• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Lak van golf IV: nog te redden?

oceanrodeo

Detailing rookie
3 aug 2014
3
0
Beste forumgenoten,

Ik ben sinds enkele maanden de eigenaar van een golf IV 1.6sr 3drs. Ik heb de auto destijds met wat mindere looks gekocht omdat ik met een studentenbudget weinig ruimte heb om een mooier exemplaar te kopen. Nu merk ik dat ik graag mijn auto poets, maar erger ik me ook steeds vaker aan alle (lak) beschadigingen die er op zitten. Daarnaast was ik tot op heden alleen bezig met het schoonmaken met dreft en warm water, tot ik dit forum tegenkwam.. Kortom, nu is het tijd voor het betere werk! ;)

Maar.. mijn auto kent een aantal deukjes en beschadigingen die met een lakstift of iets dergelijks overgestift zijn, die zien er niet uit. Ook zit de lak vol met krasjes en is er hier en daar wat lak vanaf gesprongen. Sommige krasjes zijn dieper en komen door de blanke en blauwe laag tot op het wit of soms het metaal, vooral rond de deurgrepen. De achterbumper is onder de laadklep en op de hoeken gekrast en kent veel lakbeschadigingen (zie onderstaande foto's).

Nu vraag ik me af: wat is wijsheid? Zou het de moeite waard zijn de deuken nog uit te laten deuken, de beschadigingen te laten spuiten en verder zelf de auto volledig te polijsten, of kom je met polijsten etc. ook al een heel eind?

Ik ben zeer benieuwd! :)

Groet,

oceanrodeo

jX3BOa.webp

6TFijc.webp

8FsiNN.webp

CamtSN.webp

JIZinK.webp

c9Sces.webp

Edit: De lakkleur is LB5N..

In je verhaal wordt o.m. gesteld dat er her en der lak is afgesprongen, verder zijn er ook diepe krassen.
Als er dan nog sprake is van een aantal deuken en beschadigingen die met een lakstift ( grof ) zijn ingevuld, dan is haast wel duidelijk dat uitdeuken en spuiten het beste resultaat gaat geven.
Als je nu kiest voor polijsten dan doe je dat toch om alle imperfecties heen op de auto. Gezien de staat van de auto zal je veel werk moeten doen om de auto in goede staat te brengen.
Als je niet eerst overgaat tot spuiten, dan weet ik haast wel zeker dat achteraf spijt gaat krijgen van je besluit.
Ik zou je dan ook stellig aanraden om het polijsten uit te stellen tot nader order. Veel succes met je komende besluiten..

Wat ik op de foto's zie ga je met polijsten niet wegkrijgen
Hoe meer glans hoe meer je deuken ziet ...
Spuiten is niet goedkoop maar net als polijsten gaat het om de voorbereiding
Misschien eens navragen of je daarin het een en ander zelf kan doen

Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb in ieder geval wat betere schoonmaak materialen besteld eveneens een licht polijstmiddel. Gezien mijn kleine budget zal ik eerst de auto eens goed (!) schoonmaken m.b.v. shampoo, klei en wax. Daarna kan ik de schade beter inventariseren en bepalen wat ik er voor over heb om daar nog wat aan te laten doen. Ik zag al dat uitdeuken al snel niet meer in het studentenbudget valt helaas.. ;)

Ik ben van plan om 1 sectie (motorkap) met de hand te gaan polijsten met een licht polijstmiddel om eens te kijken wat voor effect dit heeft op de lak,. Is het over het algemeen een groot verschil na het polijsten of kan ik gerust 1 paneel eerst proberen zonder dat het er vreemd of bij elkaar geraapt uit gaat zien?

Ik zie al uit naar het resultaat van goed poetsen! :)

RedCat;n400844 zei:
Wat ik op de foto's zie ga je met polijsten niet wegkrijgen
Hoe meer glans hoe meer je deuken ziet ...
Spuiten is niet goedkoop maar net als polijsten gaat het om de voorbereiding
Misschien eens navragen of je daarin het een en ander zelf kan doen

RedCat, is wat je op de eerste foto ziet ook niet weg te krijgen met polijsten? Die mini-krasjes lijken me nog oppervlakkig..

oceanrodeo;n400827 zei:
Nu vraag ik me af: wat is wijsheid? Zou het de moeite waard zijn de deuken nog uit te laten deuken, de beschadigingen te laten spuiten en verder zelf de auto volledig te polijsten, of kom je met polijsten etc. ook al een heel eind?

Die vraag kan je zelf al deels beantwoorden; wat is de wagen waard en hoeveel kost het om de schades weg te werken, die niet met een polijstsessie zijn te verwijderen.
Zoals Redcat al aangeeft, als je gaat poetsen, dan zie je de schades alleen maar des te beter.
Vandaar dat ik altijd als advies mee gaf aan iemand die zijn wagen ging in ruilen, om de wagen vuil te laten als hij veel lakschades had.
Ze vallen dan gewoonweg veel minder op en de inruil is dan meestal hoger, alsdat de wagen vooraf gewassen zou zijn.

Polijsten met de hand valt meestal heel erg tegen, verwacht er niet teveel van.