• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

LED Inspectielampen op statief

RoyR

Detailing guru
3 jan 2015
5.745
193
26
Zwolle
Beste allemaal,

Aangezien ik binnenkort mijn witte Peugeot 308 ga aanpakken kwa lakwerk. Zit ik eraan te denken om een led lamp(en) te kopen op een statief.
Ik ga de auto zeer waarschijnlijk doen onder de partytent van 3x6m. En omdat de auto wit is. Zijn krasjes sowieso al moeilijk te spotten.
Iemand ervaring met een aantal lampen?
Zag laatst namelijk ook een setje bij de action liggen.
Ik heb al wel een Monello Faro in huis.
Zou ik het alleen met die Faro ook prima redden?

Graag jullie meningen!
 
Ik heb een set van scangrip incl standaard. Ik moet zeggen dat ik eerst dacht dat het bedrag wat je betaald voor scangrip wat overdreven is maar je voelt en ziet de kwaliteit. Zeker een aanrader.

Ik ken de “standaard” lampen van de bouwmarkt incl. De driepoten maar die zijn gewoon na een tijd een beetje losjes aan het worden en hebben niet die “kwaliteit” gevoel. Het is net wat je het waard vind natuurlijk en wat je er voor uit wilt geven.

Ik ben iig er tevreden met de scangrip set. Makkelijk, stevig en kan tegen een stootje incl.de juiste licht opbrengst waardoor je de juiste dingen ziet op je werk. Ik heb het enorm onderschat wat een paar goede lampen kunnen doen en verschil kunnen maken wbt je detail en polijstwerk.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Ik heb een week of 6 terug bij de Macro een voordeel aanbieding gehaald van 2 led lampen op een 3 poot, en de aanbieding was iets van 60 euro, dus echt bizar laag. Als de lampen tegenvallen, kan ik altijd het statief voorzien van andere ledlampen.

123636-777169fc847b65f8eb2bf9cbd0eebb24.jpg

Ik heb de set even uit doos gehad, en statief voelt solide aan.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Een lamp op statief is altijd een goede aanvulling op een lamp die je in je hand moet houden, vind ik. Je kan het licht vanuit andere hoeken gebruiken en daardoor zie je vaak meer (of andere dingen) dan wanneer het licht ook uit jouw richting komt.
Voorbeeld: De lamp staat nu aan de andere kant van de auto
20200412_165419.jpg
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Ik heb ook een zelfde (dezelfde?) dubbele lamp op statief zoals @Cordoba . Eens bij de Lidl besteld voor € 50,-
Ik zet deze ook bij horizontale delen aan de andere kant van de auto en bij verticale delen naast me.
Op zich kan je met alleen een losse lamp zoals een Faro natuurlijk wel alles zien, maar moet je steeds tussendoor weer die lamp ter hand nemen. Een lamp op statief kan je laten staan.

WhatsApp Image 2020-04-14 at 09.20.20.jpeg
 
@The Joy Of Detailing Jouw lamp lijkt er in elk geval wel op, maar geloof dat die van mij meer oranje randen (i.p.v. geel) heeft, en dat het statief net iets hoger kan (hoogte volgens specs is dacht ik 1,70 m).

@Jansen ook een Faro gebruik ik zo dat het licht via het lakoppervlak naar mij toe reflecteert, dat is gewoon een oude gewoonte uit een vroegere job (vroeger speciale reflecterende en anti-reflex coatings gemaakt).
 
In Europa is de perfecte daglichtkleur 5500 Kelvin. Samsung verkoopt van die breedstralers tot 22000 lumen voor rond de 50 euro geloof ik, en vanaf 7 met minder lumen. Ik dacht dit als gewoon licht te gaan gebruiken.

Had in een van die ammo filmpjes gezien dat als je de reflector plaat wit maakt je een breder en behoorlijk goed beeld krijgt.

Anders gewoon zoon inspectie lamp? tikkie duurder, maar zit je zeker goed.
 
