Hoi iedereen,
Het is al even geleden, maar deze wou ik jullie toch niet onthouden. (De foto's zijn op verschillende tijdstippen gedurende de detail genomen en dus is het mogelijk dat deze niet echt opeenvolgend zijn).
Intro:
afgelopen zomer (2019) werd me door mijn tante gevraagd om haar cabrio'tje eens wat te laten blinken. Ze had al een aantal van mijn eerdere projectjes gezien en vroeg of ik ook zoiets voor haar kon doen.
de wagen werd als daily gebruikt. Ik ga er niet om liegen... De wagen was als jonge occasie aangekocht en heeft in zijn verdere leven weinig liefde gekend!
Het resultaat is een wagen die volkomen dof was. Geen glans what so ever!! Na een inspectie van dichtbij vallen de gigantische hoeveelheid swirls, Random deep scratches (mede aangebracht door de hond des huizes, schuurspons krassen), ingebrande vogelflatsen, enz op.
Deze dame is het recht ontnomen om met enige fierheid door het leven te gaan. Aan mij, om hier verandering in te brengen.
Eerst maar een bestellinkje geplaatst bij CC in aanloop van de detail
Nu we alles in huis hebben, kunnen we aan de slag gaan!
Het interieur:
Het interieur werd heel af en toe eens 'vertroeteld' met niet meer dan een rondje stofzuigen.
Het plastic/vinyl was verweerd en dof.
overal lag er zand en hondenhaar.
Het reinigen van het interieur is net als de rest van deze detail verdeeld over een aantal dagen/weken, daar ik ook nog moest gaan werken.
Gelukkig had ik geen strakke planning!
De wagen heeft een dikke maand bij mij thuis doorgebracht!
Als eerste de cabriokap maar eens geopend en alle hoekjes en kiertjes grondig geïnspecteerd. Ook hier was er veel zand terug te vinden. Best logisch, want hier was nog nooit een stofzuiger doorgehaald.
De motorruimte (of eerder de koffer vooraan de wagen) bleek in niet veel betere (lees: even slechte) staat:
En na het weghalen van de plastic kappen ging het van kwaad naar erger! De kap van de interieurfilter ontbrak.
De interieurfilter zelf was blijkbaar ook al lang niet meer vervangen
Ik heb onmiddellijk gevraagd of er een nieuwe besteld mocht worden en deze geplaatst bij ontvangst.
Dan maar de deur openen en het eerst wat opvalt zijn de sponningen. Deze zijn gereinigd met een grote hoeveelheid APC, stromend water en allerhande detailbrushes
Het interieur verder goed gereinigd met behulp van Mothers fabric en carpet cleaner, Nanolex Interior Cleaner, Gyeon Vinyl cleaner, Gyeon preserve, vele MF doeken en verschillende borstels. Een extractor had hier tot z'n recht gekomen, maar deze heb ik spijtig genoeg niet in mijn bezit en je moet roeien met de riemen die je hebt, toch?
De velgen:
De volgende dag maar eens werk gemaakt van de velgen en remklauwen. De staat was; net als de rest van de wagen, om bij te huilen! Veel ingebrand remstof en teerplekken. Gelukkig zijn we van alles voorzien om dit aan te pakken. De banden heb ik tot 4x toe met de Gyeon tire cleaner behandeld.
De gehele kit met borstels en chemicaliën. Zoals gezegd, kwam er dus een hoop troep vanaf:
Het resultaat van de velgen. Wat een verschil!
Van het wassen heb ik geen foto's, maar ik denk dat dit proces door iedereen hier op het forum al wel gekend is.
De lak is zowel chemisch als mechanisch gedecontamineerd.
Toch kwam er nog heel veel vuil van de lak bij het kleien:
De uitlaat:
Deze was in uitzonderlijk slechte staat! Ik heb hier meerdere uren aan gespendeerd om deze terug toonbaar te krijgen! Dit met Auto Finesse Metal Polish en een MF doekje om de buitenzijde op te poetsen. Voor de binnenzijde had ik wel extrafijn 000 staalwol nodig. opdracht geslaagd!
De inspectie van de lak:
Zie hier een kleine greep uit het aanbod!
Aan de gevoelige kijkers vraag ik nu om verder door te scrollen

Lakdikte:
Deze variëerde van ontzettend dun naar redelijk dik in de lak. De minst gemeten waarde was op de deur aan de bestuurderszijde.
Het cabriodak:
Het dak had ik; tijdens het wasproces, reeds aangepakt met APC en een paardehaarborstel om de zooi er uit te krijgen. Alvorens over te gaan tot het polijsten van de lak heb ik de hele wagen ingepakt met plastic en de achterruit volledig afgetapet om overspray te voorkomen.
In totaal heb ik 2 lagen Gyeon Fabric coat aangebracht. De eerste laag opgesrayed en met een wegwerphandschoen goed in de stof ingemasseerd. Een uurtje later de 2e laag aangebracht en dit mooi 24u laten drogen. Nadien het dak nog nagewreven met een MF doek om het plakkerige residu van de Fabric Coat te verwijderen. Het flesje van 30 ml was nu zo goed als leeg.
