• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Lichte krassen in lak door verkeerde verwijdering van insecten

Matthousef1

Detailing trainee
2 aug 2011
9
47
Hoi,

Ik ben op vakantie gegaan en op de lange rit kreeg ik natuurlijk een berg insecten tegen me voorbumper en motorkap. Het was een waar slagveld.
Toen ik eenmaal thuis was, probeerde ik de aangekoekte insecten te verwijderen, maar in de wasbox ging het er niet vanaf.
Thuis probeerde ik het met een autowas shampoo sopje en een zogenaamd insecten verwijdering sponsje.
Nou, dat hielp ook niet echt.
In plaats van naar de eerste de beste goede auto zaak of naar Carclean te gaan, dacht ik: hmm, misschien als ik een licht schuursponsje met heel veel sop en water gebruik om de insecten weg te halen, dan moet dat ook lukken.
Stomme fout!
Nu heb ik dus op mijn motorkap enkele lichte schuurplekken.
Mijn vraag is: what to do ? Kan iemand mij in de goede richting sturen wat ik kan doen om dit te laten verhelpen ?
Hoop dat ik het niet naar de spuiterij moet, maar ja als het echt niet anders kan, dan moet het maar.
Het zijn van die licht oppervlakkige plekken, maar je ziet ze wel ja.
Misschien heeft iemand hier kunde om dit te verhelpen.

Hoop dat iemand me kan helpen.

Alvast bedankt!
 
Aaaargh! Schuursponsje!
Ik hoop niet dat je echt hard hebt lopen boenen met dat ding, dan is hopelijk de schade nog te verhelpen (kan het niet echt goed zien op de foto's).
 
Ja, schuursponsje, big mistake...dom dom dom...

Nou, het is niet diep, het is zo dat als je er water over heen gooit, dan verdwijnt het even uit het zicht, maar zodra het dan weer opdroogt, dan komt de witte waas weer terug.
Je ziet het wel op het eerste gezicht, maar het zijn gewoon oppervlakkige schuurplekken. Niet heel diep ofzo.
Maar ja toch..de auto is niet zo oud, dus wel echt jammer dat ik zo dom kon wezen om dit te doen.
 
Paar herziende foto's, om het wat duidelijker te maken.
De krasjes zitten ook net onder elke boog van het Citroen logo in de omgekeerde V vorm.
 
volgens mij moet dit te verhelpen zijn met een dap , er zitten hier vast wel forummers die bij je in de buurt wonen en die je willen helpen
 
DAP weet ik niet of dat zal lukken maar je zou wellicht iemand kunnen zoeken met een rotary (PRO900).

Mijn aanpak zou zijn om eerst de lakdikte te meten, dan de rotary met inizio proberen en die af te bouwen naar mezzo met wit. Daarvandaan Mezzo op de DAP en afbouwen naar finale.
Ik heb dit een keer eerder gehad en omdat er aan die auto toch weinig te vernielen viel (Golf 4) heb ik die plek eromheen eerst geschuurd met 3000 en daarna bovenstaande stappen uitgevoerd met een kleine 4" pad.
Resultaat was erg goed, was achteraf niks meer van te zien.
 
Dank jullie wel voor je antwoorden.
Wat is precies een DAP ? Waar kan ik me iets meer verdiepen over dit soort dingen ?
Is nooit verkeerd om hier iets over te weten.
Ik heb inmiddels een aanbieding gehad van een mede-forum lid voor hulp met de krassen op de C1.
Citroen lak is inderdaad zacht.
Als ik zo lees hoe sommige mensen hier spreken over welke technieken ze gebruiken is dit inderdaad niet een klusje voor beginners.
Dan kun je beter goed luisteren en leren van de betere vaklui.
 
Een DAP is een Dual Action Polisher. Een machientje dus.
Redelijk foolproof. Er stat hier genoeg over op het forum (veel zijn je hier al voorgegaan met zo'n apparaat).

