• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Machinaal nog te verwijderen?

Elho

Detailing trainee
31 mei 2023
29
25
38
Hasselt
Ik ben aan de slag gegaan met poorboys polish, glaze en wax op mijn lak. Ik heb mooie resultaat voor wat betreft enkele krassen maar deze zijn wat hardnekkiger. Denk je dat dze machinaal en met een grovere polish / compound wel te verwijderen zijn?

IMG-9631.jpg


IMG-9632.jpg


IMG-9633.jpg
 
Aan die foto's heb je inderdaad niets. Ik dacht dat het thumbnails waren. Excuses!

Zoals eerder aangegeven, met Poorboys Polisher al goed resultaat, maar dat is enkel een cleaner. Voor ik andere producten zou aanschaffen vroeg ik me af of er wel hoop is om ze weg te krijgen / verminderen. Ik werk voorlopig enkel nog met de hand.

IMG-9633.jpg
IMG-9632.jpg
IMG-9633.jpg
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Daar is nog wel eer aan te behalen ja. Of het onzichtbaar wordt is koffiedik kijken vanaf een foto. Die laatste toont nog erg wit en zal minder opvallen na een goede ingreep. De rest zou er uit kunnen als de laklaag dik genoeg is.

Voor de eerste twee foto's kun je testen of de kras verdwijnt als je het geheel nat maakt. Dat geeft een indicatie hoe diep die is t.o.v. de rest.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Bedankt voor je reactie!! Het hoeft inderdaad niet helemaal weg, maar ik wil het tenminste wel proberen.

Ik heb reeds deze in mijn assortiment:

Poorboys Professional Polish, White Diamond Glaze en Natty's Liquid Red als wax.

Ondanks de topic titel wil ik het nog eens met de hand proberen maar deze keer niet met een paint cleaner maar met de Monello Raffini Mezzo. Het is lak van een Volvo, dus vrij hard. Kan ik de Monello Mezzo Finale overslaan als ik voor stap 2 en 3 weer gewoon mijn poorboys glaze en wax gebruik?

Thanks!

 
Mezzo en oranje handpad kun je sowieso proberen. Handmatig is minder effectief dan machinaal dus mag de aanpak ook iets groffer zijn: Veloce mag met de hand best wel, zeker gezien de laatste foto. Afwerken is op deze kleur wel een must omdat je een gloed al snel als een "wolk/vlek" terug zal zien. Prachtige kleur overigens.

Je kunt eventueel ook de regio aangeven om te kijken of er hulp in de buurt is. Dat gezegd hebbende: als Midden Brabant voor je in de buurt is ben je in ieder geval van harte welkom.
 
  • Leuk
Reactions: RedCat
De kleur is inderdaad echt bijzonder, zeker als de zon er op staat, thanks :)

Dus even voor de duidelijkheid, omdat ik het met de hand gaan proberen heb ik nodig:

  1. Veloce
  2. Finale voor afwerking (ipv mijn poorboys glaze / wax)

Ik ben zelf van Hasselt (Limburg / België ...)
 
Bedankt @RoCo, Ik heb vnv wat tijd gehad om er mee aan de slag te gaan.
Op foto is het resultaat toch wel al echt goed. In het echt zijn de krasjes nog wel zichtbaar.

Het is nu ook wel schemerlicht, ik ben benieuwd morgen in het zonlicht. Ik had niet de verwachting ze helemaal te kunnen verwijderen, gewoon wat minder in je face is al goed. Dat lijkt me zeker gelukt!

Voor de duidelijkheid; Als ik de stap met Veloce. wil herhalen, moet ik dan ook eerst iedere keer de finale leggen? Ik wreef nu de veloce er goed in, ik nam met de microvezeldoek het overtollige weg, en deed dan de stap met finale. Dit herhaalde ik een 3tal keer per paneel met kras. Is dit de juiste werkwijze?

IMG_9658.jpg
IMG_9659.jpg
IMG_9660.jpg
IMG_9661.jpg
IMG_9656.jpg
 
Lekker bezig geweest! Finale hoef je alleen als laatste te doen. Als je dus 2 of 3 keer Veloce wilt gebruiken kan dat achter elkaar aan. Als je daar klaar mee bent doe je een rondje Finale.