De correctie:
Na het dak, maar aan de slag met de DAP en compound!
Een eerste testspot met Menzerna 400 op een LC MF pad gaf al een goed resultaat!
Echter bleven de diepe krassen; die je rechts op bovenstaande foto en in het filmpje kan zien, een doorn in het oog...
Daarom heb ik waterschuurpapier en sanding pad ter hand genomen en voor de eerste x in mijn leven de lak van een wagen geschuurd.
Het angstzweet brak me uit, kan ik jullie wel vertellen! Ik had echter niet veel te verliezen en eens je begint, moet je wel verder.
Afgeschaald van 1500 gritt naar 3000 gritt.
Het schuurbeeld was niet zo mooi als ik gehoopt had. Nadien weer met de Menzerna aan de slag te gaan icm de Lake Country MF pad.
Het resultaat was bevredigend! De diepe krassen op de motorkap en de krassen veroorzaakt door de schuurspons waren mooi afgevlakt en dus bijna niet meer zichtbaar!
In de daar op volgende weken heb ik de hele wagen gepolijst in 3 stappen nl. Menzerna 400 op LC MF pads, Menzerna 2500 op de blauwe LC foam Cutting pads en als laatste Menzerna 3500 op de oranje LC foam finishing pads.
@krikke55 heeft me voor de laatste stap nog uit de nood geholpen met Menzerna 3800 voor die fantastische glans.
Ook het derde remlicht kon een opfris beurt gebruiken:
Het resultaat VOOR het aanbrengen van de coating:
De glans zat er al goed in, maar de kers op de taart zie je pas wanneer de coating een dagje heeft kunnen uitharden.
Om af te werken nog een laagje Gyeon Cure aangebracht op de lak en Gyeon Tire op de banden, alvorens de wagen te overhandigen aan de geduldige eigenaresse.
De velgen zelf heb ik in de Cancoat gezet, daar ik geen Rim ter beschikking had en de initiële bestelling al heel ruim was qua budget
Het resultaat:
Wat is het toch leuk om de blik te zien op het gezicht van de eigenaars bij de overdracht. In dit geval nog meer dan anders!
Het resultaat oversteeg elke verwachting van de eigenaresse; ookal hield ik haar geregeld op de hoogte dmv. berichtjes, foto's en filmpjes.
In de zon is het echt een plaatje en kan deze 21 jaar oude dame (op de datum van de feiten) weer fier van stal gehaald worden! Het was voor mij het eerste project van dergelijke omvang. Niet altijd even makkelijk (gezien de job en andere verplichtingen tussendoor), maar wat een resultaat!
ENJOY:
Het is al even geleden, maar deze wou ik jullie toch niet onthouden. (De foto's zijn op verschillende tijdstippen gedurende de detail genomen en dus is het mogelijk dat deze niet echt opeenvolgend zijn).
Intro:
afgelopen zomer (2019) werd me door mijn tante gevraagd om haar cabrio'tje eens wat te laten blinken. Ze had al een aantal van mijn eerdere projectjes gezien en vroeg of ik ook zoiets voor haar kon doen.
de wagen werd als daily gebruikt. Ik ga er niet om liegen... De wagen was als jonge occasie aangekocht en heeft in zijn verdere leven weinig liefde gekend!
Het resultaat is een wagen die volkomen dof was. Geen glans what so ever!! Na een inspectie van dichtbij vallen de gigantische hoeveelheid swirls, Random deep scratches (mede aangebracht door de hond des huizes, schuurspons krassen), ingebrande vogelflatsen, enz op.
Deze dame is het recht ontnomen om met enige fierheid door het leven te gaan. Aan mij, om hier verandering in te brengen.
Eerst maar een bestellinkje geplaatst bij CC in aanloop van de detail
Nu we alles in huis hebben, kunnen we aan de slag gaan!
Het interieur:
Het interieur werd heel af en toe eens 'vertroeteld' met niet meer dan een rondje stofzuigen.
Het plastic/vinyl was verweerd en dof.
overal lag er zand en hondenhaar.
Het reinigen van het interieur is net als de rest van deze detail verdeeld over een aantal dagen/weken, daar ik ook nog moest gaan werken.
Gelukkig had ik geen strakke planning!
De wagen heeft een dikke maand bij mij thuis doorgebracht!
Als eerste de cabriokap maar eens geopend en alle hoekjes en kiertjes grondig geïnspecteerd. Ook hier was er veel zand terug te vinden. Best logisch, want hier was nog nooit een stofzuiger doorgehaald.
De motorruimte (of eerder de koffer vooraan de wagen) bleek in niet veel betere (lees: even slechte) staat:
En na het weghalen van de plastic kappen ging het van kwaad naar erger! De kap van de interieurfilter ontbrak.
De interieurfilter zelf was blijkbaar ook al lang niet meer vervangen
Dan maar de deur openen en het eerst wat opvalt zijn de sponningen. Deze zijn gereinigd met een grote hoeveelheid APC, stromend water en allerhande detailbrushes
Het interieur verder goed gereinigd met behulp van Mothers fabric en carpet cleaner, Nanolex Interior Cleaner, Gyeon Vinyl cleaner, Gyeon preserve, vele MF doeken en verschillende borstels. Een extractor had hier tot z'n recht gekomen, maar deze heb ik spijtig genoeg niet in mijn bezit en je moet roeien met de riemen die je hebt, toch?
