• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Lijmresten verwijderen

PoetsenPoetsen

Detailing addict
16 mrt 2009
947
62
M'n broertje heeft mijn auto gewassen en had voor de ssr1 een deel van de auto afgeplakt, hij had ook ff een lijn over de motorkap getrokken om verschil tussen behandeld en onbehandeld aan zijn vrienden te laten zien. Aangezien ik momenteel revalideer heb ik niet meer naar de auto om gekeken. Gevolg: de blauwe 3m tape heeft 5 dagen op de auto gezeten, hij heeft het eraf gehaald en nu zijn er lijmresten achtergebleven. Hier heeft hij niet naar omgekeken. Nu viel het me net dus op en heb ik geprobeerd de lijmresten te verwijderen:

- met spray & wipe (gaat wel een deel van af maar lang niet alles)
- even over de lijmlaag kleien wil ook niet

De lijmlaag is als het ware aan de auto gekoekt. Als ik met mijn nager krab dan wil het er moeizaam af.
Is wasbenzine een oplossing (de waxlaag is er toch al af), of nagellakremover?

Iemand tips wat ik nog meer zou kunnen proberen? :(
 
Ja dat dacht ik ook aan, maar doe het liever op mijn manier dan weet ik dat het geen kwaad kan, hij zou ongetwijfeld een agressief middeltje inzetten 8-o
 
Wasbenzine gaat prima vindt ik.
Denk dat je thinner bedoelt, die lost namelijk wel de lak op.
Na het verwijderen even dat deel in de wax zetten.
Vorige week reclame stickers van een gele seat afgehaalt, de lijmresten verwijdert met wasbenzine en niks geen problemen.
 
Voor dit soort klusjes gebruikt de professional een caramelschijf. Dat is een soort rubberen schijf die je in de boormachine kunt plaatsen en daarmee voorzichtig de lijmresten van de laklaag kunt halen door de schijf er draaiend tegenaan te houden.

Ik heb het zelf echter nooit gebruikt, maar heb dit ooit eens bij een autschadebedrijf gezien.
Zoeken met google op caramelschijf om te zien wat ik bedoel.

(Edit) Ik zie opeens dat er een topic is dat gaat over emblemen verwijderen. Ik zie dat daar ook de caramelschijf wordt genoemd, maar misschien heb je iets aan de tips die hier staan. Tenslotte moet de lijm van de emblemen ook verwijderd worden.

Emblemen verwijderen klik hier
 
https://forum.Carclean.com/cc_postst2458/Opel-vivaro-interieur-exterieur-en-stickers-verwijderen.aspx

Op de caramelsschijf en thinner na zo ongeveer alles geprobeerd
 
Deze lijmrestjes krijg je echt wel weg; gewoon wat alcohol/wasbenzine/etc en een beetje boenen met een doekje.

Ik kreeg op deze manier 3m blauwe taperesten weg die ik (4!) weken als test op een boot in weer en wind (met name volle zon) heb laten zitten.

Zelfs de echte 3m autotape kan daar niet tegen :grinning:
 
Zo'n caramelschijf komt dat niet precies? Het zijn heel dunne lijntjes (2 mm breed op de motorkap). Heb gisteren nog naar wasbenzine gezocht maar we hadden het gewoon niet, terwijl het in het standaard pakket van een huishouden hoord neem ik aan :D
 
ik gooi nog een blok hout op het vuur. dasty is zo agressief niet, krachtig dat wel maar dat is heel wat anders.
het is een multi-universele reiniger, er zitten tevens geen oplosmiddelen in.


ik haal de resten van bestickering normaal met de lijmresten-verwijderaar weg maar met dasty lukt het ook ;)

trouwens met een caramelschijf moet je wel degelijk oppassen voor de lak!
hittevorming en verbranden van de lak kan wel degelijk bij ondeskundig gebruik
 
Je gaat toch niet echt met een caramelschijf een paar van die lullige lijmrestjes verwijderen?
 
Ik heb geprobeerd de lijmresten met wasbenzine te verwijderen maar dit wilde niet. Het lijkt in eerste instantie of het weg is maar daarna zie je de resten weer. Ik heb vandaag mijn auto gewassen en na het wassen even met APC (onverdund) de lijmresten te lijf gegaan. Nu zijn ze helemaal weg, daarna even met Spray & Wipe de boel weer netjes gemaakt zodat ik verder kan gaan met kleien als het niet zo warm meer is.

APC.... :heart_eyes:
 
Overlaatst heb ik ook te maken gehad met hardnekkige kleefresten (op m'n dashboard notabene :no ) en dat heb ik opgelost met een flesje dat ik hier nog had ronslingeren van het merk GS27, de hardnekkige vlekkenverwijderaar, iets wat ik ooit in de lokale automarkt ooit heb gekocht. En tot mijn grote verbasing werkte het fenomenaal, het spul is volgens mij niet zo bijzonder en ruikt erg naar aanstekervloeistof zoals voor een Zipo. Ook teer vlekjes verwijder je hiermee echt probleemloos (maar waarschijnlijk evengoed je waxlaag :grinning: )

Mischien kan met deze omschrijving iemand een gelijkaardig product uit de CarClean catalogus aanwijzen?

Het is echter best een agresief goedje, maar met een snelle natural look behandeling is er van die vieze plek helemaal niets meer te zien.
 
Verdorie... net toen ik verder wilde met kleien is me opgevallen dat op de motorkap waar de lijmresten zaten een soort van regenboog waas te zien is (op de foto's kan je het niet goed zien). Een soort van marring maar dan met alle kleurtjes van de regenboog erin. Nu weet ik niet wat hier nu voor gezorgt heeft. Ik heb middelen gebruikt die werden aangeraden op het forum (spray & wipe, wasbenzine, APC en kleien).

Iemand een idee wat het is en hoe het is op te lossen? Het ziet eruit als je zeg maar een doorzichtige olie in de zon bekijkt, je krijgt dan ook zo'n regenboog effect. Op de middelste foto zie je het het best, je ziet als je goed kijkt aan de rechterkant ook een lijntje tot waar ik het had behandeld.

IMAGE_037.jpg


IMAGE_038.jpg


IMAGE_039.jpg