Jeffrey, je koopt een lakdiktemeter en je weet niet wat je er mee kunt? :weetniet
Hier wat puntjes:
- Er is geen onderhoud aan, de meter is gecalibreert uit de fabriek gekomen, alleen als hij op de 2 stukjes metaal die bijgeleverd zijn, geen 0 aangeeft, dan moet je 'm calibreren.
- Je kunt niet aan de meter zien of het een eerste, tweede of tigste laklaag is.
- De meter meet de laag tussen de meter en het blanke staal/aluminium, dus ook de primer en eventueel aanwezige plamuur!
De meter geeft vanuit de fabrik "mills" aan als meetwaarde, dit moet je micron zetten, dit doe je alsvolgt:
- Druk de aan/uit knop in, net zolang totdat er "UNIT" in het venster staat, laat dan de knop los, aan de rechterkant van het schermpje staat nu in plaats van "mills" "um", daar moet hij op staan.
Een gezonde fabriekslak zit tussen de 80 en 120 micron, als deze waarde hoger is, dan is vaak zo dat dat gedeelte overgespoten is, dat is makkelijk te zien als je alle panelen van de auto meet en er overal gemiddeld dezelfde waarden uitkomen en er 1 of 2 panelen een dikkere laklaag hebben.
Lullig om te zeggen: maar staar je niet blind op de waardes van de meter, het is een INDICATIE, zoals ik al zei, je meet de totale laag tussen de meter en het staal/aluminium, dus plamuur/primer, lak en blankelak bij elkaar. Wil je alle lagen afzonderlijk meten, leg dan even 2000,- euro neer voor een meter die dat wel kan
Wat wij (Dibbuz en ik) meestal doen is:
- We meten de diverse panelen op verschillende punten op dat paneel.
- Kijken welk deel eventueel overgespoten is
- Bij diepe krassen meten we hoeveel we per pass weghalen, we willen namelijk een gezonde dikte laten zitten.
Vooral voor het laatste is een lakdikte meter erg handig, zeker bij wetsanden, dan kun je zien hoeveel lak je verwijderd met een bepaalde grofte schuurpapier. En dus ook bij het polijsten van diepe krassen.
omdat je niet kunt zien hoe dik de blanke laklaag is, blijft het gewoon oppassen, maar dat lijkt mij duidelijk.
Een lakdiktemeter is bij het gebruik van een rotary eigenlijk onmisbaar, bij een DAP500 niet echt nodig omdat de lak die je daarmee verwijderd een stuk minder is.
Probeer het zelf maar eens, meet een gedeelte op voordat je gaat polijsten met de DAP500 en polijst dat deel en meet daarna op dezelfde plek en kijk hoeveel lak je verwijderd hebt.