De velgen:
De volgende dag maar eens werk gemaakt van de velgen en remklauwen. De staat was; net als de rest van de wagen, om bij te huilen! Veel ingebrand remstof en teerplekken. Gelukkig zijn we van alles voorzien om dit aan te pakken. De banden heb ik tot 4x toe met de Gyeon tire cleaner behandeld.
De gehele kit met borstels en chemicaliën. Zoals gezegd, kwam er dus een hoop troep vanaf:
Het resultaat van de velgen. Wat een verschil!
Van het wassen heb ik geen foto's, maar ik denk dat dit proces door iedereen hier op het forum al wel gekend is.
De lak is zowel chemisch als mechanisch gedecontamineerd.
Toch kwam er nog heel veel vuil van de lak bij het kleien:
De uitlaat:
Deze was in uitzonderlijk slechte staat! Ik heb hier meerdere uren aan gespendeerd om deze terug toonbaar te krijgen! Dit met Auto Finesse Metal Polish en een MF doekje om de buitenzijde op te poetsen. Voor de binnenzijde had ik wel extrafijn 000 staalwol nodig. opdracht geslaagd!
De inspectie van de lak:
Zie hier een kleine greep uit het aanbod!
Aan de gevoelige kijkers vraag ik nu om verder door te scrollen
Lakdikte:
Deze variëerde van ontzettend dun naar redelijk dik in de lak. De minst gemeten waarde was op de deur aan de bestuurderszijde.
Het cabriodak:
Het dak had ik; tijdens het wasproces, reeds aangepakt met APC en een paardehaarborstel om de zooi er uit te krijgen. Alvorens over te gaan tot het polijsten van de lak heb ik de hele wagen ingepakt met plastic en de achterruit volledig afgetapet om overspray te voorkomen.
In totaal heb ik 2 lagen Gyeon Fabric coat aangebracht. De eerste laag opgesrayed en met een wegwerphandschoen goed in de stof ingemasseerd. Een uurtje later de 2e laag aangebracht en dit mooi 24u laten drogen. Nadien het dak nog nagewreven met een MF doek om het plakkerige residu van de Fabric Coat te verwijderen. Het flesje van 30 ml was nu zo goed als leeg.
De correctie:
Na het dak, maar aan de slag met de DAP en compound!
Een eerste testspot met Menzerna 400 op een LC MF pad gaf al een goed resultaat!
Echter bleven de diepe krassen; die je rechts op bovenstaande foto en in het filmpje kan zien, een doorn in het oog...
Daarom heb ik waterschuurpapier en sanding pad ter hand genomen en voor de eerste x in mijn leven de lak van een wagen geschuurd.
Het angstzweet brak me uit, kan ik jullie wel vertellen! Ik had echter niet veel te verliezen en eens je begint, moet je wel verder.
Afgeschaald van 1500 gritt naar 3000 gritt.
Het schuurbeeld was niet zo mooi als ik gehoopt had. Nadien weer met de Menzerna aan de slag te gaan icm de Lake Country MF pad.
Het resultaat was bevredigend! De diepe krassen op de motorkap en de krassen veroorzaakt door de schuurspons waren mooi afgevlakt en dus bijna niet meer zichtbaar!
In de daar op volgende weken heb ik de hele wagen gepolijst in 3 stappen nl. Menzerna 400 op LC MF pads, Menzerna 2500 op de blauwe LC foam Cutting pads en als laatste Menzerna 3500 op de oranje LC foam finishing pads.
@krikke55 heeft me voor de laatste stap nog uit de nood geholpen met Menzerna 3800 voor die fantastische glans.
Ook het derde remlicht kon een opfris beurt gebruiken:
Het resultaat VOOR het aanbrengen van de coating:
De glans zat er al goed in, maar de kers op de taart zie je pas wanneer de coating een dagje heeft kunnen uitharden.
Om af te werken nog een laagje Gyeon Cure aangebracht op de lak en Gyeon Tire op de banden, alvorens de wagen te overhandigen aan de geduldige eigenaresse.
De velgen zelf heb ik in de Cancoat gezet, daar ik geen Rim ter beschikking had en de initiële bestelling al heel ruim was qua budget
Het resultaat:
Wat is het toch leuk om de blik te zien op het gezicht van de eigenaars bij de overdracht. In dit geval nog meer dan anders!
Het resultaat oversteeg elke verwachting van de eigenaresse; ookal hield ik haar geregeld op de hoogte dmv. berichtjes, foto's en filmpjes.
In de zon is het echt een plaatje en kan deze 21 jaar oude dame (op de datum van de feiten) weer fier van stal gehaald worden! Het was voor mij het eerste project van dergelijke omvang. Niet altijd even makkelijk (gezien de job en andere verplichtingen tussendoor), maar wat een resultaat!
ENJOY: