• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Langka Complete Chip Paint Repair Kit

@bmwhans: is jouw kleur carbonzwart een metallic kleur? Indien ja, dan heb je misschien hetzelfde effect als wat ik vastgesteld heb. Zie mijn post op de vorige bladzijde.

"Toen ik daar eenmaal achter was, had ik nog een vervelend effect. Wanneer ik de grote, met lak aangetipte plekjes bekeek met een microscoopje (die van Carclean, 15x vergroting) dan zag de verse lak er iedentiek uit als de originele lak. Echter na het gebruik van de blob eliminator zag je al direct kleurverschil. Door de microscoop was duidelijk te zien dat de zilveren metallic flakes weg waren. Zelfs na een droogtijd van 12 uur had ik hier nog last van. Uiteindelijk heb ik dit toch acceptabel gekregen door tijdens een van de laatste keren lak aanbrengen zéér fijne micro borstels te gebruiken. Hierdoor hoefde ik slechts een minimale hoeveelheid lak weg te halen, en kon dus zeer zachtjes te werk gaan."
 
alleen de verse lak werd dof, ik heb er nu weer verf ingebracht en laat dat maar eens tot morgenvroeg drogen,of zou dat te lang zijn?
idd is de kleur een metallic kleur,wordt vervolgd.
gr hans
 
Volgens mij is de kleurlak die tegenwoordig gebruikt wordt op auto's sowieso een beetje dof en komt de glans door de vernislaag (maar ik kan er naast zitten). Heb je ook de blanke lak behorende bij je auto?
 
[
vx0zsp.jpg

2ccv1og.jpg

bij deze de foto's van het plekje wat mooi is opgevult maar dof blijft ondanks polijsten,vanmorgen om half negen glad gemaakt met de bob eleminator en om twaalf uur gepolijst,zou dit nog te kort zijn om te polijsten omdat de verf nog niet hard genoeg is?
of zou er toch blanke lak over moeten?
gr hans
 
de kleurlak op wagens met metaallak is altijd mat. De vernislagen die erover worden gelegd zorgen voor de glans....dit is al jaren zo.
Dus het is perfekt normaal als je enkel de kleurverf gebruikt, dat deze dof is.
 
de lak glimt als die is opgebracht pas op het moment dat ik met de bob eliminator aan de gang ga wordt de lak dof en wordt ook niet meer glanzend,niet na polijsten en zelfs niet na het opbrengen van blanke lak, onder de blanke lak is het gewwoon dof.
daarbij maakt het niet uit hoelang ik de lak laat drogen,de enigste manier om enigzins glans te krijgen is om op het moment dat de lak nog week is van de bob eliminator er heel snel en krachtig met een vinger over te wrijven alleen wordt de lak daar lichter van kleur van.
mijn conclusie is verlopig dat de langka kit niet goed werkt met bmw lak.
gr hans
 
Ik neem aan dat de bschadiging het T-vormig plekje betreft?
Ik vind het kleurverschil tamelijk groot op de foto's, alsof het niet de juiste kleur is.
 
na het opbrengen is het dezelfde kleur,pas na behandeling met de bob eliminator wordt de lak dof en krijgt ook een lichtere kleur.
ook al doe ik niks aan de lak met de langka kit en ga ik na het drogen de lak glad polijsten met een polijstmiddel wordt de lak ook een stuk lichter.
en breng ik zonder iets aan de opgedroogde lak gedaan te hebben(die dan nog dezelfde kleur heeft als de auto)blanke lak aan wordt de kleur ook een stuk lichter.
dus heb ik nu een mooi opgevulde beschadiging die lichter van kleur is,ik weet niet meer wat ik er nog aan kan doen in alle gevallen wordt de kleur een stuk lichter.
heeft er nog iemand ideeén?
gr hans
 
hmm, ik zou het zo 1-2-3 niet weten Hans. Ik heb tot nog toe alleen m'n eigen auto gedaan en daar heb ik het verschijnsel niet gehad. Heb je het plekje na het polijsten goed schoongemaakt, zodat er bijvoorbeeld geen polijststof meer aanwezig is?