Hoe herken ik een goede daglichtlamp?



daglichtlamp_800.jpg


Wat is licht?
Licht is reflectie. Om een goed lichtbeeld te krijgen heb je een complete lichtreflectie nodig, dat wordt bij kunstmatig licht opgewekt door fosforpoeders in een tl buis of door de hoeveelheid leds in een ledlamp. Daglicht bestaat uit zichtbaar licht, ultraviolet licht en infrarood licht :
uv-spectrum.png

Zonlicht bestaat voor 5% uit UV licht, voor 50% uit zichtbaar licht en voor 45 % uit infrarood licht.

Niet al het UV licht bereikt ons. UVC wordt door de ozonlaag en dampkring volledig gefilterd en komt niet op aarde terecht. Alleen UVA en UVB zijn voor ons van belang, UVB zorgt ervoor dat ons lichaam vitamine D gaat aanmaken. Deze UV straling zit ook in een goede volspectrum daglichtlamp.
de-zon-door-je-huid-heen.jpg



Wat is kleurtemperatuur?
De kleurtemperatuur geeft aan welke lichtkleur de lamp zelf geeft. Dit wordt aangeven door de Kelvin waarde.
Hierbij is kleur 2700 kelvin zeer “warm” geel licht en kleur 6500 kelvin heel “koud” wit licht.
daglicht_en_warmwit.jpg


In Europa is de perfecte daglichtkleur 5500 Kelvin.

Wat is kleurweergave?

Kleurweergave is het vermogen van het kunstlicht om nauwkeurig de kleuren van verlichte objecten weer te geven in vergelijking tot de kleurweergave van het daglicht. Hierbij wordt daglicht op 100 gezet.
Hoe dichter de waarde van de lichtbron in de buurt van 100 ligt, hoe dichter de weergave komt bij natuurlijk daglicht , zodat objecten er meer natuurlijk uitzien. Men drukt dit uit in CRI ( Amerikaanse term) of RA (Europese term) waarde.

Met de invoering van ledlampen is er ook een andere metingswaarde gekomen: de CQS ( Amerikaanse term) of RE (Europese term) waarde. Bij de CQS/RE waarde worden alle 15 R-kleuren gemeten( zie grafiek onderaan). Een goede daglichtlamp heeft een waarde die zo dicht mogelijk bij de 100 ligt.
cri-2.jpg

CRI/RA is een algemene indicator van hoe "natuurlijke" kleuren weergegeven worden wanneer verlicht door een bepaalde lichtbron. In het algemeen is een CRI/RA van 70 en hoger nodig voor de meeste toepassingen. De standaard lampen liggen in de 70 of 80 range. Een betere kwaliteit lamp ligt in de 90 range, het liefst zo hoog mogelijk: 95 of 96 en als een lamp volspectrum is zijn alle 15 R waarden gemeten, niet slechts enkele.
cri.png


De goede kleurweergave-index meet alle 15 kleuren. De CRI/Ra van "gewone " lampen wordt gemeten over de kleuren R1 t/m R8, zoals aangegeven in onderstaande figuur. In deze meting wordt o.a. de belangrijke kleur rood (R9) niet meegenomen. Sommige merken meten wel over R1 t/R15, maar missen dan een paar kleuren of komen niet boven de CRI/RA 90.
Bij een goede volspectrum lamp wordt er over 15 R-waarden gemeten en al deze waarden komen dan boven de 90, dat is een goede volspectrum daglichtlamp.
In de praktijk betekent dit dat een gewone daglichtlamp een hoge CRI/RA waarde (> 90) kan hebben, terwijl de belangrijke rode kleur (R9) slecht is vertegenwoordigd. Rood is een belangrijke en dominante kleur die veel voorkomt in o.a. huidtinten, kleren, voedsel (vlees, groenten), medische wereld, etc. Daarom is rood essentieel voor de natuurlijke weergave van kleuren.
Daarom is het zo belangrijk een volspectrum daglichtlamp te hebben waar wél de roodkleur inzit.
Omdat rood een moeilijke kleur is, haalt deze het gemiddelde van de testen naar beneden. Daarom gebruiken lichtproducenten deze range niet in hun testen. Als de R9-R15 schaal niet gemeten wordt, haalt het moeilijke rood het CRI/RA gemiddelde ook niet naar beneden.
kleuren.gif

