ...

Hans

Natuurlijk bedoelde ik niet water met terpetine, maar met spiritus, niet helemaal wakker geweest denk ik.

Dus Alcohol is nog steeds wel beter omdat het in de poriën van de lak komt?

Spiritus kan, maar daar zit kleurmiddel in
Dat kan je er ook uit krijgen maar is de moeite niet waard
Neem gewoon (verdunde) IPA, klaar

Hans

IPA kan je niet zomaar op iedere lak gebruiken !

Hebben laatst een Saab 9-3 & een Kia Sorento gehad waar dit niet goed ging en de lak dof en wit uit begon te slaan (sticky paint).

Had je de IPA puur of verdund gebruikt?

Kan me voorstellen dat puut moglijk te sterk ontvet, maar verdund lijkt mij toch niet zo'n probleem?

@Juffer1: Wat heb je toen gedaan ? Nog keer met iets erover heen en klaar of .... wellicht een tipje van flipje voor hen die in de toekomst ook raar gaan kijken als ze dit overkomen !

Had de IPA 50% verdund met leidingwater.
Onze oplossing was overstappen op Poorboys welke je met een doek kan verwijderen evt aangevuld met een quick detailer.

Deels was dit probleem te wijten aan de lak icm monello, maar de schrik kwam pas echt na de wipedown met IPA.
Andere tip kan zijn om na de laatst polijststap pas een wipedown te doen en deze na het afnemen een minuut of 15 te laten uitademen voor je ermee verder gaat (glaze oid).