• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

leren stuur blijft maar kleverig na vele schoonmaakpogingen

Arno Overman

Detailing addict
1 aug 2016
95
63
50
Capelle aan den IJssel
Beste mededetailers,

Ik heb een irritant probleem met mijn leren stuur van mijn Jaguar X type.
Het stuur blijft maar plakken ook na vele schoonmaakpogingen.
Ik heb:

1) met allesreiniger schoongemaakt
2) met ammoniak schoongemaakt
3) met een melaminesponsje schoongemaakt
4) met heet water schoongemaakt
5) met koud water schoongemaakt
6) met mothers leerfoam m.b.v. een paardenhaar borstel schoonhgemaakt
7) nog een keer met mothers leefoam schoongemaakt daarna met water afgenomen
8) toen nog een keer met mothers leefoam schoongemaakt en daarna met mothers leercreme weer gevoed

Dit speelt al enkele maanden zo en het is stuur lijkt echt wel schoon, het ziet er mooi dof uit maar het blijft maar plakken :-(

De auto en dus ook het stuur ik 15 jaar oud dus het zal wel te maken hebben met 15 jaar opgebouwd huidvet en zweet wat je dus niet zomaar verwijderd krijgt.

Wie heeft de juiste oplossing voor dit probleem?

Alvast heel hartelijk dank. :)

greetz,

Arno.
 
Als ik je beschrijving lees, zonder te letten op merken en/of reputatie, krijg ik de indruk dat het een kunststof (en geen echt leer) is, die door het zonnetje oververhit is, en daardoor van eigenschappen veranderd. Het lijkt een beetje op die 'rubber' matjes die je op je dash kan leggen om parkeerkaartjes vast te houden: na 1-2 jaar op je dash in de zon zijn dat ook van die plakkerige dingen geworden.

Helaas heb ik geen oplossing voor je Arno.
 
  • Leuk
Reactions: Arno Overman
Bedankt voor je bericht Quantoxx,

Ik had zelf ook al gegoogled en zag deze ook voorbij komen.
Groene zeep en apc heb ik nog niet geprobeerd, Dasty waag ik me niet aan.
Ik heb het vermoeden dat hoe meer ik erop smeer aan schoonmaakspullen hoe dikkere filmlaag ik aanbreng en ik het daarom maar niet opgelost krijg.
Ik ga denk ik nog maar een poging wagen met soda, dat is ontvettend en haalt ook zeepresten weg, iemand daar ervaring mee toevallig?
 
Ik zag ook dingen voorbij komen als het verwarmen van het stuur om de porien op te zetten. Vervolgens pas reinigen.
Dasty of zelfs remmenreiniger zou ik pas proberen als de wanhoop nabij is, haha! :p

Groene zeep ken ik de werking niet van, maar een APC zoals die van Poorboys (APC+D) zal ontvettend werken. Ik neem aan dat Ammoniak dit ook doet, eigenlijk. Correct me if I am wrong, hoor. :D
 
  • Leuk
Reactions: Arno Overman
Ik probeer hard met je mee te denken, maar je hebt al het één-en-ander geprobeerd. :p Ik heb (helaas/gelukkig) geen ervaring met plakkerig leer, dus heb dit nog niet kunnen ervaren.

Als ik er aan denk, dan gaat mijn gedachte uit naar; Plakkerig door vervuiling/huidolie/vet/dressing/etc = dus ontvetten.
Of het materiaal zelf is aan het ouwehoeren, op wat voor manier dan ook.



Greeetz
 
  • Leuk
Reactions: Arno Overman
Het is zeker dat het leer is.

En het is hoogstwaarschijnlijk huidvet
Ook op fotoapparatuur kan dat een hardnekkige film geven
Er is echt niets waar ik Dasty voor zou gebruiken, .... behalve .... DSC_3783.JPG DSC_3784.JPG
Juist !

Voor een stuur blijft het lastig
Je kan ook bakpoeder met azijn nemen

Maar wel kleine stukjes en heel goed opletten
Daarna laten drogen en beschermen
 
  • Leuk
Reactions: Arno Overman
Fijn dat je zo goed meedenkt Quantoxx, TOP!

Het leer zelf ziet er als nieuw uit zonder ook maar 1 spoortje te zien van veroudering danwel slijtage dus daar zal het denk ik niet aan liggen.
Ik vermoed inderdaad dat het ingetrokken vervuiling,zweet,huidvet,etc. is wat zich zomaar laat ontvetten op de een of andere manier.
Zelfs niet met deze set van mothers terwijl ik daar wel met veel succes mijn hele leren interieur schoon heb gekregen: https://www.Carclean.com/product/Mothers_Wax/LeatherTech_Care_Kit_102507
 
Het is zeker dat het leer is.

En het is hoogstwaarschijnlijk huidvet
Ook op fotoapparatuur kan dat een hardnekkige film geven
Er is echt niets waar ik Dasty voor zou gebruiken, .... behalve ....Bekijk bijlage 93889 Bekijk bijlage 93890
Juist !

Voor een stuur blijft het lastig
Je kan ook bakpoeder met azijn nemen

Maar wel kleine stukjes en heel goed opletten
Daarna laten drogen en beschermen

Beste Redcat,

bedankt voor het meedenken. :)

Azijn met bakpoeder daar heb ik nou echt nog nooooooit van gehoord, dus die ga ik zeker uitproberen :) is dit een oude truc vanuit de oldtimerwereld?
Gave tip in ieder geval :)
 
Indien je een stikselnaad aan de achterzijde hebt, dan kan het inderdaad leer zijn.
Zie je geen stikselnaad, dan is het een soort van rubbercoating.
Indien zo'n coating plakkerig wordt, dan wil talkpoeder nog wel eens helpen.
Ruim opzetten met een zachte kwast, een tijd laten staan en vervolgens weer afborstelen.
Dit herhalen totdat het niet meer plakkerig aanvoelt.
Uiteraard zorgen dat de talkpoeder zich niet door het interieur kan verspreiden en het eerst op een klein stukje uit het zicht uitproberen.
 
  • Leuk
Reactions: Arno Overman
Indien je een stikselnaad aan de achterzijde hebt, dan kan het inderdaad leer zijn.
Zie je geen stikselnaad, dan is het een soort van rubbercoating.
Indien zo'n coating plakkerig wordt, dan wil talkpoeder nog wel eens helpen.
Ruim opzetten met een zachte kwast, een tijd laten staan en vervolgens weer afborstelen.
Dit herhalen totdat het niet meer plakkerig aanvoelt.
Uiteraard zorgen dat de talkpoeder zich niet door het interieur kan verspreiden en het eerst op een klein stukje uit het zicht uitproberen.

Aan de achterkant zit inderdaad stikselnaad en het is echt leer dus geen coating evengoed bedankt voor het meedenken :)
 
Leerreiniger van colourlock/swissvax al geprobeerd? Zijn vrij sterke reinigers die je goed in kan borstelen. Heb nog nooit een plakkerig lederen stuur hiermee niet plakvrij gekregen.
 
  • Leuk
Reactions: Arno Overman
Laatst mijn stuur om ongeveer dezelfde reden vervangen. Je kunt eens een mailtje sturen naar leder-lenkrad.de. er is vast in nl ook wel zoiets. Ik was 130 wie kwijt, en het ziet eruit als nieuw. Zag geen jaguar in de webshop staan, maar ze kunnen je ongetwijfeld helpen. Kan naar mijn idee geen schoonmaakklus tegenop :)
 
Laatst bewerkt: