• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Mazda MX-5 ND detail met Auto Finesse

@Istnogferarie :Ja en neen, je zou moeten redeneren dat als je de beste banden achteraan had gelegd, je uberhaupt niet in een slip geraakt zou zijn. :grinning:

Pff off topic gaan is echt niet mijn normale doen, niet kwaad zijn bartman en cc-crew :no_mouth:
 
  • Leuk
Reactions: tembaco
Essentie was: wel of niet kruiselings wisselen. In mijn ogen is kruiselings een no-go, gezien de slijtage-richting van loopvlakken en de "technische staat" van de koorden in het rubber.
Beste banden voor of achter, voor- of achterwielaandrijving naar mijn inziens om het even: wie weet precies (aan de hand van het gewicht) de druk per vierkante cm op de voor of achterbanden van zijn wagen? Welke bandenspanning hebben de banden? Welke remdruk voor en achter? Gebruik van handrem / spelen met het gas- en rempedaal? ............ Kom er maar in @Tim als oud rally-deelnemer!

Moraal van het verhaal: zowel voor als achter banden met ruim voldoende profiel monteren, en je rijgedrag aanpassen aan de omstandigheden.
Je zult mij echt niet de banden tot wettelijk toegestane minimale 1,nog-wat mm zien slijten!
Als ik slicks had ging ik wel naar het circuit..........
 
Kruislings wisselen is gevaarlijk. Zeker in uiterste omstandigheden (hoge snelheid, laat remmen, hard door bocht, uitwijken, regen, aquaplaning enz).

Het kruislingse verschil in kwaliteit kan ervoor zorgen dat in dat soort omstandigheden je auto gaat scharen. En dan is een auto zeer lastig te houden.

Ook achterbanden simpelweg naar voren en andersom is gevaarlijk. Bij hogere remkracht of bochtensnelheid, kan je achterkant je voorbij komen (overstuur) en ook dat is lastig op te vangen / corrigeren.
 
@Bartman

O.a. Staan ook hier redeneringen in van mensen die een slip cursus hebben gehad met betere banden voor en juist achter. Conclusie: een auto met betere banden achter is de wagen beter bestuurbaar.

http://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,4530054


Okee, er zit wel iets in de redenering van sommigen op dat forum in die link die je hier post.
Maar in elk geval, bij mij gaat het hier toch niet om 2 goede en 2 slechte, maar 2 goede en 2 minder goede. En de 2 achterste die minder goed waren zijn nu toch naar voor en dus heb ik toch de goede achteraan zoals het blijkbaar hoort :)
En volgend jaar zijn die goede weer wat gesleten, en zet ik die weer vooraan en heb ik 4 gelijkwaardige zitten.
 
What's all the fuss about? Ik rijd met mijn 318i het hele jaar door op Slicks! :p (Niet een keuze, heb geen geld voor banden...)

Opgepast: Off-topic! :rolleyes:

Hou er wel rekening mee, dat wanneer je de verkeerde tegenkomt, dat dit je ook maximaal 470 euro kan kosten + 9 euro administratiekosten...
Dat geld kun je dan beter in nieuwe banden stoppen...:pensive:
Om het visueel te maken: dit kan je een Rupes LHR21 kosten...
 
Laatst bewerkt:
Niet te vergeten de schade welke je anderen kunt toebrengen als je de grip kwijtraakt door je "slicks".
Persoonlijk vind ik besparen op banden en/of remmen één van de stomste besparingen die je kunt doen op een auto.
 
  • Leuk
Reactions: Blade
On topic: Wat een machtig mooie MX-5! Met dit model hebben ze hem zeker weer nieuw leven ingeblazen, hij staat er dan ook nog eens super bij!

Off topic: Banden status wordt zoals @Tim zegt inderdaad van belang zodra je iets meer van je auto gaat vragen of je rijstijl wat actiever wordt... Bij mijn eerste E46 320i heb ik een keer een onverwachte 180 ervaren op 'goede' banden, ruim in het najaar, waardoor ik winter banden heb gekocht.
Veel mensen wisselen zomer en winter sets, waar ze extra aan uitgeven, er wordt aan uitlijnen gedaan, etc. Het bewustzijn is er dus. Daarna is het profiel, druk en de uitlijning zo ontzettend van belang voor de veiligheid van jezelf en anderen, dat het inderdaad zeker de investering van goede banden waard is.
Persoonlijk slijten bij mij de achterbanden altijd harder dan de voorbanden, achterwiel aandrijving, maar ook het camber van de achterwielen is anders dan voor. Dus: wanneer banden slijten, is het daadwerkelijk contactoppervlak ook anders tussen voor en achter, afhankelijk van druk, rijstijl, etc. Zelf wissel ik banden niet, maar vervang ze voor of achter. Je houdt dan bij goede uitlijning ook de juiste slijtpatronen en dus de meeste grip.
Verder is het natuurlijk zo dat het een economisch plaatje is voor veel mensen. Bij 'normaal' rijgedrag zitten er tegenwoordig zoveel controle systemen op auto's dat je echt je best moet doen om de controle volledig kwijt te raken, ook wanneer je profiel, druk of uitlijning iets minder worden. Kanttekening daarbij is wel dat wanneer je dan alsnog gaat, je er ook goed af gaat...

En 'on-forum...'... Het is natuurlijk zonde om met een perfect gedetailde auto in de vangrail te eindigen! :p