• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

matte lak

fab

Detailing rookie
23 sep 2020
10
15
ik heb mijn dak van mijn oldtimer gespoten in een 2K lak zonder blanke lak.
De lak zou glanzend moeten zijn maar dat is ie niet.Het is een matte lak, ook al stond er op de doos zijdeglans.Nuja het zit er nu op.
De vraag kan ik deze oorspronkelijke matte 2K lak glanzend krijgen?
Zoja met wat en wat is dan het stappenplan?
Ik ben absoluut nieuw hier en weet in de praktijk bijna niets af van polijsten /cleanen/...Ik heb wel al veel op het forum gelezen .

mvg


fab
 
ik neem morgen paar fotos ,moet ik nog ergens op letten als ik fotos neem? Auto staat nl binnen in garage,er is niet zoveel licht...
 
Als op de doos 'zijdeglans' staat dan vind ik het niet gek dat het resultaat mat is, want zijdeglans is echt iets anders dan hoogglans.

Verwachtte zijdeglans, maar is het nog matter dan dat of verwachtte je hoogglans en is het nu zijdeglans?
 
de auto zelf heeft een andere kleur ,ik heb ervan dezelfde zijdeglans besteld en deze kleur is wel mooi glanzend...
het verschil is duidelijk zichtbaar , glanzend en mat...
 
Zijdeglans is satijn, semi glans dus en niet heel blinkend.

Ik zou het raar vinden als de ene wel hoogglans is geworden. Heb je deze lak laten maken? Het zou kunnen dat er minder matteerpasta in 1 blik zit dan...

Ben benieuwd naar foto's.
 
IMG_20200924_102847.jpg
IMG_20200924_102838.jpg
IMG_20200924_102912.jpg
 
  • Leuk
Reactions: Boszna en AndyVR
Beide zijn duidelijk geen hoogglans maar zijdeglans zoals je zelf al had aangegeven, hier kan je niet veel glans van verwachten. Daarnaast lijkt wit sowieso al wat minder glanzend te zijn tegenover een donkere kleur zoals het onderste gedeelte.

Lopers zijn in deze kleur (in iedere kleur in feite!) erg riskant om te verwijderen gezien je geen blanke laklaag hebt, je gaat dus ook in de kleur schuren met als gevolg dat je snel erdoor gaat en minder goed de diepte kan inschatten van het schuren. Hiernaast moet je al zeker kunnen zeggen dat je lak goed is uitgehard (de wagen heeft niet gebakken in een cabine?), anders trek je de lopers gewoon weg en zit je met een groter probleem.

Mocht je echt een hoogglans willen, dan zou ik deze hele wagen met een P1000 schuren, zo kan je alle lopers en orange peel (sinaashuid) ineens ook verwijderen, let wel evenzeer op dat je niet te diep gaat want dan dien je alsnog dezelfde kleur op die plaatsen te spuiten (dit ga je anders zien na het spuiten van de blanke lak), na het schuren kan je de wagen afblazen zodat je al het stof hebt verwijderd, héél goed ontvetten en dan kan je je hoogglans vernis erover spuiten. (schuren met P1000 bedoel ik dan machinaal, met de hand is dit onbegonnen werk)

Wil je niet nog eens lakken, en je wilt die lopers en sinaashuid echt weg, dan moet je wel gaan schuren/wetsanden. Maar dit houdt ernstige risico's in, het kan héél snel mislopen.

PS: in het wit van het dak zie ik precies ook donkere plekken? Mocht dit zo zijn dan is je lak niet goed gedekt daar, dit kan ook een reden zijn waarom je dak minder glans heeft dan het onderste gedeelte (verwacht nog steeds GEEN hoogglans! Het is en blijft zijdeglans)
 
Laatst bewerkt:
ok bedankt, is duidelijk.
de blauwe verf glanst zoals ik ze wil, het is een auto uit de jaren 60, dus moet niet teveel glanzen.De beige verf glanst veel minder,dus ik dacht ik kan ze misschien zeer zacht polijsten om er wat meer glans aan te geven maar blijkbaar werkt het niet zo.Nu is het echter niet mooi, het verschil is te duidelijk, lijkt misschien op de foto's niet zo.
Over de lopers en orange peel heb ik op you tube al heel veel filmpjes gezien,zal er toch eens mee aan de slag moeten.
 
De kans is groot dat je met polijsten wat meer glans gaat krijgen, dus dat kan je prima proberen.

Neem een fijn polijstmiddel zoals monello finale of scholl s30 om te beginnen icm een finishing pad.