Anders zou ik het verder niet weten en laat ik het antwoord op de vraag graag aan iemand anders over, want ik geef liever geen antwoord dan een verkeerd antwoord. ;)
 
ik ben veel wijzer geworden op de orginele engelse langka.com site,de methode zoals hier op het forum wordt gesproken is alleen geschikt voor gewone lakken,de metallic lakken hebben een andere werkwijze nodig die ik zal proberen uit te leggen.
het opbrengen van de lak is hetzelfde,meteen daarna dus als de lak nog NAT is trek je met een oud bankpasje (die je verticaal op de auto houdt)over de beschadiging daarbij komt dus de overtollige verf op de omringende lak.
nu komt het moeilijkste,ik heb van een oude tandenborstel een stuk afgezaagd een aan het uiteinde een soort schroevendraaier aan geslepen,dit heb ik in een poetsdoek gestoken en er heel iets bob eliminator aan gedaan die ik eerst in de doek wreef om te voorkomen dat er bob eliminator in de beschadigde plek komt.
de kunst is om heel secuur zonder de plek te raken tot aan de randjes de verf weg te halen,het is niet erg dat de verf opdroogd het is er gemakkelijk af te halen,lukt dat niet helemaal mag je ook de plek laten drogen en later de omringende verf weghalen maar ten alle tijde NIET aan de plek zelf komen,deze zal anders meteen van kleur veranderen en dof worden en dat krijg je niet meer goed.
is dat eenmaal goed dan zal er blanke lak op moeten want ook van poetsen wordt de kleurlak een andere kleur en is nou net niet de bedoeling.
zeker voor grotere beschadigingen is dit een goeie methode,het is mij gelukt.
gr hans
 
Dank Hans voor deze nuttige toevoeging :)^
Ik heb zelf het dof worden nooit echt gezien (voor zover ik me kan herinneren) daar de beschadigingen daarvoor te klein waren. Ik heb zelf metallic zwarte lak (zie de foto's van de zwarte Corsa eerder in dit topic. Ik zal zeker aan deze werkwijze denken als ik (hopelijk niet) een grotere beschadiging moet wegwerken.

Foto's worden zeer gewaardeerd! ;)
 
Heeft iemand ervaring met de moderne lak? Zowel bij de Toyota en de Mazda heb ik lak gekregen van de dealer. Het wel bekende setje met kleur en blanke lak. Ook heb ik nu een potje lak gekregen van het herstelbedrijf bij schade aan de sideskirt door mijn helden van de garage.}:)w (leuk zo'n twee koloms hefbrug waarbij de balken in je skirts hangen, deden ze anders ook zo, nog nooit problemen gehad.. lol, nee andere eigenaren kijken niet nadien!, sorry voor het zijspoor, moest even mijn frustratie kwijt.)

Probleem wat ik heb is dat de kleurlak op waterbasis is volgens mij. De blanke lak gebruik ik niet. Ik breng met een sate prikkertje een prachtig puntje lak aan in het steenslag puntje. Na opdrogen is het echter weer helemaal ingeklonken. Na een keer of 10 to 20 (afhankelijk diepte) vullen wordt het beter. Om het daarna echter te polijsten danwel te wetsanden is een probleem. De kleur lijkt te veranderen en het wordt lelijk mat. Als je te lang doorgaat veeg je zelfs alle lak weer uit het gerepareerde puntje (het lijkt niet goed te hechten, cq op te lossen). Ik heb er daarom voor gekozen de lak niet meer na te bewerken maar alleen een paar keer aan te tippen met de kleur lak. Indien heel voorzichtig toegepast krijg ik hierbij het beste resultaat.

Iemand tips? Hoe ontvetten jullie het plekje? ammonia, verdund?
 
Ik ga de techniek beschreven door bmwhans toch eens proberen. Ik heb nog steeds problemen met de metallic lak van de megane, bij wetsanden kleuren de bijgetipte stukjes zwart, bij droogschuren lijkt de lak lichter van kleur. Als het bijgetipt maar nog niet verder bewerkt is ziet het er nog het beste uit.

@GJT gaat het ook om metallic lak? Ik dacht ook eerst dat het probleem zich voordeed bij watergedragen lak, nu geloof ik dat het probleem ligt bij metallic lak (bij bijtippen en wetsanden van de witte unilak van mijn audi heb ik geen enkel probleem)
De bij te tippen plekjes reinig ik doorgaans met IPA 1:1
 
Het gaat idd om metallic lak. Direct na het aantippen zie je de flakes mooi en is het resultaat veelbelovend. Na opdrogen lijkt het mat en zijn de flakes minder. Enkel op hele kleine puntjes
 
Klopt dat het dus mat wordt, het is de blanke lak die er juist glans aan geeft.
 
http://tinypic.com/view.php?pic=16h2otx&s=5

Kan ik deze plek steenslag (Audi van 2 weken oud) bewerken met de Langka Kit?

En kan ik een heel oppervlakkige kras (niet voelbaar met nagel) bewerken met Meguiars ScratchX 2.0?
 
Je krijgt het een stuk beter, maar je blijft het zien. Chips in een metallic lak, ivm de metallic deeltjes, zijn nooit helemaal te herstellen.
 
t is idd een reparatie methode.
dat wil zeggen met heel veel geduld 95% te herstellen
100% zal je t nooit krijgen.
de kleur speelt ook een hele grote rol.