• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Lakdiktemeter, hoe moet ik deze gebruiken?

jeffrey rallye

Detailing rookie
29 sep 2008
1.848
0
Hallo allemaal,

Heb wat vragen over de Lakdiktemeter!
Waar moet ik nu precies op letten als ik hem wil gaan gebruiken?
Onderhoud eraan?
Als de cijfers aangeven ( hoe moet ik dit nouw precies gaan zien als het eerste lak is ofniet?)

Tips/advies! ( heel graag welkom!!) :grinning:


Gr jeffrey
 
Jeffrey, je koopt een lakdiktemeter en je weet niet wat je er mee kunt? :weetniet

Hier wat puntjes:

- Er is geen onderhoud aan, de meter is gecalibreert uit de fabriek gekomen, alleen als hij op de 2 stukjes metaal die bijgeleverd zijn, geen 0 aangeeft, dan moet je 'm calibreren.
- Je kunt niet aan de meter zien of het een eerste, tweede of tigste laklaag is.
- De meter meet de laag tussen de meter en het blanke staal/aluminium, dus ook de primer en eventueel aanwezige plamuur!

De meter geeft vanuit de fabrik "mills" aan als meetwaarde, dit moet je micron zetten, dit doe je alsvolgt:
- Druk de aan/uit knop in, net zolang totdat er "UNIT" in het venster staat, laat dan de knop los, aan de rechterkant van het schermpje staat nu in plaats van "mills" "um", daar moet hij op staan.

Een gezonde fabriekslak zit tussen de 80 en 120 micron, als deze waarde hoger is, dan is vaak zo dat dat gedeelte overgespoten is, dat is makkelijk te zien als je alle panelen van de auto meet en er overal gemiddeld dezelfde waarden uitkomen en er 1 of 2 panelen een dikkere laklaag hebben.

Lullig om te zeggen: maar staar je niet blind op de waardes van de meter, het is een INDICATIE, zoals ik al zei, je meet de totale laag tussen de meter en het staal/aluminium, dus plamuur/primer, lak en blankelak bij elkaar. Wil je alle lagen afzonderlijk meten, leg dan even 2000,- euro neer voor een meter die dat wel kan ;)

Wat wij (Dibbuz en ik) meestal doen is:

- We meten de diverse panelen op verschillende punten op dat paneel.
- Kijken welk deel eventueel overgespoten is
- Bij diepe krassen meten we hoeveel we per pass weghalen, we willen namelijk een gezonde dikte laten zitten.

Vooral voor het laatste is een lakdikte meter erg handig, zeker bij wetsanden, dan kun je zien hoeveel lak je verwijderd met een bepaalde grofte schuurpapier. En dus ook bij het polijsten van diepe krassen.
omdat je niet kunt zien hoe dik de blanke laklaag is, blijft het gewoon oppassen, maar dat lijkt mij duidelijk.

Een lakdiktemeter is bij het gebruik van een rotary eigenlijk onmisbaar, bij een DAP500 niet echt nodig omdat de lak die je daarmee verwijderd een stuk minder is.

Probeer het zelf maar eens, meet een gedeelte op voordat je gaat polijsten met de DAP500 en polijst dat deel en meet daarna op dezelfde plek en kijk hoeveel lak je verwijderd hebt.
 
Je weet natuurlijk wel wat de bedoeling is van een lakdiktemeter is als je er eentje aanschaft, nadeel is alleen dat de gebruiksaanwijzing in het engels is, (tenminste als je engels niet zo best is)

Ps bedankt voor de uitleg
 
Heb de meter net flink getest op diverse auto's, klopt idd wat A3 zegt, de meeste auto zitten ruim boven de 100. Uitzondering was mijn motorkap die al op 70 zit, maar daar is de oorzaak van bekend ;)
Heb 'm nu ingesteld op µm, en continu doormeten, werkt heel goed zo. Fijne aanwinst!
 
"geeft geen UNIT voor" :weetniet wat bedoel je!?

Het schermpje geeft niet het woord UNIT aan bedoel je?
Het komt heel snel voorbij, meteen na "OFF"

De plaatjes moet je gewoon ergens goed bewaren, deze kunnen niet in de meter en ook niet in het tasje, je hebt ze ook niet iedere keer nodig.
 
Ik heb mijn meter trouwens wel even gecalibreerd, op het non fero plaatje had ik een afwijking. De waarde die de meter aangaf was niet 0 maar 3 constant. Nu geeft de meter op beide plaatjes netjes 0 aan.

Je moet de meter trouwens wel netjes in 1x recht op de lak zetten niet schuins of iets anders kun je vreemde waardes krijgen rofl