R1-R15 wordt de CQS of RE waarde genoemd, er kan een groot verschil tussen CRI/ RA en CQS/ RE waarde bij een lamp ontstaan als de kleuren in R9 t/m R15 slecht vertegenwoordigd zijn. Hoe beter de kleurkwaliteit van een lamp, hoe kleiner het verschil tussen CRI/RA en CQS/RE waarde.
Nu zijn er verschillende merken daglichtlampen op de markt. Zodra men over een daglichtlamp spreekt heeft men het meestal over een hoge kleurtemperatuur vanaf 5000 Kelvin. Maar er zijn niet veel merken die ook aangeven wat de CRI/RA waarde van hun lamp is.
Een goede daglichtlamp heeft een gemiddelde CRI/RA en CQS/RE waarde van >90 gemeten in de R1-R15 schaal.
Als dit niet het geval is wordt het licht heel fel maar een beetje groenig of blauwig. Pas als de CRI/RA en CQS/RE waarde in een hoge 90 range zit in de R1-R15 schaal, dan krijg je de kleur die buiten ook te zien is: echt daglicht.
Om dit verhaal te onderbouwen hebben we zelf 2 metingen verricht: 1 met een Philips Master led buis en 1 met een True-Light buis:

De Philips ledbuis 6500 kelvin, maar gemeten: 6189 kelvin.
De CRI/RA waarde is de waarde van R1 t/m R8. Deze is bij de Philips buis CRI/RA 82. Als je de R1 t/m R15 gaat tellen kom je op de CQS/RE waarde, die zakt dan bij deze buis naar CQS/RE 74.
Philips-Master-LEDtube-25W-865-T8-2.jpg
Philips-Master-LEDtube-25W-865-T8-3.jpg
Philips-Master-LEDtube-25W-865-T8.jpg



De tweede gemeten buis: True-Light volspectrum ledbuis 5500 kelvin, gemeten 5502 kelvin.
De CRI/RA waarde is de waarde van R1 t/m R8. Deze is bij de True-Light buis CRI/RA 98. Als je de R1 t/m R15 gaat tellen kom je op de CQS/ RE waarde, die zakt bij deze buis maar naar CQS/RE 96.
True-Light-30W-T8-LED-2.jpg
True-Light-30W-T8-LED-3.jpg
True-Light-30W-T8-LED.jpg


Waarom uva en uvb in een daglichtlamp?
De uva en uvb straling is erg belangrijk voor een compleet lichtbeeld, het is het niet zichtbare gedeelte in het licht voor de mens maar heeft bewezen nut voor het lichaam om gezond te blijven. Fosforlampen ( spaarlampen en TL lampen ) van goede volspectrum merken geven ook UV af. De ledlampen van tegenwoordig geven nog geen UV af.

Waarom niet 20 minuten per dag voor een daglichtlamp zitten maar integreren in de woon/werkruimte?
Om een goed energie niveau te krijgen of behouden heeft het lichaam licht nodig, buiten is licht de gehele dag aanwezig. Daar is ons lichaam ook op ingesteld. Daarom is het belangrijk de gehele dag daglicht te ontvangen. Als u maar een korte tijd voor een goede daglichtlamp gaat zitten, krijgt uw lichaam op dat moment wel daglicht maar zodra u de lamp uitzet ervaart het lichaam dat als " schemer" en zal daarop reageren met extra vermoeidheid. U krijgt hierdoor een piek en een dal in uw energie niveau en dat is niet de bedoeling van kunstmatig daglicht. Daarom is gedurende de gehele dag goed kunstmatig daglicht als u niet ( of niet genoeg) buiten komt de oplossing om de winterdepressie of vermoeidheidsverschijnselen te bestrijden.
 