Ben benieuwd wat de zon je nog laat zien!
 
Misschien in het echt nog wat zichtbaar maar op de foto vooralsnog een heel knap resulaat! :cool:
Zoals al door @RoCo aangegeven: niet telkens correctie gevolgd door afschalen, maar eerst zo lang als nodig is corrigerende stappen met compound (tussendtijds goed afnemen en met verlichting het resultaat beoordelen) en pas als je voldoende correctie hebt behaald (of besluit dat het beter is om te stoppen) dan ga je afschalen om een eventuele haze van een grof polijstmiddel weg te polijsten en een hoogglans resultaat te behalen.
 
  • Leuk
Reactions: Elho
Ik denk dat je een Dap aan moet schaffen ;) .Goede investering.Ik zou met deze kleur geen glaze gebruiken maar gelijk een mooie beschermlaag erop doen. Schitterende auto!
 
  • Leuk
Reactions: Elho
Bedankt!! Maar toch even een realitycheck vanochtend in het scheerlicht van de ochtendzon ... Het leek alsof ik niet aan de slag ben gegaan.

Ook de krasjes die zichtbaar zijn op de spatbordrand (linksonder) zijn terug zichtbaar. Dit gedeelte had ik wel nog niet aangepakt met de monello veloce, dus dat ga ik wel even proberen straks.

De opzichtigere kras bovenaan rechts is wel gewoon nog erg aanwezig in het ochtendlicht. Hier moet misschien toch nog wat aan gewerkt...

Als ik toch wat ingrijpender te werk wil gaan, kijk ik dan beter naar een machinale polijster of een handpad die wat grover te werk gaat?

Ik weet niet of ik een DAP veel zou gebruiken. Zijn de polijstmachientjes die je links en rechts ziet onder de 100 eur ook wat? Of die opzetstukjes voor op een schroefboormachine? Of moet ik daar zeker van wegblijven?

IMG_9686.jpg
IMG_9687.jpg
 
  • Leuk
Reactions: bros
Ik zou een Excentrische polijstmachine nemen als ik jou was. Niet uit de bouwmarkt. Het is best een investering maar daar ga je geen spijt van krijgen. Misschien is er iemand hier op het forum die er één te koop heeft. Goede pads erbij, genoeg doeken. Als je er eenmaal één hebt gebruik je deze vaker dan je denkt.
 
Je kunt het met de hand natuurlijk nog een keer proberen maar ik zie toch meer schade op deze foto's dan die ik eerder zag. Machinaal doet meer dan. Een DAP is wel de aan te raden machine.

Wat je ook kunt doen is die aanschaffen en vervolgens hier weer te koop zetten wanneer je klaar bent. Die dingen gaan als warme broodjes wanneer je iets van de prijs af doet. Of kijken of er idd tweedehands iets beschikbaar komt.
 
oké, ik denk deze aan te schaffen link.

Het is toch wel weer een investering. Hoe groot is de kans dat het machinaal toch meer oplevert dan manueel? Of is het machinale enkel om het manuele werk te verlichten? Met andere woorden, "als het manueel niet lukt moet je machineel niet proberen."
 
Een excentrische machine maakt, kort door de bocht, dezelfde beweging als die je met de hand zou doen. Echter gaat dit natuurlijk met een paar duizend toeren (oscillaties) per minuut. Je moet een aardige faparm hebben wil je dat kunnen evenaren. ;)

Een machine + verschillende pads is inderdaad een investering. Om dit nou voor één klus aan te schaffen, lijkt vergaand, maar op hardere lakken en/of diepere defecten is het vaak niet rendabel om handmatig enorm veel tijd kwijt te zijn.

Bijkomend is dat dit nu één klus is, maar een auto wordt simpelweg gebruikt en je zal dus meer krassen/vlekken/etc. gaan tegenkomen. Een degelijke machine en materialen bij de hand, dat is dus nooit verkeerd.
 
  • Leuk
Reactions: Josie