On topic: Wat een machtig mooie MX-5! Met dit model hebben ze hem zeker weer nieuw leven ingeblazen, hij staat er dan ook nog eens super bij!
Off topic: Banden status wordt zoals
@Tim zegt inderdaad van belang zodra je iets meer van je auto gaat vragen of je rijstijl wat actiever wordt... Bij mijn eerste E46 320i heb ik een keer een onverwachte 180 ervaren op 'goede' banden, ruim in het najaar, waardoor ik winter banden heb gekocht.
Veel mensen wisselen zomer en winter sets, waar ze extra aan uitgeven, er wordt aan uitlijnen gedaan, etc. Het bewustzijn is er dus. Daarna is het profiel, druk en de uitlijning zo ontzettend van belang voor de veiligheid van jezelf en anderen, dat het inderdaad zeker de investering van goede banden waard is.
Persoonlijk slijten bij mij de achterbanden altijd harder dan de voorbanden, achterwiel aandrijving, maar ook het camber van de achterwielen is anders dan voor. Dus: wanneer banden slijten, is het daadwerkelijk contactoppervlak ook anders tussen voor en achter, afhankelijk van druk, rijstijl, etc. Zelf wissel ik banden niet, maar vervang ze voor of achter. Je houdt dan bij goede uitlijning ook de juiste slijtpatronen en dus de meeste grip.
Verder is het natuurlijk zo dat het een economisch plaatje is voor veel mensen. Bij 'normaal' rijgedrag zitten er tegenwoordig zoveel controle systemen op auto's dat je echt je best moet doen om de controle volledig kwijt te raken, ook wanneer je profiel, druk of uitlijning iets minder worden. Kanttekening daarbij is wel dat wanneer je dan alsnog gaat, je er ook goed af gaat...
En 'on-forum...'... Het is natuurlijk zonde om met een perfect gedetailde auto in de vangrail te eindigen!