Ik zou overigens niet gelijk volle bak gaan wetsanden, zwaar polijsten, etc.
Laat dat medeforumlid eens lekker zijn gang gaan op die plekken. Mocht dat niet veel uithalen, kun je altijd nog zwaarder gaan.
 
Na veel van deze wagens te hebben gezien :D .Weet ik dat de lak van de C1tjes vrij zacht zijn.Maar heb ook wel een aantal gehad waarbij ik zwaar aan de bak kon.Dus zal altijd nog afwachten zijn.

Maar met een Dap en een groene pad met Mezzo en finale op zwart krijg je mooie resultaten op deze lakken.

maar heb sinds afgelopen week een lak dikte meter en de dikte van een C1 komt niet boven de 100 micron uit8o


Enjah , ik was degeen die hem het aanbod per PB hebt gedaan.
 
Maar je hebt geen insecten meer in ieder geval :D

Met DAP moet wel lukken denk ik. Ik ben bij de mijne op de motorkap flink met schuurpapier 2000 aan de haal gegaan. Heb er alles afgekregen met de DAP.
Tis dan minder diep, maar lukken zal het.
 
Hahaha jazeker die zijn echt weg inderdaad, maar de volgende keer doe ik dat dus echt niet meer.
Misschien dat ik zaterdag goede tips krijg hoe je de insecten kan verwijderen zonder de motorkap zo te verknallen.
Beetje op Carclean forum zoeken dus wat kan helpen is ook iets wat ik even ga doen.
 
Insecten verwijderen voortaan met poorboy's bugsquash en evt. De speciale bugtowel.
Neem maar een kijkje in de webshop
 
Vandaag naar "de Hersteller" geweest. Heel erg leerzaam geweest en hij was heel goed bezig. Hij let echt op alle kleine dingetjes.
Wat een leuke dag!
Het is echt een wonder wat je kan doen met de goede spullen.
Heel veel geleerd over welke materialen en spullen er zijn en waar je allemaal op moet letten.
Ik ging om een paar krasjes te verwijderen, maar we hebben de hele auto gewoon gedaan! Fantastisch!
Eerst de banden schoongemaakt (wat een drap daarvan af kwam), vervolgens in alle hoekjes en kieren van de ramen schoongemaakt.
We hebben de auto gewassen met 2 emmer methode, we hebben de auto met IronX behandeld (de hele auto werd paars wat erg grappig was).
Auto weer afgespoeld en toen gingen we lekker aan de slag met klei. Wat leuk is dat..hoe lekker dat is voor je lak. Wereld van verschil met onbehandelde lak.
Toen kwam het polishen van de plekjes..met 1e pad was het al heel veel beter, toen nog een andere pad gebruikt en toen werd het nog veel beter.
Het is nu bijna bijna bijna niet meer te zien..alleen als je met je neus op de lak ziet, dan zie je nog kleine kleine krasjes. Was een mooi klusje waar hij mij een uiterst tevreden man van maakte.
Toen gingen we de hele auto polishen, wat intensief is, maar wel de moeite waard is. We hebben daarna alle zwarte kunstof delen lekker schoongemaakt met Black WOW..wat ruikt dat lekker en wat heb je er maar weinig van nodig. Vervolgens heeft hij White Diamond erop gedaan en daarna heb ik de auto in de wax gezet.
Lekker daarna alles uitwrijven en bling bling.
Heel veel mircovezeldoeken verbruikt, denk wel een stuk of 20, maar brengt wel een veilig en goed resultaat.
Hij zal een topic starten met alle foto's. Ben erg blij met het resultaat.
 
Mooi dat je geholpen bent! En mooi dat er weer een Spijkenisser op 't forum bij is ,^^

Overigens welkom bij je nieuwe hobby/verslaving. Verzetten heeft geen zin. Ik stel voor om voortaan gewoon je salaris op de rekening van Carclean te laten storten, scheelt een hoop gedoe. :-b
 
Ja hij smurft wat af aan die C1'tjes
Hij smurfte mijn C1'tje helemaal goed.
Hij zal ook de foto's smurfen in een nieuw topic, ik denk bij projecten.
 

Vergelijkbare onderwerpen