• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Lichte doffe plekken op lak

Djart

Detailing rookie
3 mei 2020
7
15
Hallo,

Op mijn auto - net tweedehands gekocht - zitten lichte doffe plekken. Zie foto's.
Is dit te verhelpen met een wax of poetsmiddel? Hebben jullie tips?

Hoor het graag, alvast veel dank.
Arthur
 

Bijlagen

  • IMG-4290.JPG
    IMG-4290.JPG
    216,2 KB · Weergaven: 0
  • IMG-4295.JPG
    IMG-4295.JPG
    86,4 KB · Weergaven: 0
  • IMG-4291.JPG
    IMG-4291.JPG
    293,5 KB · Weergaven: 0
Hallo Arthur, welkom op het forum! :D

Hmm... Op de eerste foto lijk ik schuurkrassen te zien, maar het kan ook maar zo bende zijn geweest wat op de lak heeft ingevreten, zoals zonnebrandscreme o.i.d. (Ook gezien de plek)

In beide gevallen zal dit polijsten worden.


Heb je al iets geprobeerd, zoals wassen en wat boenen?
 
Hai,
Dank voor de snelle reacties!
Ik ben nieuw in deze wereld, dus polijsten?
Daar heb ik dus apparatuur voor nodig?
Heb overigens nog niet echt geboend, wel doir de wasstraat, maar gaat er dus niet zo maar af.
 
We zijn allemaal als Rookie begonnen @Djart ;) maar dingen als wasstraat of zoals wij zeggen krasstraat is hier een beetje vloeken in de kerk:D
Dus wil je echt een goed resultaat bereiken ontkom je er niet aan om te gaan polijsten
 
  • Leuk
Reactions: RoyR en Quantoxx
Maar om je vragen te beantwoorden: Je hebt daar geen apparatuur voor nodig, maar zou wel handiger/sneller zijn. Als je een handpadje + een polijstmiddel gebruikt, kan je er waarschijnlijk ook wel komen. ;)

Een Monello - Handpad Oranje + Monello - Mezzo Polijstmiddel zou al een start kunnen zijn. Afnemen met MF-doeken zoals de Monello - Peluche Verde.

Idealiter zou je goed wassen en reinigen, kleien en dan pas gaan polijsten, maar er voor zorgen dat je de boel normaal schoon hebt voordat je gaat polijsten is kort door de bocht wel even voldoende. (Voor dit probleem)

Mocht je resultaat boeken en de hele auto willen doen, dan kan je gaan overwegen om het uitgebreid aan te pakken. ;)
 
  • Leuk
Reactions: Djart en Rémon
Het lijkt er inderdaad wel op dat je dit eruit moet kunnen poetsen. Met een machine is wel lekker, maar ook met de hand kom je vaak en end.

Je zou bijvoorbeeld de AG SRP eens kunnen proberen op een doekje. Invrijven met een microvezel doekje en uitvrijven met een schone doek, zoals bijvoorbeeld de Peluche Verde. Met een beetje tijd en doorzettingsvermogen kan je in een dag de hele auto doen.

Wel eerst even goed wassen met de twee emmer methode uiteraard.
 
Bedankt mensen, er gaat een wereld voor me open.
Als ik het echt te pakken heb, ga ik zeker een keer kleien. Gaaf.
Nu eerst eens polijsten zoals hierboven door Quantoxx genoemd.
 
@Djart ik wil niet zeuren maar,
Voordat je gaat polijsten is het raadzaam om eerst het te polijsten oppervlak grondig schoon te maken doormiddel van wassen kleien,zodra je dat gedaan heb is het gereed om gepolijst te worden.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba en RoyR
Ok, alles in huis inclusief kleiset.

Dus eerst de auto wassen volgens de twee emmer methode (ik neem aan een met sop en daarna een met schoon water?)
Dan de plekken kleien
Dan schoonvegen (reinigen?)
Dan polijsten

Toch?
Thx
 
Jup, wassen met twee emmers en een washmitt. Eentje gebruik je met goede auto shampoo. De ander gebruik je om je washmitt in schoon te spoelen. In de emmer waarmee je je washmitt schoon maakt moet je een grit guard hebben waarmee je je washmitt kan schoonmaken. Dus wanneer jij een paneel van je auto gewassen hebt ga je naar je emmer en maak je je washmitt schoon. Op die manier loop je je hele auto na totdat hij zo schoon als mogelijk is. Vervolgens afspuiten zodat alle shampoo resten van je auto af zijn en dan kan je beginnen met drogen maar opzich is dat niet heel noodzakelijk als je daarna gaat kleien.
 
Zoals @FreddyW al aangeeft, gebruik je de 2 emmers dus niet na elkaar maar tegelijk. In de ene (was-)emmer zit je sop met auto-shampoo en in de andere (spoel-)emmer zit alleen schoon water. Telkens was je een gedeelte van de auto (bijvoorbeeld een helft van het dak) met sop uit je was-emmer en daarna spoel je je washandschoen of microfiber spons uit in de spoel-emmer - eventueel een vuilrooster (grit-guard) onderin de emmers om eventueel vuil beter onderin de emmer vast te houden en om de washandschoen over schoon te wrijven om vuil eruit te krijgen. Na het spoelen de washandschoen goed uitwringen om zo zoveel mogelijk vuil water in de spoel-emmer achter te laten en weer schoon sop pakken en weer een gedeelte van de auto wassen. Zo blijft het water in je was-emmer schoon en ben je niet je auto aan het wassen met water met vuil, stof en zand erin zodat je zo weinig mogelijk krassen maakt.
In principe was je van boven naar beneden en bewaar je de onderste (en vuilste) delen voor het laatst.

Welke "plekken" wil je gaan kleien? Ik neem aan dat je gewoon de hele auto zou gaan kleien.

Daarna valt er niet meer echt iets schoon te vegen - veel schoner gaat de auto niet meer worden. Misschien bedoel je het residu van het klei-glijmiddel wegvegen? Dat inderdaad. Maar nog even snel wassen kan ook (stelt nu weinig voor).
 
Jongens, de plekken, waar het allemaal om begonnen was, zijn weg. Op eentje na.
Kleien was niet nodig, met polijsten ging het ook.
Maar de ervaring van het kleien en dan de lak zo glad als een, ja wat, voelen had ik niet willen missen!
Dus dank voor alle tips en meedenken.

Twee vraagjes: hoe bewaar je de klei die over is het beste en kan je je poetsspons wassen?
 
* Kleien gaat vooraf aan polijsten.
* Klei kan je luchtdicht bewaren in een zakje of doosje.
* Polijstpads kan je met warm water + een likkie Dreft wassen.

;)