Verhaal van @Dutch Vertigo is alleen niet het hele verhaal.

Nabootsen van daglicht is voor veel toepassingen prima, voor andere toepassingen wil je juist geen natuurgetrouw daglicht. Bijvoorbeeld slagerijen en groenteafdelingen van supermarkten gebruiken licht dat op het eerste gezicht gewoon wit daglicht lijkt, maar in werkelijkheid (ver-)kleurt dat licht de producten een beetje, waardoor de producten er beter uit zien (en dus beter verkopen). Ook bij detailing heb je zoiets: blauwer licht,/licht met iets meer UV heeft een kortere golflengte waardoor je kleinere afwijkingen kunt zien, dit is dus prima geschikt om kleine beschadigingen (swirls) te zien.

Daarnaast heb je nog zoiets als de gevoeligheid van het oog voor de verschillende golflengtes. Het menselijk oog is het meest gevoelig voor licht met een golflengte van ongeveer 550 nm (helder groen licht), licht met een langere golflengte (geel, oranje, rood) ziet het menselijk oog veel minder helder, en bij het rood kan een klein verschil in golflengte voor het oog een groot verschil maken in helderheid. Ook voor de kortere golflengtes gaat dat op, het oog is minder gevoelig voor blauw, en paarsig blauw (bijna UV), maar tegelijk kun je met die golflengtes wel kleinere details zien. Dat zie je bijvoorbeeld ook in de techniek: beeldplaten (jaren 70) en CD's gebruiken een laser van 780 nm, de latere blueray systemen gebruiken een blauwe laser, waardoor er veel meer info past op een schijfje van dezelfde afmeting. Overigens is UV in theorie onzichtbaar voor het oog, in de praktijk zie je UV-wel, maar dan het effect in reflectie (je ziet dus niet de UV-straling zelf). Als de intensiteit maar hoog genoeg is, kun je dit dus wel zien, zo'n 25 jaar terug werkte ik bijvoorbeeld met een laser met een golflengte van 266 nm (UV-C dus) en onder bepaalde omstandigheden kon je de lichtbundel zichtbaar maken. Daarnaast zijn er altijd kleine afwijkingen tussen personen welke kleuren ze helder kunnen zien, eigenlijk net als met het horen van frequenties van geluid.

Overigens is het schemaatje van de golflengte van het licht in de post van Dutch Vertigo niet helemaal juist, en niet alle grenzen zijn even hard. De grens tussen UV en blauw staat in het diagram bijvoorbeeld op 400 nm, maar ook 380 nm wordt regelmatig aangehouden als grens. Voor de andere grens van het zichtbare licht staat 780 nm aangegeven, dat is eigenlijk iets te lang, bij de meeste mensen stopt het zichtbare licht rond de 760 nm. Het infraroodlicht loopt heel ver door, dat begint dus bij 760-780 nm, maar loopt door tot ver voorbij de 10.000 nm als ik het goed heb tot bijna 20.000 nm (20 micron).

Het lastige van dit soort problemen is dat je eigenlijk een heel stel zaken hebt waar je rekening mee moet houden om een goede keus te maken, waardoor het eigenlijk bijna onmogelijk is om op basis van alleen de specs de beste keuze te maken. Je namelijk te maken met:
- de gevoeligheid van het menselijk oog voor de verschillende golflengtes
- de zichtbaarheid van lakdefecten bij verschillende golflengtes
- de samenstelling van de verschillende golflengtes licht van de lichtbron (lamp) (dus zowel de intensiteit van het licht, maar ook de verhouding tussen de verschillende golflengtes)
- dan heb je nog verschillen in polarisatie en richting van het licht

Ik hoop dat ik duidelijk heb kunnen maken dat het kiezen van de juiste lamp een lastig probleem is, en dat dit net wat anders is dan een 'natuurgetrouwe' weergave zoals je bij bijvoorbeeld een schilderij of een net gespoten auto zou willen zien.
 
Klopt, meerdere "soorten" licht, in de breedste zin van het woord (dus ook spot vs diffuus) helpt bij het zien van verschillende soorten defecten.
En hoe raar het ook klinkt, in mijn ervaring is meer vermogen licht niet automatisch beter. Vooral op lichte kleuren is minder intensiteit best eens handig (dimbare spots boven de te polijsten oppervlakken zijn hier een prima voorbeeld van m.i.).
 
  • Leuk
Reactions: RoyR en Jansen
Boven een lichte kleur zijn dimbare spots inderdaad wel handig. Maar als ik de lak wat van dichterbij wil bekijken gebruik ik gewoon een variant van de Monello Faro, die dimbaar is. Meestal sta je binnen met polijsten, maar als je buiten staat is een dimbare lichtbron wel handig om je aan te kunnen passen aan een veranderlijke lichtomgeving.

EDIT: Sorry, off-topic...
DSC06483.jpeg
DSC06465.jpeg
 
En wat als je nu verschillende lampen mixed ? Krijg je dan een beter beeld of... ?

Verschillende lichtkleuren gebruiken geeft inderdaad ook voordelen. In de tijd dat de lichtbronnen voor detailing vooral TL-buizen waren, waren er bijvoorbeeld sets met verschillende kleuren buizen in één armatuur. Wat warmer licht (langere golflengte) kijkt vaak prettiger (minder vermoeiend voor de ogen), dus vandaar dat ook een combi prima kan werken. Alleen is de lichtintensiteit van de ledlampen tegenwoordig zo hoog, dat je ook snel last hebt van verblinding, en ik ken nog geen detailers die een lasbril opzetten om te checken of de swirls zijn verdwenen. ;)

Ik wilde vooral duidelijk maken dat het met lampen net zo is als met wax: er is er niet één de beste, je moet je afvragen wat je wil en wat je budget is, en dan een goede keus proberen te maken. Als je de voor- en nadelen kent van verschillende producten die je overweegt, kun je een betere keuze maken.

@RoyR Heb je bepaalde eisen aan de lampen (bijv. max. prijs, bepaalde afmetingen, accu of netstroom, wil je één statief met 2 lampen of toch liever elke lamp een eigen statief). Als je een beetje handig bent, kun je vaak zelf ook wel aanpassingen aan een statief doen, maar je moet wel een basis hebben om mee te beginnen.
 
@RoyR Heb je bepaalde eisen aan de lampen (bijv. max. prijs, bepaalde afmetingen, accu of netstroom, wil je één statief met 2 lampen of toch liever elke lamp een eigen statief). Als je een beetje handig bent, kun je vaak zelf ook wel aanpassingen aan een statief doen, maar je moet wel een basis hebben om mee te beginnen.

Mja wel een beetje...
Prijs: €80? Of ik moet gelijk voor een scangrip gaan...

Afmeting: Maakt niet uit.

Accu of netstroom: Maakt ook niet uit. Alleen accu kan wel kapot gaan natuurlijk...

Een statief of 2: Maakt me ook niet gek veel uit. Als ik maar een goede lichtbron heb van een wat hogere punt. Zodat ik goed kan zien wat ik doe kwa werk.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Ik heb me er helemaal niet meer in verdiept. :no_mouth::sweat:
Ik zag zojuist deze voorbij komen op Vakantieveiling. Maar ben bang dat ik hem voor zaterdag niet in huis heb.


Hornbach heeft deze. Nu heb ik daar wel wat foto's van gezien op een auto. Niet verkeerd.

 
  • Leuk
Reactions: Cordoba