• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Machine collectie uitbreiding

Jordyboy1992

Detailing chief
10 mei 2018
222
88
Beste Forumleden,

Binnenkort wil ik graag mijn machine collectie uit gaan breiden. Op dit moment heb ik een DAP900 V3 en een DAP500.
Nu gebruik ik de grote backingplate op de dap900 en de kleine op de dap500.

Omdat ik ondertussen al wat detail klusjes in de planning heb, wil ik graag een rupes aan gaan schaffen.
Nu zweet ik alleen niet, wat de beste keuze is. Als ik het goed begrepen heb, bepaald de uitslag van de machine voor een groot deel de polijst kracht.

Kan iemand me advies geven wat een goede aanvulling zou zijn?
Ik wil me graag hier in gaan verdiepen voordat ik over ga tot koop.

Alle hulp is welkom!

Groetjes Jordy
 
Machinekeuze tja kijk ik heb eigenlijk het hele scala zowat liggen en niet iedereen zal het met mij eens zijn maar ik gebruik zelf het liefst de 21mk2. Krachtiger dan de 15 ,werkt sneller dan de 15 door de grotere pads en uitslag. Wil je kleinere pads gebruiken kan de 125mm BP ook gemonteerd worden. De tijdwinst die je boekt kun je aanwenden om een beter resultaat neer te zetten ik zou niet meer zonder willen.
Wanneer de grotere uitslag een belemmering wordt kun je altijd nog de DAP pakken.
 
  • Leuk
Reactions: Jordyboy1992
De LHR15 is een betere allrounder. Heb je het hele scala, dán is een LHR21 aantrekkelijk vanwege grotere pads en hogere uitslag (sneller en betere finish). Als je al een DAP hebt en serieus verder wilt is een 21 niet zo gek idee ..
 
  • Leuk
Reactions: Jordyboy1992
Machinekeuze tja kijk ik heb eigenlijk het hele scala zowat liggen en niet iedereen zal het met mij eens zijn maar ik gebruik zelf het liefst de 21mk2. Krachtiger dan de 15 ,werkt sneller dan de 15 door de grotere pads en uitslag. Wil je kleinere pads gebruiken kan de 125mm BP ook gemonteerd worden. De tijdwinst die je boekt kun je aanwenden om een beter resultaat neer te zetten ik zou niet meer zonder willen.
Wanneer de grotere uitslag een belemmering wordt kun je altijd nog de DAP pakken.

Bedankt voor je reactie @Ric325i ik was idd onderandere na de 21 aan het kijken. Maar met grote pads werken is dat zo handig? Neem aan dat je die vooral gebruikt bij grote vlakke oppervlakte?

Zat ook te denken aan de 15, maar wil vooral echt meer power dan me dap900. Dan is de stap na de 21 beter denk ik.
Ga er vanuit dat de 15 ook wel echt beter is als me dap900, maar met goed gebruik kom je met een dap900 ook een eind.
De sprong na de 21 is waarschijnlijk een stuk groter kwa power.
 
Een idee van kracht (verschil is niet walhalla, kleine stapjes) op volgorde :

Rupes Rotary - Verre weg de krachtigste, wel altijd afwerken met de DAP900
Rupes LHR21 - Sterker door grote uitslag en grote pad, nog wel de DAP500 voor de kleinere stukken
Rupes LHR15 - Vergelijkbaar met de DAP900 qua pad grote maar grotere uitslag dus iets sterker
Rupes Duetto - Vergelijkbaar met de DAP900 maar in een kleinere behuizing
Rupes Mini - Vergelijkbaar met de DAP500 met kleine pad.

In jouw geval zou ik de Rupes erbij nemen voor de kracht en dan dus de LHR21 of de Rotary. Je hebt altijd de 900 en de 500 nog voor de afwerking.
Je zou ook aan de Rupes Nano kunnen denken voor de hele kleine delen.
 
Bedankt voor jullie reactie @Gullwing en @Istnogferarie

Hele duidelijke uitleg die je geeft istnogferarie. Ik begin te neigen na de 21. Maar wil me der nog wat verder in verdiepen.
Kan ik op een 21 ook eerst starten met me monello polijst spullen? Of moet ik na dunnere pads?
 
Rupes LHR21 - Sterker door grote uitslag en grote pad, nog wel de DAP500 voor de kleinere stukken
Rupes LHR15 - Vergelijkbaar met de DAP900 qua pad grote maar grotere uitslag dus iets sterker


Achter de LHR15 kan je ook zetten dat een DAP erbij handig is. Door de grotere uitslag kan je niet altijd even lekker langs stootstrippen er dergelijke langs.
 
  • Leuk
Reactions: Jordyboy1992
Die grotere correctie kracht van de 21 moet ik nog voor het eerst merken.

Om te corrigeren werk ik liever met een kleinere machine.

Finishen vind ik juist mooier gaan met de 21. Dat is ook het enige waar ik de 21 voor gebruik.

Ik zou in jouw geval eerder voor een Rupes mini of een iBrid kijken.
 
Bedankt voor jullie reacties!

Het is duidelijk dat iedereen net iets anders werkt en dat is ook best logisch. Ik neig voor nu na de rupes LHR21. Maar zit er aan te denken om de machine los te kopen en een 125mm steunplaat erbij te kopen. Dan zou ik met heel mijn monello lijn aan de slag kunnen. Heb al mijn pads 5,5inch. Later zou ik dan nog uit kunnen breiden naar grotere pads met de grotebacking plate. Is dat een goed idee?

Wat vinden jullie ervan?
 
Ik meen te herinneren dat de als je een kleinere plate op de 21 zet, dat de balans niet lekker meer is? Ik heb een kleine plate liggen, maar heb nog nooit de BP eraf kunnen krijgen, dus het ook nog niet kunnen testen. :S
 
  • Leuk
Reactions: Jordyboy1992
Ik heb indertijd met een ander forumlid wel eens getest hoe het polijsten ging als je de plate van een 15 op de 21 zet en sa men trokken wij de conclusie dat dat een prima optie is.
De balans zal misschien iets minder zijn maar dat vonden wij toen minimaal.
 
  • Leuk
Reactions: Jordyboy1992
@Ric325i - Ah, dan moet ik toch nog eens proberen om de plate eraf te krijgen. Al sinds dat ik de 21 nieuw kocht is dit een onmogelijke taak geweest. Bankschroef, gereedschap, etc... Volgens mij is de imbus-bout zelfs al flink dol ofso. :p
 
  • Leuk
Reactions: Jordyboy1992
@Ric325i top, dat is goed om te horen. Dan kan ik om te beginnen alleen de machine bestellen met kleine backingplate. Kan der na nog altijd uitbreiden!

Iemand nog tips welk merk het beste is kwa pads en polijst middelen? Zoals gezegd heb ik nu alles van monello, maar er is veel meer dan dat. Zou graag meer willen weten over pads en pasta.
 
@Jordyboy1992 ,ik zou in eerste instantie alleen een machine kopen. Paar mooie blauwe en oranje Lake country HDO pads erbij en klaar. In de praktijk ga je die kleine BP niet veel gebruiken denk ik hoor, bovendien jij hebt ook nog een DAP900 toch?
Ik zou die 45 euro voor een kleinere plate nog even in mijn zak houden, toch in huis halen kan altijd nog.
 
  • Leuk
Reactions: Jordyboy1992
aah top @Ric325i & @Quantoxx bedankt voor jullie hulp. Kan inderdaad beter paar van die pads kopen voor dat geld. Heb inderdaad 2 daps nog dus de rest kan ik daar mee doen!