• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Full Detail Mazda - Demio

Quantoxx

Detailing guru
Tester of Bling
4 mei 2015
14.867
193
34
Leersum (Utrecht)
Hey GlimKezen & GlansPoppen! :p

Al een tijdje niet meer zo actief met detailen, maar de afgelopen 3 dagen toch maar weer een detail gedaan. Geen polijstwerk, maar uiteindelijk toch best wat stappen ondernomen.

* Het betrof een Mazda - ''Nog nooit van gehoord'' Demio van de schoonmams. Leuke praktische bak die technisch in goede staat is. Echter kon de rest wal wat TLC gebruiken. Met name de lak was vrij dof, had een geel-bruine gloed en ENORM veel zichtbaar vliegroest.
* Het interieur is wat ouderwets en had ook deze prachtige geel-bruine gloed waarvan ik dacht dat het zo hoorde.
* Ook de banden waren goudbruin gebraden.
* De motorruimte had een mooi patina-laagje van vuil/vet/pindakaas.
* De rubbers en trims waren dof, aangetast en zagen er vrij dorstig uit.

De auto was al door de wasstraat gehaald... Duidelijk was dat er op deze auto veel eer te behalen zou zijn. Leuk! :D Eerst maar eens 2L Non-Ferro en 1L APC+D besteld. (En Gyeon - Preserve die ik simpelweg ben vergeten te testen. :S )

... BEFORE ...

01 Gallery Before 01.jpg


02 Gallery Before 02.jpg


03 Gallery Before 03.jpg


04 Gallery Before 04.jpg




... VOORWAS ...

  1. Prewash foamen - inwerken (TFR 1:veel en scheut APC+D - Purple Venus Foamer)
  2. Prewash foamen - Aggiteren Trims/wielen/wielkasten/etc. (Kwasten / schrobborstels)
  3. Afspuiten HD (Nilfisk E145)
  4. Foamen - Aggiteren Trims/wielen/wielkasten/etc.(Lancia + Ifoam Apple 1:10 - Kwasten / schrobborstels)
  5. Handwas (Foam als shampoo, Incredimitts/Smoothies)
  6. Afspuiten HD (Nilfisk E145)
05 Gallery Prewash 01.jpg



  1. Prewash foamen Motor - inwerken (TFR 1:veel en scheut APC+D - Purple Venus Foamer)
  2. Prewash foamen Wielen - (TFR 1:veel en scheut APC+D - Purple Venus Foamer)
  3. Aggiteren Velgen + banden (Kwasten / schrobborstels / Brillo)
  4. Afspuiten HD (Nilfisk E145)
06 Gallery Prewash 02.jpg




... MOTORRUIMTE ...
  1. Foam aggiteren (Kwasten / schrobborstels / Brillo)
  2. Metalen schrobben (Brillo)
  3. Afspoelen tuinslang
  4. APC+D 1:4 sprayen + inwerken met kwast/Brillo. (Herhalen)
  5. Afspoelen tuinslang
  6. Laten drogen / fohnen
  7. Dressing (Revive)

07 Gallery Motor 02.jpg


08 Gallery Motor 01.jpg




... ONTIJZEREN ...

  1. Non-Ferro sprayen (Monello - 750ml fles + sprayer)
  2. In laten werken
  3. Natte washmitt/kwast, opnieuw verdelen (Schuimt)
  4. In laten werken
  5. Afspuiten HD (Nilfisk E145)
  6. Herhalen (1,5L product verbruikt)
  7. Afspuiten HD (Nilfisk E145)
  8. Foamen + handwas (Lancia + Ifoam Apple 1:10 - Incredimitts/Smoothies)
09 Gallery De-iron 01.jpg


10 Gallery De-iron 02.jpg




... KLEIEN ...
Ondanks de vele voorwassen (TFR/Foam/Non-Ferro) verliep het kleien wat moeilijk. Na 3/4 van de motorkap hoorde ik de klei al flink ''krassen''.
Monello - Dolce Verde + Born Slippy 1:10

20181101_134127.jpg




... BANDEN ...
De banden waren inmiddels al enkele malen geschrobt en geborsteld, maar er bleef bende uit komen. Ik vond nog een halve fles Tuf Shine - Tire Cleaner en wat blijft dat toch mooi spul. :D


11 Gallery Tire 01.jpg



Bandjes mooi gedressed en de lak in de Fusso Coat (Dark) (Beading shot van de volgende ochtend. Dauw liet al mooie beading zien)

12 Gallery Tire + Fusso.jpg




... TRIMS ...
Na veel voorwassen en aggiteren ook nog met melamine aan de slag gegaan op sommige delen. Vervolgens elke dag (3) alles in de Revive gezet. Dorstig rubber en kunststof!

13 Gallery Trim 01.jpg


14 Gallery Trim 02.jpg




... INTERIEUR ...

Bekleding --->
  1. Insprayen APC+D (1:10)
  2. In laten werken
  3. Insprayen APC+D (1:10)
  4. Borstelen (Paardenhaar borstel)
  5. Herhalen
  6. Matten ingesprayed - Natural Look (Voor de he-eer-lijke geur :p )
Rubber/kunststof --->
  1. Insprayen APC+D (1:10)
  2. In laten werken
  3. Insprayen APC+D (1:10)
  4. Borstelen (Paardenhaar borstel)
  5. Herhalen
  6. Afnemen vochtige doek
  7. Dressing (Natural Look)
15 Gallery Seats 01.jpg


16 Gallery Seats 02.jpg


17Gallery Seats 03.jpg




... ShowOff ...

18 Gallery Showoff.jpg


Owjah! Ook nog tussendoor de stickers op de achterklep verwijderd. :D MAZDA / DEMIO
 
Nou...! Nee, dat wist ik niet :D W I K I

Ik vond het wel geinig dat je de achterbank kon verschuiven zoals de voorstoelen en dat de leuningen in veel standen kon zetten. (Zo kon je achterin ook lekker achterover zitten. Waar ik niet achter kon komen was het nut van de soort ''zijleuningen'' aan de achterstoelen. Deze zaten met twee pinnen vast, ik kon deze ''leuningen'' wat aan de pinnen heen-en-weer doen, maar kreeg ze niet los. Snapte er niets van, haha! :p
 
@The Joy Of Detailing - Ooh, dan spreek ik het ook altijd verkeerd uit, haha! :p ( Aggie - teren)-(A - gie - teer - un)

@Kees-sw - Ik vermoed inderdaad dat ik hem mag gaan bijhouden. De schonefamilie woont op een uur rijden van Leersum, maar wanneer ze dan op bezoek komen zal ik wel een wasbeurtje moeten doen. :p (Ze weten hoe ik denk over krasstraten en dergelijke)
 
@Barzi - Dit was een hobby-projectje waar ik bijna een week de tijd voor had, maar heb uiteindelijk over 3 dagen tijd zo'n 15,5 uur besteed.

Met name de reinigings-stappen van het exterieur waren vrij intensief omdat er gewoon veel bende op de lak zat, zoals hars/teer en VEEL ijzerdeeltjes.
De motorruimte en de wielen namen ook flink wat tijd in beslag, maar gaven ook het meeste voldoening.
Het interieur was ook tijdrovend, maar misschien had ik dit sneller/beter kunnen doen met een extractor.

15,5 uur zonder tijdsdruk. ;)